چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱

چرا رئيس جمهور آمار هاي دولت را زير سوال می برد؟

سه شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 175492
پس از آن که چند سالی امارهای اقتصادی کشور توسط نهادهای مسئول منتشر نشد و بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور در سال ۸۹ را ۳.۵ درصد عنوان کرد که این موضوع توسط منتقدین مورد تشکیک قرار گرفت، حال خود شخص رئیس جمهور علی رغم تذکر مقام معظم رهبری مبنی بر زیر سوال نبردن آمارهای رسمی ارائه شده توسط مسئولین رشد پائین اقتصادی اعلام شده از سوی بانک مرکزی را نشانه ترس این نهاد دانست.
چرا رئيس جمهور آمار هاي دولت را زير سوال می برد؟
سرویس اقتصادی جهان-علی رضایی: مقام معظم رهبری در اوایل تیرماه «زیر سوال بردن زحمات و گزارش‌های رسمی مسئولان عالی نظام در سه قوه و سلب اعتماد عمومی» را کاری «نادرست» دانست.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد دیروز در جلسه هیئت دولت نرخ رشد اقتصادی که بانک مرکزی چهار درصد اعلام کرده بود را رد کرده و گفته است که رشد اقتصادی ایران بالای ۱۰ درصد بوده است.

رئیس جمهور آمارهای ارائه شده ازسوی کارشناسان اقتصادی و برخی نمایندگان اصولگرای مجلس در مورد رشد اقتصادی کشور را نیز زیرسوال برده و گفته است: وقتی آمار افزايش توليدات در همه بخش‌ها بيش از ۱۰ درصد است، بر چه مبنايی رشد اقتصادی كشور را چهار درصد اعلام می‌كنند.

رئیس دولت دهم ارائه آمار رشد اقتصادی چهار درصد ازسوی بانک مرکزی، نهاد رسمی کشور، را نشانه «ترس» عده‌ای دانسته و تاکید کرده که «رشد اقتصادی ۱۰ درصد در ایران در واقعیت رخ داده و می‌تواند چند سال متوالی ادامه یابد».

در اردیبهشت ماه و به ‌دنبال خودداری دولت از اعلام آمار نرخ رشد اقتصادي سال‌هاي ۸۷ و ۸۸ تا یک ماه قبل، معاون بانك مركزي نهایتاً رشد اقتصادي سال ۸۷ را اندك و رشد اقتصادي سال ۸۸ را با نفت ۳.۵ درصد و بدون نفت ۴.۳ درصد اعلام كرد.

هفته گذشته هم وزير اقتصاد در این باره به خبرنگاران گفت: رشد اقتصادي سال ۸۹ كشور بيش از رشد اقتصادي سال ۸۸ (۳.۵) درصد خواهد بود.

در چند ماه گذشته هم مباحثی پیرامون مرجع رسمی اعلام نماگرهای اقتصادی در بین مسئولین درگرفته بود که رئیس جمهور مرکز آمار را نهاد رسمی اعلام امارهای اقتصادی دانسته بود. این درحالی است که در همان زمان وزیر اقتصاد بانک مرکزی را مرجع رسمی اعلام شاخص های اقتصادی دانسته بود.

در این بین مشخص نیست چرا رییس دولت آمار بانك مركزی خود را زیر سوال می برد و آیا ایشان كه از زیر سوال رفتن آمارهای دولتی گلایه می كنند، تصور نمی كنند حداقل خودشان باید این آمارها را به رسمیت بشناسد؟

گفتنی است در آخرین آمار رسمی اعلام شده توسط بانك مركزی، رشد اقتصادی كشور در سال ۸۷ حدود ۲ درصد بوده است و رشد اقتصادی در بخشهای مهم نفت و كشاروزی منفی بوده است. با این وجود بانك مركزی یكباره در اواخر سال ۸۹، رشد اقتصادی در سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ را سه و نیم درصد اعلام كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
خواهشن صحبت های قبل از بیان این جمله را توسط رئیس جمهور در جلسه ی دولت را هم بخوانید و سپس نتیجه گیری فرمایید .
با تشکر