جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

اعطای وام برای برقی شدن موتورسیکلت‌ها

دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب: 372682
طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با بنزینی در محدوده بازار تهران به‌زودی اجرایی می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از همشهری، اين طرح يكي از محورهاي تحول حمل‌ونقل در محدوده طهران قديم است كه در آن حدود ۶.۵ميليون تومان وام كم‌بهره يا بدون بهره براي خريد موتورسيكلت‌هاي برقي پيش‌بيني شده است و همزمان با ورود موتورسيكلت‌ها اقدامات مربوط به ارائه تسهيلات انجام مي‌شود.

هم‌اكنون فرايند اجرايي تأمين موتورسيكلت‌هاي برقي آغاز شده و ۴۷شركت در فراخوان تأمين موتورسيكلت‌هاي برقي شركت كرده و بالغ بر ۲۰شركت اسناد فني و مشخصات كار خود را به شهرداري ارسال كرده‌اند. مهلت ارسال مدارك فني از سوي شركت‌ها آخر تيرماه بود و با توجه به اينكه تاكنون تنها ۲۰شركت مدارك خود را ارسال كرده‌اند، مهلت ارسال مدارك فني به شهرداري تهران تا ۱۵مرداد‌ماه تمديد شده است. از طرفي هماهنگي‌ها با ستاد مديريت سوخت صورت گرفته تا در قبال خروج و اسقاط يك موتورسيكلت بنزيني، موتورسيكلت برقي جايگزين شود كه در اين زمينه موتور سيكلت‌هاي شماره تهران يكي از اولويت‌هاي اين طرح است.

به گفته سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران، گام شناسايي اوليه اين محصولات انجام و مقرر شد نمونه‌هاي محصولات تحويل شهرداري شود يا اگر قرار است موتورسيكلت‌ها به كشور وارد شوند، در زمانبندي مشخص اين كار انجام شود تا تست‌هاي آزمايشگاهي و ميداني روي موتورسيكلت‌ها انجام شود. براي ارائه تسهيلات مالي هم موتورسواران منطقه بازار در اولويت هستند. در اين بخش اقدامات خوبي انجام شده و حداقل ۶.۵ميليون تومان وام كم‌بهره يا بدون بهره با كمك بانك شهر پيش‌بيني شده است كه همزمان با ورود موتورسيكلت‌ها اقدامات مربوط به ارائه تسهيلات انجام مي‌شود. البته اين مبلغ براساس قيمت موتورسيكلت‌ها تعيين مي‌شود. از اين‌رو موتورسيكلت‌هاي ارزان‌تر تسهيلات كمتر و موتورسيكلت‌هاي گران‌تر تسهيلات بييشتري را به‌خود اختصاص مي‌دهند. قيمت موتورسيكلت‌ها با توجه به توان و كيفيت ساخت ممكن است متفاوت باشد.

ساماندهي حمل‌ونقل عمومي

اما بخش ديگري از تحول حمل‌ونقل عمومي مربوط به حوزه اتوبوسراني در توسعه شبكه و ارتقاي عملكرد سيستم حمل‌ونقل عمومي است. در اين زمينه راه‌اندازي سيستم حمل‌ونقل عمومي انبوه بر نوين و اختصاص اتوبوس ويژه گردشگري در محدوده تهران قديم برنامه‌ريزي شده كه ۴۹خط عبوري شامل ۹خط عمومي و ۴۰خط آن خصوصي است. گرچه پوشش كامل حمل‌ونقل عمومي در منطقه بازار و حوالي آن وجود دارد اما عمدتا براي افرادي كه قصد ورود يا خروج از منطقه را دارند كاربرد دارد. اما قرار است شبكه حمل‌ونقل درون منطقه‌اي طراحي شود تا به ساكنين، كسبه و گردشگران خدمات حمل‌ونقل ارائه شود.

در طرح ساماندهي تاكسي‌هاي اين منطقه نيز ايستگاه‌هاي تاكسيراني كم است و بيشتر ناوگان در سطح معابر شهر رها شده و باعث ايجاد اختلال ترافيكي و نابساماني در سطح شهر مي‌شوند. در اين خصوص قرار است نوع كاربري و نوع خدمات تاكسي‌ها با كيفيت‌تر شود. از طرفي در بخش ساماندهي سرويس‌هاي درون منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي، شبكه مشترك تاكسي و اتوبوس درون منطقه تا پوشش‌دهي كامل و خدمات‌دهي به شهروندان صورت مي‌پذيرد.

مشكلات بازار يك ريشه ۱۰۰ساله دارد كه نمي‌توان يك شبه مسائل مربوط به آن را حل كرد و بايد با برنامه‌ريزي و تدبير راه‌حل ارائه شود. بدين‌ترتيب اميد است با همكاري كسبه بازار و صنوف مختلف، ساماندهي وضعيت ترافيكي به‌گونه‌اي انجام شود تا رضايتمندي توليدكنندگان، توزيع‌كنندگان و مصرف‌كنندگان به شكل قابل‌قبولي در مدل آينده فراهم شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *