جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۵
۸۲
پاسخ به یک شبهه روایی:

آیا مرگ «ملک عبدالله» با ظهور رابطه دارد؟

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 403524
با مرگ پادشاه عربستان، مطلبی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که مرگ «عبدالله» یکی از نشانه‌های نزدیکی ظهور است. اما این روایات تا چه حد صحیح هستند؟
آیا مرگ «ملک عبدالله» با ظهور رابطه دارد؟
گروه فرهنگ جهان نيوز: بامداد جمعه سوم بهمن‌ماه «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی پس از سال‌ها بیماری سرانجام در ۹۱ سالگی درگذشت.

با مرگ وی، روایاتی در فضای موبایلی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و نوید نزدیکی ظهور را می‌دهد،‌ از جمله اینکه؛

۱ـ ابوبصیر روایت می‌کند که گفت: شنیدم حضرت صادق(ع) می‌فرمود: هر کس مردن عبدالله را براى من ضمانت کند، من هم آمدن قائم را براى او ضمانت می‌کنم، بعد از آنکه عبدالله مرد، دیگر مردم بر سر کسى اجتماع نمی‌کنند و این امر به خواست خدا به صاحب شما منتهى می‌شود و بعد از آن سلطنت سال‌ها از بین می‌رود و به سلطنت ماه‏‌ها و روزها تبدیل مى‏‌شود، عرض کردم: آیا آن زمان طول می‌کشد؟ فرمود: نه! (الغیبة، شیخ طوسی، ص ۴۴۷)

۲ـ رسول خدا(ص) فرمود: بر حجاز (عربستان) مردی که اسمش، اسم حیوان است، حکومت می‌کند (فهد=یوزپلنگ)، اگر از دور به او نگاه کنی درچشمش انحراف (چپی) می‌بینی، ولی اگر به او نزدیک شدی، در چشمش مشکلی نمی‌بینی، جانشین یا خلیفه‌اش برادرش که اسمش عبدالله است خواهد بود، وای بر شیعه ما از دست او! پس این جمله را سه بار تکرار کرد، بشارت مرگش را به من بدهید شما را به ظهور حجت بشارت می‌دهم.

اولین منبع نقل این روایت، کتاب «۲۵۰ علامة حتی ظهور الامام المهدی(ع)»، اثر محمدعلی طباطبایی حسنی است. این فرد خود را به صورت خود خوانده علامه معرفی می‌کند و مبلغینی از احمد، جهت انحراف ذهن مخاطبان از او با عنوان علامه طباطبایی نام می‌برند تا گمان شود نویسنده کتاب، علامه طباطبایی(ره) صاحب تفسیر المیزان است!

با مراجعه به کتاب مسند احمد بن حنبل و سایر متون روایی شیعه و سنی روشن می‌شود که این روایت وجود خارجی نداشته و تا کنون کسی آن را ذکر نکرده است، جالب اینکه نویسنده کتاب «۲۵۰ علامت»، خود نیز این روایت را در هیچ منبع حدیثی ندیده است و در استناد آن به مسند احمد و رسول خدا(ص) چنین می‌گوید: «هذ الخبر نقله إلیّ أحد الفضلاء المطلعین»، این خبر را یکی از فضلای مطلع برای من نقل کرده است!

درباره روایت نخست نیز باید دقت داشت نخستین و تنها مصدر نقل این روایت کتاب غیبت شیخ طوسی است و تمامی منابع بعدی از ایشان نقل کرده‌اند، پس، از مفردات شیخ طوسی است و مفردات شیخ طوسی محل تأمل است.

همچنین باید توجه کرد روایت مذکور هیچ دلالتی بر کشور حجاز و عربستان ندارد و علامه کورانی به صورت استنباط شخصی این نکته را به روایت نسبت داده است که نمی‌توان سخن وی را پذیرفت. این روایت مشخص نمی‌کند که مراد از عبدالله کیست، چه بسا صد سال دیگر پادشاهی از خاندان آل سعود به نام عبدالله در آن سرزمین به مسند قدرت بنشیند و منظور از این روایت، او باشد.

مهم‌تر اینکه على بن یوسف بن المطهر حلی (برادر علامه حلی و متوفای ۷۰۳ هجری) در کتاب خود مراد از این عبدالله را آخرین پادشاه بنی العباس (عبدالله المستعصم، ۶۵۶ ق) می‌داند و واقعه‌ای است که رخ داده است. (ر.ک. العدد القویّة، ص۷۸)

از سوی دیگر حجت‌الاسلام محمدرضا شهبازیان(کارشناس مهدویت) در فارس نوشت: چندی قبل به مناسبت نقد یکی از فرقه‌ها و استدلال یکی از سخنرانان در محیطی دانشگاهی و تعدادی سایت در بحث نشانه‌های ظهور، به روایتی با این متن اشاره کردم و آن را جعلی و ساختگی معرفی کردم، روایت این است:

«عن مسند احمد عن النبی(صلی الله علیه وآله): یحکم الحجاز رجل اسمه علی اسم حیوان اذا رایته حسبت فی عینه الحول من البعید و اذا اقتربت منه لا تری فی عینه شیئا، یخلفه له أخ اسمه عبدالله، ویل لشیعتنا منه -أعادها ثلاثا- بشرونی بموته أبشرکم بظهور الحجة»(۱)

رسول خدا(ص) فرمود: بر حجاز (عربستان) مردی که اسمش، اسم حیوان است، حکومت می‌کند (فهد=یوزپلنگ)، اگر از دور به او نگاه کنی درچشمش انحراف (چپی) می‌بینی، ولی اگر به او نزدیک شدی، در چشمش مشکلی نمی‌بینی، جانشین یا خلیفه‌اش برادرش که اسمش عبدالله است خواهد بود، وای بر شیعه ما از دست او! پس این جمله را سه بار تکرار کرد، بشارت مرگش را به من بدهید شما را به ظهور حجت بشارت می‌دهم.

در نقد آن چنین گفته و نوشته‌ام:

اولین منبع نقل این روایت، کتاب «۲۵۰ علامة حتی ظهور الامام المهدی(ع)»، اثر محمدعلی طباطبایی حسنی است و نگارنده نیز در منبع دیگر بدان برخورد نکرده.(۲)

با مراجعه به کتاب مسند احمد بن حنبل و سایر متون روایی شیعه و سنی روشن می‌شود که این روایت وجود خارجی نداشته و تا کنون کسی آن را ذکر نکرده است، جالب اینکه نویسنده کتاب «۲۵۰ علامت»، خود نیز این روایت را در هیچ منبع حدیثی ندیده است و در استناد آن به مسند احمد و رسول خدا(ص) چنین می‌گوید: «هذ الخبر نقله إلیّ أحد الفضلاء المطلعین»(۳)، این خبر را یکی از فضلای مطلع !!! برای من نقل کرده است.

پس از نقل این مطلب تعدادی از دوستان دانشگاهی تماس گرفته‌اند که آدرس این حدیث را پیدا کرده‌ایم و جعلی نیست!!!

در توضیح این اشتباه عزیزان نکاتی را عرض کردم، اما لازم دیدم تا مجدد تذکر دهم.

قبل از نقد آن به متن روایت دقت کنید:

«عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِاللَّهِ ع یَقُولُ‏ مَنْ یَضْمَنْ لِی مَوْتَ عَبْدِاللَّهِ أَضْمَنْ‏ لَهُ الْقَائِمَ ثُمَّ قَالَ إِذَا مَاتَ عَبْدُاللَّهِ لَمْ یَجْتَمِعِ النَّاسُ بَعْدَهُ عَلَى أَحَدٍ وَ لَمْ یَتَنَاهَ هَذَا الْأَمْرُ دُونَ صَاحِبِکُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ یَذْهَبُ مُلْکُ السِّنِینَ وَ یَصِیرُ مُلْکُ الشُّهُورِ وَ الْأَیَّامِ فَقُلْتُ یَطُولُ ذَلِکَ قَالَ کَلا»؛

ابوبصیر روایت می‌کند که گفت: شنیدم حضرت صادق(ع) می‌فرمود: هر کس مردن عبداللَّه را براى من ضمانت کند، من هم آمدن قائم را براى او ضمانت می‌کنم، بعد از آنکه عبداللَّه مرد، دیگر مردم بر سر کسى اجتماع نمی‌کنند و این امر به خواست خدا به صاحب شما منتهى می‌شود و بعد از آن سلطنت سال‌ها از بین می‌رود و به سلطنت ماه‏‌ها و روزها تبدیل مى‏‌شود، عرض کردم: آیا آن زمان طول می‌کشد؟ فرمود: نه!(الغیبة، شیخ طوسی، ص ۴۴۷)

نکاتی در مورد این روایت:

۱. این روایت هیچ ارتباطی با آنچه بنده نقد کرده‌ام ندارد و محتوای دو روایت مشابه نیست.

۲. اولین و تنها مصدر نقل این روایت کتاب غیبت شیخ طوسی است و تمامی منابع بعدی از ایشان نقل کرده‌اند، پس از منفردات شیخ طوسی است و منفردات شیخ طوسی محل تأمل است.

۳. این روایت هیچ دلالتی بر کشور حجاز و عربستان ندارد و آیت‌الله کورانی به صورت استنباط شخصی این نکته را به روایت نسبت داده‌اند که نمی‌توان سخن ایشان را پذیرفت.

۴. این روایت مشخص نمی‌کند که مراد از عبدالله کیست و حداقل در زمان ما می‌تواند به پادشاه عربستان و اردن تطبیق یابد و الزامی در تطبیق آن به پادشاه عربستان نیست.

۵. على بن یوسف بن المطهر حلی –برادر علامه حلی و متوفای ۷۰۳ ه – در کتاب خود مراد از این عبدالله را آخرین پادشاه بنی العباس(عبدالله المستعصم-۶۵۶ ق-) می‌داند و واقعه‌ای است که رخ داده است.(ر.ک. العدد القویّة، ص۷۸)

*پی‌نوشت‌ها:

۱.مائتان وخمسون علامة حتی ظهور، ص ۱۳۷

۲.این فرد خود را به صورت خود خوانده علامه معرفی می‌کند و مبلغینی از احمد، جهت انحراف ذهن مخاطبان از او با عنوان علامه طباطبایی نام می‌برند تا گمان شود نویسنده کتاب، علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان است!

۳.همان، ص ۱۳۷
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


من نمی دونم چه دردیه که همه ش دنبال این هستید که بگید ظهور نزدیک نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یوسف
طبق معمول حوزه ها و علمای ما و آخوندها بازهم از این شبهات غافل اندو عرصه را به دشمنان اسلام واگذارکرده اند اقایان روحانی نسل جوان در تیه ضلالت درهم میلولندوشما همچنان بی خبریداز جامعه وآنچه در زیرپوست جامعه میگذریدبیخبرمانده اید
ظهور امام مهدی(عج) نزدیک است ما هستیم که خیلی دوریم از امام عصر و الزمان(عج) !
Iran, Islamic Republic of
انهم یرونهم بعیدا و نریه قریبا
Iran, Islamic Republic of
به نظر من عمده خوشحالی شیعیان و نیم نگاهی به احادیث نه از سر تطبیق بلکه نوعی امیدواری بیشتر است
کیمیا
Iran, Islamic Republic of
مساله اینکه جلوی کسانی رو بگیرن که دارن زمان برای ظهور تعیین می کنند. حتما همه و شما می دونید که این کار صحیح نیست. و الا تمام افرادی که سعی می کنند راجع به این مسائل صحبت کنند کسانی هستند که دوست دارن ظهور نزدیک باشه ان شاء الله...
پریا
طبق احادیث مستند از امامن و پیامبر و نظر علمای دین این نظریات وجود داره ولی بازم گفتن که حتمی نیس..زمان خاصی و تاریخ خاصی تعیین نشده ولی مطمئن باشید خدا برای همه چیز نشانه ای گذاشته و بنده هاشو از این واقعه بزرگ بی خبر نمیذاره..این احادیث نشانه به این مدعاست
Romania
نکاتی در مورد روایت مربوط به کتاب الغیبه شیخ طوسی لازم به ذکر است :
1- اولا شیخ طوسی از بزرگترین علمای شیعه که دو کتاب از کتب اربعه شیعه از آن ایشان است و آیت الله امامی کاشانی دو سال قبل این روایت را در نماز جمعه نیز نقل نمودند و ایرادی در رابطه با سند آن وارد نکردند.
2- نگارنده محترم آیا اطمینان کامل دارد که مربوط به حجاز نمی باشد؟ چگونه از حدیث استنباط کردند؟
3- نکته پنجم در مورد تعیین مصداق این حدیث برای آخرین خلیفه عباسی قابل بحث نیست و مشخص است که آن تاویل و مصداق اشتباه بوده است.
4- در پایان اینکه عقل سلیم میگوید قاطعانه مصداق برای این حدیث و امثال این احادیث تعیین نکنیم و یا بالعکس .... و اصولا منظور ائمه (ع) این احادیث را به یادگار گذاشته اند برای شیعیان در نزدیک ظهور که آگاهانه نه از روی احساسات حوادث ظهور را دنبال نموده و با محرز شدن آن نشانه مبشری برای مومنین و منتظران آن عزیز باشد.
چه دردیه که امید الکی بدیم و وقتی اتفاقی نیفتاد شروع به توجیهش کنیم.
حالا بماند تضعیف ایمان مردم سر یک روایت ضعیف
اگر امید به ظهور نباشه که منتظر نیستیم پس امید داشتن اشکالی نداره در ضمن این همه حدیث برا سر کار گذاشتن ما نبوده در ضمن ظهور نزدیکه ولی دقیقا کی باشه معلوم نیست وقتی خیلی از محقق ها میگن نزدیکه یعنی نزدیکه ان شالله خواهیم دید
به قول یکی می گفت اینکه می گویند کلا تطبیق ندید با غرض روایاتی که نشانه های ظهور رو بیان کرده اند نمی سازند! چون غرض از نشانه یافتن و پی بردن است و برخی کلا ذکر نشانه ها و تطبیق رو رد می کنند!!!
بلاخره این نشانه های ذکر شده تا بفهمیم و الا اگر تطبیق دادن به قول برخی از همین ها باعث دلسرد شدن مردم نسبت به ظهور میشد خود معصوم کلا اونو نقل نمی کرد ، البته قبول دارم که تطبیق کار هر کسی نیست و افراد مجتهد و موثق و عالم و ربانی باید مورد توجه ما باشد نه اینکه مایی که علم نداریم کتاب دست بگیریم و هی تطبیق بدیم!
ما نمیگیم ظهور نزدیک نیست،میگیم حدیث موثق داریم که کذب الوقاتون و هلک المسعجلون..یعنی وقت تعیین کنندگان ،دروغ میگویند و کسانی که در ظهور دچار عجله ی افراطی شدند،هلاک میشن.هلاک میشن چون وقتی دیدن این وقت تعیین کردن ها دروغ بود،دچار یاس و ناامیدی میشن.چرا پند نمیگیرن یک عده.مگه رهبر نفرموده به این حرفا اعتنا نکنید چون قبلا هم از این حرفا زیاد زده شده؟ما پیرو ولایت باید باشیم درسته؟؟؟
ارمیا
ظهور همیشه نزدیک بوده و الان از همیشه نزدیک تره...
مهم اینه که نمیشه وقت براش تعیین کرد
اما چه اشکالی داره ما با اینگونه رخدادها خودمونو هر چه بیشتر برای این "مهمترین اتفاق تاریخ" آماده کنیم؟...
مهم این است که کسی هم نمیتواند بگوید با ظهور مرتبط نیست!
چقدرقشری و مرتجعی تو
Romania
سلام
به خودمون نگاه کنیم!!!
یکی از این خبرها برای تفرقه ما کافیه،حالا به اینکه این خبر به ظهور ارتباط داره یا نه کاری ندارم-که حتما ارتباط داره چون ممکن این اتفاق بین سعودی ها تفرقه بندازه این یعنی یه قدم به ظهور نزدیک تر-حالا اینا از طرف مقابل بود،خودمون چیکار میکنیم؟این قصه دو طرف داره یه طرفش ضعف دشمنه طرف دیگش قدرت ما هست،همون طوری که رهبر عزیزمون همیشه در سخن و عمل به اتحاد تاکید دارند،ما نیز باید همینطور باشیم
موفق و پیروز باشید
تهران
Iran, Islamic Republic of
خدواند به اندازه ظلمی که در کمک به دشمنان اسلام کردند به حق ال محمد به گنا هان این خبث بیا فزاید. به اشک مسلمانان ریخته شده از دست این مهره امریکایی انشاله در اخرت اتش جهنم نصیب اش شود. انشااله دوستان وی از جمله دست بوسان این شخص حالم ظالم اقای نوری زاده و مها جرانی خبیث در اخرت با وی محشور گردنند . از وجود ایشان و از دلار هایش بهره ببرنند و تبلیغ سوئ بر علیه این نظام مقدس در جهنم هم باشند....
صادق
اولا کی کفته آقای کورانی علامه بوده که شما بهش گفتید علامه کورانی؟
دوما، شما گفتید شاید مصداق حدیث اول این عبدالله نباشه. خب شاید هم باشه! اینطوری که رد نمیشه حدیث!
شما 1 احتمال میدید که شاید نباشه بعد تیتر میزنید : پاسخ به شبهه!؟
من نمیدونم کلا چرا 1 عده دوست دارن احادیث نشانه های ظهور رو انکار کنن!؟ که چی؟ که اگه ظهور محقق نشد مومنین دلسرد نشن؟ مثلا این انکار شما دلسردی نداره؟
اصلا اگر قرار بود تطبیق ندیم پس معصومین چرا اینقدر نشونه گفتن؟ اینهمه حدیث گفتن که تطبیق ندیم!؟ که دلسرد نشیم؟!
عمو مصی
سلام .
اولا داستان در مراجعه به روایات اینه که ببینیم روایات چی میگن. نه اینکه چی ممکنه منظور باشه. یعنی اگر کسی ادعا کنه منظور روایت این عبدالله بوده میشه به عنوان پاسخ به این شبهه گفت نه! معلوم نیست. همین قدر کافیه تا از استدلال خارج شه.
ثانیا: مهم نیست مردم دلسرد بشن یا نشن. مسئله اینه که روایت چی میگه. لازم نیست برای اینکه مردم دلسرد نشن یک روایت را انکار کنیم و به همین مقدار هم لازم نیست برای دلخوش کردن مردم یک روایت ایجاد کنیم.
سوما: اینکه یه عده دنبال اینن که بعضیا از روایات برداشت غلط نداشته باشن جای تعجب نداره. این جای تعجب داره که برخی اصرار دارن از روایات برداشت غلط داشته باشن.
نکته آخر هم این که مگه اهل بیت چقدر تو این موضوع حدیث گفتن که شما میگی اینهمه!! مگه شما روایات تعیین وقت رو ندیدی؟ تعداد این روایات از روایاتی که شما «اینهمه!!» میشماری بیشتر هم هست. اما کسی سراغی ازشون نمیگیره. چون به نفع کسی نیست.
خدا همه مون رو به رضای خودش هدایت کنه
عزیزم ما میگیم هر روز باید احتمال ظهور داد .شما الان سرچ کن اینترنت سال ظهور!!!ببین چه چرت و پرتایی نوشتن.میگن سال94سال ظهوره.دقیقا روزش رو هم تعیین کرده.این مصداق کذب الوقاتون نیست؟؟ببین رهبر چقد به این حرفای بی اساس اعتنا داره؟ماشالا یه مشکلی ما داریم ک همه خودشونو در دین متخصص میدونن.این مسائل رو باید از علما ی دین فهمید نه روایات.مردم فهم درستی از روایات ندارن.
ببخشید اصلا هم چرت وپرت نیست ،ظبق روایات موثق السند ،حضرت فقط پر سال یک روز احتمال ظهور دارند وآن هم عاشورایی است که با شنبه متقارن باشد ودقیقا سال بعد ،عاشورا شنبه است.دوما،طبق روایات،حضرت بایذ در سال فرد ظهور کنند که سال بعد دقیقا سال ۱۴۳۷هجری قمری میباشد،سوما، طبق روایات ،یکی از علائم حتمیه،صیحه آسمانی است که باید در روز جمعه،۲۳رمضان رخ دهد که دقیقا، سال بعد ۲۳رمضان، جمعه است ونا ده سال دیگر همچین تقارنی رخ نمیدهد،کمی به اوضاع خاورمیانه واروپا وآمریکا نگاه کن، والله عالم
عبداله
با سلام. دین اسلام و مذهب تشیع بر اساس عقل، منطق، و سنت می باشد. هرچه گفته های ما و اعمال ما به عقل و منطق و علوم دینی نزدیکتر باشد بهتر است. تطبیق روایات و مطابقت دادن نشانه های ظهور کار آسانی نیست و نیازمند علم و کارشناسی دقیق دینی می باشد. ما باید برای زمینه سازی ظهور تلاش کنیم نه اینکه اصل را رها کرده و به دنبال فرع باشیم. به هر شکل، نشانه هایی گفته شده، اما اگر ما به وظایف خود عمل نکنیم این نشانه ها به ما کمکی نمی کنند بلکه ظهور عقبتر می افتد. به دنبال اصلاح باشیم.نشانه ها آمده اند و می آیند ، روشنتر از هر چیزی. اللهم عجل لولیک الفرج.
سعید
سلام
بسیار صحیح فرمودید.
Iran, Islamic Republic of
سلام
اولا آقاي كوراني علامه هست. وليكن بقيه حرفات كاملا درست است
مرسی حرف دل زدی عزیز
عالم و آدم از مومن و کافر منتظر اتفاقات عجیب و غریب در عربستان هستند اونوقت یه عده بیکار و مثلا چیز بلددددددد.......!!!
مهدی
اگه پادشاهی به صورت ماهانه دراومد چی ؟؟؟؟؟؟
محمودرضا
اين عبدالله همان برادريوز بلنك است. اكر قبول. نداريدنظرشما درخصوص اشغال شام توسط سفياني ها جيست. راجع به اشغال حمص جيست. يقيناظهور امام عزيزمون عج نزديك است. ولوكره الكافرون. اين وعده را حضرت امام ره داده بودند. كه:وقت تولدرسول اكرم ص 14ستون كاخ كسري فرو ريخت,14 اتش كده خاموش شد ايا اينها اسم رمز نيست كه 14قرن بعد از او اتفاق عظيمي روي خواهد داد?يقينا اينطورخواهد بود انشاالله
حنی
ولی من خیلی دلتنگ شم چرا نمیاد ........دیگه تحمل دنیا بدون آقا سخت شده برام
سي دي ظهور در دوران حاکميت اصول گرايان را فراموش نکرده ايم. تا کي مي خواهيد با احساسات مذهبي مردم بازي کنيد.
محمد
به این مطلب جدید مراجعه کنید
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931104000611
مرگ پادشاه عربستان و توهم درباره ظهور
قريشي
Iran, Islamic Republic of
احساس ميكنم دليل انتشار اين خبر توسط جهان نيوز، همون چيزي هست كه همه نگرانشند: مشابه تراشي و مصداق سازي براي روايات ظهور ميتواند موجب دلسرد شدن شيعيان شود،البته اگر ظهور حادث نشود.
اما بنده فكر ميكنم منتظرين حضرت، پخته تر از گذشته شده اند و همه فقط به يك چيز مي انديشند:
خداوندا،كريما،رحيما،اين عبدالله همان عبدالله باشد.
بشری
حالا چه اشکالی پیش میاد که با مردن این پادشاه خبیث مردم شاد بشوند و به ظهور امیدوارتر....این که شما در امیدواری و شادی مردم شبهه ایجاد کنید برایتان رضایت بخش است
فاطمه
مابرای ظهور مهدی،عزیز فاطمه دعا می کنیم .آرزوی دیدن روی ماهش راداریم .وامیدواریم پرچم اسلام ازدست نایب مظلومش به ایشان تحویل داده شود.
همه برای فرج مهدی غریب دعا کنیم.
ققنوس
Romania
/از ظهور می ترسید؟ این نشانه اگر هم دروغ باشه هزاران نشانه دیگه بشارت ظهور می دن.
مشکل اینه که شما به معصومین ایمان ندارید می ترسید نکند نشود برای همین رد می کنید که مثلا جلوی ضربه را گرفته اید
خیلی ساده در اینترنت هم سرچ کنید اعتبار بسیاری از احادیث را متوجه میشوید
چراعبدالله 100 سال بعد ملاک نیست چون عبدالله بعد از پادشاه همنام حیوان (فهد) می آید و چشمانش طوریست که گویا چپ است ولی نیست....
آگاه
لطفا از یکی حرف بشنوید که ملاحضه کار نباشه .
حاجی برو درست رو بخون....
حسین
United States
جهان با این مطلبی که گذاشتی چه چیزی رو میخواهی اثبات کنی شایعه های قبلی مرگ عبد الله رو که از همه زود تر خود شما منتشر میگردی حالا میگوید که این با ظهور ارتباطی ندارد لطفا منتشر کن
هموطن
United States
الهم عجل لولیک الفرج
قاصدک
حالا شما بیا و فرض کن ظهور نزدیکه.......... ضرر نمیکنی. چیه میترسی؟
Iran, Islamic Republic of
سلام
خب از کجا معلوم همون عبدالله نباشه
چرا دوست دارید همش ی جوری به نشانه های ظهور خدشه وارد کنید
علی
شمامنتظر بمونین خواهید دید که مرگ این ملعون ازعلائم ظهورهست یانه؟همه میخان ظهور زودتر بشه شما نظرتون چیزه دیگست
سید مصطفی ضیائی
ظهور مدتهاست که آغاز شده و عطر رایحه پیراهن یوسف زهرا به مشام میرسد.
دوستان لطفا خلط مبحث نکنند هر که شیفته امام زمان(عج) است برای برپایی حکومت ایشان و تحقق معیارهای موردنظر ایشان تلاش کند و گام بردارد و مساله رد یا تایید احادیث را به متخصصان علم حدیث واگذارد/
روایت احادیثی که منبع موثقی ندارند قطعا مورد رضایت معصومین نیست/
سید
یک سؤال دارم...

چرا همه هم و غم بعضی آقایون تو این مسائل اثبات ضعیف بودن سند روایات یا رد کردن اونها یا ایجاد تشکیک در مصادیق اونها و ... هست؟؟!!!

از خودم و از شما می پرسم چرا این دسته از افراد یک بار محض رضای خدا هم که شده تلاش نمی کنند تا صحت یک روایت رو اثبات کنن؟
چرا یک بار تلاش نمی کنند احتمال نزدیک بودن ظهور رو از دید مثبت نگاه بکنند؟؟!

چرا همش آیه یأس می خونند؟

چرا...چرا...چرا...؟؟؟!!!

ضمنا در مورد اختلاف و درگیری در حجاز نزدیک به ظهور حدود بیست روایت وجود داره، شما چرا فقط همین دو روایت رو نقل کردین؟؟!!
Finland
به نظر میرسه بعضی از این دوستان از نزدیک شدن زمان ظهور بیم دارند و علتش هم به فرموده قرآن این است که:
الانسان علی نفسه بصیره
علی
این عده ای که روی این همه نشانه ظهور امام زمان شبهه وارد می کنند حتما و بطور قطع و در درجه اولی وقتی حضرت حجت ظهور فرمایند شبهه خواهند داشت و حضرت را نخواهند پذیرفت وایرادهای بنی اسرئیلی خواهند گرفت.وقتی تمام روایات درمورد ظهورحضرت بقیه الله را سر جمع می کنیم با وضیعت واوضاع و احوال کنونی مقایسه می کنیم خیلی شباهت به زمان ظهور دارد. از خداوند متعال می خواهم در ظهور حضرتش تعجیل فرماید. اللهم عجل لولیک الفرج
Kuwait
یعنی اتفاقات منطقه هم ربطی به ظهور ندارند، بجای اینکه امید واری به مردم بدید با شبهه دانستن این روایات مردم رو نسبت به احادیث و روایات بدبین میکنید. لطفا با دلیل محکم و با مشورت علمای بزرگ در مورد این جور از احادیث نظر بدید.
خسرو
با یکی دو دلیل غیر معتبر می خواهید رد این همه نشانه در احادیث را بکنید!؟ پس دلیل شما بر اینکه ظهور نزدیک نیست چه می باشد؟ این همه نشانه چه می شود؟
چرا شما انقدر اسرار داری که اینها علائم ظهور نیست؟لطفا به عکس چشمان ملک فهد رجوع کنید.
منتظر
راسته که آیت الله بهجت گفتن:"ظهور نزدیکه"؟ و در بیان نشانهء ظهور گفتن که: "مزاقب اوضاع یمن باشید"؟ چون یمن هم این روزا دستخوش تحول و آشوب شده.
لطفا جواب عنایت کنید.
باشه! همه ی نشونی ها غلط! وعده خدا که غلط نیست. الا ان نصرالله قریب...
خدایا همان طور که در طول تاریخ مؤمنین را بعد از آزمایش های سخت یاری کردی و بر دشمنانشان پیروز ساختی ما را هم یاری نما و پیروز گردان.
.
Iran, Islamic Republic of
والا از قبل انقلاب هر کس اومده وضع بهتر نشده. فکر کنم امام زمان بیاد وضع خیلی بد تر از اینا بشه.
ب.م
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم
این عبدالله همان عبدالله در روایت است والسلام.
دقت کردید بعدش رهبر نامه نوشت به جوانان آمریکا!!
متوجه شدید یعنی چی؟یعنی چه خبره؟
خبری در راه است.
حواستان باشه!!!
ظهور نزدیک است ان شاءالله فقط آماده باشید.
گوشتان به دهان رهبری باشد.
وسلام
Iran, Islamic Republic of
احسنت
واقعا دوستان جهان که یک عمر هست با شما و در کنار باور شما بودم....اصلا در این موضوع برای دومین بار اخیرا با استناد به تحلیل ضعیف یک کارشناس ! بسیار بی بصیرت و به دور ااز تکلیف عمل کردید....درو دیوار دنیا داره فریاد می زنه که به استناد بسیار روایات ظهور بسیار بسیار نزدیک است....در مورد اون روایت هم شما با این ذکر نابجا عملا قصد نفی اون رو به جهت یک احتمال چند درصد کردید....یعنی در برخی مسائل ریشه ای که به دنبال استخراج احکام عملی و ویژه ی مکلفین هستیم و می بایست استنباطی ویژه داشته باشیم قاعدتا در غیاب استناد روشن قرآنی و حدیثی از روایاتی نتیجه می گیریم که حتی درصدی درباره ی صحت راوی و ناقلان اون شکی موجود نباشه و به اصطلاح ثقه باشند....اما درین مورد که ظهور وبروز پیش بینی های محتوایی ان از بدیهیات فعلی هست و تمام شواهد دیگر در تایید آن ،آیا عقلانی و منطقی هست که برای چند درصد تشکیک در نقل کننده و ناقلان علیرغم تایید آلغیبه شیخ طوسی....حتی با ظرافت و بروز اسباب بسیار دیگر در تایید حقیقت ذکر شده ، به این صراحت منکر حقیقتی بسیار بزرگ تر شویم؟ از در اندکی تشکیک فرسنگ ها فاصله هست تا انکار یک حقیقت واضح که حقیقتی بزرگ برای کل جامعه ی بشریت است؟ تعجب من از دوستان صاحب اندیشه در جهان هست که چطور چنین اشتباه فاحش و بزرگی رو به این راحتی با این تیتر مرتکب شدید...
حامد
حقیقتا اوضاع فعلی عربستان هم نشان میدهد که احتمال تزلزل در حکومت آنها و تشکیل دولت های چند ماهه و چند روزه وجود دارد
مثلا همین پادشاه جدید عربستان که آلزایمر دارد چقدر میتواند قدرت را دست خود نگه دارد؟
انشاا... که ظهور نزدیک است
به خصوص نامه اخیر آقا بدجوری بوی ظهور میدهد
احسنت
بسیار بد و موازی یک حقیقت بزرگ رو ناشیانه ذبح کردید....فارغ ازین روایتی که درصد اندکی محتمل هست که در برخی استنتاج های عمیق اعتقادی به دلیل روشن نبودن مرجع و مصدر روایت و...از منابع استنتاج کنار گذاشته شود....اما در اینجا که صرفا مرجع اخباری است آنهم درباره یک حقیقت بزرگ ، آیا عقلانی است ازین نقطه و نکته ی بسار روشن بزرگ که تمام شواهد موازی بر تایید آن صحه می گذارند، به این راحتی بگذریم؟! لطفا کمی هم تعمق کنید....فقط ذره ای به خسران این تیتر فکر کنید....من از شما سوال می کنم:آیا درین روزهای تحقق وعده الهی بنابر بسیار روایات متقن دیگر و صد ها سال ذبح باور شیعه ، در روها بیداری و انقلاب نهایی جهان اسلام و بیداری مستضعفان در قلب دنیای کفر، مرگ رهبر مقتدر و متحد کننده جهان کفر علیه دنیای شیعه و تامین کننده تمام ابزارهای شوم این ذبح بزرگ برای سالهای متمادی به معنای تضعیف و ندای تقریب زنگ پایان این سیطره ی شوم نیست آنهم نه با استناد به پیش بینی های منابع غیبی بلکه شواهد و حقایق روز دنیای سیاست و اخبار متقن فضای داخلی عربستان و شواهد بروز اختلافات بسیار عمیق و ریشه ای در جانشینان که دیگر ازین پس دغدغه ی آنها را برای خباثت هایشان در حق جهان اسلام منحرف می کند و مجالی برای آنان در قیاس با عربستان متحد دیروز نمی گذارد....آیا این پایان بزرگ جز ندایی روشن در امتداد دیگر تحولات بزرگ این عصر روشن پایانی ست؟
مینا
مطمئن باشید این حقیقت بزرگ که همه مشتاق وقوع آن هستیم با یک بحث علمی ذبح نمیشود .اینکه این روایت صحت دارد یا نه در اینکه ما چقدر خودمان را برای این حادثه بزرگ اماده کرده ایم وآیا در صف یاران امامیم یا نه تاثیری نمیگذارد و باعث تاخیر در ظهور هم نمیشود.
محمد
من کلی برای ظهور مشتاق شده بودم و دعا میکردم.
اما با این کار شما دلسرد شدم
نمی توان گفت که مرگ عبدالله حتما از علائم ظهور است؛ اما شاید باشد. روایت فوق هم قابل تامل است اما نباید تطبیق قطعی داد
احسنت صادق حرف درستی زدی
حالا ما نفهمیدیم این روایت ها راسته یا دروغه؟
محمود
افرادی که می گویند ظهور نزدیک نیست دلیل بیاورند.
امیر
مهم این نیست این عبدالله همون عبدالله روایت باشه یا نه.مهم اینه که اگه آقا بخوان الان بیان (ان شاء الله) ما آماده ایم یا نه!!!!!!
علی
چرا اماده نباشیم خیلی خوب هم اماده ایم.جانمان را به فدایش می کنیم. هر چه بگوید سمعا و طاعتا
انشاءالله به حول و قوه الهی مرگ همین عبدالله که مرد نشانه ظهوره. اگر بعد از چند ماه حاکم جدید عربستان مرد یا عوض شد شما لطفا با کارشناساتون دهنتون رو تا ظهور حضرت ببندید که با این حرف هاتون دارید امید جمع کثیری رو به باد میدید.
الهم عجل لولیک الفرج
Iran, Islamic Republic of
بين شيخ فقه شيخ الطائفه شيخ طوسي صاحب 50% كتب مادر شيعه و حرف ........ ترديدي در تقديم علامه شيخ طوسي نيست
مصطفی
واقعا متاسفم براتون....ظهور نزدیک شده خیلی هم نزدیک شده این احادیث کاملا معتبره شما دوست عزیز اگه خیلی ادعات میشه با اساتاد ما علی اکبر رائفی پور راجع به درست بودن سند احادیث بحث کن
حمید
انشاالله که ظهور نزدیک است ولی اصل مطلب اینست که این مردک عوضی مرد و البته یک عوضی تر از او جانشینش شده که امیدوارم کل آل سعود و اعوان وانصارش بدرک واصل شوند تا امت اسلامی حداقل از این بابت نفس راحتی بکشند
عاشق حسام خوش نویس
Iran, Islamic Republic of
ظهور نزدیک است انشا اله ما باید هر شب جمعه منتظر باشیم که فردا یش ندای انا المهدی را بشنویم اگر لیاقت داشته باشیم البته نکته مهم این است که در زمان ظهور یکی از بد ترین دشمنان اقا بعضی از علما هستند و اولین تکذیبه ظهور را برخی علما می دهند یک مژده بدهم حضرت ایت اله بهجت ره بشارت داده به نوعی و من صدا و تصویر ایشان را دارم که قریب به این مزمون می فرمایند که خود اقای بهجت ظهور را درک نمی کنند اما هم عصریهای ایشان درک می کنند
رضا(جماران)
سلام
گیرم این اون عبدالله نباشه.اختلاف بین شاهزاده هارو چی میگی؟
ما دنبال یه روزنه امیدیم اونوقت شما...!
والا اگر روایاتیکه به ما رسیده اینقدر شبهه ناک و مشکوکه پس در زمینه های دیگه هم روایات زیاد قابل اعتماد نیست.منتها اونا قرار نیست اثبات بشه چون تعبداً می پذیریم و قرار نیست اتفاقی بیفته اما توی این زمینه یعنی ظهور چون آقایان می بینند احتمال داره بعداً صحت و سقمش معلوم بشه هیچ وقت با اطمینان خاطری که در مورد باقی روایات دارن از این روایات یاد نمی کنن.خب چرا این حساسیت روی باقی روایات در زمینه ها و موضوعات دیگه ندارن.؟
الهام
سلام،من هم در دو کتاب مختلف علائم ظهور رو خوندم،و اینکه سالی که ظهور اتفاق می افته ۲۳رمضان در روز جمعه و روز عاشورا در روز شنبه هست..و سال ظهور سال فرد هست،همه نشانه ها با امسال مطابق شده،میدونم که تعیین کننده گان وقت ظهور دروغ گویانند،اما این مسئله ای هست که این روز ها همه جا درباره اش میشنویم و دیگه نمیشه سکوت کرد،همچنین به خاطر اتفاقاتی که هر روز شاهدش هستیم،مخصوصا با پیدایش جنگ داعش...
به احتمال قوی امسال همون سالی هست که همه شیعیان منتظرش هستند،و این دقیقا ۱۰رجب مشخص میشه،ندای آسمانی...خروج سفیانی،خروج یمانی و سید خراسانی...
اگر ۱۰رجب این اتفاق ها نیفتاد پس یقینا امسال سال ظهور نیست...ولی در هر حال إن شاءالله که از یاران حقیقی حضرت باشیم...
اللهم عجل لولیک الفرج
حمید
خدایا خدایا خدایا
تو صدای ما رو می شنوی
خدایا
بچه ها جوان شدند
جوانها میانسال شدند
میانسالها پیر شدند
خیلی از پیرها رفتند
خدایا خدایا
انتظار صبر صبر
خدایا قبول داری که روزگار سختیه ؟
خدایا ظهور مولای ما رو برسون
خدایا
ما دیگه طاقت نداریم
ما تنهاییم ...
علامه حسن زاده آملی: ظهور اتفاق افتاده است
(گزارش جهان)
محسن
United Kingdom
آقا خیلی به خودتان زحمت ندهید. اگه این سلمان بیشتر از یک سال حکومت کرد معلوم می شه که عبدالله روایات یکی دیگه بوده اما اگه کمتر از یک سال شد، یعنی همان عبدالله بوده لذا دیگه این قدر آسمون و ریسمون را به هم نبافید تا ظهور امام زمان را به تاخیر بیندازید
باز هم مشخص نمیشه، این احتمال را هم باید داد که انگلیس خبیث این حدیث را وارد کرده تا عین این ماجرا را بعدا بسازد!
سید
شما در علم رجال وحدیث عالم هستید!!
منبع تون شده فارس فارس از کجا اورده؟!!
Iran, Islamic Republic of
ظهور بسیار بسیار نزدیک است.
محمد حسن
سلام بسیار تحلیل عوامانه ای کردید.با عرض جسارت باید عرض کنم از حرف های شما تلقی می شود که به علم لدنی و الهی ائمه معصومین شک دارید.برادر من مگه ائمه عصمت و طهارت نعوذ بالله بیکار بوده اند که نشانه ای بدهند و بعد صد سال دیگر هم دوباره همان نشانه اتفاق بیفتد !مگه میخوایم معما حل کنیم؟یا اگر نخواهیم تطبیق کنیم پس اصلا روایات علائم ظهور به چه درد می خورند؟الته منظور من تطبیق عجولانه و بی منطق نیست.کسی به طور قطعی این عبدالله را همان عبدالله روایات معرفی نکرد ولی کدام عقل سلیمی این همه قرابت وضع موجود را با وضعیت آخر الزمان نمی فهمد؟یادمان باشد که در روایات فرموده اند دیر انگاشتن ظهور موجب قساوت قلب است.بنده با عدم انکار برخی مضرات طرح چنین روایاتی و عجله در تطبیق آنها بر این باورم که اگر درست و منطقی تطبیق شوند نه تنها ضرری ندارد بلکه در این فضای قریب به ظهور(ان شا الله)موجب شور دل و آمادگی نیرو های حضرت می شود.من کسانی را می شناسم که از حالا برای زندگی خودشان در زمان حضرت برنامه ریزی می کنند و این است معنای انتظار.با عرض پوزش از اطاله کلام و تشکر.