شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۱
۳
گزارشی از همایش 'مادران چشم به راه' +عکس

از پیام رهبرانقلاب تا تقدیراز مادر فرمانده‌ جاویدالاثر، انتقاد از برخی مدیران بریده و آخرین سروده‌ مشفق

سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 364294
همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت علی اکبر(ع) مراسم بزرگداشت و تجلیل از حدود ۶۰۰ مادر شهید گمنام با قرائت پیام مقام معظم رهبری به صورت همزمان در همه فرهنگسراها و برخی بوستان های شهر تهران برگزار شد.
از پیام رهبرانقلاب تا تقدیراز مادر فرمانده‌ جاویدالاثر، انتقاد از برخی مدیران بریده و آخرین سروده‌ مشفق
به گزارش جهان، تجلیل از مادران شهدای گمنام با حضور مسئولان کشوری و لشکری، مدیران شهری، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، چهره‌های فرهنگی، هنری و ... به‌طور همزمان از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در فرهنگ‌سراهای ملل، امام(ره)، ابن‌سینا، ارسباران، آفتاب، اشراق، هنگام، فردوس، معرفت، سرو، شفق، اندیشه، گلستان، کار، رویش، عطار، رازی، فناوری اطلاعات، شهر، امید، اخلاق، خاوران، بهمن، بهاران، خاتم، مهر، ولا، تهرانسر، باغ‌موزه هنر ایرانی، موزه امام علی(ع)، فرهنگ‌سرای قرآن، فرهنگ‌سرای انقلاب، و فرهنگ‌سرای رضوان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری روز دوشنبه با حضور در فرهنگسرای ارسباران متن پیام مقام معظم له به همایش مادران چشم به راه را قرائت کرد.

در فرهنگسرای ارسباران شاعرانی چون مشفق کاشانی و محدث خراسانی اشعاری در رسای شهدای انقلاب اسلامی قرائت کردند. حاج حسین یکتا از یادگاران دوران دفاع مقدس نیز به خاطره گویی پرداخت.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری: مادران شهدا بلند آوازه هستند


به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی پس از قرائت متن پیام مقام معظم رهبری به همایش مادران چشم به راه در فرهنگسرای ارسباران با اشاره به جایگاه مادران شهدا افزود: شوخی نیست وقتی یک مادر در دوران جوانی خود فرزندانی را به دنیا آورده و تربیت می‌کند، او نهال نوپای خود را در مدرسه و دانشگاه به شاخ شمشاد تبدیل می‌کند و در نهایت وی را دو دستی تقدیم اسلام می‌کند، این چیز کمی نیست.

حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی افزود: اولا سلام حضرت آقا را به همه شما می‌رسانم و متقابلا سلام شما را به ایشان خواهم رساند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000364/nf00364294-2.jpg

وی ابراز امیدواری کرد ابتکار تکریم از مادران شهدای گمنام به سراسر کشور توسعه و تعمیم یابد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت:‌ یکی از رسم‌هایی که حضرت آقا همیشه آن را رعایت می‌کنند دیدار با خانواده شهدا چه در تهران و چه در سفرهای غیررسمی است.

حجت الاسلام گلپایگانی با اشاره به دیدارهای معظم له با خانواده شهدا افزود: گاهی پیش آمده که حضرت آقا در یک شب به سه یا چهار خانواده سرمی‌زند، دیدار ایشان با خانواده‌های شهدا تماشایی است.

وی گفت: ایشان در کوچه‌های باریک و تنگ جنوب شهر که کمتر کسی حاضر است آنجا برود وارد می‌شوند.

رئیس دفتر حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به جایگاه مادران والامقام شهدا نزد فرزندانشان گفت: شما مادران شهدا یقین بدانید هم اکنون روح مطهر فرزندانتان اینجا حضور دارد شهید یعنی شاهد یعنی کسی که در همه شرایط می‌بیند.

وی افزود: شما مادران چیزی را از دست نداده‌اید آن کسی مرده است که به مرگ طبیعی از دنیا رفته است. شما سرمایه گذاری پاک و سالمی برای روز مبادایتان داشته‌اید برای روز قیامت و تقابن. مگر می‌شود باور کرد فرزند شهید شما که خدا حق شفاعت به او می‌دهد دست شما مادر و پدر را نگیرد و تنها به بهشت برود. به شهید گفته می‌شود هرکسی را می‌خواهی شفاعت کن و به طور قطع او مادر و پدر خود را شفاعت خواهد کرد.

سردار جزایری: خاطره چادر به روی کشیدن‌های مادران شهدا همچنان برایمان مانده است

 سردار مسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح هم در این همایش با اشاره به جایگاه خانواده شهدا گفت: ما نمی دانیم در طول هشت سال دفاع مقدس و سال های بعد از آن بر مادر و پدر و همسر شهید چه گذشته است؟ لیکن خاطره چادر به روی کشیدن مادران برایمان مانده است. مادران ما اینک چون دژ محکم، مستحکم، استوار ایستاده اند. با همه غمناکی ماجرا، درس استقامت به ما داده و می دهند.

وی افزود: خانواده شهید یعنی خانواده ایستادن، ما ایستاده ایم. انقلاب آمده است که بماند این ستون ها را خانواده شهدا محکم و مستحکم می کنند و این رازی بین شهید ما و سرور شهیدان عالم است که مستدام می باشد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000364/nf00364294-1.jpg

سردار جزایری در ادامه تصریح کرد: ما چه کسی باشیم که درباره شهید و خانواده اش و به خصوص مادران شهدای گمنام چیزی بگوییم. فقط صمیمانه از اقدام خوب و به موقع و به جای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکر می کنم. امیدوارم خداوند به همه ما توفیق دهد رهرو شهیدان و امامان باشیم. رهرو امام(ره) و انقلاب اسلامی و حضرت امام خامنه ای باشیم.

آخرین سروده‌ مشفق کاشانی برای مادران شهدای گمنام 

استاد مشفق کاشانی هم در این مراسم ابیاتی از یکی از آخرین سروده‌های خود را خواند که بخش‌هایی از آن به شرح زیر است:

نگذارید که این سلسله در هم شکند
نخل سرسبز ولایت شعر ماتم شکند

مشعل مهر فرو افتد و خاموش شود
آسمان رنگ ببازد دل شبنم شکند

... ما که باشیم که پابند هوا بنشینیم
سیلی از صاعقه خیزد دژ محکم شکند

گر به نابودی دشمن به قضا تن ندهیم
صف معراجی ارباب مکرم شکند

باش که از تیغ دلیران وطن روز مصاف
لشکر ختم فرومایه دمادم شکند

خرم آن لحظه که دست و تبر ابراهیم
بت فرو ریزد و شیطان مجسم شکند

رشته عدل الهی است که در دست شماست
نگذارید که این سلسله در هم شکند

در پایان این مراسم از مادران شهدای گمنام حاضر در فرهنگسرای ارسباران با تقدیم دست خط مقام معظم رهبری و هدیه مشرف شدن این مادران به زیارت ثامن الحجج حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) قدردانی شد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000364/nf00364294-3.jpg

برخی مدیران فرهنگی بریدن خود را به کل جامعه تعمیم می‌دهند


همایش مادران چشم به راه همچنین در فرهنگسرای بهمن همسو با دیگر فرهنگسراهای تهران بزرگ برگزار شد.

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: صحبت کردن در جمع مادران شهدا کار سختی است حتی برای کسانی که خود را مدعی در سخنرانی می‌دانند چرا که نوعی درس پس دادن جلوی کسانی است که خودشان صاحب اصلی مکتب و طریق راه هستند.

وی با بیان اینکه خودم فرزند شهید هستم و جزئی از این خانواده محسوب می‌شوم اظهار داشت: صبر کردن در مسیر حق و در منظومه اسلامی جایگاه والایی دارد در همان منظومه و چارچوب اسلامی نیز جایگاه مادر متفاوت است. نقش مادر در نظام متعالی ما بسیار والا است و به همین دلیل ائمه اطهار می‌گویند مردان از دامان زنان به معراج می‌رسند و بهشت زیر پای مادران است. صبر در نهان مادر گذاشته شده است اما امروز جمع شده‌ایم تا در مورد صبری مضاعف صحبت کنیم. در مورد خانواده‌هایی که نه تنها داغ فرزند خود را دیده‌اند که حتی داغ پیکر ندیده فرزندشان را تحمل می‌کنند.

بذرپاش افزود: در کجا باید قدر این ظرفیت‌ها را بدانیم. کجا می‌توانیم قدر این تقاطعی که مابین صبر مادر و صبر مضاعف بر فرزند است را بررسی کنیم. نباید تنها در مقام تجلیل چنین برنامه‌ای برگزار شود بلکه باید در مقام الگو دادن به جامعه نیز اقدام عملی صورت گیرد و بتوانیم سیر و سلوک این مادران را معرفی کنیم. به نظر می‌آید که مهم‌تر از تجلیل این است. البته تشکر و قدردانی باعث خیر و برکت می‌شود. هنر انقلاب فرهنگی نیز همین است. حداقل در آموزه‌های اسلامی به ما یاد دادند که اگر چنین کار فرهنگی را انجام داده‌اید برنده هستید. نه اینکه در مقابل کسانی که برنامه ریخته‌اند تا این جوانان را از بین ببرند تسلیم شویم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هنر پاک فرهنگی انقلاب اسلامی این است که زمینه را برای اکثر مردم فراهم کند. مگر نه هنر بسترسازی برای فضاهایی که فاسد است، هنر نیست. ما وارث این همه رشادت هستیم کشور ما در ۸ سال دفاع مقدس تقریبا ۲۴۰ هزار شهید با میانگین سنی ۲۳ سال تقدیم انقلاب کرد. یعنی این جوانان در اوج تحصیل، تشکیل خانواده، و بهترین زمان زندگی پا بر روی آرزوهای خود گذاشتند و خداوند آرزوهای بزرگتری به آنها داد. من تنها شهدا را عرض کردم چندین هزار جانباز تقدیم انقلاب شد که متاسفانه گاهی اوقات بیشتر مظلوم واقع می‌شوند. چرا که درد جانبازی تا آخر عمر با آنها است. و خانواده‌های آنها نیز صبورانه تحمل می‌کنند. مجاهدات همسران شهدا هم در جایگاه خود ماندگار است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000364/nf00364295-2.jpg

وی با اشاره به اینکه درجنگ ایران و عراق یک وجب از خاک جمهوری اسلامی کم نشد، گفت: در مقابل محمدرضا پهلوی با صدام جنگید و جزایر بحرین و حاشیه آن را به طور کلی واگذار کرد. مسیر انقلاب رو به جلو حرکت کرد در دوره‌ای گفتند جوانان بریدند اما در ۵ سال آخر حکومت پهلوی نیز که به انقلاب منجر شد اوضاع فرهنگی بسیار بد شده بود اما همان جوانهایی که در آن دوران بودند انقلاب کردند و بسیاری از آنها نیز در دوران ۸ سال دفاع مقدس به شهادت رسیدند و همان‌ها جنگ ما را پیروز کردند.

بذرپاش تصریح کرد: برخی سیاسیون و مدیران فرهنگی و آدمهای خاص از کار می‌برند و خسته می‌شوند و این را تعمیم به تمام جامعه می‌دهند اما اینگونه نیست.

در این مراسم آیت‌الله قرهی، امیر گلفام رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران، سردار غیاثی و جمعی از مادران و خانواده معظم شهدای گمنام حضور داشتند.

در این برنامه که همزمان در چندین نقطه دیگر ازاستان تهران برگزار می‌شد، کیک تولدی به مناسب تولید شهید مفقودآلاثر حمیدرضا شفیعی که تصویر این شهید بزرگوار بر رویش نقش بسته بود توسط مادرش بریده شد. کیک تولدی که مزین به نام تمامی شهدای منطقه ۱۶ تهران بود در این مراسم بریده شد.

امیر گلفام در این مراسم پیام امام خامنه‌ای به مادران شهدای گمنام را قرائت کرد.

در پایان مراسم از مادران شهدای گمنام تقدیر به عمل آمد. مراسم با خواندن دعای فرج حضرت مهدی(عج) به اتمام رسید.

تقدیر از مادر فرمانده جاویدالاثر، حاج احمد متوسلیان


مراسم ویژه‌برنامه «مادران چشم به راه» در فرهنگسرای تهران در منطقه ۲۲ شهرداری تهران هم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام قربانپور در سخنان کوتاهی با اشاره به نحوه شکل‌گیری این مراسم گفت: در جمع ما مادرانی حضور دارند که سالها است که نمی‌دانند فرزندانشان کجا هستند و نمی‌دانند که بر جگر گوشه‌هایشان چه گذشته است. این مادران هر روز و هر شب منتظر این هستند که یک بند استخوان از فرزندانشان به آنها برسد.

در ادامه این برنامه عبدالجبار کاکایی به شعرخوانی در مورد مادران شهدا پرداخته که بسیار مورد توجه حضار قرار گرفته و احساسات آنها را منقلب کرد.

وی در سخنان کوتاهی گفت: اعتراف می‌کنم که هرگاه دست به قلم برده‌ام برای اینکه شعر تازه‌ای را بسرایم همواره تلاش کرده‌ام که از راه شما شهدا و پدران و مادران منحرف نشوم.

همچنین در بخش دیگری از این ویژه‌برنامه از ۶ مادر شهید با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام جواد میلانی، رئیس ستاد اقامه نماز منطقه ۲۲ و معاون فرهنگی اجتماعی سپاه تهران تجلیل به عمل آمد.

اسامی شهدایی که از مادران آنان تقدیر شد به شرح زیر است:

۱- جاویدالاثرحاج احمد متوسلیان

۲- شهید محسن آدینه‌وند

۳- شهید محرم پرستار‌منصوری

۴- شهید سید کریم سجادی

۵- شهید سید عارف ضیاء

۶- شهید عبدالحمید صفایی


https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000364/nf00364295-1.jpg

رونمایی از ترانه «مادران چشم به راه» با حضور فرزندان شهدای شاخص کشور


در برنامه در فرهنگسرای ابن سینا نیز از قطعه موسیقی «یه دنیا بغض» محصول مشترک فرهنگسرای ابن سینا و موسسه فرهنگی افق نو با خوانندگی "مهدی ضامنی"، و سروده "علیرضا قنبری" با موضوع "مادران چشم به راه" رونمایی شد. خواننده، اجرای این قطعه را به مادران شهدای گمنام تقدیم کرد.

در این مراسم علی کشوری فرزند شهید کشوری به نمایندگی فرزند شهیدان با تجلیل از مقام والای مادران چشم به راه گفت: برای سخن گفتن در برابر مادر شهیدان احساس ناتوانی می‌کنم، در مقابل کسانی که از خودگذشتگی شان برای این آب وخاک و ایثارشان در هیچ توصیفی نمی‌آید، تنها می توانم سر تعظیم فرود آورم.

وی با تاکید بر اینکه می توان از مادران شهدا و خانواده شهدا الگو پذیرفت، اظهار داشت: دست مادران شهید را می بوسم. از تمام مادران شهید تمنا دارم تا به ما و نسل ما آموزش دهند تا ما نیز در آخرت شرمنده شهدا نباشیم.

در پایان این مراسم از ۳۴ مادر شهید گمنام با حضور فرزندان شهدای شاخص کشور: فرزند شهید کشوری، فرزند شهید همت، فرزند شهید باقری، فرزند شهید کریمی، فرزند شهید سالاری، فرزند شهید دستواره و فرزند شهید ستوده تقدیر شد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000364/nf00364295-3.jpg

حجت‌الاسلام طائب: عمر دو خریدار دارد دنیا و خدا؛ شهدا با خدا معامله کردند

به گزارش تسنیم، مراسم "مادران چشم به راه" در فرهنگسرای شفق نیز برگزار شد.

در این مراسم که با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط استاد کریم منصوری از قاریان بین‌المللی کشورمان آغاز شد، اجرای این برنامه را حسن سلطانی مجری برنامه شب‌های سحر ماه مبارک رمضان برعهده داشت. همچنین حضور مادران در سنین مختلف از نکات قابل توجه این برنامه بود و مادر ۵ شهید گمنام این منطقه نیز در صف اول سالن جا گرفته بودند.

مرتضی طلایی، مجتبی شاکری از اعضای شورای شهر تهران، حجت‌‌الاسلام طائب، جهانگیر الماسی و سیده زهرا حسینی راوی کتاب «دا» از میهمانان این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم نوروزی رئیس فرهنگسرای شفق پیام رهبر معظم انقلاب به این همایش را قرائت کرد و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب طی سخنانی با بیان اینکه نمی‌شود در دنیا از مادران شهدا و رزمندگان تقدیر کرد، گفت: معامله با خدا ویژگی‌های خاص خود را دارد و بسیار ارزشمند‌تر از معامله در این دنیاست. لذا از آنجا که مادران شهدا با خدا معامله کردند نمی‌توان با هیچ چیز از آنها تقدیر کرد.

وی در بیان جایگاه ویژه همسران و مادران شهدا تصریح کرد: در کربلا زینب(س) بیش از امام حسین(ع) زجر کشید زیرا هر کس شهید شد آن دو دیدند اما یکی را زینب دید که هیچ کس ندید و آن شهید شدن حضرت اباعبدالله(ع) بود.

حجت‌الاسلام طائب با تاکید بر اینکه دنیا جای تقدیر نیست و این مراسم نعمتی است برای ما تا از آن بهره ببریم، افزود: شهدا و رزمندگان ما با خداوند معامله کردند و در این معامله سودی کردند که در این دنیا همانند آن وجود ندارد. زیرا خدا آنچه می‌دهد محدودیت مکانی و زمانی ندارد. معامله خدا در این دنیا نسیه است اما در آن دنیا انسانی که با خدا معامله کرده برنده است نه بازنده.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه همه جنس‌ها و سرمایه‌ها قابل انبار کردن است به جز سرمایه و گنجینه عمر که قابل انبار کردن نیست، گفت: این عمر دو خریدار دارد که یکی دنیاست و دیگری خدا. خدا می‌خرد و پاداش می‌دهد. پاداش خدا محدودیت مکانی و زمانی ندارد اما سودی که انسان در دنیا به دست می‌آورد محدود است که متاسفانه ما عمرمان را به پاداش این دنیا می‌فروشیم.

وی تاکید کرد: تنها چیزی که انسان می‌تواند با خود به آن دنیا ببرد حساب و کتاب است و خوشا به حال شهدا و رزمندگان و مادران و پدران آنها که خداوند به آنها پاداش خواهد داد و آنها برنده این معامله هستند.

شاخص‌ترین و برجسته‌ترین افراد این امت مادران شهدا هستند


در این مراسم مجتبی شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در سخنانی با اشاره به اینکه هویت، امنیت و اصول و ارزش‌های ما وابسته به حفظ نام مادران بزرگوار شهداست، گفت: ما در انقلابی زندگی می‌کنیم که به فرموده امام راحل(ره) مردم آن از امت زمان پیامبر بالاتر هستند که شاخص‌ترین و برجسته‌ترین افراد این امت مادران شهدا هستند.

وی ادامه داد: آنان انقلاب و دفاع مقدس را پرچمداری کردند و فرزندانشان را برای یک مبارزه بزرگ فرستادند و همین مادران با فداکاری و گذشت خود و با حمایت از فرزندان و همسران خود در جبهه‌ها از این مبارزه سربلند بیرون آمدند.

این جانباز دوران دفاع مقدس با بیان اینکه امروز عزت و سربلندی خود را مدیون مادران و همسران شهدا هستیم، گفت: رمز پیروزی ما این است که پرچم را برافرشته نگه داریم و در فراز و فرودها در وسط میدان آن را حفظ کنیم. در این صورت ما حتما مدیریت جهان را تغییر می‌دهیم. زیرا ما دعای فرج می‌خوانیم و پرچمی را در دست گرفته‌ایم که راهبر آن مقام معظم رهبری است.

شاکری خاطرنشان کرد: تهدید و تحریم‌ها برای افرادی که سست هستند موجب آزار است اما برای کسانی که عاشق جان باختن هستند چیزی نیست.

بانوان ما از حضرت زینب(س) الگو گرفته‌اند


در بخش دیگر این مراسم سیده زهرا حسینی راوی کتاب «دا» و از راویان دفاع مقدس نیز با بیان خاطراتی از رشادت‌ها و فداکاری‌های مادران و همسران شهدا و رزمندگان تصریح کرد: من همیشه خود را مدیون شهدا می‌دانم زیرا یاد شهدا شور و تحولی در انسان ایجاد می‌کند که شاید به ظاهر غم و غصه باشد اما در باطن شادی و سرور است.

وی افزود: من از نزدیک شاهد فداکاری‌ها و رشادت مادران در دوران دفاع مقدس بودم که چگونه با وجود اینکه همه زندگی و عزیزانشان را از دست داده بودند باز از رزمندگان حمایت می‌کردند و هم‌دوش مردان و گاهی پیشاپیش آنان دفاع می‌کردند.

راوی کتاب «دا» با بیان اینکه بار اصلی جنگ بر دوش زنان بود، گفت: آنان عزیزانشان را به خط مقدم فرستادند و همه جوره از مردان و فرزندانشان حمایت کردند به طوری که شاهد بودم در صف کوپن ساعت‌ها می‌ایستادند، جنس می‌گرفتند و آنها را به جبهه‌ها می‌فرستادند. این بزرگ بودن زن مسلمان ایرانی است.

حسینی با تاکید بر اینکه بانوان ما از حضرت زینب(س) الگو گرفته‌اند، گفت: اگر امروز امنیت و آسایش داریم به خاطر رشادت همین جوانان و از خودگذشتگی مادران و همسران شهدا هستیم که امیدواریم خدا به ما و مسئولان این کشور بویژه مسئولان فرهنگی بصیرت دهد تا کاری نکنیم در آن دنیا شرمنده شهدا و خدای شهدا شویم.

مولودی‌خوانی شهرام عباسی از مداحان اهل‌بیت(ع) و شعرخوانی محدثی خراسانی و میلاد عرفان‌پور و همچنین اجرای گروه موسیقی مشتاق از دیگر بخش‌های مراسم مادران چشم به راه در فرهنگسرای شفق بود.

پایان‌بخش این مراسم نیز تجلیل از مادران ۵ شهید گمنام این منطقه شهیدان سیاوش فرهادپور، منوچهر شعبانی، ابراهیم صمدی، فرهاد علیخانی و سعید قریشی بود که لوح تقدیر و تندیس این همایش به همراه قاب عکس شهید و هدیه سفر به مشهد مقدس به مدت ۳ روز به همراه دو نفر از اعضای خانواده به مادران ۵ شهید گمنام این منطقه اهداء شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ای خدا! چشم این مادران فداکار را هم روشن کن
نظام بیشتر از اینها باید برای این عزیزان مایه بگذارد. مدیونیم مدیون
چقد کار شهرداری به موقع و به جا بوده بنده خدا 25 سال از جنگ داره میگذره نصفی از مادارن چشم به راه فوت کردند بعضی از اونها هم مریض شدند توان ندارند خوب بود زودتر از اینهااین کار انجام میشد خدا کنه سپاسگزار و قدردان خون شهدا باشیم