سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

ثروتمندترين مردان جهان از نگاه فوربس

مطمئنا فهرست جديد فوربس نمايانگر شروع عصر جديدي است که البته تنها به موضوع سوم شدن بيل گيتس در رده‌بندي آخر ثروتمندان جهان مربوط نمي‌شود. ب
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 44459
همه آنهايي که به نحسي عدد 13 اعتقاد دارند، معتقدند که دوران فرمانروايي بيل گيتس به عنوان ثروتمندترين مرد دنيا به خاطر همين عدد 13 خاتمه يافت. چراکه موسس شرکت مايکروسافت بعد از 13سال حضور در راس جدول رده بندي ثروتمندترين مردان جهان، جاي خود را به وارن بافت داده و خودش به مکان سوم سقوط کرده است.   در اين رده‌بندي کارلوس اسليم حلو مکزيکي در جايگاه دوم قرار گرفته و در رتبه چهارم لاکشي ميتال ايستاده و رتبه پنجم به موکشي آمباني هندي تعلق گرفته است. با اينکه ثروت بيل گيتس با 2 ميليارد افزايش نسبت به سال گذشته به 58 ميليارد دلار آمريکا رسيده ولي او در قياس با ثروت وارن بافت دوست صميمي‌اش که با 10 ميليارد دلار افزايش نسبت به سال گذشته هم‌اکنون صاحب 62 ميليارد دلار سرمايه شده، جايگاهي بهتر از مقام سوم اين رده‌بندي به‌دست نمي‌آورد.    به گزارش روزنامه اعتماد ملی،ثروت خالص غول ارتباطات و مخابرات مکزيک هم امسال با دوبرابر افزايش نسبت به 2 سال پيش حدود 60 ميليارد دلار برآورد شده که او را در مکان دوم ثروتمندترين مردان جهان در سال گذشته معرفي کرده است.
آغاز عصري جديد
مطمئنا فهرست جديد فوربس نمايانگر شروع عصر جديدي است که البته تنها به موضوع سوم شدن بيل گيتس در رده‌بندي آخر ثروتمندان جهان مربوط نمي‌شود. بيست‌و‌دومين رده‌بندي ميلياردهاي جهان سرشار از چهره‌هاي جديد است.    به‌عنوان نمونه 2 سال پيش 10 نفر از 20 مرد ثرومتند جهان را آمريکايي‌ها تشکيل مي‌دادند ولي اين رقم امروز به 4نفر رسيده و هند تنها کشوري است که مي‌تواند به داشتن 4ميلياردر در جمع 10 نفر اول فهرست فوربس افتخار کند.   براي اولين‌بار در تاريخ انتشار اين فهرست، تعداد ميلياردرهاي جهان که فوربس آنها را معرفي کرده به 1125 نفر رسيده است. آنها از 54 کشور جهان در فهرست امسال فوربس قرار گرفته‌اند که نسبت به سال قبل 179 نفر افزايش داشته است.   در مجموع ثروت خالص اين افراد به 4/4 تريليون دلار مي‌رسد که دوسوم اين افراد ميلياردرهاي خودساخته هستند و 50 نفرشان كمتر از 40 سال دارند. حتي به‌رغم بحران اقتصادي موجود در جهان که تاثيرات عمده‌اي در اين فهرست داشته، آمريکايي‌ها هنوز 42درصد از ميلياردرهاي دنيا را تشکيل داده و 37درصد از ثروت کلي جهان را در اختيار دارند.    البته اين مقدار نسبت به فهرست سال قبل درصد کمي‌ با کاهش مواجه شده است. 16سال بعد از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، روسيه دومين کشور جهان است که بيشترين تعداد ميلياردرهاي دنيا را بعد از ايالات متحده با 87 نفر در فهرست فوربس به خود اختصاص داده و از آلمان هم که 59 ميلياردر در اين فهرست دارد، سبقت گرفته است.   ژرمن‌ها 6سال تمام در جايگاه کنوني روسيه قرار داشتند. در اين فهرست 226 چهره تازه به چشم مي‌خورد که 77 نفر از تازه واردها آمريکايي هستند. نيمي‌ از اين افراد ثروت خود را مديون سرمايه‌گذاري‌هاي مهم مالي هستند و توانستند با توجه به شرايطي که در ماه‌هاي اخير در عرصه اقتصادي ايجاد شد، بيشترين بهره ممکن را از اتفاق‌هاي رخ داده ببرند.    35 ميلياردر جديد هم از روسيه برخاسته‌اند و 28 نفر هم چيني و 19 نفر ديگر هم هندي هستند. دو نفر از چهره‌هاي جديد اين فهرست را هم پاتريس موتسپه از آفريقاي‌جنوبي و آليکو دانگوته نيجريه‌اي که اولين آفريقايي تيره پوستي است که در فهرست ثروتمندان جهان قرار گرفته و اولين ميلياردر نيجريه‌اي است،تشکيل مي‌دهند.
جوانان تازه‌وارد
امسال بارزترين نکته در فهرست فوربس تعداد جوانان حاضر در اين رده‌بندي است. 50نفر از ميلياردرهاي جهان بالاي 40 سال دارند که 25 نفر آنها جزو تازه واردهاي اين ليست هستند.    68درصد ميلياردهاي دنيا زير 40 سال هستند و ثروت خود را تقريبا از هيچ ساخته‌اند. موسسان گوگل، سرگئي برين و لري پيج و مايك زوكربرگ 23 ساله، بنيانگذار سايت فيس بوك که به عنوان جوانترين ميلياردر جهان در اين رده‌بندي جاي گرفته، دراين زمره قرار مي‌گيرند.    ثروت 5/1 ميلياردي او را در رديف هفتصدوهشتادوپنجمين ميلياردر فهرست فوربس قرار داده است. مسلما در بين همه جوانان حاضر در اين فهرست از زوکربرگ هم به خاطر سن پايينش و هم به دليل شهرت فراوان سايت او در آينده هم بيشتر از اين صحبت خواهد شد.

معرفی 10 نفر اول لیست میلیاردهای فوربس
نفر اول:   وارن بافت
کشور: آمريکا
ثروت: 077/62 میلیارد دلار
غيرموروثي
منبع درآمد: شرکت برکشاير
محل اقامت: اوماها، نبراسکا،ايالات متحده
صنعت: سرمايه‌گذاري
بافت 77 ساله که از او به عنوان دانشمند اوماها نام مي‌برند، يک سرمايه‌گذار آمريکايي است که تاکنون در شركت‌هاي مختلفي از جمله كوكاكولا، و تسكو سرمايه‌گذاري كرده است. بافت مديرعامل و بيشترين سهامدار شرکت برکشايرهاتوي است.    ارزش سهام شرکت برک برکشاير طي 20 سال اخير بيش از 4700 درصد رشد داشته است. ارزش اين شرکت بيش از 215 ميليارد دلار است و دهمين شرکت بزرگ جهان به شمار مي‌رود.   سال 2006 ميلادي او 83 درصد از دارايي خود را بنياد بيل و مليندا گيتس اهدا کرده بود و حتي گفته شد که اين ميزان کمک کافي است تا سهام اين بنياد به بيش از 2 برابر افزايش پيدا کند. بافت به‌رغم ثروتي که در اختيار دارد، فرد مقتصد و فروتني است.    ارزش خانه او در اوماها در سال 2008 ميلادي 700 هزار دلار بوده است. او اين خانه را سال 1985 به ارزش 500/31 دلار خريداري کرده بود. بافت سال 2007 هم در فهرست 100 مرد تاثيرگذار جهان به انتخاب مجله تايم قرار گرفته بود. او دوست داشتني‌ترين سرمايه‌گذار آمريکاست.  بافت که فرزند يک سياستمدار اهل نبراسکاست، زماني‌که يک نوجوان بود روزنامه بين مردم توزيع مي‌کرد. بافت ليسانس هنر و مهندسي از دانشگاه نبراسکا و فوق‌ليسانس مهندسي از دانشگاه کلمبيا دارد.
نفر دوم:
کارلوس سليم حلو و خانواده  
کشور: مکزيک
ثروت: 068/60 میلیارد دلار
غيرموروثي
منبع درآمد: تلکام
محل اقامت: مکزيکوسيتي، مکزيک، آمريکاي‌جنوبي
صنعت: ارتباطات و مخابرات
کارلوس سليم که سال 1940 ميلادي در مکزيکوسيتي به دنيا ‌آمده يک تاجر مکزيکي است. سليم نقش عمده‌اي در صنايع ارتباطي در مکزيک و آمريکاي لاتين دارد. او شرکت‌هاي مخابراتي زيادي از جلمه Teléfonos de México را مديريت مي‌کند.    او حالا حتي از بيل گيتس هم ثروتمندتر است. به خصوص اينکه بازار مخابرات و ارتباطات مکزيک با سرعت خوبي درحال حرکت روبه جلو است و محصولات شرکت America Movil هم با استقبال خوبي در بازار مواجه شده‌اند. سليم که فرزند يک مهاجر لبناني است اولين پايه‌هاي بناسازي اين ثروت بيکران را در سال 1990 انجام داد.   وقتي‌که او خطوط اپراتوري Telefonos de Mexico را به‌طور شخصي خريداري کرد. در ماه دسامبر America Movil قراردادي با ياهو امضا کرد تا سرويس خدمات موبايل اينترنتي را به 16 کشور آمريکاي‌جنوبي و کارائيب ارائه دهد. سليم که بيوه و پدر 6 فرزند است، يکي از هواداران پروپاقرص بيسبال و يک جمع‌آوري‌کننده کلکسيون‌هاي هنري است.    در سال‌هاي اخير او نزديک 7 ميليارد دلار از ثروت خود را صرف امور خيريه و پروژه‌هاي تاسيس مراکز بهداشتي و تحصيلي و احياي بخش تاريخي شهر مکزيکوسيتي کرده است.
نفر سوم :
بيل گيتس
کشور: آمريکا
ثروت: 052/58 میلیارد دلار
غيرموروثي
منبع درآمد: مايکروسافت
محل اقامت: مدينا، واشنگتن، ايالات متحده
صنعت: نرم‌افزار
بيل گيتس 52 ساله تا پيش از اين بين سالهاي 1995 تا 2007 ميلادي ثروتمند‌ترين مرد جهان بود و به‌عنوان بنيانگذار تحول در رايانه‌هاي شخصي شهرت يافته است. نحوه تجارت بيل گيتس به دليل اينکه قدرت رقابت را از ديگر رقباي خود در اين عرصه سلب کرده همواره مورد انتقاد بوده و حتي بارها از او به اين دليل شکايت شده‌است.    اقدامات خيرخواهانه گيتس بر همه آشکار هست و او در اين راستا سال 2000 ميلادي بنياد بيل و مليندا گيتس را تاسيس کرده که سرمايه آن معادل 7/38 ميليون دلار است و در زمينه‌هاي گوناگوني همچون تهيه منابع مالي لازم براي توسعه و ساخت واکسن‌هايي براي مبارزه با بيماري ايدز و مالاريا و غيره فعاليت مي‌کند.   گيتس در سال دوم تحصيلاتش در دانشگاه هاروارد را نيمه تمام رها‌ کرد تا همه وقت خود را صرف مايکروسافت کند. شرکتي که او در سال 1975 با دوست دوران کودکي خود پل آلن تاسيس کرده ‌بود.   گيتس معتقد بود که کامپيوتر وسيله‌اي ارزشمند در هر خانه‌ خواهد شد و براي همين آنها شروع به ساخت نرم‌افزار براي کامپيوترهاي خانگي کردند و همين امر محور اصلي موفقيت‌هاي آتي مايکروسافت شد.
نفر چهارم:
لاکشمي‌ميتال
کشور:هند
ثروت: 057/45 میلیارد دلار
موروثي
منبع درآمد: کارخانه فولاد
محل اقامت: لندن، انگلستان
صنعت: صنايع دستي
لاکشمي‌ميتال 57 ساله مالک کارخانه بزرگ توليد فولاد چهارمين ثروتمند بزرگ جهان است. او را سلطان فولاد جهان مي‌خوانند. ميتال سال 2004 عنوان شصت‌وسومين ثروتمند جهان را كسب كرده بود و جهش به رتبه چهارم ثروتمندان ظرف چند سال نشانده رشد دارايي‌ها و صنايع زيرپوشش اوست.    لاكشمي‌ در سال 1969 با كسب نمرات عالي در رشته بازرگاني از دانشكده سن‌خاوير كلكته فارغ التحصيل شد. خانواده ميتال در سال 1976 شركت فولاد ميتال را تاسيس كرد ولي در سال 1994 به دليل اختلافات لاكشمي ‌با پدر و برادرانش، او شركت مستقل خود را تاسيس کرد.   طي اين سال‌ها، ميتال با حمايت از طرح‌هاي ادغام كارگاه‌هاي كوچك و استفاده از فرآوري آهن از سنگ معدن به عنوان ماده قراضه براي ساختن فولاد، توانست، صنعت نوين فولاد را در سطح جهان پايه‌ريزي كند.   ساير فعاليت‌هاي اين شركت شامل حمل، استخراج معدن، توليد و توزيع برق است. ميتال همچنين 580 تن فولاد براي ساخت بناي يادبود مرکز تجارت جهاني به نيوريورک فرستاده بود. ميتال در عين حال انسان خيري است و در بنيادهاي خيريه متعدد عضويت دارد.
نفر پنجم:
موکش امباني
کشور: هند
ثروت: 050/43 میلیارد دلار
موروثي
منبع درآمد: کارخانه پتروشيمي
محل اقامت: بمبئي، هند
صنعت: صنايع دستي
ثروتمندترين مرد آسيايي ساکن اين قاره مديريت يک شرکت بزرگ صنايع پتروشيمي ‌ريلاينس را که توسط پدر آمباني در سال 1966 تاسيس شد و اکنون از نظر سرمايه بازار، ارزشمندترين شرکت در هند است، برعهده دارد.    ثروت او نسبت به سال گذشته 9/22 ميليون دلار افزايش داشته که او را بعد از برادرش آنيل که در سال گذشته بيشترين ميزان درآمد به دلار را در سراسر جهان داشته، در رتبه دوم قرار داده است. موکش 50 ساله که مدرک مهندسي شيمي ‌خود را از دانشکده فناوري شيميايي هند گرفته و در سال اول تحصيل در استنفورد، آن را براي کمک به پدرش ناتمام گذاشت.موکش آمباني قصد دارد گران‌ترين خانه دنيا را در بمبئي هند بسازد.

نفر ششم:
آنيل آمباني
کشور: هند
ثروت: 048/28 میلیارد دلار
موروثي
محل اقامت: بمبئي، هند
صنعت: بخش‌هاي گوناگون
آنيل آمباني بيشترين درآمد ممکن را در بين ميلياردرهاي جهان در سال گذشته داشته است. ثروت او نسبت به سال گذشته 8/23 ميليون دلار افزايش داشته و فاصله دارايي‌هاي او را با برادرش که يک پاله بالاتر از او در فهرست فوربس قرار گرفته، کاهش داده است.   هر دو آنها ثروت‌شان را از پدر خود به ارث برده و هر يک در صنعت جداگانه‌اي اين سرمايه را مورد استفاده قرار دادند. آمباني که يک دونده ماراتن است 65درصد ازسهام شرکت تلکام ريلانس را عهده‌دار است. او در شمار افراد جوان این فهرست قرار گرفته است.
نفر هفتم:
اينگوار کامپراد
کشور: سوئد
ثروت: 081/31 میلیارد دلار
غيرموروثي
منبع درآمد: شرکت Ikea
کشور محل اقامت: لوزان، سوئيس
کامپراد 81 ساله فروش مبلمان و وسايل خانه را در سال 1947 شروع کرد و امروز کمپاني Ikea يکي از محبوب‌ترين فروشگاه‌هاي لوازم خانگي در سراسر جهان به شمار مي‌رود و در بيش از 40کشور جهان شعبه دارد. کامپراند که محصولات کارخانه‌اش به ارزان بودن در سراسر جهان شهرت يافته‌اند و از طريق آن خواسته شعار برابري را توسعه بخشد، خودش از پوشيدن لباس‌هاي مجلل خودداري مي‌کند و حتي با پروازهاي ارزان سفر مي‌کند و به رستوران‌هاي گران نمي‌رود. حتي مي‌گويند که او خانه خودش را هم با وسايل Ikea چيده است.
نفر هشتم:
کي پي سينگ
کشور: هند
ثروت: 076/30 میلیارد دلار
غيرموروثي
شرکت: املاک و مستغلات
منبع درآمد: املاک ومستغلات
محل اقامت: دهلي‌نو، هند
سينگ هم‌اکنون بزرگترين و ثروتمندترين شرکت املاک و مستغلات را در سراسر جهان در اختيار دارد. سرمايه او با 3 برابر افزايش امسال به 30 ميليارد دلار رسيده که 10 ميليارد از سال گذشته بيشتر است.   او که يک افسر سابق ارتش بود، سال 1961 شريک برادر ناتني‌اش شد و بعد از مدتي کوتاه کمپاني DLF City را به يکي از بزرگترين شرکت‌هاي املاک و مستغلات در دنيا تبديل کرد. اين کمپاني تلاش مي‌کند تا 5/1 ميليارد دلار هم در سنگاپور سرمايه‌گذاري کند.    او در هند همواره در شمار چهره‌های خبرسازی بوده که مطبوعات در کنار ستاره‌های سینما به او نیز پرداخته‌اند.
نفر نهم:
الگ دريپاسکا
کشور: روسيه
ثروت: 040/28 میلیارد دلار
غيرموروثي
شرکت: آلمينيوم روسي
محل اقامت: مسکو، روسيه
صنعت: گوناگون
الگ دريپاسکا 40 ساله جايگاه نهم ميلياردرهاي فوربس را به خود اختصاص داده است. او مالک «هولدينگ بازاوي المنت» است و حتي توليدات آلومينيم خود را در نيجريه و چين هم گسترش داده و توسعه بخشيده است. او حتي قراردادهايي مبني بر توليد آلومينيم در قزاقستان امضا کرده و در تاسيس يک نيروگاه اتمي ‌در شرق روسيه هم سرمايه‌گذاري کرده است.
نفر دهم:
کارل آلبرت  
کشور: آلمان
ثروت: 27 میلیارد دلار
غيرموروثي
محل اقامت: مولهايم، آلمان
او ثروتمندترين مرد آلمان است. بعد از جنگ جهاني دوم، کارل و برادر کوچکترش تئو، مغازه کوچک مادر خود را به يک سوپرمارکت ارزان‌قيمت تبديل کردند که امروز Aldi نام دارد و با بيش از 8000 شعبه 67 ميليارد در سال فروش دارد.    اين فروشگاه در تمامي‌ شهرهاي آلمان در جنوب و شمال اين کشور شعبه دارد. کارل در حال حاضر بازنشسته شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *