جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۸
گزارشی از آخرین وضعیت برجام در آمریکا؛

حمایت ۳۳ سناتور و بیش از ۷۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا از برجام

اوباما یک گام تا فرار از چنگ بازها؟!
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 442189
حمایت ۳۳ سناتور و بیش از ۷۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا از برجام موجب شده تا «اوباما» با خیالی آسوده روزهای باقی مانده تا ۱۷ سپتامبر را سپری کند و هراسی از رای منفی مخالفان به توافق هسته ای نداشته باشد.
حمایت ۳۳ سناتور و بیش از ۷۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا از برجام
گروه بین‌الملل جهان نيوز: رئیس‌ جمهور ایالات متحده، برای وتوی احتمالی رای مخالف سنای آمریکا به توافق هسته ای میان ایران و کشورهای ۱+۵، به ۳۴ رای موافق نیاز دارد. روز گذشته به ترتیب سناتور «باب کیسی» و سناتور کریس کونز، به حامیان توافق هسته‌ای در سنای ایالات متحده پیوستند و شمار سناتورهای حامی توافق با این حساب به ۳۳ نفر رسید. بدین ترتیب حامیان توافق به یک رای دیگر برای قانونی کردن حق استفاده از وتوی رئیس‌جمهوری علیه اکثریت احتمالی مخالفت‌ها نیاز دارند اما بنا بر گزارش‌ها آنها در تلاش هستند که شمار موافقان را به ۴۱ نفر برسانند تا به این صورت توافق به اجرا درآید و نیازی هم به وتوی رئیس‌جمهوری نباشد.

اگر مطابق با چشم انداز طراحی شده از سوی سناتور هری رید (رهبر دموکرات ها در سنا)، دموکرات های سنا پس از کسب احتمالی ۳۴ رای لازم برای تضمین حق وتو، افق دید خود را وسیع تر کرده و شمار آراء موافق را به رقم ۴۱ برسانند، می توانند با استناد به قانون اطاله کلام مانع از تصویب اولیه قطعنامه رد برجام شوند. در این صورت، دیگر نیازی به آن نخواهد بود که اوباما به خود زحمت استفاده از حق وتو را بدهد چرا که با اعلام رای مثبت ۴۱ سناتور دموکرات تنها ۵ سناتور باقی می مانند تا در ترکیب با ۵۴ سناتور جمهوری خواه با توافق هسته ای مخالفت کنند که حاصل جمع این دو رقم آخر ۵۹ می شود – رقمی که هنوز یک پله پایین تر از ۶۰ رای لازم برای شکست اطاله کلام و تایید قطعنامه برجام جمهوری خواهان است.

باراک اوباما برای وتوی احتمالی رای مخالف سنای آمریکا به توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی، به ۳۴ رای موافق نیاز دارد زیرا در این صورت شمار مخالفان توافق در سنا که اکثریت در آن در دست جمهوریخواهان است، به دو سوم نمی‌ رسد و رئیس‌ جمهور آمریکا می‌تواند از حق قانونی خود برای وتوی احتمالی استفاده کند.

روزنامه نیویورک‌ تایمز در این رابطه می نویسد: دو رای اخیر، از دو سناتور «کلیدی» در روز دهم شهریور ماه، «حمایتی اساسی» را برای توافق فراهم می‌کند و رئیس‌ جمهوری آمریکا را در مرز پیروزی بر سر آن قرار می‌دهد. به ویژه حمایت سناتور کونز می‌تواند از اهمیت زیادی در تصمیم‌گیری دیگر سناتورهای دمکراتی که هنوز مصمم نیستند، برخوردار باشد؛ او از اعضای مهم کمیته روابط خارجی سنا است و پیشتر نگرانی عمیق خود را از توافق احتمالی با ایران ابراز کرده بود.

سناتور کیسی نیز به خبرنگاران گفته است هنوز در مورد توافق با ایران، عمیقا با احتیاط روبه‌رو می‌شود، اما در نهایت به این نتیجه رسیده که حمایت از آن به سود امنیت ملی آمریکا است.

خبرگزاری رویترز نیز می‌گوید سناتور کیسی و سناتور کونز، هر دو از سناتورهای بسیار سخت‌گیر در قبال ایران به شمار می‌روند که اکنون از توافق اتمی حمایت کرده‌اند.

در میان سناتورهای دموکرات، در حال حاضر تنها دو نفر، چاک شومر و باب منندز، مخالفت علنی خود را با توافق ایران ابراز کرده‌اند. از مجموع یکصد سناتور آمریکایی ۴۴ نفر عضو حزب دموکرات هستند و احتمال افزایش تعداد سناتورهای حامی برجام به بیش از ۳۴ نفر نیز وجود دارد.

در مجلس نمایندگان نیز حامیان به مجموع ۱۴۶ رای نیاز دارند. در این مجلس نیز بیش از ۹۰ نفر از دموکرات‌ها که در میان آنها گروهی از نمایندگان ارشد به چشم می خورند حمایت خود را از توافق اعلام کرده‌اند. یادآور می شود که تعداد دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا به ۱۸۸ نفر می رسد.

توافق هسته‌ای قرار است در روز ۱۷ سپتامبر، دو هفته دیگر، به رای گذاشته شود.

حمایت مردمی در آمریکا از برجام

اما در حالیکه کشمکش میان حزب دموکرات و سنا بر سر توافق هسته ای ایران ادامه دارد نتایج نظزسنجی های جدید نشان می دهد که اکثریت مردم آمریکا نیز از این توافق حمایت می کنند.

نظرسنجی انجام شده از سوی دانشگاه «مری‌لند»، نشان می‌دهد ۵۵ درصد مردم آمریکا خواستار حمایت نمایندگان از توافق هستند. از سوی دیگر ۲۳ درصد خواستار افزایش تحریم‌ها و ۱۴ درصد خواستار بازگشت مقامات دولتی پای میز مذاکره و از سرگیری مذاکرات برای گرفتن نتیجه بهتر هستند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی ۶۲ درصد از کسانی که «مستقل» هستند و ۷۲ درصد از «حامیان رسمی دموکرات‌ها»، از کنگره خواسته‌اند به توافق رای «آری» دهد. اما در میان حامیان رسمی جمهوری‌خواهان، حمایت از توافق به رقم ۳۳ درصد کاهش پیدا می‌کند.

پیش از این نظرسنجی انجام شده از سوی خبرگزاری رویترز در فروردین ماه نیز نشان می‌داد که شماری کم و بیش مشابه از رای‌دهندگان به جمهوریخواهان، از توافق اتمی با ایران حمایت می‌کنند.

در نظرسنجی‌های انجام شده از فروردین‌ماه تا تیر ماه گذشته، شمار کلی حامیان توافق، رقمی از ۵۹ تا ۵۶ درصد را در بر می‌گرفت.

سخنرانی کری در حمایت از برجام

در این میان تلاش های کاخ سفید برای افزایش تعداد حامیان توافق هسته ای ایران همچنان ادامه دارد و قرار است امروز چهارشنبه «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا، در فیلادلفیا در حمایت از توافق هسته ای ایران و همچنین افزایش احتمال تصویب این توافق در کنگره آمریکا سخنرانی کند.

کری چند روز قبل نیز با دفاع از توافق هسته ای در واکنش به سخنان کسانی که از امکان بازرسی ایران از تأسیسات خود در پارچین انتقاد می کنند، گفته بود: از اینکه توانستیم به فرایندی دست یابیم که به سؤالاتمان پاسخ می دهد، خوشحال و راضی هستیم. اگر ایرانی ها به نحوی که مورد انتظار ما است در این خصوص پاسخگو نباشند، آن ها در مسیر نقض توافق مذکور قرار خواهند گرفت و آن گاه تمام گزینه های آمریکا نیز در دسترس خواهند بود.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شهدا شرمنده ایم
صفا
پیشتر مشخص بود همه چی یک سناریو است در این سناریو و جنگ زرگری صهیونیست ها نقش مخالف دارند تا مردم آزاده ایران جرات مخالفت نکنند چون به همدستی با صهیونیسم متهم میشوند که دیدیم ظریف چندباری متهم کرد مخالفان را که همسو با اسراییل رفتار میکنند
تبریک .... مرگ بر کاسبان تحریم - مرگ بر دلواپس اسراییلی - مرگ بر تندروهای جنگ طلب
محسن تهران
شهداء شرمنده ایم اما با رهنمودها و رهبری های فرزند رسول خدا مقام معظم رهبری نمیگذاریم ذره ای از اصول انقلاب عزیزمون بازیچه عده ای که دل خوش کردند به کدخدا تا نجات یابند ، عدول کنند . ان شاا...
بر خلاف آمریکا در ایران برجام با مخالفت قاطع مردمر، مجلس و رهبری معظم انقلاب اسلامی واقع شده و قطعا تصویب نخواهد شد
کاسبان تحریم امشب خواب ندارند
مهدی
اینا کش مکش نیست، دعواهای زرگریه که عطش ساده لوحان داخلی را نسبت به اجرای برجام بیشتر کنه، درعمل اونقدر امکان سوء استفاده از برجام برای آمریکا وجود داره که در خواب هم چنین موقعیتی را نمیدیدند
ما ایرانیا چرا بی فکر هستیم امریکا چی از دست داده که مخالف باشه مگه تیم مذاکره کننده ایرانی تونسته هزاران بمپ اتمی امریکا نابود کنه مگه تیم مذاکره کننده ایرانی تونسته بر امریکا تعیین تکلیف کنه موشکا تون محدود کنید مگه تیم مذاکره کننده ایرانی تونسته برا امریکا تعیین تکلیف کنه که150 بازرس بفرسته تو خاکشون و وجب به وجب سرزمینشون بازرسی کنه وخیلی از چیزهایی دیگه ..............