جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۲

چرا حماس مدعی پیروزی بر اسرائیل شده است؟/ نتیجه نظرسنجی از مردم غزه درباره سلاح مقاومت

پنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 377425
یکی از رهبران حماس گفت بررسی دقیق توافقنامه آتش بس نشان می دهد که چه کسی پیروز اصلی میدان جنگ بوده و چه کسی شکست خورده است.
چرا حماس مدعی پیروزی بر اسرائیل شده است؟/ نتیجه نظرسنجی از مردم غزه درباره سلاح مقاومت
به گزارش جهان به نقل از واحد مرکزی خبر،‌ عزت الرشق یکی از رهبران حماس در گفتگو با شبکه الجزیره گفت: ما از ابتدا خواهان پایان سریع جنگ بودیم. ما آغازگر این جنگ نبودیم بلکه جنگ بر ما تحمیل شد. بنابر این ما چاره ای جز دفاع از خود نداشتیم. طرح اول مصر برای آتش بس فقط یک جمله بود و آن اینکه آتش بس کنید و سپس مذاکره. این در حالی است که اسراییل فقط تحت فشار حاضر به پذیرش امور است. آنچه با زور از شما غصب شده جز با زور باز نمی گردد. بنابر این ما این طرح را قبول نکردیم. این طرح هیچ یک از مطالبات ملت فلسطین را که برایشان جان داده بودند در بر نمی گرفت. ما با مصر مشکل نداشتیم بلکه این طرح را نادرست می‌دانستیم.

هر چند همه خواسته های ما در طرح نهایی آورده نشد اما به چهار مورد دست یافتیم. اول توقف جنگ، دوم بازسازی نوار غزه، سوم بازگشایی گذرگاهها و آزادی حرکت افراد و انتقال کالاها از گذرگاه ها. ملت فلسطین هشت سال است که از محاصره رنج می برد و شعار توقف محاصره نوار غزه را سرداده است. مساله چهارم هم ارسال فوری کمکهای انسان دوستانه برای مردم نوار غزه. اما در مورد فرودگاه و بندر، ما همچنان خواهان آن هستیم و آن را پیگیری می کنیم و از همه وسایل و ابزارها برای رسیدن به آنها بهره خواهیم گرفت.

الرشق در مورد تونلهای نوار غزه افزود: در این مورد بحث و جدلهای بسیار جدی در مذاکرات صورت گرفت. اسراییل اصرار داشت تا دست کم یک جمله در مورد توقف ساخت تونل از نوار غزه به سوی اراضی اشغالی را در توافقنامه بگنجاند اما ما قبول نکردیم. نتانیاهو در ابتدا گفت هدف جنگ نابودی حماس است اما در اواخر جنگ از نابودی تونل ها سخن گفت بنابر این تلاش داشت دست کم یک جمله در مورد تونلها در توافقنامه آورده شود.

اسراییل یک روز موشکها را خطر راهبردی برای خود می دانست بنابر این میلیاردها دلار برای ساخت گنبد آهنین صرف کرد اما سودی نداشت. امروز نتانیاهو مجبور است دیواری آهنین را زیر زمین و در مرز نوار غزه تعبیه کند تا نظامیانش را مورد حمایت قرار دهد. از سوی دیگر ما اعلام کردیم که در خصوص سلاح مقاومت گفتگویی نمی کنیم. بنابر این در توافقنامه هیچ موردی در خصوص سلاح مقاومت یافت نمی شود.

با توجه به این مسایل، چه کسی در جنگ شکست خورده است؟ ملت فلسطین پس از این همه آسیب و درد و رنج همچنان مقاوم است و اکنون در جشن و شادی به سر می برد اما در رژیم صهیونیستی کمیته تحقیق تشکیل شده و بازجویی ها و انتقادها آغاز خواهد شد.

آیا مردم غزه خواهان خلع سلاح مقاومت هستند؟

در همین حال، ایسنا نوشت: بر اساس یک نظرسنجی که توسط مرکز آرای عمومی فلسطین در نوار غزه انجام شد، بالغ بر ۹۳ درصد از مردم غزه با خلع سلاح مقاومت فلسطین مخالفت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه یاهو نیوز، بر اساس این نظرسنجی، ۵۸ درصد از مردم نوار غزه در پاسخ به این سوال که آیا مقاومت فلسطین آماده تهاجم اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه بوده، پاسخ مثبت داده‌اند.

همچنین ۹۳ درصد از مردم این منطقه در پاسخ به این سوال که آیا حامی خلع سلاح مقاومت فلسطین هستند، پاسخ منفی داده و تنها سه درصد پاسخ مثبت داده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
United States
مردم خواهان نابودی اسرائیل هستند همین
تارینه
والبته سران وهمدستانشون مثل امریکا وانگلیس