جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳۷
۳۴
حسین شریعتمداری مطرح کرد؛

پیشنهاد برگزاری رفراندوم الحاق جمهوری آذربایجان به ایران

چهارشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب: 279325
مردم جمهوري آذربايجان، خود را عضو جدا شده اي از ايران اسلامي تلقي مي كنند و تلاش فراوان و برنامه ريزي گسترده صهيونيست ها كه بعد از فروپاشي شوروي در جمهوري آذربايجان نفوذ قابل توجهي يافته اند، تاكنون نه فقط موفق به تغيير اين ديدگاه در مردم شريف جمهوري آذربايجان نشده است بلكه دشمني و جنايات وحشيانه صهيونيست ها عليه ملت هاي مسلمان ، اشتياق مردم جمهوري آذربايجان را به پيوند با ايران اسلامي شتاب بيشتري داده است.
پیشنهاد برگزاری رفراندوم الحاق جمهوری آذربایجان به ایران
جهان نيوز - حسين شريعتمداري: اين نوشته در پي انتقاد به وزارت امور خارجه كشورمان نيست و براين باور است كه احضار سفير جمهوري آذربايجان و ابلاغ اعتراض شديداللحن جمهوري اسلامي ايران به او، يكي از وظايف و مسئوليت هاي تعريف شده وزارت امور خارجه است ولي انتظار آن بوده و هست كه مسئولان محترم سياست خارجي كشورمان درك عميق تري از شرايط داشته باشند و هيچ «فرصتي» از جمله ماجراي همايش اخير در جمهوري آذربايجان را «تهديد» تلقي نكنند.

روز دهم فروردين ماه- 30 مارس- از سوي حزب موسوم به «جبهه آزادي ملي آذربايجان جنوبي»! همايشي با عنوان «فرداي آذربايجان جنوبي» در سالن اجتماعات يكي از هتل هاي باكو برگزار شد. در اين همايش كه علاوه بر تعدادي از اعضاي اين حزب برخي از مقامات و شخصيت هاي سابق جمهوري آذربايجان نيز حضور داشتند، ادعاهاي سخيف و كودكانه اي عليه حاكميت و تماميت ارضي جمهوري اسلامي ايران مطرح شده بود و احضار سفير جمهوري آذربايجان از سوي معاون محترم آسيا و اقيانوسيه وزارت خارجه كشورمان در اعتراض به برپايي اين همايش صورت پذيرفته بود. ايشان درباره علت احضار سفير جمهوري آذربايجان گفته است «در حالي كه جمهوري اسلامي ايران همواره تلاش
مسئولان محترم كشورمان مي توانند به دولت جمهوري آذربايجان پيشنهاد كنند كه الحاق جمهوري آذربايجان به آذربايجان ايران را در ميان مردم آن كشور به رفراندوم بگذارند. اين ابتدايي ترين گام در تحقق دموكراسي و مردم سالاري است.
كرده است روابط دو كشور در مسير پيوندهاي عميق دو ملت تداوم يابد، انجام اينگونه اقدامات مي تواند آسيب جدي به روند مثبت و رو به توسعه روابط فيمابين وارد كند»... اين سكه اما، روي ديگري هم دارد كه نبايد از نگاه مسئولان محترم سياست خارجي كشورمان ناديده گرفته شود. بخوانيد؛

1- جمهوري آذربايجان نزديك به 10 ميليون نفر جمعيت دارد كه اكثريت نزديك به تمامي آنها مسلمان و شيعه هستند و پيوندهاي عميق فرهنگي و عقيدتي با مردم آذربايجان ايران دارند. مردم اين كشور اگرچه سال هاي متمادي تحت سلطه شوروي سابق بوده اند ولي علي رغم تلاش و برنامه ريزي گسترده حزب كمونيست شوروي از عقايد ديني و فرهنگ و سنت هاي آذري خود دست نكشيدند. آنها بعد از فروپاشي شوروي سابق خواستار بازگشت به فرهنگ و عقايد خود بودند و از آن هنگام تاكنون ايران اسلامي را قبله آمال خود مي دانند. شواهد موجود و رصدهاي پيوسته كمترين ترديدي باقي نمي گذارند كه مردم جمهوري آذربايجان، خود را عضو جدا شده اي از ايران اسلامي تلقي مي كنند و تلاش فراوان و برنامه ريزي گسترده صهيونيست ها كه بعد از فروپاشي شوروي در جمهوري آذربايجان نفوذ قابل توجهي يافته اند، تاكنون نه فقط موفق به تغيير اين ديدگاه در مردم شريف جمهوري آذربايجان نشده است بلكه دشمني و جنايات وحشيانه صهيونيست ها عليه ملت هاي مسلمان ، اشتياق مردم جمهوري آذربايجان را به پيوند با ايران اسلامي شتاب بيشتري داده است.

همايش مورد اشاره يكي از دهها و صدها اقدام مشترك صهيونيست ها و برخي از دولتمردان جمهوري آذربايجان براي مقابله با احساس همبستگي مردم آن خطه با ايران اسلامي و پيشگيري از فوران اين احساس عميق ديني و فرهنگي است. برپايه شواهد موجود تأسيس حزب موسوم به «جبهه آزادي
اينهمه تلاش حزب صهيونيستي جبهه آزادي ملي آذربايجان جنوبي! براي چيست؟! اين ماجرا و دهها ماجراي مشابه ديگر كمترين ترديدي باقي نمي گذارد كه مردم در جمهوري آذربايجان از حضور و نفوذ آشكار و پنهان صهيونيست ها در آن مرز و بوم به تنگ آمده اند.
ملي آذربايجان جنوبي»! يك اقدام ناشيانه از نوع «فرار به جلو» است كه به منظور پيشگيري از خواسته مردم جمهوري آذربايجان براي الحاق به ايران اسلامي و يا تشكيل يك نظام اسلامي مشابه ايران، سازماندهي شده و تاكنون نيز كمترين موفقيتي نداشته است. گفتني است «وفاقلي زاده» مشاور سابق رئيس جمهوري آذربايجان در دوران رياست جمهوري حيدر علي اف سفرهاي چندباره خود به اسرائيل و رايزني با مقامات رژيم صهيونيستي را پنهان نمي كند. او به همراه نمايندگاني از احزاب «جبهه خلق» و «آزادي و مساوات» از جمله برپا كنندگان و شركت كنندگان در همايش مورد اشاره بوده اند.

2- براي شناخت روحيات و بينش و فرهنگ مردم جمهوري آذربايجان مي توان نيم نگاهي به مردم مسلمان، غيور و پاكباخته آذربايجان خودمان انداخت. مردمي كه پايداري و فداكاري آنها در دفاع از انقلاب اسلامي و حضور هميشگي آنان در حمايت از نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، مثال زدني و كم نظير است. مردمي كه در تمامي فراز و نشيب ها و روزهاي حادثه- از جمله در مقابله با رژيم طاغوت و در جريان جنگ تحميلي- از امام راحل(ره) و خلف حاضر او به يك اشاره بوده است و از آنها در دفاع از انقلاب و ميهن اسلامي، به سر دويدن.

3- شركت كنندگان اندك و كم شمار همايش ياد شده، اگرچه عليه تماميت ارضي ايران اسلامي ياوه سرايي كرده اند ولي اين فقط ظاهر ماجراست و در پشت اين ظاهر ساختگي شور و اشتياق وصف ناشدني مردم مسلمان جمهوري آذربايجان براي الحاق به جمهوري اسلامي ايران موج مي زند و اگر چنين نيست- كه هست- اينهمه تلاش حزب صهيونيستي جبهه آزادي ملي آذربايجان جنوبي! براي چيست؟! اين ماجرا و دهها ماجراي مشابه ديگر كمترين ترديدي باقي نمي گذارد كه مردم در جمهوري آذربايجان از حضور و نفوذ آشكار و پنهان
تأسيس حزب موسوم به «جبهه آزادي ملي آذربايجان جنوبي»! يك اقدام ناشيانه از نوع «فرار به جلو» است كه به منظور پيشگيري از خواسته مردم جمهوري آذربايجان براي الحاق به ايران اسلامي و يا تشكيل يك نظام اسلامي مشابه ايران، سازماندهي شده و تاكنون نيز كمترين موفقيتي نداشته است.
صهيونيست ها در آن مرز و بوم به تنگ آمده اند. و اين دقيقاً همان پيامي است كه بايستي مسئولان محترم سياست خارجي كشورمان دريافت كنند و در پي آن براي نجات مردم جمهوري آذربايجان دست به كار شوند. چگونه؟! بخوانيد؛

4- مسئولان محترم كشورمان مي توانند به دولت جمهوري آذربايجان پيشنهاد كنند كه الحاق جمهوري آذربايجان به آذربايجان ايران را در ميان مردم آن كشور به رفراندوم بگذارند. اين ابتدايي ترين گام در تحقق دموكراسي و مردم سالاري است. نتيجه اما، از هم اكنون به آساني و با قاطعيت قابل پيش بيني است و يا، خواسته واقعي آنان براي تشكيل يك نظام اسلامي شبيه جمهوري اسلامي ايران را از طريق يك رفراندوم با دو گزينه «آري» و «نه» جويا شوند. آنچه در ميان مردم شريف جمهوري آذربايجان جريان دارد به وضوح نشان مي دهد كه آنها در گام اول خواستار الحاق به ايران اسلامي هستند و اولويت دوم را در تشكيل يك نظام اسلامي با ساختاري برگرفته از ساختار جمهوري اسلامي ايران مي دانند.

5- چند سال قبل در يادداشتي با عنوان «آوازهاي كوچه باغي» ضمن ارائه اسنادي حاكي از خيانت رژيم آمريكايي شاه در جدا كردن بحرين از ميهن اسلامي به شواهد و قرائن معتبري اشاره كرديم كه نشانه نفرت عميق مردم بحرين از حكومت دست نشانده آل خليفه و اشتياق آنان براي بازگشت به وطن اصلي يعني ايران اسلامي بود. در آن هنگام، مفتي هاي درباري آل خليفه و آل سعود فتواي قتل نگارنده را صادر كردند و رسانه هاي غربي و عبري و عربي درباره پيوند عميق مردم بحرين با آل خليفه گفتند و نوشتند ولي امروزه شاهد انقلاب اسلامي مردم بحرين براي سرنگوني رژيم آل خليفه هستيم. اكنون نيز همه شواهد و اسناد موجود حكايت از آن دارد كه روزهاي فوران شور آميخته به شعور مردم شريف جمهوري آذربايجان نزديك است و احزاب صهيونيست ساخته آن سامان چاره اي جز نقل مكان به تل آويو نخواهند داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمدپور
یاشاسین آذربایجان ( چه ایران ،چه مردم اونور مرزها )بجنگید تا بحول و قوه الهی به آرزوی خود یعنی حکومت اسلامی برسید . یا علی . خواستن توانستن است
یاشاسین
منتقد آقاي شريعتمداري
Iran, Islamic Republic of
من به خيلي از نظرات آقاي شريعتمداري انتقاد دارم . اما اين نوشته بسيار خوب و دقيق بود و از خواندن آن لذت بردم و با همه نظرات ايشان در اين زمينه موافقم . متشکرم و بر ايشان درود ميفرستم.
امیر
Iran, Islamic Republic of
هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
باز جوید روزگار وصل خویش
منفرد
متاسفانه از فعالیت های این ها در داخل غافل شده ایم. بین آذربایجانی های غیور ایران هم تخم نفاق و جدایی طلبی در حال انتشار هست. نمونه اش هم در میان تماشاگران تراختور در بازی های اخیر متاسفانه در سطح ملی مشاهده شده که هیچ برخورد و انعکاسی هم نداشته ....
United States
این افراد تجزیه طلب ضعیف هستند. اگر قوی بودند، کشور و مردم با آنها برخورد شدید می کردند. حالا که ضعیف هستند.
کارشناس قفقاز
United States
هرسال این برنامه باشدت وضعف مطرح می گردد بجای این حرفها به راه حل کارشناسان گوش دهند واز اعزام سفیر وسرکنسول نا اشنا به زمان محل ماموریت جدا خوداری شود که موجب خوشحالی دولتی های وابسته به رژیم صهیونیستی میشود این را باچه زبانی باید وزارت امورخارجه گفت ودرثانی چرا از پاشنه اشیل نخجوان زادگاه امثال الهام واکثر دولتمردان باکو استفاده نمی شود؟
عماد
پاشنه ی آشيل الهام چي هست؟
Netherlands
لطفا توضیح بدهید که منظورتان چیست؟
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
سلام شاید خیلی ها با نظرات آقای شریعتمداری مخالف باشند ولی از این حرفش نه زیباترین و دقیق ترین و بهترین موضعگیری است و درسی است برای وزارت امور خارجه خودمون.
راستی پیگیری مفاد قراردادهای ترکمانچای و گلستان و ... به عهده کیست؟
ولی ای کاش که در مورد دریای خزر(چرا 12 درصد؟) و افغانستان و تاجیکستان و بحرین و ایوان مداین و کویت و قطر و امارات متحده عربی و بسیاری از کشور های ریزه میزه که شدند پایگاه دشمنیها... هم چنین موضعگیری از سوی وزارت امور خارجه بشود تا حساب کار دستشان بیاید
مردم
یه رفراندم همه برا آزربایجانی های داخل بزارن ببینن اونا نظرشون چیه؟!
یاشاسین ایران، یاشاسین آذربایجان
United States
مردم ایران وحدت دارند وهیچ کس نمیتونه ایرانو تجزیه کند.
Poland
می خواستم تایید کنم اشتباه شد .
ُسرباز وطن
Iran, Islamic Republic of
مردم و قومیت های ایرانی در تمام کشور با هم وحدت دارند. دوران نحس قاجار دیگر تکرار نمیشود...
حسین
Iran, Islamic Republic of
آرزوی همیشگی ماست که آذر بایجان به دامن ایران برگرده
Iran, Islamic Republic of
افرین من خودم هفت پشتم تبریزی هستیم اذربایجان مال ایرانه نه تبریز مال اذربایجان
ایرانیان غیور
Iran, Islamic Republic of
با سلام بهترین موضعگیری و یک کلاس درس خوب برای دستگاه دیپلماسی خومان البته فراموش نکنیم که ریشه های این صحبتها در کشور خودمان است وقتی ما به دلاورمردان ترک خودمون چنان نگاه می کنیم که مثلا با واژه هایی نظیر "غیور و غیره که گویی دیگر هممیهنان ما غیور نیستند و برای هر منطقه کشور ما یک اصطلاح خاص و متأسفانه دستگاه های تبلیغاتی ما هم به همین دامن می زنند و گاها در برخورد با بعضی برخوردمان با برادران ترک چنان سخن می گویند که ما دیگر ایرانیان غیرت ندارند و یا اینکه حضرت اباالفضل(ع) را متعلق به آنان می دانیم و اصطلاحات خاصی به آنان می دهیم باید خیلی مراقب باشیم.
تبریزی
سلام علیکم.بهترین راه برای مردم جمهوری آذربایجان و بحرین برای نجات خود از دست حاکمان ظالمشان و برای نجات از دست آمریکا و اسرائیل و دست نشانده های آمریکا و اسرائیل پیوستن دوباره به ایران می باشد.خاک جمهوری آذربایجان و بحرین روزی خاک ایران اسلامی بود و مردمش هم مردم ایران اسلامی بود،ما الان هم خاک جمهوری آذربایجان و بحرین را جزئی از خاک ایران می دانیم و مردمش را هم مردم ایران می دانیم.ما از اراضی تجزیه شده جمهوری اسلامی ایران چه جمهوری آذربایجان باشد،چه بحرین باشد،چه منطقه برولان و آرارات ترکیه و چه جاهای دیگر باشد،به هیچ وجه چشم پوشی نخواهیم کرد.جمهوری اسلامی ایران نمی تواند نسبت به اراضی تجزیه شده خود بی تفاوت باشد،مگر یک مادر می تواند نسبت به بچه ها و جگرگوشه هایش بی تفاوت باشد؟
سرباز وطن
Iran, Islamic Republic of
سلام موافقم. آذربایجان و بحرین برگردند برای مردمشان بهتر است..!!!
Iran, Islamic Republic of
کیف کردم از حرفات
ستار
Iran, Islamic Republic of
اينكه در بين مردم آذربايجان شمالي ، گروههائي از مردم خواهان الحاق به ايران باشند و يا برعكس اين قضيه ، در آذربايجان ايران هم افرادي وجود داشته باشند كه خواهان الحاق به آذربايجان شمالي باشند ، چيز عجيبي نيست و اين رفتار در تمامي اقوام جهان وجود دارد و بر سر آن نيز جنگهاي خانمانسوزي نيز اتفاق افتاده است. اما آنچه كه بسيار مهم و حياتي است عملكرد مسئولين و مديران دوطرف ماجرا جهت جذب طرفداران خود در جبهه مقابل است.
آيا مسئولين جمهوري آذربايجان در جذب اذربايجانيهاي ايران به اهداف و نيتهاي كوتاه مدت و بلند مدت خود موفقتر بوده اند يا مسئولين ايراني در جذب مردم آذربايجان شمالي به اهداف و برنامه هاي خود؟
من بعنوان يك آذربايجاني ايراني كه عرق مذهبي و ايران دوستي داشته و در بين اين مردم زندگي ميكنم ، خدمت خوانندگان عزيز عرض ميكنم كه هدف اصلي مسئولين جمهوري آذربايجان ، اشاعه نوعي بي ديني و لائيك همراه با ايجاد رفاه عمومي و توسعه شهرسازي و زيباسازي و اهميت شديد به هنر و فرهنگ غني آذربايجان با مايه هاي ملي گرائي است و در اين راه نيز بسياري از هم نژادان خود در ايران را به وسوسه انداخته اند.
آيا در مقابل فعاليتهاي فوق الذكر دولتمردان آذربايجان ، مسئولين كشوري و استاني ما جهت همراه ساختن مردم دو طرف رودخانه ارس چه عملكردي داشته اند ؟
بهترين عملكردي كه مسولين كشوري و استاني ايران ، ميتوانند جهت جلوگيري از فرايند گريز از مركز مردم و اقوام مرزنشين و جذب مردم آنسوي مرزها انجام دهند ، علاوه بر تقويت عرق ديني و مذهبي و ملي ، اهميت دادن به توسعه اقتصادي و شهرسازي و روستاسازي و زيباسازي و ارج گذاري واقعي _ نه صوري و ظاهري _ به فرهنگ و زبان و هنر مرزنشينان است تا هم آذربايجانيها و كردها و تركمنها و بلوچها و تالشيها و عربهاي ايراني در باقي ماندن در چارچوب مرزهاي ايران ، شكي به دل راه ندهند و نيز هم نژادان آنها در آنسوي مرزها ، آرزوي زندگي كردن در زير سايه ايران بزرگ را داشته باشند.
سرباز وطن
Iran, Islamic Republic of
درود به شرفتان . ....
سعید
احسنت به آقای شریعتمداری
استان آذربایجان شمالی به مرکزیت شهرستان بادکوبه
علی
کشور باید از نظر اقتصادی و سیاسی و مدیریتی چنان قوی باشد که کسی جرات این حرفها را نداشته باشد و ساکنان همسایه تقاضای پیوستن به ایران عزیز را داشته باشند
درود
آخرش يک سخن کل پسند از شريعتمداري شنيديم
آفرين شجاعت
حسین
تحلیل بسیار دقیقی ارائه شده اما اگر دولت آذربایجان در جواب , همه پرسی را مشروط به همه پرسی بعضی از شهر های مرزی ایران کند باز هم ایا قبول میکنیم
مرتضی
Europe
چه خوب میشه بعد انتخابات کم کم بریم سراغ پیشنهاد بین المللی در این مورد که در بحرین و آذربایجان یک رفراندوم ملی در این کشورها برگزار بشود.
نوروز
United States
آذربایجان واورمیه سرزمین مادها (کردها)است که از زمان سلجوقیان وتیمور یان وصفویه به تدریج عزیزان ترک زبان از ترکیه وسایر جا ها به انجا کوچ کردند والان در کنار کردها جزیی از هویت این سرزمین هستند زنده باد ایران اسلامی
تورک اوغلی
این حرفی که این اقا زده اصلا وجهه بین المللی داره..اون موقع باید کردستان عراق در مناطق کرد نشین ما وترکیه هم میخواد که تو مناطق اذربایجان ما رفراندوم برگذار کنه واونموقع نتایجشم هممون میدونیم..پس بهترین کار دامن نزدن به این اختلافهاس
محمد
مهندس جان،آذربایجان جزئی ازایران بزرگ بوده،ولی هیچگاه بخشی ازخاک ایران مال دیگرکشورهانبوده، بدبختانه براثربی لیاقتی برخی سران،چندبخش بزرگ وازدست دادیم،اکنون چه اشکالی داره،پس بگیریم؟ توترک اوغلی یاعرب اوغلی یاهرچه،دادبزن(چوایران نباشدتن من مباد)
گل گفتی روشن فکر
United States
ایران اسلامی هیچ وقت تجزیه نمی شود.
اگر کسی چپ نگاه کند وبخواهد از پاره تن ایران بکند، ما سردار سلیمانی زیاد داریم.


یاشاسین ایران اسلامی. یاشاسین آذربایجان که برای وجود ایران خون داده است.
وحید
بسیارعالی.به نظر من تو هر کشوری که قسمتی از ان می خواهد به کشوری دیگر بپیوندد بدون خونریزی یه رفراندوم برگزار کنند نتیجه چیست؟جسم رو میشه نگه داشت روح رو که نمیشه ,نه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
ما اگه خیلی خیلی تلاش کنیم فقط بحرین و آذربایجان و ارمنستان رو میتونیم پس بگیریم بقیه مناطق جدا شده را ن