جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۱۰
۲۱

روحانی: آزادی منتقدان ما بی‌سابقه است/ بدترین‌ افراط‌ نگفتن‌واقعیت‌ به مردم است

چهارشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب: 351720
روحانی گفت: بسیار خوشحالم که امروز انتقاد از دولت سهل و ساده انجام می‌گیرد و سایت‌های منتقدان، برنامه‌های صدا و سیما و روزنامه‌های آنها هرچه بخواهند می‌نویسند و می‌سازند.
روحانی: آزادی منتقدان ما بی‌سابقه است/ بدترین‌ افراط‌ نگفتن‌واقعیت‌ به مردم است
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، بخشی از سخنان روحانی در نخستین جلسه هیات دولت در سال ۹۳ به این شرح است:

موفقیت های بسیاری در هفت ماه گذشته کسب کرده ایم

در صادرات نفت به اندازه‌ای که پیش‌بینی شده بود نفت صادر کردیم که این خیلی مهم است. در کل درآمدهای قبلی ما به رقم واقعی نزدیک است. درآمدهای مالیاتی ما خیلی بهتر و بیشتر از پیش‌بینی محقق شد. همه اینها نشان می‌دهد که دولت در کار خودش موفق بوده و بسیار خوشحالم که دولت در طول هفت ماهه گذشته در زمینه‌های مختلف موفقیت‌های بسیار خوبی را به دست آورد و به هر حال زمینه برای حرکت بسیار مجدانه و پرسرعت سال جدید آماده شده است.

در زمینه سیاسی به تعبیر مقام معظم رهبری در سال ۹۲ حماسه سیاسی آفریده شد؛ هم در بحث داخلی و هم در بحث خارجی حماسه سیاسی آفریده شد. در بخش سیاسی، دولت به جد می‌تواند مدعی این باشد که حماسه‌ای بزرگ آفریده شده است؛ هم در داخل کشور و هم در صحنه بین‌المللی. به هر حال در مسئله هسته‌ای ۱۰ سال با بهانه‌جویی‌های نابجای غرب و با ظلم‌هایی که به ملت ایران کردند دچار مشکلات بودیم که قدم بسیار بزرگی برداشته شد. توافق ژنو اولین قدم بسیار مثبت بود. برای جهانیان روشن شد که حتی برفرض آنکه ادعایی نسبت به مسئله هسته‌ای ایران وجود داشته باشد، با گفت‌وگو و منطق و مذاکره قابل حل است. اگرچه از دیدگاه ما هیچ مشکلی در مسئله هسته ‌ای ما نبوده و نیست. اینها بهانه‌جویی و سوءتفاهم بوده که در وهله اول رفع شده و ان شاء‌الله در مقطع نهایی مذاکرات- که در سال جاری انجام می گیرد- همه چیز حل خواهد شد و امیدواریم به موفقیت دست پیدا کنیم تا بتوانیم زنجیره‌های تحریم را که به ناحق بر روی دست و پای اقتصاد ایران بسته شده است به طور کامل باز کنیم و یک تحرک لازم در زمینه اقتصاد بوجود بیاوریم.

همواره از انتقاد سازنده استقبال می‌کنیم

در سالی که گذشت در زمینه مسایل فرهنگی، اجتماعی و سیاست داخلی حرکت‌های بسیار خوبی انجام شد. بسیار خوشحالم که امروز انتقاد از دولت سهل و ساده انجام می‌گیرد. سایت‌های منتقدان، برنامه‌های صدا و سیما و روزنامه های آنها هرچه بخواهند می نویسند و می سازند. فکر نمی‌کنم هیچ زمانی اینچنین بدون دغدغه و به راحتی از شخص رییس‌جمهوری، از کار دولت و راه دولت نقد و انتقاد می کردند. ما پذیرای انتقاد هستیم و آن را قبول و مفید و لازم می‌دانیم؛ البته انتقادی که سازنده و توأم با دلسوزی باشد و با هدف اصلاح امور انجام بگیرد.


بدترین افراط‌ها نگفتن واقعیت‌ها به مردم است

دولت همیشه با دروغ، تهمت و افترا مخالف بوده و هست. این دولت آمده تا جلو افراط‌ها را بگیرد. بدترین افراط‌ها دروغ و تهمت است. بدترین افراط‌ها نگفتن واقعیت‌ها به مردم است.امیدواریم اینها رفع شود و به تدریج کنار رود و انتقاد سازنده و واقعی در کشور ما باشد.

سال گذشته در زمینه فرهنگی، همه فرهنگ دوستان و اصحاب فرهنگ امیدوار شدند و احساس نشاط داشتند و در زندگی فرهنگی خود سرآغاز جدیدی را دیدند. این را بارها در مجامع عمومی اعلام کردم و گفتم و چنین هم بوده و خواهد بود.

هدفمان صلح، دوستی و آشتی است

در زمینه سیاست خارجی و داخلی یک هدف مهم داریم و آن هدف مهم صلح و دوستی و آشتی است و این را دولت ادامه خواهد داد؛ هم در داخل و هم در خارج. در داخل هم باید به صلح و آشتی و برادری و مشارکت و تعاون و انسجام و وحدت برسیم. در دنیای خارج هم باید به رفع تنش‌ها، اعتمادسازی و تعامل سازنده برسیم. در هر دو زمینه دولت طی هفت ماه سال گذشته موفق بوده و ان شاء‌الله امسال همان راه و مسیر را ادامه خواهد داد.

البته در زمینه مسئله شبکه ملی اطلاعات در سال قبل تصمیم بسیار مهمی را اتخاذ کرده‌ایم که انشاءالله آن را اجرا می‌کنیم. ان‌شاءالله زیرساخت‌های یک شبکه ملی داخلی اطلاعات را بوجود می‌آوریم و شرایطش را آماده می‌کنیم، برای اینکه مردم به راحتی بتوانند با دستگاه‌های اداری و دولت الکترونیک تماس بگیرند. البته با پهنای باند قابل قبول و راحت که مشکلات هم نداشته باشند. به طوری که به بسیاری از سرورهایی که در خارج است نیاز نباشد و همه بیاید در داخل. البته این معنایش این نیست که اینترنت داخلی ما به خارج متصل نیست. ما به خارج هم متصل هستیم اما در عین حال در داخل رفاه فراوانی را برای مردم بوجود خواهیم آورد.

مقام معظم رهبری در طول هفته‌های اخیر سال گذشته مفادی را فرمودند. در نامگذاری سال بر اقتصاد تأکید کردند. در سال گذشته هم بر اقتصاد مقاومتی تأکید کردند. اقتصاد مقاومتی را توضیح دادند. به حق اقتصاد مقاومتی آن است که ما در هر شرایطی بتوانیم روی پای خودمان بایستیم. این در زمانی امکان‌پذیر است که ما به اقتصاد دنیا متصل شویم تا اینگونه نباشد که هر زمانی خواستند به ما فشار واردکنند. قوی‌شدن اقتصاد یک مقوله و اقتصاد به دنیا متصل شدن هم یک مقوله است.

اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد توانمند درون‌زای برون‌نگر

هر دو این‌ها نیاز است. یعنی باید اقتصاد درون‌زا و درون‌نگر باشد. یک زمانی بود که برای صادرات نفت همه دنیا به ما احتیاج داشتند و اشاره می‌کردیم دنیا می‌لرزید که نکند ایران بخواهد نفت‌اش را تحریم کند. نفت قابل ملاحظه‌ای در بازار داشتیم و انرژی دنیا به ما متکی بود. خوب به وضعیتی رسیدیم که به هر حال، بیگانگانی ایران ستیزی کردند و نفت ما را برخلاف مقررات بین‌المللی و برخلاف قانون تحریم کردند. این که دنیا جرأت می‌کند یک عده‌ای از کشورهای غربی جرأت می‌کنند که نفت ما را تحریم می‌کنند، معنی‌اش این است که اقتصاد ما ایراد دارد و مقاومتی نیست. یعنی باید نفت‌، گاز، پتروشیمی، صنایع، فولاد، معادن ما و خودرو ما در صحنه جهانی آنچنان نقش داشته باشد که دنیا احساس نیاز کند. اشکال ندارد ما هم احساس نیاز کنیم. اما این دو به هم متصل باشد. ما که قصد تحریم نداریم. قصد آزار کشوری را هم نداریم ولی دیگران که می‌خواهند به ما فشار بیاورند دیگر راهی برایشان وجود نداشته باشد. ترانزیت ما به گونه‌ای باشد که صادرات و واردات بسیاری از کالاهای کشورهای مختلف به ایران متصل باشد. آن موقع چطور می‌توانند تحریم کنند. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد توانمند درون‌زای برون‌نگری که دنیا نتواند نسبت به این اقتصاد نظر بد داشته باشد یا تصمیم بد اتخاذ کند.

رنگ مسایل حزبی ، شخصی و جناحی را کم کنیم

باید رنگ مسایل حزبی ، شخصی و جناحی را کم کنیم. باید مسایل ملی، دینی، منافع دینی و مصالح ملی را پررنگ ببینیم . غیر از این ما نمی‌توانیم از مشکلات به راحتی عبور کنیم. رهبری فرمودند که مدیریت باید جهادی باشد، البته این مدیریت جهاد به معنی جهادی سازندگی نیست، جهاد به معنی عام کلمه است، ولی آنهایی که در جهاد سازندگی بودند تجربه خوبی دارند. در دولت‌ چهار، پنج نفر از وزرا از مسئولان رده بالای جهاد سازندگی اوایل انقلاب بودند و برخی از وزرا، مسئولان و معاونان هم از ایثارگران و ماه‌های متعدد در میدان جنگ بوده‌اند، بسیاری از اعضای دولت خانواده شهید هستند. دولت، یک دولت ایثارگر جهادی به تمام معناست و مدیریت جهادی یعنی مدیریت الهی، معنوی؛ یعنی مدیریت علمی و عقلانی است؛ مدیریتی که توأم با ایثار و فداکاری است.

این مدیریت جهادی است که می‌تواند کار را پیش ببرد. ان شاء الله همه اعضای دولت و مدیران در سراسر کشور، چه در دولت و چه خارج از دولت و بقیه قوا ، مدیریت جهادی داشته باشیم.هدف الهی و برنامه علمی و عقلانی و توأم با تلاش و ایثار و فداکاری باشد تا بتوانیم به اهدافی که مد نظر است برسیم.

رهبری معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی گفتند مرکزی برای پایش باشد. من از سازمان مدیریت، سازمان برنامه بودجه می‌خواهم که این مرکز پایش را تشکیل دهد و روند اقتصاد مقاومتی را مرتب پایش کند. خود وزارتخانه‌ها این کار را بکنند که بتوانیم در هر مقطعی گزارشی را در این زمینه تقدیم کنیم؛ هم به رهبری و هم به مسئولان عالی‌رتبه نظام و دستگاه‌هایی که به نوعی بر کار دستگاه اجرایی نظارت دارند.

باز هم بر دو نکته تأکید می‌کنم؛ یکی مبارزه با فساد است که در سال گذشته شروع شده و امسال هم به جد و به طور قاطع با فساد باید مبارزه کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


توقیف منتقدان بی سابقه بوده .
روحانی مچکریم
آن دولتی که بر علیه اش هرچه می نوشتند و می گفتن و هرجوره می کوبیدنش و رئیس مستقیم دولت رو 24 ساعته به فحش می بستن و سکوت می کرد اکنون رفته است، الان دوران طلایی آزادی بیان از جنس اقای ه است که سایتا جرات ندارن چهارتا مطلب که هیچ، چهارتا کامنت منتشر کنند برعلیهشون و باید دستشون بلرزه که فردا مشمول اعتدال نشن!
محسن
نعل وارونه یعنی این!
محسن
آقای روحانی ،طور خدا بس کنید !مظلوم نمایی نکنید،گزارش یکصد روزه همه چیز را روشن کرد.
فكر نمي كردم رييس جمهور اينقدر شوخ تشريف دارن
طوسی
حرفای شیخ روحانی پر از تناقض است.اگر نگفتن واقعیت بدترین افراط است پس از واقعیات ژنو چه خبر !!؟چرا اجازه انتشار واقعیات توافق ژنو را نمی دهید!؟
جواد
راست میگه بی سابقه هست--توقیف و فشار بر رسانه منتقد و آزادی رسانه های همسو با غرب و توهین کننده به مقدسات--یه سوال آیا اینها حاضرن خنده بازار جدیدو بسازن با همون رویکرد--چرا نظرمو نمیذارید
بین حرف تا عمل فاصله ای به وسعت زمین تا آسمان است
کلا با این توجیه هایی که دولت از آزدی منتقدین و گفتن واقعیت ها به مردم می کند در آینده نه چندان دور باید منتظر امنیتی شدن هر چه بیشتر فضا بود از همین الان احساس خطر باید کرد
هه...چه جالب!!!
بدترین افراط‌ها نگفتن واقعیت‌ها به مردم است!!!

در موضوع هسته ای دقیقاً و مشخصاً صداقت شما را دیدیم(شاید شما راست میگین سواد ما ملت اشکال دارد و به اصطلاح شما بی سواد هستیم)
خداوند متعال درقرآن می فرماید:
"یآایهاالذین آمنوا لم تقولون ما لا تفعلون.
ای کسانی که ایمان آورده اید،چر ا چیزی می گویید که انجام نمی دهید
احمدی از تبریز
آقای رئیس دولت یک کمی تأمل فرمائید از حرف تا عمل فاصله زیاد و واقعیت چیز دیگری است
سعدیا گر چه سخن دان و مصالح گویی به عمل کار برآید به سخندانی نیست
خندیدیم !!!
9 دی و یالثارات و ... پس توهمی هستن ؟!!!
دیپلماسی لبخند با گروه 1-5 چیکار کرد ؟؟!!
رضا
زرشک چیز پرخاصیتیه!!!
روحانی مچکریم
ههههههههههههههههه کلی خندیدیم
بی نشان
اين هم سخنی از دولت راستگويان
علی
کجایی آقا محمود یادت بخیر.
Iran, Islamic Republic of
آره آقای روحانی خیلی آزادند دلیلش هم اینه که همه شان بیسوادند املند تندروند!!!!!!
م
Iran, Islamic Republic of
باسلام امیدوارم در دور بعد احمدی نژاد حضور پیداکند