جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
در راستای اتهام‌زنی و فرار روبه‌جلو عربستان سعودی

ادعای عجیب روزنامه مصری علیه ایران

چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب: 448822
روزنامه مصری «الشروق» در ادعایی عجیب و همسو با اتهامات برخی سعودی‌ها، مدعی شد اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد ایران پشت پرده فاجعه منا بوده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، یک روزنامه مصری مدعی شده که اطلاعات جدید به دست آمده نشان می‌دهد حادثه منا به وسیله یک سازمان اطلاعات کشور منطقه‌ای طراحی شده است.
 
روزنامه «الشروق» مصر، در گزارشی در شماره روز چهارشنبه (امروز) خود به نقل از یک منبع دولتی ادعا کرده که اطلاعات به دست آمده درباره حادثه منا نشان می‌دهد که احتمالا این مسأله به وسیله سازمان اطلاعاتی یک کشور بزرگ منطقه‌ای [در اشاره به ایران] ایجاد شده باشد.
 
«عماد الدین حسین» سردبیر این روزنامه و نویسنده این مقاله ادعا کرده بیشتر حوادث ازدحام بیش از 400 تا 500 کشته نداشته‌اند اما این حادثه تا کنون بیش از هزار کشته داشته و احتمالا شمار قربانیان آن به چهار هزار نفر نیز برسد.
 
این ادعا در حالی از سوی این روزنامه مصری مطرح شده که قاهره از حامیان اصلی عربستان به شمار می‌رود و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور این کشور بعد از فاجعه منا به جانبداری از اقدامات آل سعود در اجرای مراسم حج پرداخته است.
 
 
 
نویسنده مصری با تلاش برای تبرئه اهمال‌کاری و سوءمدیریت مقامات سعودی، ادامه داده اطلاعاتی که به دست مصر رسیده نشان می‌دهد هیچ کاروان رسمی از مسئولان سعودی در زمان وقوع حادثه در محل نبوده و مقامات عربستانی فرضیه استفاده از گازهای سمی را بعید نمی‌دانند که به مرگ سریع حجاج منتهی شده است.
 
این نویسنده بر خلاف اینکه می‌گوید اطلاعاتی در دست دارد، هیچ مدرک و شواهدی برای ادعاهای خود ارائه نداد.
 
با وجود اینکه در صورت اثبات ادعای استفاده از گازهای سمی، عربستان متهم ردیف اول این ماجرا خواهد بود روزنامه الشروق مدعی شده ایران تلاش کرده بعد از این حادثه از همه راه‌های موجود برای فشار آوردن بر عربستان استفاده کند گویی پیش از این از وقوع ماجرا خبر داشته است.
 
این روزنامه در حالی این ادعا را مطرح کرده که بر اساس آمار نهائی از 1051 قربانی این حادثه دست کم 465 حاجی ایرانی هستند که چهار دیپلمات ارشد وزارت خارجه نیز در میان آنها حضور دارند.
 
هرچند این روزنامه ایران را متهم جلوه داده است اما ناخودآگاه آمار عربستان را نیز تکذیب کرده. عربستان آمار رسمی کشته‌ها را 769 نفر اعلام کرده اما این روزنامه ناخواسته گفته است که آمار کشته‌ها بیش از 1000 نفر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *