جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

علت دیدار عربستان‌ و امارات با روسیه

سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب: 449712
یک روزنامه کویتی در گزارشی با اشاره به سفر دو روز قبل وزیر خارجه امارات و وزیر دفاع عربستان به سوچی برای دیدار با ولادیمر پوتین، نوشت: دو کشور درباره حمله روسیه به سوریه اختلاف نظر دارند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه کویتی رای الیوم در گزارشی با اشاره به سفر دو روز قبل محمد بن زاید وزیر خارجه امارات و محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان به سوچی برای دیدار با ولادیمر پوتین، نوشت: دو کشور درباره حمله روسیه به سوریه اختلاف نظر دارند.
 
این روزنامه با مطرح کردن این سوال که چرا دو شاهزاده بجای واشنگتن راهی سوچی روسیه شدند، نوشت: این دیدار سه جانبه دیدار تشریفاتی نبوده و ارتباط مستقیم با تحولات منطقه به ویژه سوریه داشته است.
 
نوسنده رای الیوم در ادامه با اشاره به اینکه دو مهمان اماراتی و سعودی در قبال حمله روسیه به سوریه اختلاف نظر دارند افزود: شاهزاده محمد بن سلمان که تمایل بیشتر برای حمایت ازمخالفان داشت به شدت از دخالت نظامی روسیه ابراز نگرانی کرده چرا که آنرا به مثابه شکست طرح سعودی‌ها در سوریه قلمداد کرده و پایانی برای پنج سال حمایت از مخالفان مسلح برای سرنگونی بشار اسد دانسته است.
 
این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه طی 60 سال گذشته هموراه واشنگتن طرف مشورت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بوده و شریک اول نظامی این کشور به حساب می‌آمده تصریح کرد که با به قدرت رسیدن ولادیمیر پوتین و سیاست‌های محکم وی در قبال اوکراین و سوریه و این یک انقلاب در رفتار سیاست خارجی کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
 
رای الیوم تصریح کرد که هرچند امارات و عربستان در یمن مواضع نزدیکی دارند ولی در قبال سوریه طرف سعودی خواهان سرنگونی دولت سوریه چه صلح آمیز و چه با جنگ است ولی مهمان اماراتی کمتر بر این مسئله تاکید کرده و بیشتر بر جلب نظر پوتین برای حمایت از امارات و دادن ضمانت به دولت ابوظبی در منطقه است.
 
این روزنامه با اشاره به اینکه امارات از اتحاد مسکو با تهران به عنوان مهمترین متحد منطقه‌ای نگران است، نوشت که امارات برای جلب نظر روسیه از آمادگی سرمایه گذاری صندوق مایل امارات با سرمایه‌ای 900 میلیارد دلاری که اکنون بزرگترین سرمایه گذار در اروپا و آمریکا به حساب می‌آید، وارد عمل شد.
 
روزنامه کویتی با اشاره به اینکه مسئله یمن هم از محورهای این دیدار بوده که جنگ آن وارد هشتمین ماه خود می‌شود و نتیجه‌های مدنظر همچنان به دست نیامده است، نوشت: در چنین شرایطی نشانه ها برای رسیدن به راه حل سیاسی آشکارتر می‌شود.
 
براساس این گزارش، در این دیدار روس‌ها نیز از رهبران سعودی خواسته‌اند موضع سفت و سخت خود برای کناره گیری اسد به عنوان پیش شرط دولت انتقالی را کنار بگذارند و دولت انتقالی را به عنوان گام اول بردارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *