جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ابوترابی: فتنه موقعیت ایران را مبهم کرد

پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب: 396929
نایب رئیس مجلس در جمع فعالان سیاسی و فرهنگی کرمان وقایع و نقش اثرگذار جمهوری اسلامی از سال ۸۸ به بعد در منطقه را تشریح کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام سید‌محمدحسن ابوترابی‌فرد عصر امروز در نشست با فعالان سیاسی و فرهنگی استان کرمان اظهار داشت: انقلاب اسلامی پدیده مبارکی است که در پرتو عنایت خداوند امروز در دستان توانمند ملت بزرگ ایران به عنوان سرمایه‌ای ماندگار است و توفیق خدمت به مردم را دارد.

وی عنوان کرد: از هر زاویه‌ای که بنگریم، این انقلاب دارای ظرفیت‌های متراکم و انباشته‌ شده‌ای است و دیدگان صاحبنظران، سیاستمداران و متفکران را به خود جلب کرده و همواره در کنار خود دوستان و در مقابل دشمنانی داشته است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مقطع کنونی دوران حیات نظام جمهوری اسلامی را یکی از مقاطع حساس، تعیین کننده و سرنوشت‌ساز برای ملت ایران و دنیای اسلام خواند.

ابوترابی گفت: چالش‌های عرصه اقتصادی و به دنبال آن کاهش ارزش پول ملی، محدودیت بازار نفت ایران، چالش‌های سیاسی درون کشور و حوادث سال ۸۸ به بعد این انقلاب را به نقطه اوج خود رسانده است.

وی افزود: در این سال‌های اخیر به ویژه در هنگام خلق حماسه سیاسی ملت ایران در خردادماه سال ۹۲ که با تدبیر و هدایت مقام معظم رهبری مشارکت مردم و جریان‌های سیاسی را رقم زد، انقلاب را در شرایط نوینی قرار داد.

*حوادث سال ۸۸ نقطه تاریک جمهوری اسلامی است

ابوترابی‌فرد بیان داشت: حوادث سال ۸۸ نقطه تاریکی در فضای سیاسی کشور پدید آورد و در نتیجه آثار سیاسی و اجتماعی متعددی بر جای گذاشت و موقعیت سیاسی و بین‌المللی ایران را که در اوج قرار داشت تا حدودی با ابهام مواجه کرد.

وی ادامه داد: اما حادثه ۲۴ خرداد ۹۲ ناگهان این صحنه را به نفع جمهوری اسلامی در یکی از نقطه‌های اوج قدرت تغییر داد و جمهوری اسلامی را به عنوان نماد مردم‌سالاری، مشارکت آزادانه سیاسی برآمده از اراده ملت و نیز نماد وحدت و همدلی جریان‌های سیاسی زیر چتر رهبری نظام به همگان معرفی کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این اتفاق جهشی برای نظام و ایجاد موقعیت در دنیای پرآشوب فراهم کرد، افراد رصدکننده از خارج این حادثه را غیرقابل پیش‌بینی ارزیابی می‌کردند.

وی افزود: از طرفی هم ما در شرایط سختی به سر می‌بردیم، تحریم‌ها دراوج خود بود و قدرت خرید مردم به یک سوم کاهش و به این معنی که هزینه‌های زندگی سه برابر افزایش یافته بود.

*تاریخ ایران تنش دولت و مجلس را ندیده بود

ابوترابی‌فرد بیان داشت: در اوج این مسائل تنش سنگین میان دولت و مجلس نیز رقم خورد که تاریخ ایران تاکنون آن را به خود ندیده بود، کشورهای همسایه خط مقاومت ما نیز در منطقه به شدت در فشار بودند.

وی عنوان کرد: از طرفی تحلیل‌های تمام سیاستمداران این بود که معارضان با حمایت‌های آمریکا در سوریه به پیروزی می‌رسند و جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی با شکست سنگینی مواجه می‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حوادث سنگینی در منطقه در حال گذر بود در عراق چالش‌های سنگینی پیش‌رو داشتیم، دولت عراق در مقابل جریان‌های همسویی بود که بدون آنها نمی‌توانست قدرت سیاسی در خود ببیند و دولت‌های دیگر به طور جدی به مشکلات عراق دامن می‌زدند.

وی افزود: اکثر پیروان مکتب عراق با اختلافات شدید درونی و مسائل سیاسی مواجه بود و این نگرانی وجود داشت که قدرت سیاسی خود را از دست بدهد.

*مشارکت ۷۳ درصدی مهمترین رخداد سیاسی بود

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: در لبنان نیز مسائل خاص و شرایط بحرانی آن کشور دنبال می‌شد با این وجود و این تنش‌های سنگین ملت ما با مشارکت بیش از ۷۳ درصد در امنیت و انضباط کامل رخداد مهمی را در تاریخ سیاسی کشور ثبت کردند.

وی با بیان اینکه با فاصله اندکی پس از این رخداد مسائل سوریه به نفع جمهوری اسلامی تغییر کرد، گفت: منطقه و دنیا دانست که قدرت ایران می‌تواند در برابر بازی‌های آمریکا صحنه را به نفع خود بچرخاند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در عراق با تدابیر سنگین جمهوری اسلامی راه برای شکل‌گیری دولتی با نماد وحدت ملی که تمام جریانات سیاسی حضور داشتند در عین ناباوری جهان شکل گرفت.

وی افزود: پس از مدتی این رخدادها مسئله داعش اتفاق افتاد در حالی که از نظر تحلیل‌گران نظامی سقوط بغداد صددرصد و حتمی بود، تمام جریان‌ها ایران را رمز پیروزی عراق می‌‌دانند، زیرا از نزدیک شرایط را دیده بودند.

*نقشه داعش به نفع مردم عراق تغییر کرد

ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: داعش ناگهان با چرخش از سوریه به عراق با فاصله چند ساعت قصد فتح بغداد را داشت که با عنایت خداوند و حضور جمهوری اسلامی نه اینکه خنثی شده باشد، اما به نفع مردم عراق و در راستای آرمان‌خواهی آنها تغییر کرد.

وی تصریح کرد: در واقع به لطف خداوند داعش موجب اتحاد و هماهنگی و نگاه همسوی عقاید مختلف در عراق به جمهوری اسلامی شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی در یک موضع استثنایی از اقتدار در منطقه قرار گرفته و در برابر دیدگان حیرت‌زده آمریکا، عربستان و ایادی او نهضت انقلابی مردم یمن با مدیریت آنهایی که تفکر اسلامی لبنان را داشتند به پیروزی رسید.

وی با بیان اینکه این حوادث مسائل و اتفاقات کوچکی نیست، گفت: در همین فاصله نیز غزه آن پیروزی بزرگ را به دست آورد و شرایط جمهوری اسلامی ایران امروز در یک موقعیت ویژه و تعیین‌کننده است.

*ایران در موضع قدرت است

ابوترابی‌فرد عنوان کرد: اینکه می‌بینید، آمریکا کاملا نگاهش را تغییر داده و کشورهای دیگر در کنار او با یک توازن کامل در کنار سنگینی وزن جمهوری اسلامی ایران پای مذاکره آمده‌اند، نشان از موضع قدرت ایران دارد.

وی تاکید کرد: اگر کشوری را ضعیف بپندارند در ادبیات آنها صحبت و مذاکره معنایی ندارد بلکه تحکم و دستور را حکمفرما می‌کنند، اینکه امروز مودب شدند از موضع قدرت ایران است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه ما بتوانیم این قدرت را حفظ و ارتقاء ببخشیم، نیازمند ارتقای تمام عرصه‌ها و ظرفیت‌ها به ویژه در حوزه فرهنگ هستیم.

وی افزود: اگر به جای آسمان صهیونیست امروز آسمان ایران آهنین شده و پروازهای بی‌شماری در پرتو امنیت در آسمان کشور صورت می‌گیرد، ناشی از اقتدار جمهوری اسلامی است.

*عرصه فرهنگ را ارتقاء دهیم

ابوترابی‌فرد بیان داشت: ما در عرصه فرهنگ آسیب‌هایی دیده‌ایم و باید بر اقتدارمان بیفزاییم، این آسیب‌ها به معنای عدم اقتدار در این عرصه نیست، اما باید توانمندی‌های فرهنگی ما افزایش یابد.

وی افزود: در حوزه اقتصادی باید ظرفیت‌های نظام را بشناسیم، اگر بنا بود کشور ما با گران شدن نفت به قدرت برسد در این ۱۵ سال به بزرگترین قدرت اقتصادی تبدیل شده بودیم و اگر کاهش قیمت نفت به ما آسیب می‌رساند در اوایل جنگ که قیمت نفت به زیر هشت دلار رسید، باید شاهد فروپاشی نظام می‌شدیم.

*سیستم اداری ما یک دایناسور است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید در عرصه اقتصادی توجه خود را به تولید معطوف کنیم، بیکاری ریشه مصائب اقتصادی و فقر در کشور است، دشمنان می‌دانند برای آنکه انقلاب را بمیرانند، باید سیستم اداری بزرگ، پرهزینه و ناکارآمد از حرکت شکل بگیرد.

وی با مثال اینکه علت انقراض نسل دایناسورها به دلیل بزرگ شدن جسم و کوچک شدن عقلشان بود، گفت: امروز سیستم اداری ما یک دایناسور بزرگ است و این بلای خانمان‌سوز در حال پرورش و تکامل است.

ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه بودجه عمومی کشور ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: این در حالی است که بودجه جاری کشور ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و ۲۰ میلیارد بابت تعهداتی است که در هزینه جاری داده‌ایم.

وی افزود: بودجه عمرانی کل کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان است و آیا با این اوصاف این کشور محکوم به فروپاشی نیست.

*گلایه استاندار کرمان از نداشتن اختیار

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: استاندار کرمان که سخت‌کوش و پر تلاش است، امروز از این گلایه دارد که نه اختیاری و نه سیستم کارآمدی برای تحقق اهداف دارد و نهایت بتواند وظایف موجود را اداره کند و این یک درد بزرگ است.

وی افزود: ما باید نگاهمان به سوی سیستم مدیریتی کشور را کاهش دهیم، زیرا کشور با تولید کالا و خدمات در عرصه اقتصادی می‌چرخد، اگر موتور تولید در کشور روشن شود در کوتاه‌ترین زمان به قدرت بزرگی می‌رسیم.

ابوترابی‌فرد تاکید کرد: کشور ما ظرفیت‌های فراوانی دارد که در اوج تحریم با استفاده از اراده ملت می‌‌تواند تولید ثروت کند.

*توانمندسازی مردم دغدغه مسئولان باشد

وی با بیان اینکه ما در استفاده واقعی از ظرفیت‌های کشورمان فاصله زیادی داریم، گفت: توانمندسازی مردم باید دغدغه ما باشد، باید نگاهمان به سمت تولید باشد، اینکه جاده‌ای از روستا به شهر ساخته شود، برای آمدن سریع روستایی به شهر راه هموار شده است.

ابوترابی‌فرد تاکید کرد: باید روستایی را به حدی توانمند کنیم که انگیزه ورود به شهر نداشته باشد و این جز با حمایت‌های فکری و پرداخت تسهیلات لازم میسر نیست.

وی تصریح کرد: سفارت‌ها و کنسول‌گری‌های چین تنها یک هدف به نیت روان‌سازی ارتباط تولیدکنندگانشان برای فروش کالاها دارند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر ما تولید داشته باشیم، برای فروش کالاهای خود بازارهای ۱۵ کشور همسایه را در اختیار داریم و این اتفاق زمانی اتفاق می‌افتاد که مطالبات مردم عوض شود.

وی افزود: مردم باید از نمایندگانشان بپرسند که چه قدمی برای حذف وابستگی نفت با بودجه دولت برداشته‌اند، برای ارتقای سیستم‌های اداری چه گام‌هایی برداشته شده است.

*مردم را گول نزنیم

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه برای کاهش تورم دو قِران به حقوق مردم و ۱۰ قِران به هزینه‌های آنها افزوده می‌شود، گفت: مطالبه مردم باید از ما تغییر کند، آنها باید بگویند این چه کلاهی است که بر سر ما گذاشته می‌شود، نه افزایش حقوق و نه افزایش هزینه‌ها را می‌خواهیم.

وی به اجتماعی عظیم و بی‌نظیر اربعین مردم در کربلا اشاره کرد و گفت: این صحنه سیاسی بزرگ‌ترین اجتماع مردم و حضور ملت‌ها بود که بدون نگاه‌های همسوی عراق و ایران قطعا شکل نمی‌گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *