چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۲۷
۷۲
طنز/

اعتراض چینی ها به پخش "پایتخت 3"!

شنبه ۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب: 352125
همواره در کشور ما، «دیده شدن» به ضرر یک فرد، یک تیم، یک مجموعه تلویزیونی و یا ...تمام می‌شود و ناگهان اعتراض به شکلی «خودجوش» شروع به رشد می‌کند!
به گزارش جهان به نقل از خبرآنلاین، بر این اساس و از آنجا که تنها سریال به درد بخور و پربیننده و البته طنز همراه با اخلاق تلویزیون در نوروز ۹۳، «پایتخت۳» بوده است، به زودی باید منتشر شنیدن این خبرها باشیم:

جمعی از مردم چین با تجمع در برابر سازمان صداوسیما خواستار توقف فوری پخش سریال «پایتخت» شدند. این افراد که تعدادشان حدود ۴۱۷ نفر بود با در دست داشتن پلاکاردهایی پخش این سریال را توهین به فرهنگ چینی و تمسخر چینی ها اعلام کردند. یکی از این افراد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این افرادی که اینجا هستند، «چینی‌های مقیم تهران» اند که نسبت به سریال پایتخت اعتراض شدید دارند. یک عده دیگر از چینی های مقیم تهران نیز امروز همزمان روبروی خانه جواد ظریف تجمع کرده‌اند تا تکلیف را یکسره کنند.

وی که خود را چانگ چو معرفی کرد افزود: چه معنی دارد در این سریال نام چینی‌ها را مسخره کنند، ما اصلا در چین نامی به شکل «چو چانگ شون» نداریم در حالی که تمام بازیگران این سریال حتی آن دو دختر بچه هم با بیان این نام جعلی قصد تمسخر ما را دارند.

بنابراین گزارش، نماینده مردم چین در مجلس نیز (این نماینده بعد از حضور پرشور کشور چین در ایران، به شکل میاندوره وارد مجلس شده) با حضور در این تجمع و قول مساعد برای توقف پخش این سریال و عذرخواهی مکتوب و عملی صداوسیما از مردم چین در سراسر جهان بویژه چینی‌های مقیم پایتخت گفت: در این سریال یک چینی جعلی طوری نشان داده‌اند انگار برج میلاد ندیده و طوری به این برج نگاه می‌کرد که گویی در پاریس دارد ایفل را تماشا می‌کند.

وی افزود: این سریال هیچ پیامی ندارد جز اینکه چینی‌ها اساسا جنس‌شان خوب نیست و زود خراب می‌شوند و از زندگی فقط سورپرایز کردن را بلدند و خیلی زیاد می خندند و گویی شوهر گیرشان نمی‌آید که با یک راننده ۱۸ چرخ آنهم از نوع ارسطویی اش، ازدواج می‌کنند و حتی برایش از ترکیه به ایران می‌آیند.

وی ادامه داد: مگر چین چش است که در این سریال یک چینی باید در ترکیه کار کند و آنجا هم به جای اینکه با یک ترک ازدواج کند، یک دل نه صد دل عاشق یک ایرانی می‌شود! ما در آینده نزدیک خودمان ایرانی تولید می‌کنیم، آنوقت بیاییم عاشق ایرانی بشویم آن هم ارسطویی که بلوتوث ازدواجش در همه دنیا پخش شده! این نماینده مردم چین در مجلس اضافه کرد: البته امیدواریم روابط دو کشور به خاطر این سریال ضعیف که طبق اطلاعات بنده، اصلا بیننده هم ندارد چرا که اغلب مردم در سفر هستند، تاثیر منفی نگذارد.

وی در پایان خواستار توقف فوری سریال و یا تغییر ملیت همسر جدید ارسطو شد و گفت: «چو چانگ شون» نماد یک چینی اصیل نیست و ما اصلا این توهین بزرگ را نمی‌پذیریم.

در پایان این تجمع که با حضور ضرغامی و عذرخواهی از چینی‌ها همراه بود، طوماری تهیه و امضا شد که طی آن هرگونه ساخت سریال تا اطلاع ثانوی بدون مجوز رسمی از «جمعیت چینی‌های مقیم تهران» ممنوع و غیر قانونی است.

گزارش‌های ارسالی از خبرنگار ما در پکن نیز حاکی است، جمع زیادی از مردم چین با تجمع در مقابل سفارت ایران، خواستار کوبیده شدن ساختمان سفارت و اخراج سفیر ایران شدند که با دخالت پلیس، کار در حد یک کتک کاری معمولی به اتمام رسید. سفیر ایران بعد از این اتفاق در پستی در فیس بوک نوشت: حالم خوب است و در ریکاوری بیمارستان هستم.

همچنین تائو تسه تونگ، یکی از کارگردانان مشهور چینی در گفتگو با بی بی سی، از ساخت سریالی با عنوان «پایتخت» خبر داد و گفت: در این سریال که تا پایان بهار در شبکه‌های مختلف جهانی از جمله «من و تو» و «جم تی وی» پخش خواهد شد، داستان زندگی یک خانواده چینی را روایت می‌کنیم که دارای دو خدمتکار ایرانی هستند. این دو خدمتکار بعد از ۵ سال کار کردن برای چینی‌ها، با بورسیه دولت چین به دانشگاه می‌روند و بعد از پایان تحصیل درخواست پناهندگی می‌دهند و عاشق دو دختر چینی می‌شوند. خانواده‌های چینی نیز به این دو ایرانی دختر نمی‌دهند و آنها با یک شکست عشقی مواجه می‌شوند. این کارگردان تلویزیونی افزود: قرار است در «پایتخت۲» و ۳ سرنوشت این دو کارگر ایرانی که عاشق چین و مردم چین می‌شوند، را نمایش دهم.

خبر دیگر اینکه جمعی از کامیون داران کشور با تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری ضمن درخواست توقف پخش و دستگیری عوامل این سریال بویژه «ارسطو عامل» خواستار اعاده حیثیت شدند و در بیانیه‌ای اعلام کردند: این سریال به صنف غیور رانندگان جاده توهین کرده و یک جوجه فوکلی تازه به ۱۸ چرخ رسیده عاشق پیشه را به عنوان یک دارنده پایه یک بین المللی معرفی و صنف ما را دچار خدشه کرده است.

گفته می‌شود صنف لباس فروشان تهران نیز فردا در اعتراضی گسترده، بازار را تعطیل و روبروی مجلس تحصن می‌کنند. آنها معتقدند فروشنده‌ای که در این سریال نشان داده شده یک جوجه فروشنده بی تربیت بوده که شانه‌های مشتری را بدجوری گرفته و به اصطلاح، غریب نوازی کرده است در حالی که لباس فروشان از شریف‌ترین و منصف‌ترین اصناف هستند.

خبر دیگر اینکه وزارت امور خارجه چین ضمن قطع پخش ماهواره ای تمام برنامه‌های ایرانی، سفر محمدجواد ظریف به این کشور را که قرار بود، ۵ اردیبهشت انجام شود، لغو کرد. این وزارتخانه همچنین امور مربوط به ایرانیان مقیم و یا مسافر در چین را نیز تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌دهد.

همچنین فدراسیون کشتی پیشکسوتان علی آباد، جمعیت جوانان حافظ چهارشنبه سوری، قهوه خانه داران میان راهی، پزشکان ارتوپد، اتحادیه گچکاران، سازمان نظام مهندسی شاخه سقف و کف، شورای عالی فضای مجازی و بلوتوث، سازمان محیط زیست و پلنگ بانی، علی کفاشیان، بهرام شفیع، اتحادیه شاسی بلندهای کشور، وزارت کشور واحد فرمانداری علی آباد، انجمن آشپزخانه داران شمال کشور و...به زودی بیانیه‌هایی علیه این سریال تلویزیونی منتشر خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هر کسی حق اعتراض داره
مطلب طنز زیبایی بود
بد به حال .... غیرت رو از راننده های کامیون چینی یاد بگیرید.
آقای ضرغامی صبح بخیر. از چینی ها بخاطر یک شخصیت عذرخواهی رسمی خواهید کرد اما از مازندرانی ها برای زیر سوال بردن فرهنگ و دین و ریشه و اصالت و ادب اون هم در سه سریال نازل هیچ عذرخواهی نمی کنید!!!
باباپنجعلی
الکی می گه
United States
شون خانوادگیش نیست
مسخره
فرامرزی
Iran, Islamic Republic of
عجب این همه اشغال چینی کشور ما را پر کرده مثل کامیون هوو که کشته های بسیاری را به ایرانی ها تحمیل کرد جای اعتراض ندارد . اقای ضرغامی باید دستور ساخت مستندی از اشغال های چینی را بدهد نه قول دیگر
Iran, Islamic Republic of
اصلا هم بدرد بخور نیست..
این سریال انقدر ضعیف است که در روز سه شنبه که شبش چهارشنبه سوری است برنامه ی ورزش و مردم که فقط در جمعه ها پخش میشود را نشان میدهد؛تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
البته این کار سیروس مقدم که احمقانه بوده خداییش. چون اگر ما ایرانی ها در یک فیلم نقش بدی داشته باشیم که زمین و زمان را بهم می دوزیم ولی این چینی های بیچاره چرا باید مسخره شوند؟
هرچند قصد این فیلم تمسخر چینی ها نیست.
اعتراض به پايتخت براي راي جمع كردن آقاي نماينده بود بايد در مقابل اين سوءاستفاده ها از مردم كه محسن رضايي مبدع آن بود ايستاد
با عرض سلام ادب و احترام
به نظر بنده اگر ایرانی با چینی ها ازدواج کند میبایست به جرم خراب کردن نژاد ایرانی محاکمه شود. البته من فاشیست نیستم ولی بنظرم نژاد ما نباید از طریق ازدواح با برخی نژادها خراب شود.
این کارگردان پایتخت 3 هم دیگه زیادی مورد توجه مردم ایران قرار گرفته است. بنظر من اگر مردم ایران در زمینه فرهنگی و مطالعاتی پیشرفت بیشتری کنند شاهکارهای ایشان کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
Saeid
آیا صدای اعتراض مازندرانی ها را هم شنیدین؟؟؟
همین بقل گوشتون یعنی استان مازندران، تمام امام جمعه های استان به این فبلم و توهینی که مانزندرانی ها شده اعتراض کردن. یک نمونه از این توهین ها این بود که تو قسمت هشتم این سریال مارندرانی ها طوری وارد یک مرکز خرید تو تهران میرن که انگار از پشت کوه اومدن و این چیزها را تا حالا ندیدن!!!
ننه لیلا هم شاکی شده
دیگه شورشو در آوردند، خوب یک سریال طنز هست دیگه.
سریال تاریخی که نیست.
حامد
مشتی طنز بود..........
بهادر
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد می کنم تهرانی ها هم بابت این همه سریال های چرت و پرت که در تهران می گذرد و شخصیت های کلاهبردار و دزد و ... اش تهرانی هستند یک تجمع راه بیندازند!
حسین
بهترین هنرپیشه این سریال بهبوده
United States
جالب بود
یک ایرانی انقلابی
از ماست که بر ماست!
نباید از مردمانی که بیست سال فرهنگ سازی برای آنان را به دست عده ای منورالفکر غرب زده و لاقید از یک سو و خشکه مقدس های متحجر از سویی دیگر سپرده ایم انتظاری جز این داشت.
فرهنگ را ابزار بازی های سیاسی خود قرار داده ایم و متاسفانه عده ای از مردم هم با ایجاد جرقه ای از سوی عده ای فرصت طلب، گر می گیرند و ایضا خیلی زود خاکستر می شوند.
بی آن که حتی ذره ای به کار خود فکر کنند.
مخاطب سریال
من متوجه نشدم که این مطالب واقعیت است یا طنز
نا شناس
از همون اول نوشتار پاراگراف توضیح داده شده ظنز بودنش مشخصه...
جالب بود
حامد
Iran, Islamic Republic of
خوب معلومه که طنزه
سریال باحالیه
مخصوصا اینکه برای بار سوم دارن می سازن و همچنان جالبه
مخاطب تنها سریال به درد بخور طنز عید 93
Iran, Islamic Republic of
خیلی با حالی هه هه هه !!!! خوب معلومه دیگه ظاهرا نویسنده از اعتراض مردم ایل بختیاری که موجب عذرخواهی آقای ضرغامی و مانع پخش سریال سرزمین کهن شد خیلی دل پری داره.
Iran, Islamic Republic of
خوب طنزه ديگه
واقعا متوجه نشدي!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علی
اینگونه که پیداست مسئولان صداوسیما وظیفه نظارتی خودرابرروی تولیدات نمایشی فراموش کرده وبدون بازبینی اجازه پخش به تولیدات رامی دهندونهایتا دریک جایی خرابکاری ها بیرون می زند وکشوررادچار تحمیل هزینه می کندکه یک نمونه اخیر آن اهانت به یک از اقوام اصیل ایرانی بود که همه را مجبور به عذر خواهی کرد . به نظر می رسد اگر آقایان مسئول صداوسیما وقت کافی برای نظارت ندارندبرای مرحم گذاشتن بر زخمها لا اقل استعفا بدهند تا افراد مسئولیت پذیر تر بیایند وعهده دار این مسئولیت شوند.
علی اصغر قلی پور
یعنی داری به اعتراض بختیاریا تیکه میندازی؟ خجالت نمیکشی؟
فقط مونده بود چینی ها هم برای سریال ما تعیین تکلیف کنند!
اینقدر که توی فیلم های امریکایی چینی ها رو تروریست و دزد و۰۰۰ نشان دادند چرا دردشون نگرفت?!!!
حتی دو خط از مطلب رو هم نخوندی نه؟
مطلبش طنزه
خدا شفات بده
الان کجاى اين سريال به مازندرانى ها توهين کرده؟؟؟؟
همه جاى اين سريال دارع از خوبى هاى مازندرانى ها ميگه و فرهنگ مهماننوازىشون ر نشون ميده اونوقت.....!!!!!

اين عده هدفشون حذف سريالهاى سيروس مقدم هست که مردم رو به سمت رسانه ى ملى ميکشونه.
سارا
بچه اول این که یه طنز .... بود دوم این که شما ها همتون معلوم دل پری داری ها
reza
چی میگی معلومه؟؟؟؟
عباد
Iran, Islamic Republic of
چی میشد که آقای تنابنده و مقدم .....رو مسخره میکردند یا برای تهرانیها میساختند که ادا اطوار زیادی دارند این سریال نقد فراوانی دارد
سلام ،این سریال طنزاست کاری می کنید که صداوسیمای که باید درمقابل هجمه های مفاسد اخلاقی دنیا بایستد دیگرسریال طنزی نسازد ومردم کم فکربه ماهواره روی آورده وکانون خانواده هاهرروزبیشترازهم بپاشد این ماهواره ای که بهترین خانواده هارابدبخت کرده است
بله !!جمعیت جوانان حافظ چهارشنبه سوری!!!!
شمارابه خدااین خرافه پرستی هاراجمع کنید چهاشنبه سوری که خودزرتشت پیامبرهم قبول نداشته حالاحاظ دارد!!!
اصنافی که اکثرآن جوانان (دختروپسر)غرتی وموسیقی های حرام میگذارندحالا مدعی شده اند بروند وخودشان را درست کنند
Iran, Islamic Republic of
مقصر ايرانيها هستند كه اينقدر چينيها پررو شده اند وگرنه يك سريال طنز اينقدر اعتراض بهمراه ندارد خيلي هم سريال جالب و خوبي است.
مردم ما كمي بايد جنبه داشته باشند.
ناشناس
یعنی شما متوجه نشدید که طنزه!!!!!!!!!!!!!
دادا
حالا بازم برید کالای چینی بخرید

حیف ارسطو که رفته تو فیلم با این دختر زشت مثلا ازدواج کرده.

یه موی ارسطو رو به صدتا چ ی ن ی نباید داد.
دادا!
مطلب طنزه!
عاغا..... عاغا.....
حساس نشو
کسی به جنس نامرغوب شما کاری نداره
اجازه بدین مردم یه مختصری تفریحی تو این تعطیلات داشته باشن
رضا
الان منظور شما که با بختیاری ها یا مازنی ها که نبود که؟ ها راستشو بگو؟
سعيد
Iran, Islamic Republic of
حالا يه سريال طنز خوب اونم توي ايام عيد داره پخش ميشه ببينم ميتونين در اونم تخته كنين اگه اينجوري باشه اصلا بايد سينما و تلويزيون و راديو رو تعطيل كنن
حیف ارسطو!
علي اكبر
Iran, Islamic Republic of
شوخي بي مزه اي بود
محمد
واقعا متاسفم که حالا باید از چین هم حساب ببریم و عذر خواهی کنیم آنهم برای هیچ.
رضا
Iran, Islamic Republic of
با سلام حضور مسئولین محترم سایت
خواهشمندم برای هر مطلبی که درج میکنید،مرزهایی را تعیین کنید که مخاطبان دچار اشتباه و سردرگمی نشوند. به طور مثال :
مشخص کنید در کدام قسمت مطلب،طنز به کار رفته یا کدام بخش خبر جدی است؟
زیرا با توجه به نوع مطلبی که درج کرده اید به طور معمول باید نظر درخور آن داده شود .
علی
آقا با این اوصاف فیلمسازی در ایران تعطیل بشینیم فیلمهای کره ای وچینی وارد کنیم چون هرجور بچرخی به تریپ قبای یکی برمیخوره . جالبه این همه فیلم ضد ایرانی ساخته میشه کسی صداش در نمیاد اما حالا دیگه دهها اتحادیه ونهاد که نمیدونم ازکجا سر درآوردن معترض یه فیلم ساخت داخل شدند.
Iran, Islamic Republic of
بعضی آقایون بهشون بر خورده برای اعتراض چینی ها رو بهانه کردند!!
وی ادامه داد: مگر چین چش است که در این سریال یک چینی باید در ترکیه کار کند و آنجا هم به جای اینکه با یک ترک ازدواج کند، یک دل نه صد دل عاشق یک ایرانی می‌شود!
در جواب به جناب چانگ چو!
1-خوبه خودتون میدونین که اصلا جنستون خوب نیست!
2-ازدواج با یک راننده18چرخ چه ایرادی داره؟مگه تلاش برای کسب روزی حلال جرمه؟؟؟
3-شونی که آخر چوچانگ شون میگن،جزء اسم نیست!
بلکه به معنای چوچانگ ایناست؛مثلا نقی شون یعنی نقی اینا!
طنز بود متن :)
United States
چه بی مزه بود طنزتون...
omid
وقتشه ماهم سفارت چین رو به اتیش بکشیم غلط کردن همیشه ما سر بودیم از این چینی های بی کیفیت
سارا
بچه ها ننه لیلا مگه یه جوری به ین جماعت چشم بادامی بفهمانید این فیلم فقط یه فلم طنز ه مازندرانی های غیور شما دیگر چرا ....
هم جالب بود هم خنده دار
افسانه
Iran, Islamic Republic of
واقعا که برای همه اتون اعم ازایرانی و چینی متاسفم خجالت اور که همه خودشون رو عقل کل می دونند
عیدهای ما به پایتخت خوش است و با پایتخت عجین شده .....خدایا پایتخت رو از ما نگیر
ظاهرا ایشون فعلا دارن ایران رو مسخره میکنن!

مقایسه برج میلاد با ایفل، مرد ایرانی با مرد ترک!

اجناس ایرانی!!!!

فکر کنم ما باید اعتراض کنیم، در ضمن اسم این فرد هم چو چانگ شون نیست و بخاطر لهجه شیرین مازندرانی اونطور تلفظ میکنن(تا جایی که میدونم)

ولی خب کارگردان باید دقت میکرد تا نه به هم وطنان نه به اشخاص دیگه توهین نشه.
حامد
مسخره کردی؟
این مطلب طنزه
khadem
یه عمر ما آذریها رو تو هر فیلم و سریالی مسخره کردید به بزرگواری خودمان و به خاطر دلخوشی مردم به رو نیاوردیم ؛ حالا ببین لرها و مانزنی ها چه به مزاجشون بد اثر کرده... سعه صدر داشته باشید
امیر
طلا حق نقی بود....طلا تو مشت نقی بود!!!
شهیده
هنوز نمی دونن که شون لهجه مازندرانی هااست. یاد گرفتن برای هرچیزی اعتراض کنند انگار داره مد می شه فکر می کنم باید جلوه این موضوع گرفته بشه....
Iran, Islamic Republic of
من يك مازندراني هستم اما از نوع با جنبه اش بابا به خدا اين سريال خيلي قشنگه واصلا مارا مسخره نكرده جنبه هم خوب چيزيه والا
رها
خداییش ما مازنی ها لهجه داریم ولی نه تا این حد. ما جنبه مون خیلی زیاد ه که بریم جلوی صدا و سیما تا اعتراض کنیم.
خداییش هم خیلی از مازنی ها می بیننش و دوسش هم دارن
محمدرضا
اولا مردمان عزیز روشن فکر باشن این فقط طنزه یه مشت چینی پلشت یه وری بخوان ... که زیاد اهمیت نمیدیم بعدشم یه کارگردان حرفه ای هیچ وقت نمیاد هم شخصیت خودشو هم گویش هارو زیر سوال ببره خیلی هم عالی بود مشاهده کردم که تو نظر سنجی ها بی حرمتی به تهران شده بود از نمایندگی مردمان مشتی تهران خواستم بگم که پرچمشون همیشه بالاست
مينا
اخه چقدر مردم ما كم ظرفيت هستن اخه همه فيلم ها نبايد گريه دار باشه بابا يك كم جنبه تون ببريد بالا
حالا کجای این مطلب طنز بود کجاش واقعی؟
United States
این نماینده که هرچی دلش خواسته به ایرانیا توهین کرده!!! یعنی چی دختر چینی به جای اینکه با یک ترک ازدواج کند، یک دل نه صد دل عاشق یک ایرانی می‌شود.
عجب رویی دارن!!!
Iran, Islamic Republic of
جمعیت حدود 417 نفر بود؟؟؟
میگفتی حدود 400 نفر بود بهتر بود. نگارنده کی بوده ؟
مجتبی فرخی
این سریال بدلیل این ساخته شد که کامیون های هوو چینی باعث کشته شدن مردم ایران شده بود ...
سیداسحق..بابلسر
برای هم استانی ها وهمزبان های خودم متأسفم که برای فیلم وکارگردان وتهیه کننده ونویسنده وبازیگرانی که ارزشی ندارن و ریشه واصالت وفرهنگ مازندران رو زیرسؤال میبرن اعتراضی نمیکنن برای هم استانیهام متأسفم
خیلی جالب بود مخصوصا بند آخر....فقط کاش آخرش قید میکردید که طنزه گویا بعضی دوستان باورشون شده...