جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

اعلام برنامه‌های ویژه دوره پیش‌دبستانی

جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب: 387622
مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش به جزئیات برنامه‌های دوره پیش دبستانی پرداخت و گفت: دوره پیش‌دبستانی از سن ۴ سالگی تمام آغاز می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رخساره فضلی در خصوص برگزاری جشن غنچه‌ها اظهار داشت: در کنار جشن شکوفه‌ها، جشن غنچه‌ها هم برگزار شد؛ اما یک قانون نانوشته‌ای در دوره پیش دبستان وجود دارد و آن اینکه آغاز رسمی فعالیت‌ها با روز جهانی کودک است.

وی ادامه داد: آغاز جدی کار دوره پیش دبستان از ۱۶ مهر به عنوان روز جهانی کودک بود و فقط یک سال در ۳ سال پیش، بخشنامه داشتیم که ۱۶ مهر روز غنچه‌ها بود و سال گذشته قرار شد روز شکوفه‌ها و غنچه‌ها با هم آغاز سال تحصیلی را داشته باشند.

فضلی در خصوص پیش‌دبستانی و دوره ۱ و ۲ افزود: دوره پیش‌دستانی طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش یک دوره ۲ ساله است؛ یعنی ۲ سال قبل از ورود به دبستان و بچه‌های ۴ سال و ۵ سال تمام را شامل می‌شود و اینها دوره پیش‌دبستانی تلقی می‌شوند.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: آموزش و پرورش به عنوان مسئول و متولی هر نوع آموزشی است که به کودکان این گروه سنی ارائه می‌شود؛به عبارتی هر کسی که می‌خواهد به آموزش کودکان ۴ تا ۶ سال فکر کند، باید تابع سیاست‌‌ها و قوانین وزارت آموزش و پرورش باشد و اینیک نگاه کلان است.

وی با اشاره به مرحله اجرای سیاست‌ها افزود: در اجرا دو بخش داریم؛یک بخش این است که تمرکز و تأکیدمان یک سال قبل از دبستان است؛ چرا که این آخرین فرصت است و سال بعد دانش‌آموز وارد کلاس اول ابتدایی می‌شود و اگر از دست برود دیگر غیر قابل جبران است.

* در سطح دنیا ۳ تا ۵ سال دوره پیش دبستانی تلقی می‌شود

فضلی اضافه کرد: آرزو و خواسته ما این است که پیش‌دبستانی ۲ سال باشد و در خیلی از استان‌ها دو سال است و در سطح دنیا نیز ۳ تا ۵ سال دوره پیش دبستانی تلقی می‌شود؛ اما طبق قانون در ایران، ۴ تا ۶ سال دوره پیش دبستانی تلقی می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در دنیا از تولد تا ۳ سالگی فرزند ‌باید در دامن مادر باشد و از ۳ تا ۵ سالگی با جدیت برنامه‌های آموزش پیش دبستانیدنبالشدهو بعد وارد آموزش رسمی می‌شود.

وی ادامه داد: از نظر قانونی هیچ منعی برای حضور کودکان ۴ و ۵ ساله نداریم؛ اما با توجه به امکانات محدود، تأکیدمان بر روی این است که حتماً کودکان ۵ سال بیایند؛ یعنی یکسال قبل از دبستان که کلاس آمادگی تلقی می‌شود.

فضلی یادآور شد: در مناطق محروم کلاس گذاشتیم و طبق قانون دوره پیش‌دبستانی ۲ سال یعنی ۴ تا ۶ ساله هست؛ اما در حال حاضر به خاطر اینکه امکان حضور همه بچه‌ها نیست، تأکیدمان امسال این است که والدین حتماً فرزندان خود را که سال آینده به مدرسه می‌روند تحت هر شرایطی در کلاس‌های پیش دبستانی ثبت‌نام کنند.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص شهریه پیش دبستانی افزود: در مناطق محروم پیش‌دبستانی در دولتی شهریه حداقل است اما در بقیه موارد به حوزه غیر دولتی مربوط است؛ مدارس غیر دولتی یا مؤسسات مستقل غیر دولتی پیش‌دبستانی دایر می‌کنند که باید حوزه غیر دولتی شهریه آنها را اعلام کند.

* برنامه‌های ویژه دوره پیش‌دبستانی

فضلی در خصوص برنامه‌های ویژه برای دوره پیش دبستانی خاطرنشان کرد: سه برنامه اصلی برای پیش‌دبستانی داریم که اولین برنامه مدیریت یکپارچه دوره پیش دبستانی است، چرا که در حال حاضر دستگاه‌های مختلفی برای دوره پیش دبستانی خدمات ارائه می‌کنند.

وی افزود: شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغاتاسلامی، وزارت رفاه و دیگران کار پیش دبستانی انجام می‌دهند که این به‌هم ریختگی، نظام، خانواده‌ها و بچه‌ها را آزار می‌دهد و جزء برنامه‌های جدی امسال است که مدیریت یکپارچه پیش دبستانی را احیا کنیم.

*کودکان پیش دبستانی مناطق روستایی کاهش یافته است

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دومین برنامه که مربوط به توسعه کمی دوره پیش‌دبستانی است، یادآور شد: در مناطق محروم آمار نشان می‌دهدکودکان پیش دبستانی مناطق روستایی کاهش پیدا کرده است و امسال تمرکزمان را بر مناطق محروم گذاشتیم تا با حمایت دولت،کودکان این مناطق در کلاس پیش دبستانی حضور پیدا کنند.

فضلی با تأکید بر بحث کیفیت کلاس‌های پیش‌ دبستانی خاطرنشان کرد: این سومین برنامه ما است که به هم ریختگی زیادی دارد؛ اما با جدیت دنبال می‌کنیم و امسال برای نخستین بار یک ویژه‌نامه پیش‌ دبستانی را آماده کرده‌ایم که به زودی در سطح کشور منتشر می‌شود.

وی یادآور شد: این ویژه‌نامه سیاست‌های کلان دوره پیش‌ دبستان را تبیین می‌کند که دانش‌آموز ‌دوره پیش دبستان چه ویژگی‌ دارد، روش آموزش آن چیست و چه هدف‌هایی دارد و بحث دوم برنامه درسی دوره پیش دبستان است.

*نظام جامع نظارت بر پیش‌ دبستانی‌ها را تدوین کردیم

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: این برنامه‌‌ درسی را سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تهیه می‌کند و ما با آنها همکاری می‌کنیم تا برنامه درسی را تهیه و نحوه تولید محتوا را نیز بازبینی کنیم.

فضلی در خصوص نظارت بر کلاس‌های پیش‌دبستانی خاطرنشان کرد: بحث‌ نظارت بر پیش دبستانی نیز جز برنامه‌های جدی ما است و ما نظام جامع نظارت بر پیش‌ دبستانی‌ها را تدوین کردیم و شامل دو بخش درون سازمانی و برون‌ سازمانی است که برای نخستین‌بار انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در بخش درون سازمانی مربوط به آموزش و پرورش است و در سه سطح ادارات کل، مناطق و مراکز بررسی می‌شود و با سه ابزار و سه گروه کارشناسان استان و منطقه، ستاد و خود ارزیابی انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در بخش برون سازمانی مراحل آخر تهیه ابزارها است؛ اما برای اینکه این کار دقیق انجام شود نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها است.

فضلی خاطرنشان کرد: گرچه بر مبنای دستوری که گرفتیم و مجوزی که داریم، اجاره داریم برای مرکزی که کار پیش دبستانی انجام می‌دهد وارد شویم و در آینده نزدیک تیم‌هااز حوزه دولتی و غیر دولتی به سراسر کشور اعزام می‌شود وعلاوه بر مراکز خودمان،در مهد کودک‌ها حضور پیدا می‌کنند و اگر آنها کار غیر دولتی انجام می‌دهند، باید از آموزش و پرورش مجوز بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *