جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تاثیر ایران بر بازار گاز جهان

جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب: 449029
روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف با اشاره به عزم ایران برای جبران عقب ماندگی خود از قطر در برداشت گاز پارس جنوبی نوشت: این سیاست ایران که با تلاش قطر برای برداشت بیشتر از این میدان همراه خواهد بود به افت شدید قیمت گاز در جهان منجر می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف طی گزارشی نوشت: بخش عمده تمرکز بر روی گشایش قریب الوقوع بازار ایران، به این مسئله مربوط می شود که لغو تحریم ها چه تاثیری می تواند بر صنعت نفت داشته باشد. اما اگر تحریم ها به طور کامل برداشته شوند، شوک های حتی بزرگتری نیز ممکن است در بخش گاز طبیعی مشاهده شود.
 
بازگشت ایران به بازارهای بین المللی، به مثابه سوت آغاز یک رقابت تنگاتنگ در بخش گاز این کشور خواهد بود و دارای تبعات طولانی مدت و عمیقی بر شرکت های نفتی بین المللی نظیر رویال داچ شل خواهد بود که میلیاردها دلار در زمینه پروژه های پرهزینه استخراج گاز در مناطقی نظیر استرالیا سرمایه گذاری کرده اند.
 
ایران با قطر در بزرگترین میدان گازی دنیا شریک است، اما به دلیل تحریم ها قادر نبوده به طور کامل سهم خود از این میدان عظیم را توسعه دهد. میدان پارس جنوبی بر اساس برآوردها حداقل 325 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی را در خود جای داده که برای تامین گاز 16 سال آینده کل اروپا کافی به نظر می رسد.
 
قبل از وضعیت تحریم های شدید اقتصادی علیه ایران، این کشور پیشرفت هایی در توسعه منابع گازی پارس جنوبی به دست آورده بود. اما تحریم ها موجب شد تا طرح های پرسود برای صادرات ال ان جی از ایران به تاخیر بیافتد.
 
بر اساس برآوردها، میدان شمالی قطر، که به میدان پارس جنوبی متصل است، 900 تریلیون فوت مکعب گاز را در خود جای داده است. در مجموع این میدان بزرگترین میدان انرژی کل جهان به شمار می رود. قطری ها در توسعه این میدان گوی سبقت را از ایرانی ها ربوده اند و از طریق همکاری با شرکت هایی نظیر رویال داچ شل، توتال و اکسون موبیل از این میدان گاز استخراج می کنند.
 
این شیخ نشین کوچک عربی، ظرفیت صادرات سالانه 77 میلیون تن ال ان جی را داراست. از سال 2005، قطری ها این فرصت را داشته اند تا گاز زیادی استخراج کنند، اما اگر ایران شروع به استخراج بیشتر گاز از میدان مجاور پارس جنوبی کند، سیاست قطری ها احتمالا تغییر خواهد کرد، زیرا دو طرف برای استخراج گاز بیشتر با هم رقابت خواهند کرد.
 
در حالی که تولید گاز قطر از این میدان به اوج خود رسیده و بازارهای جهانی با فزونی عرضه مواجه هستند، قطر پیش بینی کرد که میزان درآمدش از صادرات ال ان جی در طی یک دهه آینده کاهش یابد.
 
همچنین توسعه صنعت گاز شیل در آمریکا رشد صادرات ال ان جی به بزرگترین اقتصاد جهان را متوقف کرده است. بسیاری از پروژه های ال ان جی قطر قبل از انقلاب شیل در آمریکای شمالی و با هدف عرضه به بازار آمریکا اجرا شده بودند.
 
این وضعیت به افت قیمت ال ان اجی به رغم افزایش تقاضا کمک کرده است. اگر بازگشت ایران به اقتصاد بین المللی، دوحه را ترغیب کند که به توسعه میدان شمالی خود سرعت بیشتری ببخشد، قیمت ال ان جی در دراز مدت کاهش بیشتری خواهد یافت.
 
برای صنعت گاز که با کاهش قیمت ها و فزونی عرضه  مواجه است، سرازیر شدن گاز ارزان قیمت ایران به بازار خوشایند نیست. وزیر نفت ایران گفته می خواهد شاهد صادرات گاز کشورش به اروپا باشد. اما برای عملی کردن این رویا، ایران باید ابتدا از سوی شرکت های بین المللی سرمایه لازم را جذب کند تا بتواند تاسیسات عظیمی برای فریز کردن گاز و تبدیل ان به مایع بسازد و سپس این گاز مایع را با تانکر به اروپا ارسال نماید.
 
حتی اگر ایران بتواند پس از لغو تحریم ها، شرکای لازم را برای این کار بیابد، حداقل 5 سال زمان خواهد برد تا ایران زیرساخت لازم برای صادرات ال ان جی را احداث کند. با این حال ایرانی ها از مزیت گاز ارزان قیمت برخوردارند و می توانند با قیمتی رقابتی تر نسبت به گاز گران قیمت تولید شده در مناطقی نظیر استرالیا، آن را صادر نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *