جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۴

نگاهي به كنسرتهاي پر حاشيه همايون شجريان

چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 126621
ارکستر بزرگ سازهای ملی به رهبری محمد رضا درویشی و خوانندگی همایون شحریان قرار است از هفتم نا نهم مرداد ماه در استادیوم تنیس ورزشگاه انقلاب کنسرت برگزار شود.
به گزارش سرويس فرهنگ و هنر جهان،اما کنسرتهایی که پیش از این  همایون شجریان برگزار کرده و یا در نظر داشته كه برگزار کند هیچ گاه بدون حاشیه نبوده است. خود همایون شجریان به تازگی در گفت وگویی در پاسخ به سوالی که چرا کنسرت‌های همایون شجریان به این اندازه حاشیه دارد؟ گفته است:

مثل بازی پرسپولیس و استقلال! والا این را باید از حاشیه‌سازان پرسید. می‌گویند هر چقدر از یک چیزی فرار کنی، بیشتر سرت می‌آید. من هر چقدر آدم دور از حاشیه‌ای هستم و دوست دارم در سکوت و آرامش و در کمال نرمال بودن، کارها را پیش ببرم؛ ولی باز هم هیچ‌وقت پیش نمی‌آید.
 
یا برق می‌رود، یا فیوز می‌ترکد، یک‌دفعه کنسل می‌شود. یک بخشی از آن قابل درک است. یک آدم‌هایی هستند که نظر سلیقه‌ای دارند و حاشیه می‌سازند. یک بخشی هم به‌خاطر همه‌ی کارها در ایران است که همه‌چیز در دقیقه‌ی ۹۰ انجام می‌شود.
 
سالن می‌گیری برای فلان روز؛ ولی یک هفته قبل سالن لغو می‌شود یا کنسرتت مجوز نمی‌گیرد یا شرایط طوری مي شود که اصلاً نتوانی کنسرت اجرا کنی.
 
من از همان شهریور ۸۷ تا الآن با این‌همه حاشیه، گفتم هر طوری که شده از زمان استفاده کنیم ـ چون همان‌طور که می‌دانی نمی‌توان همیشه هم کنسرت داد. 

یک زمان‌هایی مناسب کنسرت نیست، یک زمان‌هایی جامعه آمادگی‌اش را ندارد و یک زمان‌هایی اصلاً فصل کنسرت نیست و هنرمندان قرارهای دیگری دارند.
 
بعد از دو سال ما توانستیم شش شب کنسرت با گروه «حصار» به‌روی صحنه ببریم. البته کنسرتی که در سالن اندیشه برگزار شد، خیلی اتفاقی رخ داد. سالن میلاد پر بود و در این فاصله سالن اندیشه آماده شد. 

اتفاقی شش کنسرت شد که من همین‌جا از دوستان در سالن اندیشه تشکر کنم که با ما هنری برخورد کردند و هیچ‌گونه مزاحمت، دخالت یا مشکلی ایجاد نکردند. سعی کردند همان حرف‌هایی که زدند در عمل هم انجام شود؛ چیزی که خیلی کم در ایران دیده می‌شود. 

ما بعد از دو سال، شش کنسرت برگزار کردیم. بهتر می‌دانید که یک نوازنده و خواننده‌ی یک گروه باید سالی ۲۰ تا ۳۰ کنسرت بدهند. دیده شده که ۳۰۰ تا کنسرت هم در دنیا می‌دهند که آن خودکشی است!

/لغو کنسرت در تبریز/

اما سال گذشته قرار بود کنسرت همایون شجریان در روزهای 6 و 7 اسفند ماه در تبریز و در محل سالن فرهنگی ورزشی تراکتورسازی برگزار شود،ولی این کنسرت لغو شد.

احمدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی درباره علل مخالفت و لغو کنسرت همایون شجریان در گفتگو با ایسنا، گفته بود:‌ 

حضور نوازندگان زن در گروه موسیقی و ظرفیت بالای سالن که بیش از دو هزار نفر بود و ضریب امنیت و مدیریت سالن را پایین می‌آورد از عواملی لغو این کنسرت بود.


/ماجرای قطع برق در کنسرت همایون /

اما شهریور ماه دوسال پیش بود که قطع برق در آخرين شب كنسرت همايون شجريان، اعتراض محمدرضا شجريان را در پي داشت، به طوري كه او روي سن آمد و اعتراض خود را اعلام كرد.

بنابراين گزارش، قطع برق زماني اتفاق افتاد كه بسياري از مردم به داخل تالار بزرگ كشور راه يافته بودند، اما اين خاموشي يك ساعت و ده دقيقه به طول انجاميد.

البته در اين مدت برخي از مخاطبان به اين مسئله اعتراض كردند كه مسئولين آنها را به برگزار كنندگان كنسرت (كه شركت دل آواز بود) ارجاع مي‌دادند. 

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همایون شجریان باید دستگیر بشه نه اینکه کنسرت بده
Europe
عزیزی که کامنت گذاشتی، چرا همایون باید دستگیر شه؟ محمد رضا غیر از همایون است
Iran, Islamic Republic of
هیچ فرقی نداره جفتشون ار اساتید هنر ایران هستند که به خاطر عقایدشون متاسفانه هنرشون زیر سوال رفته که مایه تاسفه
Iran, Islamic Republic of
بهتره اول بدونین راجع به چه کسانی حرف میزنین بعد نظر بدین!