جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

آغاز موج جدید بیداری اسلامی در یمن

سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 378216
جمعیت حاضر در خیابان‌های یمن شامل تمام اقوام و طوایف این کشور است که در واقع این حرکت، ادامه راه بیداری اسلامی است که در سال ۲۰۱۱ در یمن آغاز شد.
به گزارش جهان به نقل از بصیرت؛ یمن در هفته‌های اخیر شاهد حرکت‌های گسترده مردمی بوده است به‌گونه‌ای که مردم چادرهای اعتراضی در صنعا (پایتخت) بر پا کردند و بر حضور تا تحقق اهداف‌شان تأکید دارند. محور این تحرکات را فراخوان جریان الحوثی برای احیای روند بیداری اسلامی جهت تحقق مطالبات مردمی تشکیل می‌دهد. در همین چارچوب رهبر حوثی‌های یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که وضعیت کنونی کشور در همه زمینه‌ها با شکست روبه‌رو است، زیرا دارای دولت شکست‌خورده‌ای است.

«عبدالملک الحوثی» گفت: ملت ما باید از خود تحرک نشان بدهند در غیر این‌صورت در ذلت و خواری باقی می‌مانند. رهبر جنبش حوثی‌های یمن در ادامه افزود: دولت یمن با توطئه علیه ملت ثابت کرد ارزشی برای مردم قائل نیست. وی خاطرنشان کرد: هدف از تحرکات ما نه سقوط صنعا، بلکه سقوط دولت فاسد است.

رهبر حوثی‌های یمن ضمن درخواست از مردم برای شرکت در تظاهرات روز دوشنبه در صنعا و دیگر شهرهای کشور اعلام کرد اگر به شکل یکپارچه حرکت کنیم، امکان تغییر وجود دارد.

در همین حال الحوثی در نامه‌ای به «منصور هادی» رئیس‌جمهور، طرحی هفت‌بندی را برای خروج کشور از بحران مطرح کرد که اصلاحات اقتصادی، سیاسی و امنیتی را شامل می‌شود که برگرفته از مطالبات مردمی است.

هر چند که محافل رسانه‌ای عربی و غربی تلاش دارند تا این تجمعات را صرفاً به گروه‌های طرفدار الحوثی ـ شیعیان ساکن شمال یمن ـ و با مطالبات صرفاً اقتصادی عنوان کنند، اما بررسی ریشه‌ای ترکیب جمعیتی حاضر در میدان و اعتراض‌ها و نیز شعارهای مردم، حقایقی دیگر را آشکار می‌سازد.

نخست آنکه؛ جمعیت حاضر در خیابان‌ها میلیون‌ها نفر را شامل می‌شود که از تمام اقوام و طوایف در آن حضور دارند و صرفاً معطوف به شیعیان نیست و وحدتی قابل توجه در این اجتماعات میان شیعیان و اهل سنت جاری است.

دوم آنکه؛ مطالبات مردم صرفاً در حوزه اقتصادی نیست، بلکه آنها اهداف کلان‌تری را مطرح می‌سازند که اساس آن را تغییر در ساختار دولت تشکیل می‌دهد. مردم تأکید دارند که دولت منصور هادی کارکردی نامناسب در حوزه داخلی و خارجی داشته است. در حوزه داخلی سرکوب جریان‌های مردم نهاد و همزمان ایجاد فضای باز برای فعالیت القاعده و جریان‌های تروریستی به ابزار حفظ قدرت منصور هادی مبدل شده است. در حوزه سیاست خارجی نیز یمن از یک‌سو وابستگی شدیدی به عربستان و آمریکا دارد و از سوی دیگر، بر خلاف مطالبات مردمی، رویکردی ضعیف در حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی داشته است. مجموع مطالبات مردمی در حوزه داخلی و خارجی بیانگر یک نکته است و آن اینکه حرکت‌های اخیر ادامه راه بیداری اسلامی است که در سال ۲۰۱۱ در یمن آغاز شد. در سال ۲۰۱۱ مردم یمن با محوریت ایجاد دولتی مردمی و ملی، پایان تبعیض‌های قومی و دینی و عدم وابستگی به عربستان و آمریکا قیامی سراسری را آغاز کردند که در نهایت نیز به سرنگونی سه دهه حاکمیت علی عبدالله صالح منجر شد.

هر چند که با برخی تغییرات در ساختار دولت تا حدودی روند حرکتی مردم کند شد و حتی برخی از توقف و انحراف آن سخن گفتند، اما تحولات اخیر یمن نشان می‌دهد که موج بیداری اسلامی خاموش شدنی نیست و در نهایت راه خویش را خواهد یافت. نمود این امر را در اوج‌گیری حرکت‌های مردمی در بحرین، اردن، مصر و عربستان می‌توان مشاهده کرد.

نکته قابل توجه نوع رفتارهای کشورهای غربی و عربی در برابر مطالبات مردم یمن است. به تحریک کشورهای غربی شورای امنیت سازمان ملل از حوثی‌های یمن خواست تا به قیام مسلحانه خود علیه دولت این کشور پایان دهند و هشدار داد که در غیر این صورت تحریم‌هایی را علیه آنها اعمال خواهد کرد. شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای که به اتفاق آرا تصویب شد، اقدامات صورت گرفته حوثی‌ها را که خواستار استعفای دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن هستند، محکوم کرد. در همین حال «جن ساکی» در نشستی خبری گفت:

«آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد و جامعه جهانی ملحق می‌شود و قویاً اقدامات حوثی‌ها را محکوم می‌کند که رهبری آن برعهده عبدالملک الحوثی و کسانی است که از وی حمایت می‌کنند. اقدامات این افراد هدف تضعیف روند گذار سیاسی مورد نظر شورای همکاری خلیج(فارس) و نیز هدف تضعیف ثبات یمن را دنبال می‌کند. ما به طور خاص، اقدامات تحریک‌آمیز، تهاجمی و بی‌ثبات‌کننده الحوثی، تحریک‌کنندگی آن علیه دولت یمن، ایجاد اردوگاه‌های مسلح در داخل و اطراف صنعا و ادامه اقدام غیرقانونی آنها در کنترل عمران را محکوم می‌کنیم.»

در عین حال، عربستان و شورای همکاری خلیج‌فارس نیز که منافع خود را تهدید شده می‌بینند سراسیمه برای مقابله با حرکت‌های مردمی وارد عمل شده‌اند. چنانکه عربستان از یک سو از کمک مالی به یمن سخن گفته و از سوی دیگر منابع خبری از طرح نظامی عربستان در قبال یمن سخن گفته‌اند. بسیاری تأکید دارند تحقق مطالبات مردم یمن و حوثی‌ها برابر با بحران‌های جدید برای عربستان در عرصه داخلی و منطقه‌ای خواهد بود.

با توجه به این شرایط، رژیم یمن و حامیان خارجی آنها طرح‌های متعددی را برای مقابله با این روند در پیش گرفته‌اند که اعلام تغییرات در سطح وزرا و به اصطلاح طرح آشتی ملی، تقسیم مردم میان حامی و مخالف منصور هادی برای ایجاد شکاف میان مردم، استفاده از نیروی نظامی برای ایجاد فضای رعب و وحشت و سرکوب که احتمال کشتار دسته‌جمعی مردم را قوت بخشیده است و اعلام کمک‌های مالی عربستان و کشورهای غربی برای رفع چالش‌های اقتصادی یمن از جمله این رفتارها است تا شاید با این حربه‌ها بتوانند از میزان اتحاد مردمی بکاهند و زمینه را برای سرکوب مطالبات آنها و در اصل مقابله با شعله‌ورتر شدن روند بیداری اسلامی فراهم سازند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *