جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

کشف گور سه‌هزارساله در علی‌آباد کتول

سه شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 175617
گوری قدیمی متعلق به سه هزار سال پیش در روستای کوهستانی ماهیان شهرستان علی آبادکتول گلستان کشف شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر جبرییل نوکنده سرپرست گروه کاوش می گوید ؛ در این گور ۲ اسکلت از عصر آهن پیدا شد . عصر آهن در دانش باستان شناسی دوره‌ای است که در آن بشر به گستردگی از آهن برای ساخت ابزار و جنگ‌افزار سود برد. باستان شناسان آغاز این زمان را در خاور نزدیک ، هندوستان و یونان باستان سده ۱۲ پیش از میلاد می دانند . نوکنده افزود : در این گور علاوه بر اسکلت ها که به صورت جنینی دفن شده اند ، اشیایی نظیر ظرف های سفالی ، خنجر و درفش برنزی کشف شد .

وی گفت : در بررسی اولیه مشخص شد این اسکلت ها مربوط به ۲ مرد هستند اما برای کسب اطلاعات دیگری مانند سن ، علت مرگ و نحوه تغذیه نیاز به بررسی بیشتر انسان شناس ها دارد . عضو هیات علمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور افزود : معماری این گورسنگ چین است و ساختار گور و نحوه تدفین شباهت زیادی با محوطه های کشف شده عصر آهن در گیلان و مازندران دارد. این نخستین اکتشاف این دوره در مناطق ییلاقی وکوهستانی در این استان است . معاون میراث فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری گلستان گفت : قدیمی ترین اثر باستانی در گلستان در غار کیارآم شهرستان مینودشت کشف شده است .

عمرانی افزود : در غار کیارآم آثاری از سکونت انسان ها مربوط به ۸۰ هزار سال پیش به دست آمده است. مینودشت از شرقی ترین شهرستان های گلستان با بیش از ۱۳۰ هزار نفر جمعیت ، ۳۰۰ محوطه ، تپه ، غار و بنای تاریخی شناسایی شده دارد که ۱۱۲ اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است . نوکنده سرپرست گروه کاوش گفت : پیش بینی می شود که در گلستان بیش از ۲ هزار اثر تاریخی – باستانی است که تاکنون ۸۴۵ اثر شناسایی و ۵۸۶ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی افزود : با این کشف باید به استقرارگاه های عصر آهن در مناطق ییلاقی البرز استان گلستان بیشتر توجه کنیم . این اکتشاف پس از ۴ بار گمانه زنی در محوطه قبرستان تاریخی روستای ماهیان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ، انجام شده است . روستای ماهیان ( محلی ها این روستا را مایان می خوانند ) در دهنه محمد آباد کتول شهرستان علی آباد کتول واقع شده است . دردهنه محمد آباد کتول ۱۳ روستای کوهستانی و ییلاقی در رشته کوه البرز جا خوش کرده است . روستای کوهستانی ماهیان در ۵۰ کیلومتری در شرق گرگان مرکز استان گلستان قرار دارد . عرصه تاریخی این قبرستان قدیمی میله گذاری شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *