چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

لاریجانی: آمریکا کاسبکارانه برخورد نکند

يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب: 381394
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات ایران با ۱+۵ گفت‌: آمریکا نباید دنبال نگاه کاسبکارانه باشد، چرا که ایران تاکنون در این مذاکرات گشاده‌دستی کرده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه عکس دفاع مقدس، «حماسه ماندگار»، با اشاره به مذاکرات اخیر ایران با ۱+۵ و سخنان مقامات آمریکایی درباره این مذاکرات، اظهار داشت: حرف‌های متفاوتی می‌زنند، ولی ایرانی‌ها و متخصصین این امر و مذاکره‌کنندگان یک ارزیابی روشنی از تمامی این فراز و فرودها دارند و آمریکایی‌ها هم نباید تصور کنند که با این‌گونه حرف‌ها و گوشه‌پرانی‌ها می‌توانند ذهنیت مخاطبان خود را در مذاکرات مغشوش کنند.

وی با بیان اینکه آنها نباید به‌دنبال نگاه کاسبکارانه در مذاکرات هسته‌ای باشند، تأکید کرد: یک نگاه منطقه‌ای می‌تواند صلح و آرامش را به وجود بیاورد. از آنجا که مسئله هسته‌ای ایران شفاف است و ایران هم در مذاکرات و نظارت‌های سازمان انرژی هسته‌ای گشاده‌دستی کرده است، بنابراین باید این موضوع را درک کنند و دنبال چانه‌زنی‌هایی که سطح مذاکرات را نازل می‌کند، نباشند.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان بر همین اساس تصریح کرد: نباید تصور کنند که برای مسائل هسته‌ای ایران یک نظامات بین‌المللی ویژه خلق شود، چرا که نظامات بین‌المللی برای همه کشورها است و بنابراین باید این نظامات مبنای مذاکرات باشد. بنابراین اگر بخواهیم به این موضوع صادقانه نگاه کنیم، باید بگوییم که دوستان ایرانی تلاش خود را انجام می‌دهند تا مذاکرات موفق شود و البته این ۵۰ درصد مسئله است و دیگران در ۱+۵ باید از این زمان استفاده کنند.

لاریجانی ادامه داد: در مسئله هسته‌ای مجالی فراهم شده تا بشود از آن استفاده کرد و شرایط منطقه را به‌سمت ثبات بیشتر سوق داد. بنابراین مذاکرات‌کنندگان در ۱+۵ نباید این زمان را از دست بدهند و تصور هم نکنند که محدود کردن و یا جنجال‌های خبری سبب می‌شود اراده مذاکره‌کنندگان به‌سمتی برود که خودشان با دست خودشان این طناب محدودسازی را به گردنشان بیندازند. ما براساس NPT حاضر هستیم گفت‌وگوها را به‌صورت جدی جلو ببریم تا به این توافق جامع برسیم.

وی در ادامه با اشاره به برپایی نمایشگاه عکس دفاع مقدس در راهروهای مجلس گفت: در این نمایشگاه یک شمایی از ایثارگری ملت ایران را به تصویر کشیدند. البته باید در این زمینه کار بسیاری انجام داد چرا که مسئله دفاع مقدس یک حادثه مهم در تاریخ ایران است و اگر ابعاد آن را برای جوانان باز کنند، متوجه می‌شوند که در طول این ۲۰۰ سال اخیر این حادثه، یک حادثه منحصر به فرد بوده است چرا که در این جنگ تمام قطب‌های سرمایه‌داری و کمونیست و کشورهای قدرتمند جهان یک‌دست شده بودند، اما ملت ایران با دفاع و هوشیاری که نسبت به میراث خود از نظر اسلامی داشت، توانست دشمن را از سرزمین خود دور کند.

رئیس مجلس با بیان اینکه این دوره در تاریخ ۲۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بود، خاطرنشان کرد: در این دوره ملت ایران با اتکا به خود و نیروی مسلح خود توانست از کشور دفاع کند، از این جهت کارهایی که در این نمایشگاه انجام شده، گوشه‌هایی از آن حماسه را نشان می‌دهد و انجام چنین کارهایی برای کشور لازم است. همچنین آثار مکتوبی که در این زمینه چاپ شده آثار بسیار خوبی برای جوانان است.

لاریجانی با بیان اینکه باید به مسئله دفاع مقدس به‌عنوان امری که پشتیبان اراده ملی است، توجه کرد، گفت: ۸ سال دفاع مقدس و ایثارگری‌ها و حماسه‌های ملت ایران یک سرمایه برای کشور است.

وی با اشاره به بخش دیگری از این نمایشگاه که به محصولات نوشت‌افزار در زمینه دفاع مقدس اختصاص داشت، گفت: نوشت‌افزار امروزه یک فرهنگی را منتقل می‌کند و باید در این زمینه استفاده کرد و اینکه بخش‌هایی در تولید نوشت‌افزار هستند باید تلاش کنند تا از فرهنگ بومی و اسلامی و انقلابی استفاده کنند و این موضوع یک خدمت بزرگی است که کمک می‌کند دانش‌آموزان همراه استفاده از این نوشت‌افزارها با گوشه‌هایی از میراث انقلاب اسلامی آشنا شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *