جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱

رکورد فانی را باید در" گینس" ثبت کرد!

يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب: 356022
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: انتصابات وزیر آموزش و پرورش بر عملکرد این وزارتخانه تأثیرگذاشته است و آن را ناکارآمد کرده است و باید آن را در کتاب" گینس" ثبت کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، به عنوان نماینده سوال کنندگان از وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی در توضیح سوال خود گفت: از زمانی که قرار بود بنده سوال کنم از استان های مختلف مانند گلستان، خراسان، کرمان، تهران، مرکزیف مازندران، اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی و دیگر استان ها به بنده مراجعه و ابراز نارضایتی کردند و در حال حاضر نیز استیضاح وزیر با ۹۲ امضا در دستور کار قرار گرفت.

وی در پاسخ به اظهارات وزیر آموزش و پرورش مبنی براینکه انتصابات وی سیاسی نبوده است، گفت: برداشتی که شما گفتید نمایندگان ندارند. نمایندگان وکلای ملت هستند و با مردم سروکار دارند. بله؛ دولت تغییر کرده است. اما یکی از شعارهای دولت، اعتدال در انتصابات بود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آقای فانی همین الآن گفت که ۳۵ درصد از مدیران قبل باقی ماندند و ۶۵ درصد مدیران تغییر کردند که خود آن نوعی رکورد در عزل و نصب هاست و می توان آن را در کتاب گینس نیز ثبت کرد. بنده آمار یک ماه پیش را دارم که ۴۰۰ مدیر تغییر کرده بودند.

اشتباهات گذشته توجیه تکرار آن در زمان حال نیست

وی با بیان اینکه کسی نافی این نیست که دولت عوض شده است، اظهار داشت: یکی از خرده هایی که به گذشته گرفته می شد، بازنشستگی و خانه نشینی بسیاری از کارشناسان خصوصا در حوزه تعلیم و تربیت بود. اگر در گذشته امر اشتباهی رخ داده آیا توجیحی برای تکرار این اشتباه در آینده است؟

بذرپاش تصریح کرد: بنده در زمان معرفی کابینه در مخالفت با کلیات صحبت کردم و یکی از انتقادات به کلیات کابینه این بود که کم تحرک و خسته است. رئیس جمهور نیز بعضی جاها را پذیرفت و قول داد در بدنه مدیران اجرایی دستگاه ها و وزارتخانه ها جبران کنند. اما بنده از همکاران سوال می کنم آیا در بنده آموزش و پرورش جبران شد؟

وی خاطرنشان کرد: مجلس تشخیص داد که به وزیر پیشنهادی قبلی آقای رئیس جمهور رأی ندهد که دلایل مختلفی داشت و تشخیص داد به دو دلیل سیاسی نشدن وزارت خانه و کارا شدن آن به آقای فانی رأی بدهد، اما این درحال حاضر این وزارت خانه غیرسیاسی و کارا است؟ به نظر کم کار و کم تحرک و سیاسی می آید. این حرف بنده نیست، بلکه حرف بسیاری از نماینده هاست.

نماینده مردم تهران ادامه داد: آقای وزیر شما مسئول تربیت نسل آینده کشور هستید و شما مسئول امور شریف ترین و خدوم ترین کارمندان جمهوری اسلامی و کشور به نام فرهنگیان هستید که پربازده و کم عایدی هستند و در شأن یک وزیر نیست که بگوید ۱۰۰ هزار فرهنگی کارآمدی دارند. فرهنگیان از بنده و امثال بنده و از بسیاری از مدیرانی که شما استفاده کردید، قطعا کارآ تر هستند.

وی با بیان اینکه عزل و نصب ها آثار وضعی عملکردی خواهد داشت، گفت: مشکل ما با فرد و شخص نیست، بلکه می گوییم اگر عزل و نصب ها اینگونه باشد در عملکرد تأثیر می گذارد و در حال حاضر می بینیم که تأثیرگذاشته است.

بذرپاش اظهار داشت: در استان خراسان رضوی ۹۰ هزار فرهنگی داریم، آیا هیچ کدام از این ۹۰ هزار نفر صلاحیت مسئولیت استان را نداشتند که فردی سیاسی که مدتی فرماندار بوده و سوابق خاص سیاسی داشته و مدت ها از آموزش و پرورش دور بوده، مسئول استان شده است؟ در جلسه ای که با مجمع نمایندگان خراسان داشتید سه نفر را به عنوان مدیر استان پیشنهاد می کنید و از نمایندگان نظر می خواهید که نمایندگان یکی از آنها را رد و باقی را تأیید می کنند و شما همان یک نفری که نمایندگان رد کرده بودند، مدیرکل استان منصوب کردید.

شعار اعتدال درباره کدام یک از مدیران فعلی صادق است؟

" معاون شما به استانی می رود و می گوید نمایندگان برای خودشان حرف می زنند. آیا این احترام به نمایندگان ملت است؟ اگر شما در ۲۴ خرداد رأی آوردید، این نمایندگان نیز یک سال قبل تر از شما از همین ملت رأی گرفتند و از کره مریخ رأی نگرفتند. این ها نمایندگان همین مردم هستند. "

ردصلاحیت شده های وزارت اطلاعات در آموزش و پرورش پست گرفته اند

وی با اشاره به سوابق مدیرکل سابق و فعلی استان خراسان رضوی گفت: اگر کلاه خود را قاضی کنیم، شعار اعتدال درباره کدام یک از این مدیران صادق است؟ بنده نمی خواهم اختیار وزیر را زیر سوال ببرم. وزیر می تواند و اختیار دارد طبق نظر خود عمل کند. فردی برای انتخابات شوراها طبق نظر وزارت اطلاعات رد صلاحیت می شود، اما رئیس یک ناحیه می شود. فرد دیگری در انتخابات مجلس رد صلاحیت می شود و رئیس ناحیه دیگر شده است. خانمی در انتخابات شوراها رد صلاحیت می شود و او نیز رئیس یک ناحیه دیگر می شود و همه اینها را نمی توان نادیده گرفت و گفت که انشا الله گربه بوده است و خلافی مرتکب نشده است.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: در شهر تهران بیش از ۷۵ هزار فرهنگی وجود دارد؛ آیا در این شهر و بین این ۷۵ هزار نفر یک فرهنگی وجود نداشت که یک فردی که چندین سال بعد بازنشسته شده است مسئول استان شود. بنده در حال حاضر کاری به فضای سیاسی این فرد ندارم و نمی خواهم به کسی توهین شود. در استان فردی ده سال پیش بازنشسته شده بود و کار اقتصادی می کرد. بنده قصد ندارم توهین کنم. انشا الله نیز همه کارهای اقتصادی سالم هستند. اما وی را مدیرکل استان منصوب کرده اید. آیا در تمام بیش از ۷۰ هزار فرهنگی استان فارس یک نفر وجود نداشت که سالم و توانمند و بانشاط باشد.

وی ادامه داد: در کرمان فردی را منصوب کردید به این علت که برادر معاون اول رئیس جمهور است. شما می گویید طبق قانون عمل می کنید، اما ما بحث قانونی بودن و یا غیرقانونی بودن را نداریم. بلکه بحث بر سر مدل مدیریتی است. شما برخی را از هیئت دولت مجوز می گیرید و برخی را به علت سابقه ایثارگری آوردید و طرف می آید معاون خودش را نیز فردی بازنشسته منصوب می کند. آیا در ده ها هزار فرهنگی استان کرمان یک فرد با صلاحیت نبود؟ در استان مازندران نیز همین طور است. در اصفهان مدیر را شبانه برمی دارند بدون اینکه خودش اطلاع داشته باشد. اگر این خرده ها در گذشته وارد بود و آنها را نفی می کردند، اینکه دوباره همان افراد این اشتباهات را تکرار کنند که بدتر است.

مدیران منصوب در وزراتخانه نگاه سیاسی دارند

بذرپاش با اشاره به انتصابات در ستاد وزارتخانه آموزش و پرورش گفت: خیلی از دوستان انسان های با تجربه ای هستند، اما فضاهای سیاسی بماند. آیا انتصاب این همه افراد بازنشسته درست است؟ این افراد سابقه سیاسی دارند. خود شما می دانید که این افراد چه سوابق سیاسی داشتند و دارند و خواهند داشت و نه با نظر شما و نه با نظر امثال بنده نظر ایشان تغییر نمی کنند و مسیر سیاسی خود را ادامه خواهند داد. مردم برای امانت ۱۲ میلیون دانش آموز به شما اعتماد کردند. نباید اینگونه عمل شود.

وی ادامه داد: شما بسیاری از افراد بازنشسته را با عنوان مشاور خود منصوب کردید و اختیارات معاونان خود را به آنها داده اید. مثلا شما مدیر کانون پرورش فکری کشور را تغییر داده اید و حق شما بوده است. اما مدیر کانون پرورش فکری استان گلستان به انتخاب همین مدیری که شما منصوب کردید جزو بهترین مدیران بوده است، اما با فشاری که از وزارتخانه به این فرد می آید، او را عوض می کند. آیا این مسیر اعتدال است و آیا این مسیر درست است؟ شما دبیرکل حزب کارگزاران را به عنوان مدیر یک استان منصوب کردید. این انتصابات بر روی عملکرد تأثیرگذار خواهد گذاشت. شما حق دارید، اما هر حقی را ندارید. همانطور که ما نمایندگان هر حقی را نداریم. مجلس و رئیس جمهور نیز به شرط ها و شروط ها به شما اعتماد کردند. مردم به شرط ها و شروط ها به دولت و مجلس رأی دادند. و ما نمی توانیم هر فردی را که دلمان خواست منصوب کنیم.

نماینده مردم تهران در بخش دوم از سخنان خود گفت: مشکل ما با عملکرد وزارتخانه است و می گوییم در عملکرد تأثیر می گذارد. آقای فانی وقتی سکانداری وزارتخانه به دست شما می افتد، نباید چند تشکل سیاسی انتصابات را مدیریت کنند. فردی از انجمن صنفی، فردی از طرف شما و یک نفر نیز از طرف انجمن اسلامی معلمان انتصابات را رقم می زنند و این را همه نمایندگان و فرهنگیان می دانند.

وی گفت: آیا از وضعیت پرورشی خبر دارید؟ اینکه می گوییم سیستم خسته است، همین طور است. از قانون پرورشی مجلس چقدر اجرا شده است؟ شما آمارهای متضاد و متعدد ارائه می کنید که روزی می گویید ۵۰ هزار نیروی مازاد داریم و روز دیگر می گویید صد هزار نیروی مازاد داریم. همین نیروهایی که نامناسب هستند بعضا به شما اطلاعات غلط می دهند. البته این سخن بنده نافی از زحماتی که برخی افراد می کشند نیست. در برخی از استان ها بیش از ۴ -۵ نفر بازنشسته استفاده شده است و شما از قانون بازنشستگی استفاده کردید و سرکار آوردید.

بذرپاش در ادامه خاطرنشان کرد: شما فردی را به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان منصوب کردید که در گذشته در مصاحبه ای گفته بود دانشگاه فرهنگیان بی مصرف است و بعد شما همین فرد را رئیس دانشگاه فرهنگیان می کنید که وی بعدا می گوید بنده اشتباه کردم؛ دانشگاه فرهنگیان خیلی هم بی خود نیست. پس چطور توقع دارید که این فرد منویات شما را محقق کند؟

" همین فرد یک روزه ۴-۵ نفر از معاونین و مدیران دانشگاه را عوض می کند. همین رئیس دانشگاه در دانشگاه تربیت معلم شهید باهنر کلی از نظام تعلیم و تربیت آمریکا تعریف می کند. این اشکال که سیاسی نیست. شما در جمهوری اسلامی وزیر شدید و ما نیز در جمهوری اسلامی نماینده ایم و همان فرد نیز در جمهوری اسلامی رئیس دانشگاه است. یکی از وزرای قبل را هم می آورد که این فرد شروع می کند که از آقای موسوی و کروبی و منتظری به عنوان معلم یاد می کند. شما مقایسه کنید ببینید چقدر از امام و رهبری یاد می کنند.

وی افزود: رئیس دانشگاه در آخر سال ۹۲ کارمندان را جمع می کند و می گوید چند کار عقب مانده از جمله تعویض شصت پردیس تعویض نشده داریم. یعنی اولویت رئیس دانشگاه در سال ۹۳ این می شود که شصت پردیس این دانشگاه را عوض کند و بنده سوال می کنم آیا با جامعه فرهنگیان این طور برخورد می کنند؟ و یا انتصاباتی که از دوستان دارند و به هم ریختگی های زیادی را در دانشگاه فرهنگیان شاهد هستیم.

نماینده مردم تهران در ادامه اظهار داشت: فردی را به عنوان مسئول صندوق ذخیره فرهنگیان گذاشتید که در گذشته در جریان تحصن نمایندگان مجلس ششم دو نفر از معاونین وزارت آموزش و پرورش استعفا دادند که یکی از آنها همین مسئول صندوق ذخیره فرهنگیان است. فرد دیگر نیز وزیر ورزشی بود که ما به وی رأی ندادیم. فردی حاضر است چارچوب نظام را زیر سوال ببرد، شما او را مسئول صندوق فرهنگیان می گذارید که چشم امید انها برای ارتقای معیشت شان است و کلی آدم را به عنوان اتاق فکر و مشاور به این صندوق می فرستید. شما گفتید یک مژده رفاهی به فرهنگیان قصد دارید بدهید، اما ۲۰۰ هزار تومان از بیمه طلایی فرهنگیان بابت دندان پزشکی و ۵۰ هزار تومان بابت عینک کسر کردید، آیا مژده شما این بود؟

وی در پایان گفت: افراد می توانند سلایق سیاسی داشته باشند، اما باید در جای خود استفاده شوند. بنده چون به نمایندگی از ۱۴ -۱۵ نفر از نمایندگان صحبت کردم از پاسخ وزیر قانع نشدم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
United States
کاش نمایندگان مجلس با بازگشایی مدارس در روز 5شنبه بیشتر مخالفت می کردند تا مانع این کار شوند