جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

تغییرنظر پنتاگون درباره موشک‌های ایران

شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 369919
پنتاگون در ارزیابی سال ۲۰۱۴ از توانمندی موشکی ایران، به امکان بهره‌مندی این کشور از نوعی تکنولوژی پیشرفته فضایی اشاره کرده است که می‌تواند در طیف موشک‌های بالستیک قاره‌پیما قرار گیرد.
به گزارش جهان؛ فارس به نقل از پایگاه «Allthingsnuclear» خبر داد، «لورا گرگو» در یادداشتی به تحلیل نتایج ارزیابی‌های پنتاگون از توانمندی موشکی ایران پرداخته است.

این یادداشت به نقل از پایگاه خبری «اینساید دیفنس» مدعی شده است که ارزیابی پنتاگون از تهدید موشکی ایران برای اولین بار نسبت به ۱۹۹۹ از جهش قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است.

اینساید دیفنس در گزارش سال ۲۰۱۳ خود با اتکا به نتایج ارزیابی‌های وزارت دفاع آمریکا مدعی شده بود که ایران با برخورداری از کمک‌های خارجی مقتضی به احتمال زیاد می‌تواند تا سال ۲۰۱۵ اقدام به پرتاب موشک‌های بالستیک قاره‌پیمایی بنماید که قادر است تا آمریکا نیز برسد..

با این حال در گزارش ۲۰۱۴ پایگاه مذکور به توانمندی ایران برای بهره ‌برداری از یک تکنولوژی فضایی نام برده که می‌تواند در طیف موشک‌های بالستیک قاره‌پیما قرار گیرد. بعبارتی در این گزارش مشخص نشده که ایران بدنبال موشک‌های بالستیک است و یا تکنولوژی مشابه دیگری.

ارزیابی پنتاگون از توانمندی فضایی و موشکی ایران بار دیگر بدون توجه به نوع و کیفیت تکنولوژی که ایران بدنبال آن است صرفا به اعلامیه‌ها و بیانیه‌های ایران در مورد برنامه‌های آتی آن در این عرصه بسنده کرده است.

گرگو در یادداشت خود به دو نکته اساسی در این خصوص اشاره می‌کند:

نخست آن که ایران تا کنون بیانیه‌ها و اعلامیه‌های مختلفی در مورد اهداف و برنامه‌های بلندمدت خود در عرصه تکنولوژی فضایی و هوایی صادر کرده است. اما در عمل سرعت تحولات و پیشرفت‌ها کند بوده است. آخرین پرتاب فضایی ایران مربوط به دسامبر ۲۰۱۳ و در محدوده زیر مدار می‌باشد و آخرین تلاش ایران برای قرار دادن ماهواره در مدار زمین نیز مربوط به فوریه ۲۰۱۲ است. ایران برای پرتاب این ماهواره از انواع پرتاب کننده‌های سفیر که موشکی با سوخت مایع است استفاده می‌کند.

بعلاوه، تلاش‌های ایران برای ساخت موشکی با سوخت جامد بسیار کند بوده است. موشک‌های حامل سوخت جامد برای استفاده موشک‌های بالستیک قاره پیما بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، اگر ایران به دنبال تولید موشک‌های بالستیک قاره پیما باشد باید پیش از آن برنامه جدی برای اقدام به تولید موشک‌های حامل سوخت جامد داشته باشد.

دوم آنکه ایران به صراحت اعلام نموده است که بدنبال ساخت موشک‌های بالستیک قاره پیما نیست. سابق بر این هم موارد متعددی بوده است که کشوری در عین تمایل به گسترش توانمندی‌های فضایی خود به دنبال تولید موشک‌های بالستیک قاره پیما نباشد. به عنوان نمونه می‌توان ازکشورهای اوکراین، ژاپن و کره جنوبی نام برد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *