پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۷
۱۲

تجارت با شرکت‌های صهیونیستی/ از مارلبرو تا دنون!

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۱۴
کد مطلب: 393633
در شرایطی که افکارعمومی در انتظار انتشار اخباری متفاوت از اسناد منتشر شده درباره صدور مجوز تولید و واردات سیگار مارلبرو برای یک شرکت خاص توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم بود، جوابیه صادر شده توسط این وزارتخانه بر همه ادعاهای مطرح شده، مهر تایید زد.
تجارت با شرکت‌های صهیونیستی/ از مارلبرو تا دنون!
به گزارش جهان، اواخر آبان‌ماه سال جاری خبر صدور مجوز واردات ۱۲ میلیارد نخ سیگار برند مارلبرو -متعلق به شرکت صهیونیستی فیلیپ موریس- به شرکت زرین‌تجارت خاورمیانه منتشر شد که طبق این مجوز، این شرکت خاص می‌توانست سالانه یک ‌میلیون و ۲۰۰ هزار کارتن سیگار مارلبرو را وارد کشور کند. علاوه بر آن، براساس مجوزی دیگر، شرکت مذکور مجاز به تاسیس کارخانه تولید سیگار مارلبرو به مقدار ۱۲ میلیارد نخ در سال شده بود.

نکته عجیب ماجرا فرآیند غیرطبیعی صدور مجوز برای این شرکت بود که در جوابیه صادر شده توسط وزارت صنعت و تجارت قانونی و طبیعی خوانده شده است.

اما ماجرا زمانی جالب‌تر شد که برخلاف ادعای وزارت صنعت و تجارت، وزارت اطلاعات علاوه بر اشاره به «صهیونیستی بودن» شرکت صاحب برند سیگار مارلبرو، در پاسخ به استعلام صورت گرفته به‌منظور اعطای مجوز فعالیت دخانی به شرکت مذکور، این امر را خلاف مصلحت ارزیابی کرده بود! این در حالی است که پیش از این در جوابیه وزارت صنعت و تجارت اعلام شده بود، مجوز واردات سیگار مارلبرو با استناد به نظر کمیته تخصصی وزارت امور خارجه صادر شده است.

همچنین وزارت صنعت تاکید کرده بود: «طبق اظهار نظر وزارت امور خارجه، مستنداتی دال بر صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ موریس وجود ندارد و به همین دلیل مجوز واردات سیگار مارلبرو به کشور صادر شده است». در اعتراض به رفتار متناقض وزارت امور خارجه در پرونده اعطای مجوز به شرکت فیلیپ موریس برای واردات سیگار به کشور، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: «یک پرونده قطور در کمیسیون اصل ۹۰ درباره وابستگی شرکت مارلبرو به صهیونیست‌ها تهیه شده است. به اعتقاد نمایندگان این کمیسیون، صهیونیست بودن این شرکت قطعی است و در این رابطه باید اقدامات اساسی برای لغو مجوز فعالیت شرکت مارلبرو در ایران انجام شود».

پورمختار با اشاره به اینکه اسم مدیر شرکت مارلبرو به جای فیلیپ موریس در اصل دیاموند است و اصلیت یهودی آلمانی‌تبار دارد، افزود: «نماد این شرکت یک شیرغران است که این تمثیل صهیونیست‌های یهودی است کما اینکه بسیاری از مدیران شرکت مارلبرو مانند مدیر امور مالی این شرکت از پیشگامان امضای قرارداد کمپ دیوید و همچنین حمله به طبس بوده‌‌اند».

محمدعلی پورمختار که میهمان تلفنی برنامه «متن/ حاشیه» شبکه سوم سیما بود، با بیان اینکه شرکت مارلبرو برای آنکه ماهیت صهیونیست بودن خود را پنهان کند، اقدام به تأسیس یک هلدینگ کرده و تحت پوشش آن فعالیت می‌کند، تصریح کرد: کمیسیون اصل ۹۰ ایراد اصلی فعالیت این شرکت را در ایران متوجه وزارت امور خارجه می‌‌داند زیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت به استناد گزارش وزارت امور خارجه در صهیونیست نبودن این شرکت اقدام به ارائه مجوز فعالیت در کشور کرده است. جالب توجه است که در همین برنامه اعلام شد دادستانی کل کشور رسماً به صورت شفاهی و کتبی صهیونیست بودن شرکت مارلبرو را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود.

فیلیپ موریس از بزرگ‌ترین کمپانی‌های سیگارسازی جهان است و نزدیک به ۱۶ درصد تولید جهانی سیگار در دست این شرکت است. هرچند تحریم شرکت‌های صهیونیستی سال‌هاست در لیست اهداف مسلمانان جهان دیده می‌شود اما از سال ۲۰۰۰ همزمان با شکل‌گیری جنبش انتفاضه دوم تاکنون، علاوه بر مسلمانان، سایر ملت‌های معترض به رفتارهای نژادپرستانه صهیونیست‌ها نیز به لیست «بایکوت اسرائیل» اضافه شده‌اند. مروری کوتاه بر تبلیغات گسترده مردمی بر ضد شرکت صهیونیستی فیلیپ موریس در اینترنت موید میزان جدی بودن ماجرای بایکوت این شرکت و سایر برندهای حامی اسرائیل در فضای بین‌الملل است.

در مقابل کمپانی مذکور به منظور رهایی از خسارت‌های مالی حاصل از بایکوت برند مارلبرو، با تغییر استراتژی تجاری خود به خرید مجموعه‌ای از کارخانجات کمترشناخته شده تولید تنباکو در جهان و برندسازی محلی روی آورده است. این تغییر رویکرد پس از تحریم عمومی مارلبرو و روی آوردن مردم به برندهای محلی و سیگارهای فرانسوی جدی‌تر شد به نحوی که فیلیپ موریس هم‌اکنون در تقابل با جنبش تحریم مسلمانان، اغلب برندهای محلی در کشورهای عربی و مناطق مسلمان‌نشین شرق آسیا را خریداری کرده است. بزرگ‌ترین جنگ کمپانی فیلیپ موریس با مسلمانان هم‌اکنون در کشورهایی مثل اندونزی، سوییس، فرانسه و انگلستان در جریان است.

البته فیلیپ موریس به عنوان کمپانی مشهور «حامی اسرائیل» که درصدی از سود سالانه‌اش را به جیب صهیونیست‌ها می‌ریزد، اولین شرکت صهیونیستی نیست که در سایه غفلت مسؤولان به بازار ایران راه یافته است. هم‌اکنون تبلیغات شهری شرکت «دنون فرانسه» که از مشهورترین برندهای حاضر در صدر لیست «بایکوت اسرائیل» در اروپا و آمریکا قرار دارد در بیلبوردهای تهران و تبلیغات تلویزیونی قابل مشاهده است. برندی که با مدیرعاملی «هنریک بورن» مدیر اجرایی دنون فرانسه، در سال ۱۳۸۶ به بازار ایران وارد شد و اکنون علاوه بر تولید دسر، سهامدار کارخانجاتی در حوزه شیرخشک و قهوه است.

دنون مالک ۲۰ درصد از «صنایع غذایی اشتراوس» در نهاریا اسرائیل است که دومین تولیدکننده مواد غذایی سرزمین‌های اشغالی به شمار می‌رود. جالب اینجاست که پس از اولین دور تحریم شرکت‌های اسرائیلی توسط اعراب، در سال ۱۹۸۲ بنا بر مستندات موجود در سایت کمپانی اشتراوس، دنون همکاری خود با این شرکت را لغو کرد اما در سال ۱۹۹۶ مجددا به بزرگ‌ترین شریک اشتراوس تبدیل شد. در هر حال اشتراوس از دهه ۷۰ میلادی مدیریت «تحقیق و توسعه» دنون فرانسه که متعلق به یک یهودی سرشناس بود را برعهده داشت. در سال ۱۹۹۸ نیز «فرانک ریبود» به نمایندگی از دنون، برنده دریافت جایزه جوبیلی- سالگرد استقلال اسرائیل- از دست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو شد.

اکنون که به واسطه ورود قاطعانه مجلس، وزارت اطلاعات و قوه قضائیه موضوع مهم انعقاد قرارداد دولت با شرکت صهیونیستی فیلیپ موریس، در وضعیت لغو قرار گرفته، انتظار می‌رود پرونده فعالیت آزادانه سایر شرکت‌های صهیونیستی در بازار جمهوری اسلامی ایران نیز مجددا بازگشایی شود. مروری کوتاه بر فتاوای همه مراجع عظام تقلید مبنی بر حرمت معامله با صهیونیست‌ها، خود دلیلی قاطع بر اهمیت به جریان افتادن لغو تجارت با شرکت‌هایی همچون دنون، نستله، پپسی و کوکاکولا است.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


من هم به نوبه خودم واردات رسمی سیگار مارلبرو و عدم خروج ارز درامد گمرکی کشور رو به قاچاقچیان سیگار تسلیت میگم
محمد
مالبرو الان تو بازار از سیگار بهمن .. هم بیشتر به وفور یاد میشه
....
هادی طیبی
واقعا جز آه و افسوس برای این مسولین چیزی برای گفتن ندارم!
نمی دونم چطور جواب شهدا رو می خواهیم بدیم!!!!
Iran, Islamic Republic of
خوشم مياد. هر كس هر غلطي دوست داره مي كنه!!!...
حسن
کوکاکولا ، نستله ، میراندا و....
هم هست
توی زمان احمدی نژاد هم بود ....
Iran, Islamic Republic of
كلا مچكريم...
هم دولت و هم مجلس در معرفی و تایید این وزیر صنعت معدن تجارت و قس علی هذا ...!! مقصرند .
Iran, Islamic Republic of
آقا جان

اين جماعت مي خواهند كه توليدات كارخانه هاي... يهودي خود را بفروشند
مگر اين كار . اشكالي دارد ك...

هههههههههههههههههه
عماد
حتما از قاچاق آن سود می برید؟!
Iran, Islamic Republic of
تدبير است ديگر!!!!!!!!!!!!!
محمد
France
از "تدبیر" وزیر صنعت!معدن!تجارت!مچکریم
و به"امید "خبرهای خوش بعدی از دوران روحانی مچکریم می مانیم!
اقا بیاین جلو غضنفر بگیرین مارادونا رو ول کنین...