جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

درویش: مشکلات بیرون سینما را رها کنید

پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب: 431234
احمدرضا درویش در ششمین جشن کانون کارگردانان سینما خطاب به مدیران سینمایی متذکر شد: مدیران سینمای ایران دوسوم انرژی خود را صرف پاسخگویی به مشکلاتی می‌کنند که ربطی به سینمای ایران ندارد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، شامگاه چهارشنبه ۱۰ تیرماه ششمین جشن کانون کارگردانان سینمای ایران در محل پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در ابتدای این مراسم نماهنگی به یاد ۱۷۵ شهید غواص پخش شد. سپس امیرشهاب رضویان از کارگردانان سینمای ایران، بیست و پنجمین سال تاسیس کانون کارگردانان سینمای ایران را تبریک گفت.

کمال تبریزی رییس کانون کارگردانان در ادامه این مراسم گفت: سعی کردیم تا این دوره از جشن کانون کارگردانان را با سیاست های جشن خانه سینما همسو برگزار کنیم. امیدوارم بتوانیم به عنوان اعضای خانه سینما خود را همراه و هماهنگ کنیم و به فکر این باشیم که دست در دست هم مشکلات این خانه را برطرف کنیم.

وی بیان کرد: امیدوارم هرچه سریعتر مسائل و مشکلات اقتصادی سینمای ایران برطرف شود و بتوانیم در کنار هم آینده روشنی را برای سینمای ایران رقم بزنیم.

در ادامه مراسم از روسای سابق کانون کارگردانان قدردانی شد.

یدالله صمدی از جمله مدیران سابق کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: دوست دارم یک چیز را از صمیم قلب باور کنم و آن این است که همه اعضا و صنوف مختلف خانه سینما واقعا باهم هستند و هیچگاه پراکنده نیستند برای رسیدن به چنین باوری تنها به یک کلمه نیاز است و آن هم وحدت میان تمام صنوف است.

وی تاکید کرد: همه مدیران می آیند و می روند و این تنها ما هستیم که می مانیم اما دیدن اینکه بعضی از بین ما راحت تر تسهیلات می گیرند و راحت تر درها به روی آنها باز می شود، کمی ناراحت کننده است.

این کارگردان سینما با اشاره به حضور پیدا نکردن آخرین ساخته خود با نام «پدر آن دیگری» در بخش مسابقه سی و سومین جشنواره فیلم فجر، توضیح داد: در این دوره از جشنواره فیلم فجر به جرم پیشکسوت بودن اجازه حضور در بخش مسابقه سینمای ایران را ندادند اما بهتر بود که راستش را می گفتند که فیلم خوب نبوده و در شان جشنواره فیلم فجر نیست، که البته این طور نبود. این مساله برای من مشکلاتی را به همراه داشت که از آن جمله می توانم به از دست دادن حامیان مالی خود اشاره کنم که در نهایت باعث ایجاد شرایط نامناسب اقتصادی برای من شد اما در این میان انتظار داشتم که کانون کارگردانان سینمای ایران در این زمینه یک واکنشی نشان داده و از یکی از اعضای خود حمایت کند.

وی با اشاره به اینکه با محمدمهدی عسگرپور و فرهاد توحیدی این مساله را مطرح کرده است، بیان کرد: متاسفانه این دوستان هیچ برخورد مناسبی در این زمینه انجام ندادند. حتی من با رییس سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کردم اما به هیچ جا نرسیدم.

صمدی در پایان صحبت های خود خطاب به حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی گفت: آقای ایوبی من هنوز نتوانستند وارد اتاق شما شوم.

کمال تبریزی رییس کانون کارگردانان در ادامه خطاب به اعضای کانون کارگردانان گفت: ما در شورای مرکزی کانون کارگردانان منتظر هستیم تا دوستان با ما تماس بگیرند و مسائل و مشکلات خود را با ما مطرح کنند.

رخشان بنی اعتماد نیز بعد از تقدیر به عنوان یکی از روسای سابق کانون کارگردانان، بیان کرد: خوشحال می شوم که همیشه چنین شب هایی تکرار شود و ما بتوانیم دور هم جمع شویم، من دوران بسیار کوتاهی افتخار مدیریت کانون کارگردانان را داشتم و دوستان کارشان از من سخت تر بوده است. امروز این کانون به یک ثباتی رسیده است و به همین دلیل کار شورای مرکزی در این زمینه بسیار سخت است.

محمد متوسلانی از کارگردانان سینمای ایران و از روسای اسبق کانون کارگردانان نیز گفت: از شورای مرکزی که قبول مسئولیت کردند تشکر می‌کنم چراکه کار این گروه بسیار سخت است و برای هر گامی که برمی دارند باید دقت کنند، در این میان هم امیدوارم دوستان کارگردان بدانند که اعضای شورای مرکزی که نمایندگان آنها در خانه سینما به شمار می روند بدون هیچ چشم داشتی برای ایجاد شرایط بهتر تلاش می کنند.

در ادمه این مراسم محمد بزرگ‌نیا و علیرضا رئیسان کارگردان سینما نیز به عنوان یکی دیگر از روسای سابق کانون کارگردانان تقدیر شدند. رئیسیان به دلیل سفر در این مراسم حضور نداشت اما نامه ای را برای کانون کارگردانان ارسال کرده بود که در بخش هایی از این نامه آمده بود: کانون خانه من است و زمانی ‌که من را به این خانه دعوت کردند، گفتم که رسم نیست کسی را به خانه ‌اش دعوت کنند. در این چند سال خاکستری من در کانون بودم. هرچند امروز دیگر تمایلی ندارم که کار صنفی کنم اما امیدوارم اصول درستی را بنای کار برای آینده قرار دهیم که همان دفاع از آزادی بیان توام با مسئولیت‌‌پذیری است.

سیروس الوند از دیگر مدیرانی بود که در این مراسم تقدیر شد، وی خطاب به یدالله صمدی گفت: سال گذشته در جشنواره فیلم فجر با احترام برخورد کردند اما نمی دانم دوست عزیزم یدالله صمدی چرا اینقدر احساس نارحتی می کند و چنین ماجرایی را جدی گرفته است.

همایون اسعدیان کارگردان سینما و یکی دیگر از مدیران کانون کارگردانان سینمای ایران بیان کرد: اگر روزی تاریخ ۵۰ سال کانون کارگردانان سینمای ایران نوشته شود، یک خاطره است که فکر می کنم باید در این کتاب بیاید. در آن سال های خاکستری که تعدادی از دشمنان سینمای ایران آمده بودند تا خانه سینما را از بین ببرند، شورای مرکزی کانون کارگردانان به دلیل بسته بودن خانه سینما در دفتر محمد سجادی جلسات خود را برگزار می کرد، در روزهایی که عرصه تنگ شده بود، یکی از دوستان گفت بهتر است استعفا بدهیم و خیال خود را راحت کنیم، خوشبختانه در آن روز هیچکس این مساله را قبول نکرد و اعضای شورای مرکزی به کار خود ادامه دادند، امروز از آن سال ها گذشته ایم و دور هم جمع شده ایم، اما مساله مهم این است که تک تک اعضای کانون کارگردانان از اعضای شورای مرکزی حمایت کردند و من فکر می کنم که تا آخر عمر به اینکه در چنین دوران سختی مدیریت کانون کارگردانان را برعهده داشتم به خودم می بالم.

در ادامه مراسم طبق روال دوره های قبلی جشن کانون کارگردانان، از ۳ نسل از کارگردانان سینمای ایران تقدیر شد.

در این بخش همایون اسعدیان از ایرج طهماسب و حمید جبلی به عنوان کارگردانان نسل سوم تقدیر کرد.

محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل سابق خانه سینما از احمدرضا درویش به عنوان کارگردان نسل دوم تقدیر کرد. درویش در این مراسم گفت: مجموعه اصناف سینمایی که زیر چتر خانه سینما حضور دارند گنجینه های سینمای ملی ایران به شمار می روند و در این میان نقش کانون کارگردانان درخشان و روشن است. معمولا هر فرد و یا هر خانواده ایی را با توجه به گذشته آن اعتبار می بخشند و کانون کارگردانان سینمای ایران اعتبار خود را از اعضای خود می گیرد، اعضایی که سهم و نقش مهمی را در اعتلای سینمای ایران داشتند که از جمله این افراد می‌توان به داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی و عباس کیارستمی اشاره کرد که ذخیره‌های بالنده سینمای ایران هستند. به خصوص شخصیت زنده‌یاد علی حاتمی که مفتخرم اولین جایزه خود برای فیلم سینمایی «کیمیا» را از دستان این کارگردان گرفتم.

وی ادامه داد: از این فرصت استفاده می‌کنم و از هم‌نسلان خود در حوزه سینما یاد می‌کنم که آنها هم در شکل‌گیری سینما بسیار تاثیرگذار بودند، کارگردانانی چون زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور، زنده‌یاد سیف‌الله داد، کیومرث پوراحمد، رخشان بنی‌اعتماد، تهمینه میلانی و برادرم ابراهیم حاتمی‌کیا، هنرمندانی که خوشحالم با آنها در سینما هم نسل بودم.

درویش با اشاره به شرایط فعلی سینمای ایران بیان کرد: هر چند حال بخشی از سینمای ایران خوب است اما در کنار آن حال بخش مهمی از سینمای ایران خوب نیست که از آن جمله می توان به بخش هایی چون تولید آثار، پشتوانه فنی، اقتصادی و نمایش فیلم اشاره کرد که در این بخش ها دچار بحران هستیم.

وی متذکر شد: مدیران سینمای ایران گرفتاری‌های بسیاری دارند و دو سوم انرژی خود را صرف پاسخگویی به مشکلاتی می کنند که ربطی به سینمای ایران ایران ندارند و نمی توانند به سینما برسند.

این کارگردان سینما با اشاره به اینکه همه چیز در سینما در حال تغییر است، توضیح داد: این تغییرات به سرعت در حال انجام است و به زودی دیگر چیزی به عنوان آپارات و سرور برای نمایش فیلم ها وجود نخواهد داشت و آثار سینمایی از طریق سیستم لیزر نمایش داده می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» گفت: در میان همه مسائلی که وجود دارد سهم سینمای ایران از قدرت اقتصادی این هنر که بتواند سینما را روی پای خود نگه دارد، کجاست؟ سهم سینمای جمهوری اسلامی ایران از عرصه سپهر نمایش دنیای اسلامی کجاست؟ سهم جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور شیعه از سپهر سینمای شیعه کجاست؟

درویش گفت: ایران دارای یک هزار و دویست شهر دارد که از این میان تنها ۶۶ شهر صاحب سینما هستند و به دلیل وجود همین شرایط بسیاری از مردم ایران از دیدن کالا و تولیدات فرهنگی فیلمسازان خود محروم هستند و امکان دیدن این فیلم ها را ندارند و به همین دلیل فضای فرهنگی در اختیار تولیدات بیگانه قرار گرفته است.

این کارگردان سینما در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: اصلی‌ترین کسانی که می‌توانند راه را باز کنند ما و شما یعنی اهالی سینما هستیم. امیدوارم به عنوان متولیان اصلی به این امر پی‌برده و به مسئولیت‌های خود عمل کنیم.

مازیار پرتوی برای تقدیر از کارگردان نسل اول روی صحنه آمد و از داریوش مهرجویی به عنوان کارگردان نسل اول تقدیر کرد.

مهرجویی گفت: امیدوارم سینمای ایران هر چه سریعتر مشکلات را پشت سر بگذارد و خانه سینما نیز وظایف صنفی خود را به درستی انجام دهد و از حقوق اعضای خود در برابر ظلم‌هایی که می شود، حمایت کند. زمانی که اجازه اکران یک فیلم سینمایی را نمی دهند کانون کارگردانان وظیفه دارد تا چنین مساله ای را پیگیری کند. در واقع اجازه اکران ندادن به یک فیلم سینمایی یک نوع بی حرمتی به امضای کسانی است که پروانه ساخت یک فیلم سینمایی را صادر کرده اند. برای نقد آثار پیشکسوتانی مانند من، تقوایی و کیمیایی باید از کسانی استفاده شود که شعور هنری بالایی داشته باشند و بتوانند خوب را از بد تمیز دهند. کانون کارگردانان باید بداند که چه کسانی و با چه سطح دانایی برروی تولیدات سینمای ایران نظارت دارند و این افراد چه کسانی هستند که تبدیل به قاضی در سینمای ایران شده اند.

از جمله مهمانان حاضر در این جشن می توان به داریوش فرهنگ، کمال تبریزی، سیروس حسن‌پور، مازیار میری، مصطفی کیایی، آرش معیاریان، علی شاه حاتمی، نیکی کریمی، رخشان بنی اعتماد، جهانگیر کوثری، شهاب رضویان، جعفر پناهی، رضا درمیشیان، بیژن میرباقری، غلامرضا موسوی، کامپوزیا پرتو، منوچهر محمدی، مسعود ده نمکی، روح الله حجازی و محسن امیریوسفی اشاره کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *