جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

جایگاه ایران در تولید محصولات کشاورزی

پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب: 362538
وزیر جهاد کشاورزی در فرانسه گفت: ایران در محصولات باغی جزء ۱۰ کشور نخست دنیاست و در تولید زعفران، انار و پسته جایگاه نخست جهانی ، در تولید خرما و زردآلو جایگاه دوم ، در تولید انجیر و گیلاس جایگاه سوم و در تولید گردو و سیب درختی جایگاه چهارم جهانی را دارد.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه خبری دولت، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جمع صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی و کشاورزی فرانسه در پاریس گفت: بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در افق ۱۴۰۴ و برنامه پنجم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران (۹۴-۱۳۹۰)، تأمین نیازهای اساسی کشاورزی، برخورداری از سلامت و امنیت غذایی، رفاه و تامین اجتماعی، دستیابی به فرصت های برابر و توزیع مناسب در آمد در میان خانوارها و بهره مندی از محیط زیست مناسب و توسعه پایدار از جمله مواردی است که در بخش کشاورزی و توسعه روستایی به آن تاکید شده است.

وی افزود: از نظر بهره مندی از زمین، حدود ۳۷ میلیون هکتار از اراضی ایران استعداد بالقوه کشت داشته، ولی به دلیل محدودیت منابع آبی تنها ۱۸.۵ میلیون هکتار از اراضی یاد شده به صورت دیم و آبی به تولید محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

وی گفت: تولید محصولات کشاورزی ایران سالانه به بیش از ۹۰ میلیون تن می‌رسد و در تولید و صادرات محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی جزء ۱۰ کشور نخست دنیاست و در همین راستا ایران در تولید زعفران، انار و پسته جایگاه نخست جهانی ، در تولید خرما و زردآلو جایگاه دوم ، در تولید انجیر و گیلاس جایگاه سوم و در تولید گردو و سیب درختی جایگاه چهارم جهانی را دارد.

حجتی در ادامه تاکید کرد: جذب سرمایه مورد نیاز برای گسترش صنایع کشاورزی مطابق با استانداردهای بین‌المللی از الویت های وزارت جهاد کشاورزی است. همچنین دولت جمهوری اسلامی ایران با تصویب قانون حمایت و تشویق سرمایه گذاران خارجی و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری برای بخش کشاورزی تمامی بسترهای لازم برای ورود سرمایه گذاران خارجی را فراهم ساخته است.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه از قدمت دیرینه‌ای برخوردار است و در زمینه‌های مختلف سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی تنوع دارد.

وی گفت: در بخش کشاورزی نیز دو کشور از ابعاد مختلف تولید، آموزش، تحقیقات ، تجارت و سرمایه‌گذاری روابط و تعاملات دیر پایی داشته اند و با در نظر گرفتن دستاوردهای مذاکرات اخیر ژنو، می‌توان افق‌های روشنی برای توسعه همکاری فی ما بین در بخش کشاورزی ترسیم کرد .

حجتی با اشاره به الویت‌های همکاری با کارفرمایان و صاحبان صنایع کشاورزی فرانسه گفت: تولید محصولات سالم و ارگانیک در ایران و صادرات آن به کشورهای اروپایی، فراهم‌سازی زمینه‌های سرمایه‌گذاری و استفاده در زمینه تولیدات دامی و شیلاتی و فرآوری محصولات لبنی، کشتارگاه‌ها و محصولات گوشتی، همکاری مشترک در زمینه بهره‌برداری از تجارب و فناوری‌های موجود در زمینه آبیاری تحت فشار، برداشت محصولات باغی و زراعی و تکنولوژی های پس از برداشت و همکاری های علمی با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به ویژه در زمینه صنایع کشاورزی، بیوتکنولوژی ، نانو تکنولوژی و بازاریابی می‌تواند محورهای اصلی همکاری‌ها قرار گیرد.

حجتی در خاتمه گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور تعامل سازنده و همگرایی با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت همراه با رسیدن به رشد اقتصادی پایدار و رقابت پذیری بالا در عرصه کالا و خدمات را سر لوحه امور دارد ضمن این که ایران با منابع سرشار انرژی همانند نفت و گاز، جمعیت جوان، بازارهای رو به گسترش و موقعیت ژئو پولتیک آن به ویژه از جنبه ترانزیتی در منطقه، موقعیت ممتازی را برای شرکای خارجی ایجاد کرده است.