پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

نقش ماهوار ه ها در وقوع طلاق در کشور

شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 425124
تبلیغ سبک زندگی غربی همراه با بی توجهی به معیارهای ارزشمند خانوادگی در شبکه های ماهواره ای، باعث تبلیغ اباحه گرایی در بین مخاطبان شده است.
نقش ماهوار ه ها در وقوع طلاق در کشور
به گزارش جهان به نقل از رصد، سهم ۱۷ درصدی ماهواره در وقوع طلاق در حالی که نتیجه پژوهش ها نشان می دهد ۱۷ درصد از طلاق ها ناشی از تاثیر تماشای شبکه های ماهواره ای است اما همچنان راهکار مسئولان برای کاهش آثار سوء ماهواره ها برخورد سلبی با این ابزار ارتباطی است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه یک برنامه خبری در پاسخ به سوال خراسان مبنی بر این که با توجه به هشدارهای کارشناسان نسبت به تاثیر تماشای برنامه های ماهواره در تغییر سبک زندگی و بروز آسیب هایی چون افزایش طلاق آیا برخورد سلبی با این شبکه ها را موثر می دانید، گفت: برخورد سلبی با این گونه امور غیرقانونی بر عهده دستگاه های اجرایی و نیروی انتظامی گذاشته شده است که این اتفاق با حداقل آسیب ، در حد تذکر دادن و جمع آوری آنتن های ماهواره‌ای توسط خود مردم انجام می شود.

به گفته رئیس هیئت مدیره بنیاد صیانت از نهاد خانواده قوه قضاییه و مدیر گروه پژوهش بنیاد علوم رفتاری، نتایج پژوهشی که از ابتدای سال ۹۲ تا پایان سال ۹۳ در گروه اجتماعی بنیاد امور خانواده پژوهشی درباره تاثیر شبکه‌های ماهواره ای بر خانواده آغاز شده است، نشان می دهد ۱۷ درصد طلاق ها تحت تاثیر شبکه های ماهواره‌ای صورت گرفته است.

مجید ابهری گفت: این رقم بر اساس یافته های تحقیق و دلایل اظهار شده توسط بعضی از زوجینی به دست آمده است که بیننده شبکه های ماهواره‌ای بوده اند.

به نحوی که به دقت می توان تاثیر ماهواره‌ها را بر روابط زناشویی دریافت. وی افزود: زشتی زدایی از روابط نامشروع ، توسعه روابط فرا زناشویی، حرمت شکنی، کمرنگ شدن جایگاه خانواده و در یک جمله تغییر سبک زندگی و انحراف آن از زندگی اسلامی و ایرانی در اثر تماشای شبکه‌های ماهواره ای بوده است.

علاوه بر آن ایجاد اعتیاد به این برنامه ها، اتلاف وقت، کاهش روابط گفتاری بین اعضای خانواده که گاه یک سریال تا ۳۰۰ قسمت یا بیش از آن ادامه دارد وهر شب مخاطب را پای ماهواره می کشاند، از دیگر پیامدهای سریال‌های ماهواره‌ای است.

وی افزود: در ۹۵ درصد از سریال های ماهواره ای روابط فرازناشویی تبلیغ می شود و زنان شوهردار و مردان متاهل بدون هیچ گونه محدودیت به دنبال روابط نامتعارف هستند، و جایگاه خانواده به عنوان هسته اصلی جامعه، پایین می آید و بی ارزش می شود.

مدیر گروه پژوهش بنیاد علوم رفتاری با بیان این که جامعه آماری این تحقیق ۸ هزار و ۴۵۰ جوان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۸ سال بوده است، اظهار کرد: با توجه به مناطق جغرافیایی این پژوهش در شهرهای تهران، اصفهان، رشت، شیراز و زنجان مشخص شد که برخوردهای سلبی که طی ده سال گذشته صورت گرفته، تاثیری در منصرف کردن مخاطبان از تماشای ماهواره نداشته است و نزدیکی فرهنگی کشورهای تهیه کننده، اشتراک باورهای دینی بین آن ها و جامعه ما و شباهت های اخلاقی در بیشتر سریال ها، در کنار مخاطب سنجی و ارزیابی سلیقه مخاطبان و بهره بردن از مناظر طبیعی از عوامل جذب تماشاگران بوده است.

ابهری با بیان این که تبلیغ سبک زندگی غربی همراه با بی توجهی به معیارهای ارزشمند خانوادگی در شبکه های ماهواره ای، باعث تبلیغ اباحه گرایی در بین مخاطبان شده است گفت: ایجاد شبکه های کابلی و خصوصی و ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و صداو سیما و دست اندرکاران سینما و تجدید نظر در مخاطب شناسی و سلیقه سنجی مخاطبان، می تواند عاملی موثر در جذب مخاطبان برای برنامه های داخلی باشد، به خصوص آن که نتایج پژوهش انجام شده حاکی از آن است که ۹۵ درصد از تماشاگران ماهواره ها ، تکراری بودن برنامه ها ، محدود بودن سریال ها و ضعیف بودن فیلم نامه را دلیل استقبال و استفاده از ماهواره اعلام کرده اند و تنها ۵ درصد به خاطر مسائل غیراخلاقی به تماشای برنامه‌های ماهواره ای نشسته اند.

به گفته مدیر گروه پژوهش بنیاد علوم رفتاری بیشترین تاثیر ماهواره به ترتیب روی نوجوانان و جوانان، زنان و در مرحله آخر مردان بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


kordi39
Iran, Islamic Republic of
بدترین چیزی که در زندگیم دیدم وجود ماهواره در خانواده است مطمئنم اساس خانواده را متزلزل می کند تحت هر شرایطی وبا هر عقبه اعتقادی