جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
گنجشک راجای قناری می فروشند

قراردادهای میلیاردی آفت فوتبال ایران

يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب: 420723
روزهای پایانی لیگ برتر فوتبال کشور همیشه با قراردادهای میلیاردی برخی بازیکنان پیوند می خورد به طوریکه این قراردادها بدون در نظر گرفتن توانایی واقعی بازیکنان آفت بزرگی برای ورزش کشور شده است.
 به گزارش جهان به نقل از مهر، پرونده فوتبال ایران به صفحات آخر فصل چهاردهم لیگ برتر خود رسیده است و چیزی نمانده تا چهره قهرمان آن مشخص شود.

به طور قطع با پایان این فصل باشگاه ها و یا بهتر است بگوییم تیم ها در تکاپو می افتند تا با تغییراتی خود را مهیای فصل بعد کنند. درست همین جاست که مبحث نقل و انتقالات رنگ و بوی خاص به خود می گیرد. بازاری که این روزها مکاره شده است! در این بازار خیلی ها گنجشگ را رنگ می کنند و جای قناری می فروشند.

بازیکنانی که با بازار گرمی در تلاش هستند با کمک دلالان چند صد میلیون بیشتر به جیب بزنند. بله درست خواندید چند صد میلیون، چرا که این ارقام این روزها در فوتبال ما پول خرد است.

این قصه مختص بازیکنان نامی و ملی پوش و پایتخت نشینان نیست بلکه بازیکنان جوان و تازه چهره شده، همان هایی که از انتشار نام هایشان در فوتبال ایران چند ماه نیز نمی گذرد چنان در بازار گرمی حرفه ای نشان می دهند که می توانند مدیران باشگاه ها و مربیان را به سادگی فریب دهند و قرارداد میلیاردی امضا کنند.

دیگر همگان می دانند در فصل نقل و انتقالات فوتبال پول های کلانی رد و بدل می شود اما این سوال ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده است آیا این بازیکن که به اسم ستاره و با هزینه ای گزاف به یک تیم می پیوندد می تواند برای تیم جدیدش ثمربخش باشد یا خیر؟

برخی بازیکنان برای باشگاه شروط خارج از عرف می گذارند

متاسفانه در سالهای اخیر شاهد بازیکنانی هستیم که برای جذبشان پول خرج شده است. این بازیکنان پول دوست نه تنها به تیم خود درون مستطیل سبز کمک نمی کنند بلکه با رفتارهای خود تیم را به حاشیه می برند. از این دست بازیکنان کم نداریم، بازیکنی که شاید تا دیروز ماشین پراید برایش آرزو بود ولی به لطف همین بازار گرمی حالا پورشه و مازراتی سوار می شوند و شب های تهران را با این قبیل ماشین ها تجربه می کنند.

در لیگ ایران بازیکنانی وجود دارد که برایشان میلیارد پول خورد محسوب می شود و علاوه بر دریافت پول های کلان، به خود جرات می دهند حتی برای باشگاه نیز شرط و شروط های خارج از عرف بگذارند.

در این گزارش که با حضور کارشناسان و به عبارتی با کسانی که موی خود را در فوتبال این سرزمین سفیدکرده اند، به این موضوع که آیا بازیکنان ایرانی بر اساس قابلیت هایشان قیمت گذاری می شوند یا دیگر مولفه ها، می پردازیم.

برخی بازیکنان ایرانی بر اساس قابلیت هایشان قیمت گذاری نمی شوند

علی اصغر مدیر روستا ملی پوش اسبق تیم ملی فوتبال ایران با اشاره به اینکه بازیکنان ایرانی بر اساس قابلیت هایشان قیمت گذاری نمی شوند، در گفتگو با مهر گفت: سطح پایین بازی های لیگ نشان از ضعف فوتبال ایران دارد و بازیکنان ما حتی در دادن پاس و کنترل توپ هم مشکل دارند به همین منظور نباید چنین مبلغ هایی به آنها داده شود.

وی در ادامه با اشاره به عدم وجود شایسته سالاری در فوتبال ایران گفت: بسیاری از بازیکنان با توجه و روابط و کانالهای موجود قراردادهای میلیاردی امضا می کنند انعقاد این قراردادها با این مبالغ به ضرر فوتبال ایران است.

ملی پوش اسبق تیم ملی در ادامه افزود: لیگ امسال خیلی ضعیف بود. بازی های زیبا کمتر دیده می شد نگاه بسیاری از تیم ها در روز های آخر لیگ حضور در صدر جدول بود به همین منظور مسئولان سازمان لیگ باید فکری به حال لیگ برتر که فقط نام حرفه ای را یدک می کشد بکنند.

در ادامه محمد پنجعلی کاپیتان اسبق پرسپولیس و تیم ملی در این خصوص به مهر گفت: این پول های میلیاری به ضرر فوتبال ایران شده است در گذشته سطح بازیکنان بسیار بالا بود و بازیکن به خاطر پوشیدن پیراهن تیم و حضور در تیم ملی کشور همه تلاش خود را می کردند و به قراردادهای آنچنانی فکر نمی کردند ولی امروزه بازیکن آماتور در ابتدای حضورشان در یک تیم حرف از رقم قرار داد میلیونی و میلیاردی می زند و این موضوع برای فوتبال ایران فاجعه است.

پنجعلی یادآور شد: ما باید نظام های مربوط به قراردادهای بازیکنان را اصلاح کنیم. چرا که این نظام ها ضررهای بسیاری به فوتبال ما وارد کره است و باعث ایجاد توقع در برخی بازیکنان دارای سطح پایین برای دریافت قراردادهای سطح بالا شده است.

مدافع اسبق تیم ملی در ادامه بیان کرد: پول محوری فوتبال و حقوق بالای بازیکنان باعث شده است بسیاری از آن ها تصور کنند هر رفتار و گفتار آن ها پذیرفته و البته بخشیده خواهد شد. فوتبالیست ها در همه کشورهای جهان الگوی مردم و جوانان هستند ولی در کشور ما با بستن چشم روی اشتباه های این افراد چراغ سبزی به اشتباه های دیگران نیز نشان می دهیم.

سازمان لیگ باید به دقت قرارداد ها را بررسی کند

در ادامه ابراهیم قاسمپور بازیکن سابق تیم ملی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اینکه آیا بازیکنان ایرانی بر اساس قابلیت هایشان قیمت گذاری می شوند اظهار کرد: اصلا اینطور نیست برخی بازیکنان ایرانی در سطح بسیار پایینی هستند و قراردادهای میلیاردی در حد و اندازه آنها نیست.

وی ادامه داد: رسانه ها و مدیران در این خصوص مقصر هستند نباید بازار گرمی صورت بگیرد چرا که شاهد هستیم یک بازیکن آماتور در فصل نقل و انتقالات آنقدر بازار گرمی می کند تا قرارداد چند صد میلیونی منعقد کند.

سرمربی سابق صنعت نفت آبادان گفت: باید برای مدیران کلاس آموزش گذاشت سازمان لیگ باید به دقت قرارداد ها را بررسی کند و اجازه ثبت ندهد.

قاسمپور در پایان گفت: یکی از دلایل مهم افت فوتبال ایران آمدن این رقم ها به قرار داد های بازیکنان است.

در پایان باید گفت؛ در لیگ ایران بازیکنانی داریم که دیگر برایشان میلیارد پول خورد محسوب می شود و به جز دریافت پول های کلان حتی در قرارداد خود برای باشگاه نیز شرط می گذارند. در این میان اگر مسئولان و کسانی که دستی بر آتش دارند فکری به حال چنین آفتی نکنند در آینده نه چندان دور فاجعه به قدری بزرگ می شود که دیگر جبران خسارت کاری غیر ممکن به نظر می رسد.

گزارش: هومن ناظمی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *