سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۴

قابل توجه دوستان قانونگرا!

پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۲۰
کد مطلب: 376093
با مرور فصل اول آیین نامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که از قضا خیلی هم عملگرایانه نوشته شده و همه بهانه ها از بهانه جویان از قبیل کمبود فضا و بودجه و غیره را هم گرفته این سؤال پیش می‌آید که چه مدیرانی و در چه سطوحی طی ۲۷ سال این آیین نامه را به مسلخ برده و کاری کرده‌اند که امروز اگر مدیری خواست به محتوای این آیین نامه عمل کند انگار که کناه کبیره و عملی خلاف شرع و اخلاق انجام داده است؟
به گزارش جهان، علی اکبر دادخواه در وبلاگ خود نوشت:
شکی نیست که اسلام یک دین کامل و جامع است و جامعه اسلامی برای اینکه بتواند از مزایای مسلمانی به نحو احسن و بدون مشکل استفاده کند باید این نظام جامع را یکجا و نطام مند اجرا کند و گرنه در صورت اجرای گزینشی و اصطلاحا یؤمنون ببعضها و یکفرون ببعضها، جامعه دچار مشکلات و تناقضات بی شمار گشته و علاوه بر عدم دستیابی به آرامش و صلاح متاسفانه اسلام نیز مظلوم واقع شده و بسیاری از افراد که می‌توانستند جذب اسلام شوند از آن دور شوند.
 
یکی از بخشهای خیلی مهم سیستم اخلاقی اسلام رعایت حد و حدودها بین افراد نامحرم و حتی در سطحی متفاوت بین افراد محرم است. لیکن در سایه شانتاژهای تبلیغاتی استعمار و ایادی واداده و وابسته به آنها و صاحبان قلبهای بیمار و مریض در داخل که متاسفانه بسیاری از آنها منافقانه خود را زیر لوای اسلام نیز مخفی کرده‌اند همواره اجرای درست این بخش از دستورات فقهی اسلام در جامعه با چالش روبرو بوده است. تا جایی که روابط لجام گسیخته و بی بند و باری بلای جان جامعه شده و علاوه بر چنگ انداری  تنشهای روحی روانی بر پیکر جوانان و افراد مجرد باعث سست شدن و از هم پاشیدگی شالوده تعدادی نه چندان اندک از خانواده ها در کشور ما شده است.
 
با مرور فصل اول آیین نامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که از قضا خیلی هم عملگرایانه نوشته شده و همه بهانه ها از بهانه جویان از قبیل کمبود فضا و بودجه و غیره را هم گرفته این سؤال پیش می‌آید که چه مدیرانی و در چه سطوحی طی ۲۷ سال این آیین نامه را به مسلخ برده و کاری کرده‌اند که امروز اگر مدیری خواست به محتوای این آیین نامه عمل کند انگار که کناه کبیره و عملی خلاف شرع و اخلاق انجام داده است؟ سوال دیگر این است که فصلهای دیگر این آیین نامه آیا تصویب و به آن عمل شده است یا خیر؟
 
متن مصوبه مورخ ۶ مرداد ۱۳۶۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی:
 
آیین‏‌نامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی
مصوب ۱۲۱  جلسه مورخ ۱۳۶۶-۰۵-۰۶  شورای عالی انقلاب فرهنگی
شماره ابلاغ : ۱۹۰۸/دش
تاریخ ابلاغ : ۱۳۶۶-۰۵-۱۳
 
شرح:
 
فصل‌ اول‌
 
حفظ‌ حدود اخلاق‌ اسلامی‌ در برخوردها و معاشرت‌ها:
 
۱- دانشجویان‌ زن‌ و مرد لازم‌ است‌ در کلاسهای‌ درس‌ در دو ردیف‌ جداگانه‌ بنشینند.
 
تبصره‌: هرگاه‌ در دانشگاهی‌ جدا کردن‌ کلاس‌های‌ مخصوص‌ زنان‌ و مردان‌ میسر باشد و مشکلی‌ از لحاظ‌ بودجه‌ و کیفیت‌ تحصیل‌ به‌ وجود نیاورد کلاس‌ها باید جدا باشد.
 
۲ – در بیمارستان‌های‌ آموزشی‌ باید کوشش‌ شود که‌ به‌ تدریج‌ بخشهای‌ بیماران‌ زن‌ و مرد از یکدیگر جدا باشد، و همچنین‌ هر جا میسر است‌ در اتاقهای‌ عمل‌ از اختلاط‌ زن‌ و مرد خودداری‌ شود و حتی‌المقدور از کادر پرستاری‌ زن‌ برای‌ زنان‌ و مردان‌ استفاده‌ شود و مسایل‌ شرعی‌ رعایت‌ گردد.
 
۳ – در آزمایشگاه‌ها و بخش‌های‌ تزریقات‌ هرگاه‌ برای‌ تزریق‌ و پانسمان‌، هم‌ متخصص‌ مرد بود و هم‌ متخصص‌ زن‌، از متخصص‌ مرد برای‌ بیماران‌ مرد و از متخصص‌ زن‌ برای‌ بیماران‌ زن‌ استفاده‌ شود.
 
۴ – در محلهای‌ تردد و نصب‌ اعلانات‌ در دانشگاه‌ها، هرگاه‌ احتمال‌ ازدحام‌ رود، باید محلهای‌ جداگانه‌ برای‌ زنان‌ و مردان‌ در نظر گرفته‌ شود.
 
۵ – لازم‌ است‌ که‌ دانشجویان‌ زن‌ و مرد از آزمایشگاهها و کارگاهها و سالنهای‌ تشریح‌ و اتاق‌ کامپیوتر و غیره‌ حتی‌المقدور در نوبتهای‌ خاص‌ و به‌ طور جداگانه‌ استفاده‌ کنند.
 
۶ – سالنهای‌ طراحی‌ و مدل‌ (آتلیه‌ها) و خود مدل‌ها باید منطبق‌ با شوون‌ اسلامی‌ باشد و محیط‌ کار حتی‌المقدور برای‌ زنان‌ و مردان‌ جدا باشد.
 
۷- دانشجویان‌ زن‌ و مرد لازم است‌ در گروههای‌ مجزا به‌ کارهای‌ گروهی‌ دانشجویی‌ از قبیل‌ انجام‌ پروژه‌ها و طراحی‌ و کارهای‌ عملی‌ و مانند آن‌ بپردازند، مگر اینکه‌ مجزا کردن‌ زن‌ و مرد منجر به‌ مختلف‌ شدن‌ کار با تعطیلی‌ آن‌ گردد.
 
۸ – دانشگاهها باید تدابیری‌ اتخاذ کنند تا در محیطهای‌ اداری‌ باتوجه‌ به‌ امکانات‌ موجود از اختلاط‌ غیرضروری‌ زن‌ و مرد تا جایی‌ که‌ منجربه‌ اختلال‌ و تعطیل‌ کارها نشود جلوگیری‌ به‌ عمل‌ آورند.
 
۹ – مسئولان‌ مرد باید از منشیان‌ مرد استفاده‌ کنند.
 
۱۰ – در آن‌ قسمت‌ از دانشگاهها که‌ عموم‌ مراجعه‌ کنندگان‌ مرد هستند (از قبیل‌ خوابگاهها) لازم‌ است‌ از کارمندان‌ مرد استفاده‌ شود و در آن‌ قسمت‌ که‌ مراجعه‌ کنندگان‌ زن‌ هستند از کارمندان‌ زن‌.
 
۱۱ – اماکن‌ عمومی‌ مانند قرایت‌ خانه‌ کتابخانه‌ و خوابگاه‌ها و اتاق‌های‌ غذاخوری‌ باید از برای‌ زنان‌ و مردان‌ جدا باشد یا برای‌ هر جنس‌ از نوبت‌ جداگانه‌ استفاده‌ شود.
 
تبصره‌ – برای‌ اماکن‌ ورزشی‌ نوبت‌ استفاده‌ مردان‌ باید جدا از نوبت‌ زنان‌ باشد.
 
۱۲ – روابط‌ میان‌ استادان‌ و دانشجویان‌ و کارمندان‌ باید مطابق‌ با مقررات‌ دانشگاهی‌ و ضوابط‌ اخلاق‌ اسلامی‌ باشد و هرگاه‌ کسی‌ خلاف‌ آن‌ را مشاهده‌ کرد بنابر اصل‌ نهی‌ از منکر به‌ متخلفان‌ تذکر دهد و اگر تذکر او موثر واقع‌ نشد مراتب‌ را به‌ مقامات‌ مسئول‌ دانشگاه‌ اطلاع‌ دهد.
 
۱۳ – زنان‌ در محیط‌ کار و تحصیل‌ باید از پوشش‌ اسلامی‌ استفاده‌ کنند و از پوشیدن‌ لباسهای‌ تنگ‌ و زننده‌ و آرایش‌ و تبرج‌ پرهیز کنند و مردان‌ نیز نباید از لباسهای‌ زننده‌ استفاده‌ کنند.
 
۱۴ – مسوول‌ اجرای‌ این‌ آیین‌نامه‌ روسای‌ دانشگاه‌ها و مدارس‌ عالی‌ خواهند بود که‌ می‌توانند با کمک‌ کمیته‌های‌ انضباطی‌ یا هیاتهای‌ رسیدگی‌ به‌ تخلفات‌ اداری‌ به‌ تخلفات‌ رسیدگی‌ نمایند.
 
تذکر: فصول‌ بعدی‌ این‌ آیین‌نامه‌ متعاقباً به‌ تصویب‌ شورای عالی ‌ خواهد رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *