شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
پیام آیت الله جوادی آملی به نشست بزرگداشت علامه‌طباطبایی؛

علامه‌ای جامع بین مشهود، معقول و منقول

شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۲:۴۲
کد مطلب: 290015
آیت الله جوادی در پیام خود درخصوص شخصیت علامه طباطبایی تصریح کرد: علامه جامع بین مشهود و معقول و منقول بودند. ایشان جزو نوادر علمای اسلامی هستند که عارف و فقیه و حکیم برجسته بشمار می‌آیند.
علامه‌ای جامع بین مشهود، معقول و منقول
به گزارش جهان به نقل از تسنیم نشست شبی با علامه محمد حسین طباطبایی از سلسله نشست‌های شبهای ایرانشهر عصر امروز در سالن آمفی تئاتر استاد جلیل شهناز باغ هنر برگزار شد. این سلسله نشست‌ها که به همت خانه هنرمندان ایران هر دو ماه یک بار برگزار می‌‌شود نخستین برنامه خود را به شخصیت گرانبها، مفسر قرآن، عارف و حکیم اسلامی علامه طباطبایی اختصاص داد.

این نشست علاوه بر پخش پیام و فیلم اختصاصی آیت الله جوادی آملی با حضور خانواده علامه طباطبایی و سخنرانی ساعد باقری، حسن بلخاری، انشاالله رحمتی همراه بود.

آیت الله جوادی آملی در پیام خود به این نشست ضمن تقدیر از برگزاری چنین مراسم‌هایی گفت: از تفکر ناگسستنی بین علوم عقلی و هنر استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه در مورد جامعیت شخصیت علامه طباطبایی افزود: مرحوم علامه طباطبایی عناصر سه گانه هنری را دارا بودند. عناصر سه گانه هنری عبارت است از هنر داری، هنر دانی، هنر آرائی که این سه عنصر در کنار عناصر سه گانه هستی قابل طرح است که علامه عناصر سه گانه هستی را نیز داشتند.

ین فیلسوف حکمت متعالیه در ادامه توضیح داد: عناصر سه گانه هستی جهان دانی، جهان داری، جهان آرایی است که علامه بر این سه عنصر نیز واجد بودند.

وی همچنین در خصوص شاخصه‌های هنرمند تصریح کرد: هنرمند قبل از ورود به مباحث هنری می‌بایست معرفت شناسی خود را ارزیابی کند. تخیل و وهم تحت رهبری عقل‌اند و اگر عقل نباشد سرگردانی حاکم می‌شود و در نتیجه محصول هنر هم جز سرگردانی نیست چنان که در آثار هنری می‌توان به وضوح این مهم را دید. هنر همواره عرصه سعی بین صفا و مروه، میان حس و تجربه، تخیل و وهم است که با عدم حاکمیت عقل و اعتدال بر این دو گاهی، تکیه محصول هنری گاهی بر حس و گاهی بر تخیل و وهم می‌شود.

این شاگرد برجسته علامه طباطبایی در مورد شیوه استاد خود در برقراری ارتباط بین عقل و هنر بیان کرد: علامه طباطبایی طبق معرفت شناسی که داشته‌اند هنر(سعی بین صفا و مروه حس و تجربه و خیال و وهم) را گذشته از حس و تجربه به دایره مشاهدات نیز برگردانده‌اند.

علامه جوادی افزود: علامه جامع بین مشهود و معقول و منقول بودند. علامه جزو نوادر علمای اسلامی هستند که عارف و فقیه و حکیم هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *