جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲۴
۶۹

خوزستان را خاک گرفت/ خروج از منازل هم غیر ممکن شد

يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 406214
ما در اداره‌مان در اهواز نشسته‌ایم ولی نمی‌توانیم نفس بکشیم. جلوی چشم ما پرده‌ای از گرد و خاک است. با حیرت به رو‌به‌رو نگاه می‌کنیم که هر لحظه غبار اتاق بیشتر می‌شود. درها را بسته‌ایم. یکی با صدایی مبهوت می‌گوید: گرد و خاک دارد بیشتر می‌آید داخل... ما همچنان با حیرت نگاه می‌کنیم و داریم زیر خاک مدفون می‌شویم. صدای ما را می‌شنوید؟
خوزستان را خاک گرفت/ خروج از منازل هم غیر ممکن شد
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، بنا بر پیش‌بینی‌های همیشگی، گرد و خاک امروز هم خوزستان را در نوردید. صبح آسمان اهواز ابری بود که دلخوش‌کنی گذرایی بود، نزدیک ظهر آرام آرام هوا غبارآلود شد و به ناگاه موج گرد و خاک از راه رسید.

روز گذشته کوروش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به گردوغبارهاي هفته گذشته در اهواز، عنوان کرد: پيش‌بيني ميشود از فردا وزش باد شديد همراه با گرد و غبار در مناطق جنوبی استان خوزستان به ويژه در اهواز مشاهده شود.

در نهایت، ظهر یکشنبه دوباره اهواز به زیر خاک فرو رفت و این بار شدت گرد و خاک بیش از هر بار دیگر در هفته‌های گذشته بود تا مردم غافلگیر دوان‌دوان خود را به خانه و فضای بسته‌ای برسانند و نفس بکشند.

موج باد و گرد و خاک، شهرستان‌های جنوبی خوزستان را به حال بحران درآورده و با اعلام اداره‌کل مدیریت بحران، مراکز آموزشی ۶ شهرستان تعطیل شدند.

هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان به ایسنا اظهار کرد: با افزایش غلظت گرد و غبار از ظهر امروز (۱۹ بهمن ماه)، نوبت بعد از ظهر کلیه مقاطع تحصیلی مدارس و همچنین کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در شهرستان‌های اهواز، آبادان، هندیجان، دشت‌آزادگان، امیدیه و ماهشهر تعطیل هستند.

وی تصریح کرد: هنوز برای تعطیلی فردا(۲۰ بهمن ماه) تصمیم‌گیری نشده است.

ساعتی بعد، اسماعیل ارزانی، فرماندار اهواز نیز از تعطیلی ادارات دولتی اهواز خبر داد و گفت: به دليل بالا رفتن غلظت گرد و خاك در اهواز براساس تصميم ستاد بحران در استان، امروز ظهر علاوه بر تعطيلي مدارس و مراكز آموزش عالي، ادارات نيز تعطیل هستند.

گرد و خاک، نه تنها به چشم‌ها فرو می‌رود و گلو را می‌سوزاند بلکه با خود، تهوع و سردرد و سرگیجه هم آورده است و نه فقط در خیابان‌ها، که در چهاردیواری‌ها هم نمی‌توان از گزند آن در امان بود. خاک دارد به همه جا رسوخ می‌کند.

یکی سینه‌اش می‌سوزد، دیگری تهوع دارد، آن یکی از حال رفته، حال هیچ کس خوب نیست.

محمدسعید انصاری، نماینده آبادان امروز به خبرنگار ایسنا-منطقه خوزستان- گفت: مردم خوزستان هم جنگ تلخ را تجربه کردند و هم این روزها خاک بی‌رویه و بی‌حساب و کتاب را دارند تجربه می‌کنند.

وی افزود: انواع بیماری‌ها از این خاک نامیمون که بر سر رو روی خوزستان نشسته است، به استان خوزستان وارد شده است.

انصاری تصریح کرد:‌ نه تنها اهواز، بلکه آبادان هم امروز روز بسیار سختی دارد. گرد و خاک آبادان آن‌چنان شدید است که نه تنها بیماران و کودکان بلکه افراد معمولی هم نمی‌توانند از خانه‌ها خارج شوند. در حال حاضر خاک امروز بر خانه‌ها، بازار، همه دیوارهای شهر و مردم آبادان مهر خاموشی و خمودگی زده است.

وی گفت: ما باید چه‌کار کنیم؟ باید به کجا برویم؟ نشست‌های بسیاری با محیط زیست داشتیم ولی هنوز وضعیت در خوزستان بدین شکل است.

نماینده آبادان در مجلس اظهار کرد: رییس‌جمهور در اصفهان بحث پیگیری انتقال آب کارون را با افتخار مطرح می‌کند در حالی که ما در خوزستان برای تامین آب شرب مشکل داریم و آب کشاورزی هم که اصلا نداریم.

اداره‌‌ها تعطیل شده ولی نمی‌شود بیرون رفت، هوا به رنگ خردلی تیره است، باد شدید در نخل‌ها می‌پیچد. گلویمان می‌سوزد، چشم‌هایمان می‌سوزد، ما در سکوت با چشم‌هایی بهت‌زده نگاه می‌کنیم که به تدریج به زیر خاک می‌رویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا.الف
خاك است خاك خورديم و داريم خاك ميشيم
چرا هيچكس به فكر ما نيست؟!خائنين در كسوت مسئول كجايند؟!نفس كشيدن براي ما سخت است حتي در منازل صداي مارا ميشنويد؟!شايد ديگر صدايي از ما نيايد!شايدمردم بعد از نا اميدي از داخل فرياد شان را به دشمنان خارجي برسانند !واي بر مملكتي كه مردم شان از آن نا اميد شوند
نوشین
Iran, Islamic Republic of
مردمی که امر به معروف و نهی ازمنکر دولتمردان را کنار گذاشته اند به عقوبت الهی گرفتارمیشوند آفتاب آمد دلیل آفتاب
قابل توجه خانم ابتکار!
حسین
Iran, Islamic Republic of
آقا رضا منشا ایجاد خاک و گرد وغبار کیست و چیست؟ دولت است یا گناه خودمان یا ....؟ چرا قبلا این پدیده وجود نداشت؟ چرا همه اش طلبکاریم؟ چرا فکر نمی کنیم؟ چرا خودمان همیشه بی گناهیم؟ و دیگران همیشه مقصر؟ شما صلاح می دانی دستورالعملی یا بخشنامه ای از طرف دولت صادر شود که دیگر خاک و گرد و غبار نیاید یا سیل و...
در هر صورت امیدوارم عزیزان اهوازی و... از این بلا نجات یابند. چون ناراحتی آن ها موجب ناراحتی همه ملت است.
اما یک نکته عرض کنم: خداوند در قرآن می فرمایند اگر مردم ایمان بیاورند و گناه نکنند (تکرار می شود گناه نکنند) ما از زمین و آسمان بر آن ها برکات خودمان را نازل می کنیم.
انتخاب با خودمان.عزت زیاد
در تمام سایت های مرجع هواشناسی که جستجو کنید حتی هواشناسی استان خوزستان متوجه خواهید شد که این ریزگردها منشا داخلی دارند.(مصاحبه مهندس بهادری با صدا و سیما)

از دولت یازدهم متشکریم به دلیل انتقال سریع اب کارون. و همچنین از خانم ابتکار که اعلام میکنند که منشا خارجی این ریزگردها دلیل عدم مقابله میباشد
يه اهوازي
خوزستان دارد در زير خاك دفن ميشود؟!پول نفت را نميخواهيم فقط توان نفس كشيدن را لطفا از ما نگيريد؟!
Iran, Islamic Republic of
اهوازی عزیز انرژی هسته ای که میخوای
United Kingdom
یخ کنی
درود به خاک من درود من به خوزستان
اینجا اهواز است جایی که
نفتمان‌را بردید
آبمان را بردید
گازمان‌ را بردید
ولی خاک تحویلمان دادید
بعد انتظار دارید تو این خاک فردا بریم بگیم مرگ‌بر شاه٬مرگ بر امریکا!!! از ‌اونجایی که معلومه مرگ‌بر خودمان باید بگیم...
یه اهوازی
امروز به زور رفتیم مدرسه و رو یهمشت خاک نشستیم
من یه ایرانیم باور کنید
تورو خدا میبینی خوزستان که مهمترین جز ایران است و همه درامد کشور از اینجا هست داره با خاک یکسان میشه امروز روی میز های مدرسه ما پر از خاک بود و مارو مجبور کردن روی اونا بششینیم
ساکن اهواز
مسوولین در خواب ومردم اهواز در خاک
امکانات نمی‌خواهیم فقط اجازه تنفس بدهید
فرزند خوزستان
نفس کشیدن هم برای ما دارد غیر ممکن میشود به داد ما برسید ما داریم خفه میشیم
مهوش
امکانات و پول نفت و منطقه ازاد تجاری برای خودتون
فقط رسیدگی کنید که ما بتونیم نفس بکشیم کسی صدای مارو میشنوه؟!
مطمنم نظرمو حذف ميكنيد ولي مينويسم شايد صداي ما به جايي رسيد
آي مردم ايران ما در اهواز نفس كشيدن هم برايمان سخت است
به داد ما برسيد
مسئولين ديگر هيچ كاري نخواهند كرد شما به فكر ما باشيد
بصیر
Romania
مدیر کل سازمان آ ب وفاضلاب ادعا کرده بود باران گیلان ومازندران دست ما بود حتی ادعا کرده بودند تهران را هم بار ور ابر باران تبدیل کردیم وهوای آلوده تهران را پاک کردیم حالا من به عنوان یک شهروند تهرانی که 5دقیقه هوای طوفانی با گرد وخاک را در تابستان در شهر تهران مشاهده کردم .واقعا طاقت فرساست.آقای مدیر اگر راست میگی برو در خوزستان هوا را بارانی کن وهمو طنا نت را از خطر جدی نجات بده.دورغگو را به جهنم می برند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
برای باروری ابرها باید هوا ابری باشد و اونهم باید ضخامت ابرها حداقل 10 کیلومتر باشد.در کل مسئولین میتونند با یک برنامه ریزی درست و رشه ای این معضل را حل کنند.
ایمان
واقعا برای مسیولین متاسفم ....
محمد
خوزستان وبه خصوص اهواز استان وشهر بی مسئول ورهاشده است آقای رییس جمهور وعدهات چی شدن رای جمع کردی دیگه تموم شد بابا برید برامون مسئول چینی بیارید یه فکری به حالمون بکنه
منصور
ای اقایان برای رای اوردن همه چیز میگن از جمله گرد وخاک را بر طرف میکنیم اشتغال ایجاد میکنیم پس کو خاک هچنان بر سر مردم خوزستان میبارد ونه رئیس جمهور و نه معاون محیط زیستش هیچ اقدامی برای ما نکردند فقط وعده تو خالی
رضا.الف
خانم ابتكار ما از شما ابتكار كه نديديم كه هيچ حتي از گذشته هم بد تر شده است.كجايند مسئولين؟!به داد ما برسيد؟!به داد ما برسيد؟!به داد ما برسيد؟!
مصطفی
معضل ریزگرد را در چند چیز علتیابی می کنم.
1-حفاری در تالاب هویزه:
اواسط برج 8 امسال به هور هویزه رفتم اوضاع اسفناکی بود نیمی از هور را کاملا خشک کرده اند تا حفاری کنند برای نفت آنجا مثل کویر شده بود و نیم دیگرش آب بسیار کمی داشت.آیا دست بردن در طبعت به این شکل برای نفت جایز است؟خیر بلکه جنایت حقوق بشری است.
آیا باید بار مهاجرت بست؟نمی دانم آیا آن مدیران اصلا به این فجایع زیست محیطی وساخته دست خودشان و سلامت مردم استان خوزستان اهمیت میدهند؟
2-سد سازی بی رویه
بیایید نگاه کنید در این استان چقدر سدسازی شده اما به قیمت خشک شدن تالابها و تخریب زمین و طبیعت.آیا در آمریکا بلد نیستند سد بسازند؟بلدند اما سد سازی آخرین گزینه است.
3-انتقال آب خوزستان
آخر ای دولت شما خودتان آب اصفهان نابود کرده اید چرا به دنبال آب ما هستید؟
Kuwait
نفت های میادین مشترک رو ریز کشورهای همسایه دارن میبرن اونوقت دولتِ بلدم بلدم داره به زور از طبیعت جاندار داخل سرزمینمون نفت استخراج میکنه..
سید محمدرضا حسن زاده
United States
هوا آنقدر پاک و لطیف است که آدم دلش می خواهد تمام شهر را پیاده روی کند و نفس عمیق بکشد، نم نم باران به زیبایی می بارد و احساساتی مان می کند! نسیم خنک و خوشآیندی می وزد و با موهایمان بازی می کند! بوی سبزه و چمن و روزهای اول عید در همه جای شهر پیچیده و به جان ما طراوت می بخشد!

.

.

.

.

.

الکی مثلا ما اهوازی خاک بر سر نیستیم!!!
علی
اگر ما خوزستانیها برای این دولت ارزشی داشتیم تابه حال گرفتاریهایمان برطرف شده بود پس چگونه است که بعد از سی سال ازگذشت انقلاب لیاقت ما همین است وبس .از سکوتشان مشخص است
Iran, Islamic Republic of
این نتیجه سیاسی بازی دولت هاست در مسئله محیط زیست.
جالبه که هیچ کس خم به ابروی مبارک نمیاره...
بی ریا
چشم ودل سرکار خانم معصومه ابرتکار روشن باشه

....
Latvia
خودشون جاشون خوبه به فکر ملت نیستن،...
خوزستانيها تحصن كنيد
س
سلام بشما مسولین بشما که هوای مردم خوزستان را دارید....
Germany
من برای دستمزد 1200000هزارریال باید برم سرکار توی این هوای گردغبار ؟ ارزش رفتن داره.جناب فرماندار که تعطیل نمیکنید...مگرنفس کشیدن ما با دانش آموزان فرق میکند که اداره جاتو تعطیل نمیکنی....
طه
Iran, Islamic Republic of
واقعا باید خجالت بکشن تو تمام دنیا این پدیده هست ولی چقد قشنگ جلوشو گرفتن واز تکرار آن جلوگیری می کنن اونوقت مسئولین مارو ببین فقط مشغول جمع کردن پولن
رها
چرا فقط میگید اهواز؟کل خوزستان داره دفن میشه
مسعود
United States
لطفا فردا مدارس دزفول را تعطیل کنید
درود بر مردم خوزستان
دزفول
مسؤول تهرانت رو بچسب
خوزستانی کیه بابا...
ی...
محمد
حق ماست که هر بلایه که باشه باید گردن ما باشه چه طبیعیش و چه .....
استان خوزستان این 10 ساله که با مشکل ریز گردا مواجه شده ولی امسال تصمیم گرفتن ستاد مبارزه با ریز گردا را برپا کنن
امید خدا دهه بعدی شاهد افتتاح این پروژه میشیم
اهواز
Iran, Islamic Republic of
خیلی عصبانی هستیم داغونیم از همه شاکی هستیم ،چرا هربدبختی ومصیبت است مال ما خوزستانی هاست
حسین
Iran, Islamic Republic of
سلام .بابا به داد ما برسید .... مناطق سردسیر برف میاد مدارس رو نمیدونم چرا تعطیل میکنن، بعد میره برف بازی!!
ما هم خاک تا داخل خونه ها میاد تعطیل نمیکنن!!
تازه اینکه راه چاره نیست .
خواهش میکنیم مسولین چاره اندیشی کنند
رضا
به خوزستانی های عزیز خدا صبر بدهد، حواسشان باشد علاوه بر خاک یک دفعه فحش نخورید، یکی پیدا شده که به خاطر انتقاد و طلب به حق مردم به آن ها فحش هم به عنوان چاشنی نثار می کند. یادبان نرود فقط بگید ... مچکریم.
fatemeh
دزفول و هم اوضاش خرابه اصن نمى شه نفس کشيد چرا تعطيل نکردن فقط اهواز مهمه؟ما اينجا تو خونه هم داريم خفه مى شيم
mahdi
راست میگی بابا خفه شدیم زیره ای خاکه ........
سارا
جرافقط اهواز؟ دزفول رو هم تعطیل کنید
اهوازی
سلام.لطفا با چند تا از کارشناسها راجبه دلاسلش صحبت کنید تا بگوش مسئولین برسه.واقعا زندگی برای ما طاقت فرسا شده....
b.m
United States
عجب ادمایی هستین دزفول با خاک یکسان شد داریم خفه میشیم تعطیل نشده.چرا ااهواز مهمه فقط؟؟؟؟؟
mahsa
Iran, Islamic Republic of
فردا ر بیستم بهمن مدرسه ها تعطیل است؟؟؟
Ali
United States
این چه وضعشه چرا به فکر ما مردم دزفول نیستید ما حتی داخل خونه به زور نفس میکشیم و اونوقت اعلام میکنند دزفول تعطیل نیست
شقلیق
پس اندیمش چی
...
لطفا مدارس دزفول را فردا تعطیل کنید
مردم
دزفول پس چی؟؟؟؟ چرا تعطیل نمی کنید ؟؟؟
وضعیت دزفول هم خیلی ناجور و خراب است نمیشه نفس کشید
......
دزفول هم خاک شدیده چرا تعطبل نکردن؟؟
United States
خاک یک طرف!خیابانهای مملو ازفاضلابهای بالا آمده یک طرف!!!این درحالیست که حتی یک قطره باران نباریده وفاضلابها خودجوش به وجد آمده اند!!1کافی است به اهواز سری بزنید!!!!!!!!!!!!!!!!!
ابوالفضل
لطفا دزفول را تعطیل کنید من خودم آسم دارم حالا چه کنم که تعطیل نیست
یه دزفولی
فقط ما دزفولیا بدبختیم شهر های شمال و جنوب و غرب و شرق ما روتعطیل کردن اون وقت ما................
دختر شادگانی
آب که نداریم ساکت شدیم گفتیمبا تصفیه یه کاریش می کنیم اما الان حتی دوست ندارین ماهمنفس بکشیم ای مسولین بی مسئولیت کجایین؟
خانم ابتکار کجایی؟ صدای مردمو می شنوی؟ کجاست اون همه مقاله هایی که در راستای حمایت از محیط زیست می نوشتی؟ پارازیت چی شد؟ دریاچه ارومیه چی شد؟ زاینده رود چی شد؟ گردو خاک جنوب گرفت شما خوابی
مریم
United States
اهاااااای یکم از اون پولایی که از ما به جیبتون رفته رو خرج خودمون کنید
اهوازی
جناب آقای دکتر مقتدایی
استاندار محترم خوزستان
سلام علیکم
زمانی که شما به عنوان استاندار خوزستان برگزیده شدید خوشحال و مسرور از آن بودیم که یک استاندار خوزستانی شجاع بر ما حکومت می کند و با شناختی که از دوره قبل استانداری شما داشتیم امید داشتیم تا با بکارگیری افراد خبره و جوان و شایسته و متخصص دردهای کهنه مردم خوزستان را درمان خواهید کرد اما زمان گذشت و گذشت و جز تعدادی طرح آبنبات چوبی مثل آزادسازی تردد ماشین های اروندی و پروژه های تفریحی ساحل کارون و … حرکت خاصی از تیم شما ندیدیم و در حل بحرانها مثل انتقال آب کارون و ریزگرد ها جز چند نطق و جلسه و همایش نتیجه موثر و عملی ندیدیم! و متاسفانه در برخورد با این مشکلات تیم شما را جز تعدادی از پیرمردهای بازنشسته استانداری که آرد خود را الک کرده و حال دوندگی اجرایی ندارند و برای امضای یک تصمیم هزار بار دستشان می لرزد یافتیم و متعجب شدیم از دولت تدبیر و امید که دایما دولت احمدی نژاد زا به دلیل تعطیل کردن روزهای آلوده به دولت تنبل ها محکوم میکرد و اکنون این دولت نه شجاعت آن را دارد که هزینه جلوگیری از تکرار بحران ریزگردها در استان را بپردازد و نه شجاعت آن را دارد که نسبت به تعطیلی مراکز دولتی در چنین روزهایی هزینه تعطیلی کارخانجات را بپردازد!
جناب استاندار تقصیر مردم مظلوم خوزستان چیست که باید تاوان جاه طلبی های تعدادی مدیر ترسو که فقط برای حفظ پست خود و اینکه مورد سرزنش مافوق خود قرار نگیرند مردم را فدای سواستفاده خود کرده نسبت به تعطیلی ادارات اقدام ننماید؟
آیا اگر یک درصد از آلودگی هوای اهواز در تهران پیش می آمد کلیه مراکز دولتی تعطیل نمیشد ؟
آیا حق مردم خوزستان که پس از کش و قوس زیاد راضی به ادامه تعطیلی پنجشنبه های ادارات شدید طی گرد و خاکهای اخیر روزهای تعطیل خود را در حصر خانگی بسر برده اند این نبود که حتی اگر گردوخاک هم نباشد در جبران از دست رفتن تعطیلات آخر هفته شان دو روز تعطیل شوند؟
جای بسی تاسف است!
ان شاالله اگر مردم خوزستان نسبت به این سوء مدیریت ها اعتراضی نمیکنند ولی در انتخاباتهای آینده اعتراض خود را به دولت بی تدبیر و ناامید با رای به نمایندگان طیف احمدی نژاد نشان خواهند داد!
این مطلب را برای این در این سایت گذاشتم چونکه قسمت دریافت پیامها در سایت استانداری خوزستان بلوکه! شاید اینجا استاندار محترم یا دوستانشون ببینن!!!
والعاقبه للمتقین
تو اهواز دید به کمتر از ده متر رسید
رویا
ما داریم زیر خاک دفن میشیم .آقای ریس جمهور مچکریم
يك اهوازي
لطف كنيد به پليس راهنمايي ورانندگي يادآوري كنيد كه يك تابلو به علائم راهنمايي اضافه كنند:(( ورود به اهواز بدون ماسك ممنوع)).
ماهک مردانی
سلام...

من می خواستم بدونم که روز سه شنبه ۲۱بهمن ماه مدارس ابتدایی شهرستان اهواز تایم صبح تعطیل است یا نه؟

ممنون میشم اگه جواب بدید
وفا
انرژی هسته ای به قیمت بیمارشدنم نمیخوام پول نفتم نمیخوایم بابا یکم انصاف این مسئولین کجان توکاخا نشستن بابا یکم از خدا بترسید ما جنگیدیم ما کشته دادیم چند وقت کشور تحریم نابود شدین نفت مال ماست یا شهرو به ما بسپارید رسیدگی کنیم کلا از ایران جدا شیم یا رسیدگی کنید شما حتی حدیث پیامبرتونم یادتون رفته
معترض ماهشهری
United Kingdom
متنفرم از کسایی که به جون ادما اهمیت نمیدن
معترض
United States
با سلام
آقا چرا قبول نمیکنید که خودمون قبل از همه مقصریم؟
دیگه چ چیزی واسه از دست دادن داریم؟
تمام موقعیت های شغلی اینجا مال بچه های پایتختو اطافه که پروازی میان میرن....!
آب اینجا رو میبرن و اهواز و آبادان آب خوردن نداره برید قم ببینید روی اتوبوس های خط واحد چی نوشتن.........!
پول نفتو گازم که به کنار.........!
آب و هوا که بخاطر پر شدن جیب بعضیا از نفت و خشک کردن هور العظیم اینطوره........!
اینقدر از تهرانیا شاکی نباشید اونا خودشون حقشونو میگیرن اعتراضشون تو خیابونه نه تو فضای مجازی......اما خوزستانی جماعت چی؟
شده2روز پشت سر هم بشینیم تو خیابون؟
زنای باردار نوزاد علیل و ناقص به دنیا میارن
پیر و جون تنگی نفس گرفتن.........!
اما ما هنوزم جا داریم.........!
از داستان پادشاه و مردمی که گفتن مامورا رو زیاد کن زودتر رد بشیم هم باید بگذره تا شاید اونم شاید یه اعتراضی بکنبم......!
و من الله التوفیق
مریم
ما اهوازیها تا اینجا رو یاد گرفتیم که خودمان بچه ها رو مدرسه نفرستیم ومنتظر اعلام تعطیلی ازیه مشت به اصطلاح مسول نباشیم
حمیدرضا
Germany
هم وطن خوزستانی ؛ما هم در استان اصفهان وضعمون بهتر از شما نیست وجود بیشمار صنایع آلاینده در غرب استان ما وضع هوارو خراب کرده اگه امروز شما گردوخاک نفس میکشید ما هم داریم گازهای سمی و سرطان زا رو نفس میکشیم.خانه از بنیاد ویران است
Iran, Islamic Republic of
اگر در اهواز پوشش گیاهی مناسب افزایش یابد همه جا درخت بکارند آب نما وفواره آب در پارک ها وسط بلوارها ایجاد کنند
حتما بین خیابونها میدان و بلوار باشد و پیاده روها مسقف و سایبان حصیری داشته باشند طزرح ترافبک باسد تعداد ماشین ها کمتر شود آن موقع دمای هوا ۸ درجه کم می شود و ریزگردها فقط علاجشان افزایش پوشس گیاهی است