پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
شهيد همداني

سردارِ تمامي جبهه‌هاي نبرد

يدالله جواني
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب: 449092
به حق مي‌توان سردار شهيد حاج حسين همداني را مصداق كامل يك مجاهد في‌سبيل‌الله در عصر حاضر دانست؛ مجاهدي كه حق جهاد را به شايستگي ادا كرد و سرانجام به قافله برگزيدگان درگاه ربوبي پيوست.
جهان نيوز - دكتر يدالله جوانی: «ان الجهاد باب من ابواب الجنه فتحه الله لخاصه اولیائه و هو لباس التقوی و درع الله الحصینه و جنه الوثیقه...» حضرت علي عليه‌السلام مي‌فرمايند: به راستي كه جهاد يكي از درهاي بهشت است كه خداوند آن را براي اولياي خاص خود گشوده است. جهاد جامه تقوا و زره استوار خداوند و سپر محكم اوست.

به حق مي‌توان سردار شهيد حاج حسين همداني را مصداق كامل يك مجاهد في‌سبيل‌الله در عصر حاضر دانست؛ مجاهدي كه حق جهاد را به شايستگي ادا كرد و سرانجام به قافله برگزيدگان درگاه ربوبي پيوست. او مردي از مردان روزگار بود و با بر تن كردن لباس جهاد، از پرچمداران عزت مسلمين به حساب مي‌‌آمد. سردار همداني را همه پاسداران و بسيجيان، همه مردم مؤمن و انقلابي، همه حزب‌اللهي‌هاي سرتاسر كشور و همه نيروهاي جهادي و هسته‌هاي مقاومت در منطقه مي‌شناسند. سردار همداني از جنس عاشوراييان بود و براي پيوستن به دوستان و همرزمان عاشورايي‌اش لحظه‌شماري مي‌كرد. او هرگز نمي‌خواست و دوست نداشت كه بازمانده از كاروان نور و قافله عشاق باشد. او سردار سربداري بود كه لباس جهاد را برازنده تن خاكي‌اش كرده بود و مصمم بود با اين لباس، به آسمان‌ها پركشيده و به ملكوت اعلي بپيوندد. عاقبت خواسته‌اش تحقق پيدا كرد و ميهمان همرزمان شهيدش چون همت، باكري، خرازي، كاظمي، بروجردي، تهراني مقدم و ديگر شهداي والامقام و امام شهيدان شد.

سردار همداني را اينگونه مي‌توان معرفي كرد كه او، «سردار تمامي جبهه‌هاي نبرد بود...». سردار همداني در تمامي عرصه‌هاي نبرد، مجاهدت كرد و پيروز ميدان‌ها و صحنه‌هاي نبرد بود. صحنه‌هايي چون:

1 ـ عرصه نبرد با شيطان يا همان جهاد اكبر
شهيد همداني از همان دوران جواني كه با انديشه‌هاي انقلابي حضرت امام (ره) آشنا شد، خود را براي نبرد با طاغوت زمان از طريق تهذيب نفس و مبارزه با طاغوت درون آماده ساخت. پاي درس‌هاي اخلاق و معارف شهيد محراب آيت‌‌الله مدني كه به همدان تبعيد شده بود، حضوري فعال داشت. او از محضر علماي راستين اسلام بهره برد و با اسلام ناب محمدي (ص) به درستي آشنا شد. زهد، تقوا، اخلاص، پارسايي، سختكوشي و صبر و متانت از ويژگي‌هاي اين سردار شهيد است كه هر كدام، نشاني از پيروزي‌اش در جهاد اكبر دارد.

2 ـ عرصه نبرد با طاغوت پيش از انقلاب
سردار همداني از مبارزان مسلمان در دوران پيش از انقلاب بود. مبارزه سردار همداني در همدان با دستگاه فاسد پهلوي و عواملش در اين شهر، باعث شده بود كه ايشان در چندين نوبت به دست ساواك دستگير و زنداني شود. آري او از مجاهدان جبهه نبرد با طاغوت ايران قبل از انقلاب بود و در پيروزي انقلاب اسلامي نقش فعال داشت.

3 ـ عرصه نبرد با ضدانقلاب
شهيد حاج‌حسين همداني، از پايه‌گذاران سپاه پاسداران در همدان بود. اين سردار شهيد به عنوان يكي از اركان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي همدان، نقش مهمي در مبارزه با عناصر طاغوتي و جريان ضدانقلاب در همدان داشت. كردستان يكي از صحنه‌هاي نقش‌آفريني و از عرصه‌هاي جهاد شهيد همداني است. زماني كه استكبار جهاني با استفاده از عناصر ضدانقلاب، غائله تجزيه‌طلبي را در كردستان به راه انداخت، شهيد همداني به همراه جمعي از پاسداران پا به سرزمين كردستان نهاد و نقش مؤثري در خنثي كردن توطئه‌هاي دشمنان در مناطق كردنشين داشت.

4 ـ سردار جبهه‌ها در دوران دفاع مقدس
سردار همداني از فرماندهان موفق در دوران دفاع مقدس است. در بسياري از عمليات‌هاي رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس، در جايگاه فرماندهي در سطوح مختلف نقش‌آفرين بود. شجاعت، صلابت، تيزهوشي، خستگي‌ناپذيري، قدرت‌ مديريت و فرماندهي بالا، از ويژگي‌هايي بود كه سردار همداني را در مبارزه با دشمن بعثي، در صف اول قرار مي‌داد. فرماندهي لشكر 32انصارالحسين استان همدان، فرماندهي لشكر 16 قدس گيلان و معاونت عمليات قرارگاه قدس، از مهم‌ترين مسئوليت‌هاي سردار همداني در دوران دفاع مقدس است. اين سردار شهيد پرونده‌اي درخشان در دوران دفاع مقدس براي خود به يادگار گذاشته است. حضوري فعال در عمليات‌هاي مطلع‌الفجر، فتح‌المبين، بيت‌المقدس، كربلاي 4، كربلاي 5 و عمليات مرصاد، هر كدام از اوراق زرين اين كار نامه درخشان است.

دريافت دو نشان «فتح» از دست مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا حضرت امام خامنه‌اي (مدظله‌العالي)، خود حكايت از نقش مؤثر و موفق اين شهيد بزرگوار در دوران دفاع مقدس دارد.

5 ـ سردار با بصيرت در عرصه نبرد با فتنه‌گران
شهيد همداني در دوران پس از دفاع مقدس، نقش مهمي در پاسداري از انقلاب و پيشبرد انقلاب به سمت آرمان‌ها و اهداف داشت.
مسئوليت‌هاي اين سردار طي 27سال پس از جنگ، خود گوياي خدمات وي به ملت ايران و تلاش ايشان در راستاي تأمين امنيت داخلي و امنيت ملي، حفظ استقلال و عزت ايرانيان است. فرماندهي قرارگاه نجف اشرف و فرمانده لشكر 4 بعثت، رئيس ستاد نيروي زميني سپاه، جانشيني فرمانده نيروي مقاومت بسيج، فرماندهي سپاه محمدرسول‌الله (ص)، جانشين سازمان بسيج مستضعفان و مشاور عالي فرمانده كل سپاه، از مسئوليت‌هاي سردار همداني در دوران پس از دفاع مقدس است.


فتنه بزرگ، عميق و پيچيده سال 1388، زماني رخ داد كه اين شهيد والامقام، فرماندهي سپاه تهران بزرگ را بر عهده داشت. سردار همداني به عنوان فرمانده سپاه محمدرسول‌الله(ص)، نقش موثري در خاموش كردن شعله‌هاي آتشي داشت كه فتنه‌گران در سال 88 برافروخته بودند. اين سردار بابصيرت، فتنه و اصحاب فتنه را به درستي شناخت و هوشمندانه با فتنه‌گران برخورد نمود. آري سردار همداني، سردار موفق عرصه جهاد با فتنه‌گران در سال 88 بود.

6 ـ سردار مبارزه با تروريسم
آخرين صحنه نبرد و عرصه مجاهدت سردار شهيد همداني، صحنه نبرد با تروريسم است. شهيد همداني به عمق و ابعاد توطئه استكبار جهاني در جنگ نيابتي در منطقه راهبردي غرب آسيا و كشورهايي چون سوريه، آگاهي كامل داشت. سردار همداني از پيشگامان كمك‌هاي مستشاري جمهوري اسلامي و سپاه پاسداران به سوريه است. اين شهيد بزرگوار، تمامي تجارب كسب كرده در صحنه‌هاي گوناگون مجاهدت را در اختيار دولت، ارتش و ملت سوريه قرار داد. او با كمك مستشاري خود از سقوط قطعي دمشق به دست تروريست‌ها جلوگيري كرد. سردار همداني نقش مهمي در شكل‌گيري نيروهاي دفاع وطني در سوريه داشت. آري او نقش بي‌نظيري در به شكست رساندن توطئه جبهه غربي ـ عبري، عربي و تركي در سوريه داشت. او نقش بي‌نظيري در دفاع از حرم زينب (س) داشت و عاقبت در همين صحنه به آرزويش، يعني شهادت رسيد.
منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *