سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

واکنش ایران به تحریم های جدید آمریکا

پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب: 399223
سخنگوی وزارت خارجه با ابراز نگرانی شدید از وضعیت شیخ‌علی سلمان گفت: رویکرد امنیتی دولت بحرین برای حل موضوعات داخلی رویکردی اشتباه است و این دولت باید از این رویکرد دست بردارد و به چارچوب‌های قانونی و حقوقی احترام بگذارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز چهارشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسگری به رویداد نهم دی اشاره کرد و افزود: ۹ دی تحکیم پیوندهای ملت با امام و رهبری بود و باید از این روز برای رسیدن به وحدت بیشتر همدلی و قانون‌گرایی استفاده و انشاالله در این جهت حرکت کرد.

افخم همچنین با تبریک فرا رسیدن سال نو میلادی به هموطنان مسیحی و مسیحیان سراسر جهان ابراز امیدواری کرد که سال ۲۰۱۵ سال صلح، امنیت و دوستی بیشتر بین ملت‌ها باشد.

*‌ دیپلمات ربوده شده ایرانی در صنعا شرایط جسمی خوبی دارد

سخنگوی وزارت خارجه، در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره آخرین خبرها از وضعیت نوراحمد نیکبخت دیپلمات ایرانی ربوده شده در صنعا با بیان اینکه خبر جدیدتری در این زمینه در دست نیست، خاطرنشان کرد: بر اساس اخبار موجود ایشان در شرایط جسمانی خوبی به سر می‌برد. پیگیری‌ها از مراجع مختلف در این خصوص ادامه دارد که امیدواریم به نتیجه برسد و ایشان به سلامت به کشور بازگردانده شود.

* بازگشایی سفارت انگلیس روند تدریجی خود را دنبال می‌کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره بازگشایی سفارتخانه انگلستان در تهران با ذکر این نکته که کاردارهای غیرمقیم مشغول فعالیت هستند و گفت‌وگوها و ملاقات‌ها توسط کارداران غیرمقیم و در چارچوب مأموریت عادی آنها انجام می‌شود، عنوان کرد: موضوع بازگشایی سفارت انگلستان در تهران مسیری تدریجی است که مراحل اداری خود را دارد و باید گفت‌وگوها ادامه یابد تا برخی موضوعات مشخص و حل و فصل شود.

وی با ذکر این نکته که مسیر تدریجی و گام به گام در حال انجام است، خاطرنشان کرد: اگر تحولی قابل ذکر باشد اعلام خواهد شد.

* سفیر ایران در مراکش منصوب شده و مقامات رباط به دنبال بازگشایی سفارت هستند

افخم در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس در خصوص از سر گیری روابط ایران و مغرب(مراکش) و بازگشایی سفارتخانه‌ها در دو کشور عنوان کرد: سال گذشته پیرو مذاکرات تلفنی وزرای خارجه، ایران و مغرب، از سر گیری روابط اعلام شد و سفیر جمهوری اسلامی ایران برای اعزام به محل مأموریت منصوب شده و مقامات مغرب نیز درصدد بازگشایی سفارتخانه و اعزام سفیر هستند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه از طرف ما تسهیل کار بهتر بوده یادآور شد: ما دارای ملکی در آن کشور بودیم و ساختمان سفارت در دسترس است و امکان شروع فعالیت فراهم می‌شود اما در مغرب باید ساختمانی تهیه و مقدمات ایجاد سفارت فراهم شود.

وی ادامه داد: روابط ایران و مجموعه کشورهای عربی و اسلامی همواره مورد اهتمام ما بوده و مغرب از کشورهایی است که روابط ما با آن دوران متعددی را طی کرده و ما خواهان گفت‌وگوهای بیشتر و برقرار روابط طبیعی با کشورهای عربی و اسلامی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با شروع فعالیت سفارتخانه‌های دو کشور شاهد تحرک بیشتری در روابط باشیم.

* رویکرد امنیتی دولت بحرین اشتباه است/نگرانی از وضعیت شیخ علی سلمان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی با ابراز نگرانی شدید از وضعیت شیخ علی سلمان در بحرین عنوان کرد: رویکرد امنیتی دولت بحرین برای حل موضوعات داخلی رویکردی اشتباه است و این دولت برای پرهیز از پیچیده کردن شرایط باید از این رویکرد دست بردارد و به چارچوب‌های قانونی و حقوقی احترام بگذارد.

افخم جمعیت وفاق را یک جمعیت قانونی خواند و افزود: امیدواریم این رویکرد اشتباه دولت بحرین اصلاح و بر آن اساس رویکردی واقع‌بینانه اتخاذ و به سمت تأمین خواسته‌های مردم بحرین حرکت شود.

* انگلستان به دنبال امنیتی کردن شرایط منطقه است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص تأسیس پایگاه نظامی انگلستان در بحرین که سؤال یکی از خبرنگاران بود، خاطرنشان کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که بحث تأمین امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه بحثی اساسی و اصولی است و تنها بر اساس همکاری و هماهنگی بین کشورهای منطقه شکل می‌گیرد و هر چیزی خارج از این رویه می‌تواند آثار منفی بر جای بگذارد.

افخم اضافه کرد: انگلستان بر اساس استانداردهای دوگانه که در قبال مباحث امنیتی دارد به دنبال امنیتی کردن شرایط منطقه است و حتی برخی گمانه‌زنی‌ها وجود دارد که این کشور به دنبال بازگشت به دوران قبل از استعمار در خلیج فارس می‌باشد.

* باید از تحمیل پیمان‌های نظامی به منطقه جلوگیری کرد

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: بر اساس نیاز و شرایط منطقه باید از تحمیل پیمان‌های نظامی و تکرار رویه‌های گذشته جلوگیری شود.

افخم در خصوص اخبار مطرح شده مبنی بر نقش جدی عربستان در کاهش قیمت نفت و از جمله دیدار سعود الفیصل و جان‌کری در وین و اخبار مطرح شده در خصوص نامه ایران به عربستان اظهار داشت: چنین نامه‌ای در میان نبوده و آخرین نامه مبادله شده بین دو کشور نامه آقای ظریف به همتایانش به جز رژیم صهیونیستی است.

وی اضافه کرد: مقامات عربستان به این نامه پاسخ دادند و فراتر از این نامه چیزی در میان نبوده.

افخم اضافه کرد: در بحث نفت گمانه‌زنی‌هایی در سطح منطقه و جهان درباره بازار نفت و تأثیرات آن بر روند مبادلات اقتصادی و تجاری و سیاسی مطرح شده است.

* تاثیر اراده یک کشور بر بازار نفت اغراق است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که بازار نفت در دوره‌های متمادی شاهد چنین نوساناتی بوده خاطرنشان کرد: اولین بار نیست که در تاریخ اوپک کاهش قیمت‌ها رخ می‌دهد و شاید همزمانی آن با برخی تحولات منطقه‌ای و سیاسی گمانه‌زنی‌هایی را در خصوص تأثیر تصمیمات سیاسی بر این روند بیشتر کرده است.

وی ادامه داد: صاحب‌نظران معتقدند که حوزه تصمیم‌سازان می‌توانستند بهتر از این در روند کاهش قیمت‌ها تأثیر بگذارند و این اغراق است که بگوییم اراده یک کشور باعث شده چنین آثاری در بازار جهانی نفت رخ دهد.

افخم با ذکر این نکته که مجموعه عوامل را باید با هم دید خاطرنشان کرد:‌ چیزی به طور رسمی و مستند که ملاک دقیقی برای ما باشد وجود ندارد.

وی درباره رفت و آمد بین مقامات تهران و ریاض با ذکر این نکته که برنامه‌ای به صورت فوری که بخواهیم رسمی اعلام کنیم، وجود ندارد، افزود: دو کشور دارای مناسبات سیاسی هستند و روابط برقرار است و سفارتخانه‌ها مشغول به کار می‌باشند و در خصوص موضوعات مختلف گفت‌وگوها صورت می‌گیرد و اینکه سفری در سطح بالاتر مورد نظر باشد در حال رایزنی‌ است و چنانچه شرایط و زمان مناسبی فراهم شود صورت می‌گیرد.

* اقدام اخیر آمریکا در تحریم شرکت‌ها و افراد جدید را خلاف تعهدات آن می‌دانیم/ نقض صریح اصل حسن نیت

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در خصوص افزودن نام تعدادی از شرکت‌ها و افراد توسط آمریکا به فهرست تحریم‌های قبلی، خاطرنشان کرد: اقدام جدید دولت آمریکا در تحریم تعداد دیگری از شرکت‌ها و افراد به بهانه مشارکت آنها در خرید اقلام تجهیزات تحت تحریم را تقبیح و خلاف تعهدات آمریکا بر اساس برنامه اقدام مشترک می‌دانیم.

وی اضافه کرد: در شرایطی که مذاکرات بین ایران و ۱+۵ به منظور رسیدن به توافق جامع در جریان است، این اقدام نقض صریح اصل حسن نیت است و اهداف دولت آمریکا را در مذاکرات زیر سوال می‌برد و این تصمیم آمریکا هیچگونه تاثیر عملی بر مراودات ایران با سایر کشورهای جهان و شرکت‌های خارجی ندارد و ماهیت سیاسی و تبلیغاتی دارد و معتقدیم که این تصمیم با توجه به شرایط داخلی آمریکا اتخاذ شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که این اقدامات هیچ تاثیری بر اراده ایران در قبال اجرای وظایف حاکمیتی خود در قبال ملت ایران ندارد، اظهار داشت: ما به تلاش‌های خود برای تهیه نیاز‌های صنعتی و تجاری کشور ادامه می‌دهیم و خود را ملتزم به تحریم‌های غیرعادلانه که علیه منافع قانونی و مشروع مردم ایران وضع شده، نمی‌دانیم.

* تحریم شرایط موجود را پیچیده‌تر می‌کند

خبرنگاری در خصوص تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و تاثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای سؤال کرد که افخم تحریم را ابزاری ناکارآمد، غیرمشروع و غیرسازنده برشمرد و افزود: تحریم دارای آثار تخریبی است و شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه معتقدیم مذاکرات باید در فضای مثبتی پیش برود و روند مستقل خود را طی بکند و فارغ از مسائل پیرامونی طی شود، اظهار داشت: روسیه مشارکت فعال، مفید و سازنده‌ای در مذاکرات داشته و اطمینان داریم این روند ادامه خواهد یافت.

* دور بعدی مذاکرات ۲۵ دی در ژنو

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ خاطرنشان کرد: دور بعدی مذاکرات ۱۵ ژانویه (۲۵ دی‌ماه) در ژنو برگزار و شامل مذاکرات با گروه ۱+۵، مذاکرات دوجانبه و چند‌جانبه با سایر اعضا خواهد بود و قبل از این تاریخ فعلا برنامه‌ای برای مذاکرات نداریم و قرار است مذاکرات در زمان‌بندی اعلام شده برگزار شود.

افخم درباره مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ نیز اظهار داشت: اگر نیاز باشد کارشناسان گفت‌وگو می‌کنند، ولی قبل از مذاکرات ۱۵ ژانویه برنامه‌ای برای مذاکرات کارشناسی در دستور کار نیست.

* سفر مشعل در دستور کار، اما زمانش نامشخص

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران با بیان اینکه این سفر قرار است انجام شود و در برنامه قرار دارد، یادآور شد: البته این سفر زمان‌بندی مشخصی ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه روابط ایران و حماس طبیعی و مسیر خوب خود را دارد، عنوان کرد: گفت‌وگوها و رایزنی‌ها بین دو طرف برقرار است.

وی به سفر مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه به تهران نیز اشاره کرد و افزود: گفت‌وگوهای دو کشور و مقامات متعدد در یک سال و اندی گذشته برقرار بوده و این سفر نیز به دنباله این گفت‌وگوها و تبادل‌نظر درباره موضوعات دوجانبه منطقه‌ای و مورد علاقه صورت خواهد گرفت.

* واکنش سخنگو به سخنان همتای صهیونیستی

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی درباره بازگشایی سفارتخانه این رژیم در تهران که سؤال یکی از خبرنگاران بود، گفت: اینقدر این حرف‌ها بیهوده و یاوه‌گویی است که ارزش پاسخگویی ندارد.

خبرنگاری درباره طرح مسکو برای حل بحران سوریه و برگزاری اولین نشست در قاهره و حضور ایران در این نشست سوال کرد، که افخم در این باره گفت: ما از ابتدای بحران سوریه که قریب ۴ سال از آن می‌گذرد همواره اعلام کردیم که راه‌حل سیاسی تنها راه پایان دادن به این بحران است و روند تحولات و واقعیت‌‌های جاری در منطقه درستی این تحلیل و موضع را به نمایش گذاشته است.

وی ادامه داد: ما از هر طرحی در چارچوب تحرک سیاسی برای پایان دادن به جنگ، بحران و در نظر گرفتن واقعیات منطقه و با تاکید بر نقش محوری و جایگاه مردم سوریه حمایت می‌کنیم و معتقدیم که گفت‌وگو تنها راه پایان دادن به بحران جاری در سوریه است که باید بر اساس تدابیر ملی و در چارچوب گفت‌وگوهای سوری سوری انجام شود.

*‌ با روس‌ها درباره طرحشان در خصوص بحران سوریه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به طرح روسیه برای حل بحران سوریه خاطرنشان کرد: ما در سطح سیاسی رایزنی‌هایی را با روس‌ها داشتیم. با توجه به فراهم شدن مقدمات این طرح بایستی گام‌های اولیه آن برداشته شود و معتقدیم اگر همه طرف‌ها خواهان حل بحران بوده و در راستای فروکش کردن آن حرکت کنند و با احترام به حاکمیت و خواست مردم سوریه گامی صورت گیرد، می‌تواند کمک‌کننده باشد و جمهوری اسلامی ایران نظر مثبت خود را در این زمینه اعلام کرده و امیدواریم که این طرح بتواند به فروکش کردن بحران و گام برداشتن در مسیر حل آن کمک کند.

* راه‌حل عملی بحران سوریه

خبرنگاری با اشاره به اینکه در تحلیل‌های رسانه‌ای و اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی از اشتباه بودن سیاست کنار گذاشتن بشار اسد و توجه به نقش آفرینی ایران صحبت می‌شود، از افخم پرسید آیا وزارت خارجه ارزیابی جدی و رسمی در رابطه با تغییر این سیاست دارد؟ که وی گفت: این که در رابطه با این تحلیل‌ها و تفاسیری که در حوزه‌ کشورهای غربی منتشر می‌شود به صراحت اقدام و اظهارنظری صورت گرفته باشد چنین چیزی مطرح نشده است. اما این نکته قابل ذکر است که در تماس‌ها و گفت‌وگوها با مقامات غربی توجه هر چه بیشتر آنها به روند مسائل منطقه‌ و نگاه واقع بینانه به سوریه و جایگاه مردم و انتخاب آنها از جمله فاکتورهایی بوده که همواره مورد تأکید قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: طولانی شدن بحرانی که برخی از کشورهای طراح آن پیش بینی کرده بودند که ظرف چند ماه می‌توانند شرایط سوریه را دگرگون کنند، به این نتیجه رسیدند که پیچیدگی اوضاع و خواسته‌ مردم سوریه فاکتورهایی اساسی است که قابل چشم پوشی نیست.

افخم گفت: امیدواریم این واقع بینی شکل بگیرد و با احترام به خواست ملت سوریه و گفت‌و‌گوهای سوری – سوری، هر راه‌حلی برای بحران سوریه شکل عملی به خود بگیرد.

وی ادامه داد: چنانچه در این مسیر حرکت شود و سیگنال‌های واقعی‌ را در این زمینه ببینیم می‌توانیم تحلیل روشن‌تری ارائه کرده و اعلام نظر کنیم.

به باور وی حرکت به سمت این واقع‌بینی موضوعی اجتناب‌ناپذیر است.

* سفر معاون ظریف به امارات در چارچوب مشورت‌های سیاسی دائمی بین ۲ کشور

سخنگوی دستگاه دیپلماسی سفر حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه به امارات را در راستای رایزنی‌های مستمر بین دو کشور برشمرد و افزود: تبادل هیأت‌ها و رفت و آمد بین مقامات دو کشور همسایه امری روتین و طبیعی است.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوها و همکاری‌های خوبی با امارات داریم، اظهار داشت: در دولت جدید این گفت‌وگوها تقویت شده و موضوعات دوجانبه و از جمله مسائل ایرانیان در امارات مورد توجه معاونت‌های عربی و همچنین کنسولی بوده است.

افخم مشورت‌ها و رایزنی‌ها درباره موضوعات منطقه از جمله امنیت منطقه و فعالیت گروه‌های تروریستی و تکفیری را از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو با مقامات کشورهای منطقه از جمله امارات برشمرد و افزود: سفر امیرعبداللهیان با هدف خاصی صورت نگرفته و در چارچوب مشورت‌های منظم و دوره‌ای بین دو کشور بوده است.

* ۱۵ زندانی ایران مرتبط با تحریم‌ها در آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی امروز -چهارشنبه- با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره تبادل زندانیان ایرانی در آمریکا با امیر حکمتی که سؤال یکی از خبرنگاران بود، با بیان اینکه درخواست رسمی در این زمینه به دست ما نرسیده است، اظهار داشت: دولت‌ها به موضوع اتباع حساس هستند. حدود ۱۵ ایرانی در بحث تحریم‌ در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند و قریب ۷۰ شهروند ما در آمریکا به جرم‌های مختلف و تحت شرایط غیرانسانی و به بهانه‌های واهی و براساس دلایل نامشروع در زندان می‌باشند.

وی با بیان اینکه وضعیت اتباع ایرانی زندانی در خارج از کشور یکی از موضوعات مورد توجه و پیگیری دولت است، اظهار داشت: دولت در این راستا تلاش‌هایی را انجام داده و این تلاش‌ها ادامه دارد تا بتوانیم اتباع خود را به کشور بازگردانیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که گفت‌وگوهایی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای بین هیأت‌های دو طرف (ایران و آمریکا) درباره زندانیان ایرانی در آمریکا صورت گرفته، اظهار داشت: گفت‌وگوها در این زمینه نه به شکل مذاکره بلکه به عنوان موضوع در دستور کار بوده است. از کانال‌های مختلف وضعیت شهروندان ایرانی زندانی را پیگیری می‌کنیم و یکی از موضوعات در دستور کار وزارت خارجه است.

افخم ادامه داد: خبرهایی را داشتید که از سوی طرف مقابل تقاضاهایی صورت گرفته است. امیدواریم تدابیری اتخاذ شود که اتباع ما که به دلایل واهی و تحت تحریم در زندان‌های آمریکا هستند، آزاد و به کشور بازگردند.

* ایرانیان زندانی در ترکمنستان

وی درباره اتباع ایرانی زندانی در ترکمنستان با بیان اینکه وضعیت اتباع ایرانی در خارج از کشور و ارائه تسهیلات به آنها و از جمله اقدامات برای آزادی اتباع زندانی همواره مورد توجه ویژه دولت بوده است، گفت:‌زندانیان ایرانی در خارج از کشور از جمله موضوعات مورد توجه در حوزه کنسولی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به فقدان چارچوب‌های قانونی با برخی کشورها در این زمینه از جمله موافقتنامه استرداد و انتقال مجرمان، اظهار داشت: چنانچه این چارچوب‌ها مصوب شود می‌توان براساس آن اقدام کرد.

وی با اشاره به ۲ سال مذاکرات فشرده در سطوح مختلف با مقامات ترکمنستان و پیگیری‌های سفیر ایران در عشق‌آباد در این زمینه، عنوان کرد: بخشی از این مشکل به این مسئله بازمی‌گشت که اتباع ایران در سفرهای خارجی به دلیل عدم اطلاع از قوانین کشور مقصد با مشکلاتی روبرو شدند و اتباع ایرانی باید به توصیه‌های مسافرتی توجه کرده و رسانه‌ها نیز در این زمینه اطلاع رسانی کنند.

افخم با اشاره به اقدامات بخش‌های کنسولی ایران در خارج از کشور از جمله سر زدن به زندانیان، گرفتن وکیل و ...، گفت: شرایط زندان‌ها در برخی کشورها غیر استاندارد است و نمایندگی‌های ما تلاش می‌کنند یکسری امکانات و تسهیلات از جمله امکانات بهداشتی را فراهم کنند، ولی این تابع مقررات کشورهای مختلف است.

وی با بیان اینکه اداره کل کنسولی و حوزه ایرانیان خارج از کشور به این مسائل توجه جدی دارند، از رسانه‌ها خواست هشدارهای لازم را در این زمینه به هموطنان بدهند.

*داعش ابزاری برای تغییر موازنه‌ها در منطقه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی ضمن تسلیت شهادت سردار تقوی که در حین ماموریت خطیر برای امور مستشاری در عراق توسط گروه‌های تکفیری به شهادت رسید، اظهار داشت: روحشان شاد، به خواسته خود رسیدند.

وی با اشاره به مواضع ایران در قبال گروه‌های تکفیری و تروریستی اظهار داشت: داعش ابزاری برای تغییر موازنه‌هایی است که برخی قدرت‌ها در منطقه مدنظر دارند.

افخم با اشاره به ائتلاف ضد داعش و با بیان اینکه تاثیر عملی از این ائتلاف مشاهده نشده، عنوان کرد: خطرات امنیتی داعش در عراق و جنایات آنها بدیهی است و ما همواره اعلام کردیم که تروریسم خطری است که محدود به منطقه نخواهد بود و باید کاری جمعی توسط کشورها صورت گیرد که براساس یک استاندارد واحد و بدون تبعیض با موضوع تروریسم برخورد شود.

خبرنگاری درباره گفت‌وگوها سران عشایر عراقی با ایران به منظور دریافت کمک نظامی برای مقابله با داعش سؤال کرد که افخم در این باره گفت: ما براساس روابط همسایگی و مسئولیتی که داریم و درخواست به عمل آمده از سوی عراق، کمک‌ها و مشورت‌هایی را به این دولت داشته‌ایم و خوشبختانه به دلیل سامان پیدا کردن و تغییرات خوب در شرایط سیاسی و امنیتی این کشور، دولت عراق هم با هدایت‌های مرجعیت و اهتمام بین همه گروه‌ها و طوایف عراقی توانسته در مسیر غلبه بر تروریسم‌ گام‌هایی را بردارد.

وی ادامه داد: مناطقی در عراق آزاد شده و این تحول خوبی است و نشانگر آن است که اگر هوشیاری نسبت به چرایی گروه‌های تروریستی به درستی ترسیم شود و وحدت و همدلی بین گروه‌ها برقرار باشد، مسئولان عراقی می‌توانند با کمک برخی کشورها بر این مشکل غلبه کنند.

افخم تأکید کرد: این نافی مسئولیت سایر کشورها نیست و همه کشورها باید کمک کنند. خطر داعش همه جوامع حتی اروپایی‌ها و کشورهای فرامنطقه را تهدید می‌کند. همه کشورها نسبت به تروریسم باید حساسیت لازم را نشان دهند و گفت‌وگوها و کمک‌ها در مسیر ریشه کن کردن آن صورت بگیرد.

وی افزود: ما با دولت و ارتش عراق همکاری می‌کنیم و براساس مقررات بین‌المللی و درخواست‌های صورت گرفته، کمک‌هایی می‌شود و در این چارچوب دولت و حاکمیت عراق چگونگی توزیع و تقسیم آن در مناطقی که عملیات است را برعهده دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اخبار مطرح شده مبنی بر انتقال دفتر سیاسی حماس از قطر به تهران را رد کرد و گفت: چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست.

*نهاد مسئول دولت آمریکاست

وی درباره شروع به کار کنگره جدید آمریکا از ۶ ژانویه و مباحث مطرح شده مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران که سؤال یکی از خبرنگاران بود، عنوان کرد: اینکه چه اقدامی را در چارچوب وظایف قانونی و به عنوان نهاد حاکمیتی در آمریکا می‌خواهند انجام دهند، آنچه برای ما مهم است این است که در نتیجه مذاکرات اگر هر توافقی صورت گیرد، مسئول اجرای آن، دولت آن کشورهاست و اینکه دولت‌ها موظفند سازوکارهای داخلی و مراحل قانونی را خودشان هماهنگ کنند، از نظر ما نهاد مسئول دولت آمریکاست.

افخم اضافه کرد: نحوه هماهنگی و مواجهه سازوکارهای داخلی به عهده آنهاست. البته از الان پیش داوری نمی‌کنیم و قبل از اینکه اقدامی صورت گیرد، اظهارنظر اولیه نمی‌کنیم.

*میانجیگیری کویت و عمان؟

یکی از خبرنگاران درباره برخی اخبار مطرح شده در خصوص میانجیگیری عمان و کویت در روابط تهران و ریاض و تهران و صنعا، با بیان اینکه میانجیگری به صورت رسمی مطرح نشده، گفت: روابط ایران و عربستان برقرار است و سفارتخانه‌ها ارتباطات و گفت‌وگوها انجام می‌شود و دو کشور کانال‌های طبیعی تبادل نظر و گفت‌وگو را دارند.

وی یادآور شد: اگر کشورها مایل هستند روند جاری را تقویت کنند و گام‌های عملی مثبتی تعریف کنند، نیت آنهاست و همواره بین کشورهای منطقه این تمایل وجود دارد که در روابط منطقه‌ای این نقش را ایفا کنند.

* همکاری وزارت خارجه برای صدور ویزای خبرنگاران ورزشی

سخنگوی وزارت خارجه درباره صدور ویزا برای خبرنگاران ورزشی به منظور عزیمت به استرالیا برای پوشش اخبار بازی‌های جام ملت‌های آسیا عنوان کرد که اگر در چند روز باقیمانده با مشکل مواجه هستند می‌توانند به وزارت خارجه مراجعه کنند تا در صورت امکان مشکلات آنها مرتفع شود.

*مقاومت تنها راه پیش روی ملت فلسطین برای احقاق حقوقشان

افخم در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه حتی مطالبات حداقلی فلسطینی‌ها نیز در شورای امنیت و نهادهای بین‌المللی مورد پذیرش قرار نگرفته، عنوان کرد: این نشانگر آن است که تنها راه پیش روی ملت فلسطین برای احقاق حقوقشان، مقاومت است که می‌تواند حقوق کامل آنها را تأمین کند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اصل مقاومت یک اصل دائمی، مشروع و مورد تأکید برای فلسطینی‌ها خواهد بود و این اصل نتیجه می‌دهد که فلسطینی‌ها با تکیه بر این اصل و پافشاری، به حقوق اولیه خود دست یابند.

*هنوز کشورها حمایت‌های مالی و لجستیکی خود را از داعش به عمل می‌آورند

وی درباره آزادسازی موصل که سؤال یکی از خبرنگاران بود با بیان اینکه در آزادسازی موصل، ارتش عراق و نیروهای مردمی فعالند و گام‌هایی را برداشتند، خاطرنشان کرد: هنوز ائتلاف ضد داعش در حوزه عملیاتی به اقدام موثر، قاطع و روشن نرسیده است و یکی از دلایل آن این است که یک گام موثر برای مقابله با داعش که قطع حمایت‌های مالی و نظامی است هنوز صورت نگرفته و هنوز کشورها حمایت‌های مالی و لجستیکی خود را از داعش به عمل می‌آورند و هنوز راه‌های مختلف برای آنها باز است و حتی کانال‌های پشتیبانی برای مداوای مجروحان آنها وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر اتئلاف می‌خواهد در مقابله با داعش موفق باشد باید صادقانه با مردم عراق و منطقه رفتار کرده و واقع بینانه و همه جانبه و عملیاتی با موضوع مقابله با داعش عمل کند.

وی درباره طرح روسیه برای سوریه نیز اظهار داشت: ما به عنوان یک اقدام سیاسی در چارچوب حل سیاسی موضوع سوریه از هر گامی که کمک کند بحران از طریق گفت‌وگو و با تکیه بر نقش مردم و محوریت مردم در چارچوب گفت‌وگوهای سوری - سوری شکل بگیرد، حمایت می‌کنیم.

افخم با بیان اینکه در این زمینه گام‌های اولیه طی شده، عنوان کرد: باید مراحل خود را طی کند ولی نقش اصلی مردم سوریه و حق آنها برای تعیین سرنوشت و احترام به حاکمیت سوریه باید مدنظر قرار گیرد. ما در مراحل اولیه از این طرح استقبال کردیم و باید ببینم ادامه کار به چه نحو پیش می‌رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *