چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

استعفای یک شهردار که حاشیه ساز شد

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 393698
منابع خبری از استعفای محمد دلبری، شهردار قم خبر می‌دهند. استعفایی که بیشتر شبیه قهر است تا یک استعفای رسمی.
به گزارش جهان به نقل از مهر، ۳۵ دقیقه گذشته از ساعت ۱۳ روز پنج شنبه خبر استعفای شهردار قم روی خروجی یک سایت خبری قرار گرفت. در این خبر مطرح شده بود که محمد دلبری به دلیل وجود پاره‌ای مشکلات استعفای خود را به شورای شهر تقدیم کرده است.

پس از این سایت، یکی از خبرگزاری‌های استانی هم خبری مبنی بر استعفای شهردار قم به دلیل اقدامات اداره‌کل آب منطقه‌ای منتشر کرد.

یک ساعت بعد، سخنگوی شورای شهر در گفتگو با خبرنگار مهر استعفای شهردار قم را تکذیب کرد. عباس ذاکریان گفت استعفایی به شورای شهر نرسیده است.

استعفای واتس‌آپی!

خبرهای ضد و نقیض درباره این موضوع ادامه داشت تا اینکه پنج شنبه شب متنی میان اصحاب رسانه منتشر شد که می‌گفتند استعفای دلبری است. این متن را خلیل فقیری، مشاور شهردار قم در واتس آپ منتشر کرده بود.

پس از آن یک خبرگزاری استانی دیگر اعلام کرد دلبری بطور رسمی استعفا کرده است. این رسانه توضیح نداد انتشار یک خبر در فضای واتس آپ چطور می‌تواند اعلام رسمی محسوب شود درحالیکه مدیرکل روابط عمومی شهرداری در سفر چین است و سایت رسمی این نهاد هم مطلبی با این مضمون منتشر نکرده است.

واقعیت این است که مشکلات آب منطقه‌ای و شهرداری مطلب جدیدی نیست که امروز موجب بروز چنین واکنشی شود. در سال ۱۳۸۳ سازمان امور آب قم از شهرداری قم به علت تبدیل کردن رودخانه به پارکینگ شکایت کرد. سال ۸۴ هم سیل موجب به دردسر افتادن جمعی از مردم قم شد. ۲۷ مهر ۱۳۸۷ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جمع امدادگران هلال احمر قم طی سخنانی با انتقاد از ساخت و ساز و ‏فعالیت‌های عمرانی در بستر رودخانه قم نسبت به عواقب آن هشدار داد. ‏

در خبری از قول وی آمده است: از خطر‌ناک‌ترین فعالیت‌ها در قم، محدود کردن رودخانه و ساخت و ‏ساز در آن است. ‏ در زمان تصدی محمد وکیلی بر شهرداری قم حتی ایستگاه هایی برای دریافت عوارض پارک خودرو در رودخانه برپا شده بود، به وسیله حکمی که شرکت آب منطقه‌ای از دادستانی گرفته بود، تخریب شد که البته وکیلی هیچ گاه در واکنش قهر نکرد.

در روز‌های آغازین سال ۸۸ هم سیل موجب کشته شدن چند نفر و وارد شدن خسارت مالی بسیار به مردم و دستگاه‌های دولتی شد. همان روزها رسانه‌ها از وقوع این سیل به عنوان احمقانه‌ترین سیل جهان نام بردند؛ سیلی که در یک رودخانه رخ داده بود.

همه این واقعیت‌ها را باید در کنار مسئله بهبود شرایط بصری رودخانه در سال‌های اخیر قرار داد که سخنگوی شورای شهر قم به آن اشاره می‌کند. عباس ذاکریان می‌گوید بیشتر قمی‌ها و زائرانی که سال‌های گذشته به قم سری زده بودند، وضعیت قبلی رودخانه را که تقریباً لجن‌زار و زباله‌دان بود، به خاطر دارند.

وی همچنین عنوان می‌کند شهرداری آمادگی دارد که مسئولیت‌های اقدامات خود در رودخانه را بپذیرد.

در سال‌های اخیر شهرداری قم ضمن احداث بلوار زائر در رودخانه برای کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی شهر، اقدام به احداث فضای سبز و نمادهای شهری در بستر رودخانه کرده که شرایط را بسیار تغییر داد و موجب شد رودخانه از نقاط زیبای شهر محسوب شود. با این حال اضافه کردن تجهیزات شهری و تأسیسات زیباسازی همواره مورد اعتراض اداره‌کل آب منطقه‌ای بوده. همین موضوعات موجب شده این اداره اقدام به تخریب برخی اعیانی‌ها در رودخانه کند.

تخریب سرویس بهداشتی‌ها در رودخانه

شهردار منطقه یک در گفتگو با یکی از رسانه‌ها گفته، شرکت آب منطقه‌ای ۵۰ میلیون تومان به تأسیسات رودخانه و فضای سبز و سرویس بهداشتی‌هایی که برای زائران ساخته شده بود، خسارت زده است. این مطلب در متنی که به عنوان استعفای شهردار قم منتشر شده هم مورد توجه واقع شده است. دلبری گفته که مدیران قمی عمران و آبادانی شهر کریمه اهل بیت(ع) را به سخره گرفته‌اند و کار را به تخریب فضاهایی که برای زائران حضرت معصومه(س) تاسیس شده، کشانده‌اند.

هر چند قطع اشجار و تخریب اموال عمومی کار شایسته‌ای نیست اما شهرداری هم با اقداماتی مانند تخریب تابلوی شرکت آب منطقه‌ای و ایجاد تل خاک مقابل این اداره‌، بخشی از این اقدامات را جبران کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم در واکنش به این مسائل در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: اختلافات شرکت آب منطقه‌ای با شهرداری قم مربوط به امروز و دیروز نیست چرا که به دلیل تصرف غیر قانونی رودخانه در مقاطع زمانی مختلف تذکرات جدی به شهرداری داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هر بار کار به اجرای احکام رسیده، مماشات موجب عدم اجرای قانون در این زمینه شده افزود: با این حال شرایط امروز به مرحله‌ای رسیده که احساس می‌کنیم این کوتاه آمدن کافی است.

احمد حاج حسینی ادامه داد: قمرود یک دهه گذشته حالت طبیعی داشت تا اینکه با روی کار آمدن دولت آقای احمدی‌نژاد بحث‌هایی در زمینه استفاده از ظرفیت رودخانه مطرح شد.

وی گفت: آن زمان هم مدیر وقت شرکت تصمیم گرفتند برای رفاه شهروندان و زائران حرم کریمه اهل بیت(ع) با این موضوع موافقت کنند منتهی بنا بود تنها مسیری در رودخانه ایجاد شود تا خودروها بتوانند تردد کنند که تبعات این تصمیم در سال ۸۴، سال ۸۸ با کشته شدن چهار نفر در سیل رودخانه خودش را نشان داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم با بیان اینکه این سیل عبرت آقایان نشد خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر شهرداری در رودخانه سفره‌خانه، رستوران، فروشگاه، رمپ و انواع و اقسام موانع پایدار و ناپایدار ایجاد کرده و با خاکریزی ۱۰ هزار متر مکعبی در واقع سدی در رودخانه ایجاد کرده است.

وی به طرح شهرداری برای احداث پایانه‌ای در انتهای رودخانه اشاره کرد و گفت: اگر امروز اقدام نکنیم، در آینده از رودخانه چیزی باقی نخواهد ماند.

لجبازی به جای گفتگو

حاج حسینی با اشاره به اینکه تصرفات جدید شهرداری در رودخانه کاملاً غیر قانونی است اظهار داشت: با هماهنگی دادستان قم روز چهارشنبه شرکت آب منطقه‌ای بخشی از این اعیانی‌ها را تخریب کرد.

شهرداری قم در اقدامی غیرمتعارف تابلوی شرکت در ابتدای خیابان دور شهر را تخریب کرد و اگر مأموران نیروی انتظامی نرسیده بودند شاید تخریب‌ها وسیع‌تر می‌شد. همچنین شهرداری چند کامیون خاک و نخاله ساختمانی مقابل در ساختمان دو آب منطقه‌ای تخلیه و عبور و مرور را مختل کرد.

تخریب اعیانی‌های رودخانه ادامه خواهد داشت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم این اقدامات را نابخردانه دانست و گفت: در اجرای قانون با هیچکس شوخی نداریم، این تنها بخشی از تخریب بود و شرکت آب منطقه‌ای به اقدامات قانونی خود تا تخریب تمام اعیانی‌های رودخانه ادامه خواهد داد.

همه این حرف و حدیث‌ها این سؤال را برای ناظران به وجود می‌آورد که روش حل مشکلات قهر و استعفا است یا مذاکره و گفتگو؟ اگر واقعاً شهردار قم تصور می‌کند، نبودش به نفع شهر قم است که نیاز به نامه‌نگاری نیست. متن استعفا هم باید به شورای شهر برود نه واتس‌آپ.

اگر هم قرار است افکار عمومی در جریان مشکلات شهرداری باشند، برگزاری نشست‌های دوطرفه با حضور رسانه‌ها و مطرح کردن منطقی مسائل و همینطور حرف زدن رو در رو با مردم از طریق رسانه برای شهردار قم بسیار شایسته‌تر است تا انتشار یک متن توسط مشاورش و ایجاد جنجال‌های واتس‌آپی و وایبری.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *