سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

وزیربهداشت: اشکال ازآقای رئیس‌جمهور نبود

شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 419210
وزیر بهداشت زمان برگزاری جلسه جدید شورای عالی سلامت را عنوان کرد و درباره علت برگزار نشدن جلسه جدید شورای عالی سلامت در سال ۹۴ گفت: اشکال از ما بود، اشکال از آقای رئیس جمهور نبود.
به گزارش جهان، سید حسن هاشمی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره زمان برگزاری جلسه جدید شورای عالی سلامت به ریاست روحانی در سال ۹۴ اظهار داشت: امیدواریم جلسه جدید شورای عالی سلامت در سه ماهه اول سال جدید برگزار شود.

وی درباه علت برگزار نشدن جلسه جدید شورای عالی سلامت عنوان کرد: اشکال از ما بود، اشکال از آقای رئیس جمهور نبود، ما مفادی را که باید آماده می‌کردیم را نتوانستیم نظر مابقی دستگاه‌ها و وزراتخانه‌های را جذب کنیم.

وزیر بهداشت درباره اینکه چرا این جلسات بدون حضور اصحاب رسانه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: برای جلسه جدید خبرنگاران نیز دعوت می‌شوند.

* نامشخص‌بودن برگزاری مهمترین شورای سلامت ایران به ریاست روحانی در سال ۹۴

چندی قبل نیز علیرضا دلاوری رئیس دبیرخانه سیاست‌گذاری سلامت در گفت‌وگو با تسنیم، درباره برگزاری جلسه جدید شورای عالی سلامت به ریاست روحانی در سال ۹۴ ابراز بی‌اطلاعی کرد و اظهار داشت: برگزاری سومین جلسه شورای عالی سلامت به ریاست رئیس جمهور هنوز مشخص نیست.

رئیس دبیرخانه سیاست‌گذاری سلامت در توضیح این مسئله که وزیر بهداشت از برگزاری جلسه جدید شورای عالی سلامت خبر داده بود، عنوان کرد: ما هم منتظر اطلاع دفتر ریاست جمهوری برای برگزاری سومین جلسه شورای عالی سلامت به ریاست رئیس جمهور هستیم.

به گزارش تسنیم، در دو جلسه گذشته شورای عالی سلامت و امنیت غذایی دستور العمل‌های درباره امنیت غذایی از جمله «روغن و شیر» مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین دلاوری در گذشته عنوان کرده بود که از مهمترین برنامه‌های شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تحقق طرح ملی پزشک خانواده است و ما نیز تلاش خواهیم کرد تا هماهنگی مناسبی بین معاونت‌‌های مختلف ایجاد شود تا سیاست‌‌های وزارت بهداشت با اسناد بالادستی مغایرتی نداشته باشد.

در این راستا رئیس دبیرخانه سیاست‌گذاری سلامت درباره مطرح کردن عوارض سلامت در نخستین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی عنوان کرده بود که مسئله عوارض سلامت براساس ماده ۳۷ برنامه توسعه پنجم یکی از موارد بسیار مهمی است که وزارت بهداشت و این شورا به‌جد آن را پیگیری می‌کند

براساس ماده ۳۷ قانون برنامه پنجم توسعه تبلیغات دخانیات در تمام رسانه‌های دیداری، شنیداری و دیجیتال را به‌هر شکل عام و خاص ممنوع اعلام کرده است. همچنین براساس این ابلاغ تبلیغات اقلام دارویی در تمام رسانه‌ها به‌غیر از نشریات تخصصی ویژه حرف پزشکی ممنوع است.

براساس ماده ۳۷ قانون برنامه پنجم توسعه به‌منظور پیشگیری و مقابله با بیماری‌ها و عوارض خطرساز سلامتی که بیشترین هزینه اقتصادی و اجتماعی را دارند وزارت بهداشت فهرست اقدامات و کالاهای آسیب‌رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوءمصرف و درصد عوارض برای این کالاها را در ابتدای هرسال توسط کارگروهی با مسئولیت این وزارتخانه و با عضویت وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، رفاه و تأمین اجتماعی و صنایع و معادن و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی تعیین و ابلاغ می‌کند.

گفتنی است: فهرست کالاها و اقدامات مربوطه در حوزه سلامت که به امضای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده است به تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی مرتبط با موضوع ابلاغ شده است.

* فهرست اقدامات و کالاهای آسیب‌رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوءمصرف

۱ غلات حجیم‌شده
۲ نوشابه‌های گازدار شامل انواع کولاها (اعم از معمولی و رژیمی)، نوشابه‌های گازدار طعم‌دار رنگی و بی‌رنگ و نوشابه‌های انرژی‌زا
۳ انواع چیپس
۴ انواع داروهای فاقد مجوز ورود یا ساخت از وزارت بهداشت
۵ خدمات سم‌پاشی فاقد مجوز وزارت بهداشت
۶ خدمات آرایشی (مانند برنزه کردن با دستگاه­های سولاریوم، خالکوبی، کاشت مو و ناخن و امثال آن)
۷ خدمات مشاوره تغذیه مانند روش­های لاغری و چاقی، داروهای لاغری و مکمل‌های چاقی، خدمات و اقدامات مداخله‌ای جهت افزایش قد و خدمات بدن‌سازی فاقد مجوز وزارت بهداشت
۸ استخرها و مراکز تفریحی آبی فاقد مجوز وزارت بهداشت
۹ خدمات و کالاهای گندزدایی و ضدعفونی‌کننده آب و محیط فاقد مجوز وزارت بهداشت
۱۰ کالاها و یا اقداماتی که مصرف یا انجام آنها مبیّن نمایش رفتارهای پرخطر است (مانند مصرف فست فودها و فرآورده‌های غذایی صنعتی، استعمال دخانیات اعم از قلیان و سیگار)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *