جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۲۰

مردم از مذاکرات هسته‌ای چه می‌خواهند؟!

شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 422838
هر کسی از مذاکرات توقعات خاصی دارد اما باید دید مردم که همواره با پشتیبانی های خود زمینه اقتدار کشور و آمدن قدرت های غربی را پای میز مذاکره فراهم آوردند چه توقعاتی دارند.
مردم از مذاکرات هسته‌ای چه می‌خواهند؟!
به گزارش جهان به نقل از تبیان، درست است که هدف اصلی از مذاکرات هسته‌ای به زانو درآوردن قدرت‌های بزرگ است و ایران با آمدن پای میز مذاکره قصد دارد منطق خود را نشان دهد و جهانیان بهانه‌جویی‌های آمریکایی‌ها را ببینند اما باز هم نمی‌توان از اقتصاد گذشت و کیست که نداند "اقتصاد" و "معیشت" از هدف ایرانی‌ها درمذاکرات هسته‌ای است؟

بیانیه لوزان نتیجه یکی از بی‌سابقه‌ترین مذاکرات بین‌المللی بود. جالب اینکه اکثرا از به توافق‌ رسیدن با غربی‌ها حمایت می‌کنند و کمتر کسی است که با ادامه مذاکره و رسیدن به توافق نهایی مخالف باشد. اگر کمی دقت کنیم خواهیم دید نسبت به چند ماه گذشته که فضای تمدید مذاکرات ژنو برقرار بود، هم اکنون فضای جدیدی بر جامعه حاکم است.

مسوولان رده بالای مملکت از مذاکرات و بیانیه لوزان حمایت می‌کنند و مردم جشن و شادی برپا می کنند.این شادی و ایجاد شدن آن فضای غریب یک دلیل عمده دارد؛ امید به بهبود اقتصاد و معیشت.

برخی از رویدادهای اقتصادی مقطعی هستند و عوامل هیجانی موجب به هم خوردن ثبات آن می‌شود مثلا هجوم مردم برای خرید سکه و ارز قیمت این کالاها را افزایش می‌دهد و به اصطلاح نرخ‌های حبابی بر بازار حاکم می‌شود اما بسیاری از رویدادهای اقتصادی از رابطه علت و معلول خاصی پیروی می‌کند و معمولا فقط به یک عامل بستگی ندارد. مثلا اعمال تحریم‌ها با چاشنی عدم برنامه‌ریزی صحیح مسوولان داخلی موجب شد گرانی‌های عجیب و غریب رخ دهد و اقتصاد را با چالش عظیم مواجه کند.

بحران اقتصادی اوایل دهه ۹۰ به یکباره به وجود نیامد. قطعا رفع چنین وضعیتی نیز نیاز به زمان و برنامه‌ریزی صحیح دارد و یکی از عمده‌ترین کارها رفع تحریم‌هاست. غالب مردم با علم به این موضوع، موافق مذاکره و چانه‌زنی‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بودند و با وجود اینکه بیانیه لوزان با ابهامات اساسی آماده شده بود کمی خوشحال بودند. اما آیا این بیانیه که تا رسیدن به یک توافق جامع راه نسبتا طولانی دارد می‌تواند اقتصاد ایران را دگرگون کند؟

رفع تحریمها آن هم به سرعت و بدون پیش شرط که رهبری همواره به عنوان مطالبه بیان می کنند نیز برای تحقق وعده های اقتصادی و معیشتی است که مردم سالهای سال انتظار آن را می کشند است.

رهبری اخیرا در دیدار با مداحان نیز رابطه مذاکرات و تحریمها را اینگونه بیان کردند:"رهبر انقلاب، لغو یکجای تحریمها را یکی دیگر از مطالبات از مسئولان بیان کردند و افزودند: این موضوع بسیار مهم است و تحریمها باید در همان روز توافق به طور کامل لغو شوند. حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: اگر قرار باشد لغو تحریمها به یک فرآیند جدید مرتبط شود، اساس مذاکرات بی‌معنا خواهد بود، زیرا هدف از مذاکرات برداشته شدن تحریمهاست."

با قرائت بیانیه لوزان و اینکه گفته شد تحریم‌ها برداشته می‌شود خیلی‌ها به آینده امیدوار شدند؛ آینده‌ای که قرار است تیم اقتصادی دولت یازدهم برای مردم بسازد. این بیانیه باید یک خروجی مشخص داشته باشد؛ اینکه تحریم‌ها رفع می‌شود و وضعیت معیشت و اقتصاد ایران رو به راه می‌شود. این کمترین انتظار مردم از دولت است و مسوولان باید در پرداختن به جزئیات مذاکرات آتی به خوبی به این مسائل توجه کنند..

دولت اختیارات و ابزار بسیاری می‌خواست و خواهان مذاکره با طرف غربی بود و مردم نیز با دولت همراهی کردند و حتی به شادمانی پرداختند و زیر پای مذاکره‌کنندگان فرش قرمز پهن کردند. حالا نوبت دولتی‌هاست تا زمینه اقتصاد و معیشت مناسب را فراهم آورد تا پاسخ اعتماد مردم را عملی بدهد و اگر در هر صورت مذاکرات به سرانجام مشخصی نرسد باز هم این دولتی ها هستند که باید طبق وعده هایشان فکری برای معیشت مردم کنند زیرا توافق هسته ای هر چند بر اقتصاد اثر دارد اما هیچگاه نباید همانطور رهبر فرمودند سرنوشت کشور به تحریم ها و اینگونه موضوعات گره بخورد بلکه کلید حل مشکلات اقتصادی باید در خود کشور جستجو شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امید
مدیریت محترم جهان نیوز خواهش میکنم سانسور نکن... بابا مطالب هیج مشکلی ندارند.
تنها خواسته من بعنوان یک شهروند اینه که به امید خدا مداکرات به نتیجه برسه ومردم به رفاه برسند ... دست مفت خوران از نفت کوتاه میشه مثل الان که الحمدالله با اومدن آقای روحانی بریده شد. وهمجنین از خدا میخواهم عناصر دلواپس دست از سرمردم بردارن. به امید خدا انتخابات مجلس همشان را مردم طرد کنند. موفق باشید.
مهدی
برادرعزیز ایا فکرمیکنید عزت واحترام یک ملت ازنان شب کمتراست ایا فکرمیکنید تحقیر یک ملت وتهدید با رفاه اقتصادی قابل جبران است انصافا انقدر که این دوسال ملت تحقیرشد وماراتهدیدکردند جز دردولت خاتمی سراغ دارید اقا دشمن دشمن است وهرگز کوتاه نمیاید مگر همه چیز مارابگیرد چراآقایان به توصیه های رهبری عمل نمیکنند که نسخه شفابخش ورونق کشوراست(بلکه متاسفانه دربسیاری موارد برعکس عمل میکنند)ایااخراج کارشناسان نفتی مجرب ومتعهد علتش دست بردن درسرمایه ملت (نفت)نیست و.....
Germany
دوزار بده آش
به همين خيال باش

ملت افساد طلبها را براي هميشه دفن كرده اند
Iran, Islamic Republic of
جناب امید با این سطح تحلیل، ناامیدمان کردی!
قطعا شما امیدوارید که این مذاکرات به نتیجه مطلوب برسه و هر نتیجه ای مد نظر شما نیست. نگرانی دلواپس ها هم اینه که مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسه و کلاه سرمون بره. اگر برداشتن تحریمها را مشروط به راستی آزمایی ادعایی خودشان کنند مطمئن باش هم شما و هم دلواپسان آن را نتیجه مطلوب نمی دانید.
اونوقت باید دم دربهای امنیتی و دفاعی مون هم براشون فرش قرمز پهن کنیم.
شما این ذلت را دوست دارید؟ دلواپسها دلواپس همین چیزها هستند.
ما یکبار صنعت هسته ای را متوقف کردیم و اجازه بازرسی های بیش از حد دادیم نتیجه اش این شد که ما را محور شرارت خواندند و دانشمندان هسته ای مان را همین جاسوسان با لباس بازرس هسته ای به کشتن دادند.
دلواپسها همین مسائل را دیدن که دلواپس شدن.
بیایید در مسائل ملی، نگاه ملی داشته باشیم نه جناحی.
در مورد مفت خورای نفتی هم بهتره بپرسی اونایی که قرارداد کرسنت و استات اویل را علیه منافع ملی و به ضرر ایران، در زمان خاتمی با اون افتضاح امضا کردن چرا الان در مناصب وزارتی و معاونتی و سطوح بالای نفت هستند؟ و چرا مناصب اونا باعث محکومیت ایران در دادگه مربوط به قرارداد کرسنت شد؟!!
Germany
بيخود به خودت زحمت نده ! اين اميد هم از جنس همون دولت تدبير!!!!! و اميد !!!!! است و نرود ميخ آهني بر سنگ

اينها قلم به مزد هستند و فقط رفاه اجانب را پيگيري ميكنند و بس
مصطفی
ارزانی
اگر تمام تحریم ها لغو بشه ولی ارزانی نشه برای مردم هیچ فایده ای نداره
مسعود دیپلمات
نویسنده این مقاله هرکس که هست فقط نظر شخصی خود را نوشته است ونه قاطبه مردم را .
ظاهرا" خوشبینی نویسنده مقاله ناشی از عدم اطلاع از سوء سابقه طرف های غربی می باشد.
از طرف دیگر خداوند کسانی را که به عهد و پیمان خود التزامی ندارد (طرف غربی) به بدترین حیوانات تشبیه فرموده است. ملاحظه بفرمایید:
إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّـهِ الَّذِينَ كَفَرُوا فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ 55 الَّذِينَ عَاهَدتَّ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ وَهُمْ لَا يَتَّقُونَ
با اشراف به این آیه کریمه ، چرا آقایان همچنان بدنبال توافق دیگری هستند؟ !
آزموده را آزمودن خطا است و مومن هرگز نباید 2 بار از يک سوراخ گزيده شود چه برسد به چندین بار!
این مذاکرات نتیجه ای بجز خفت برای ما نداشنه و نخواهد داشت.
اگر شما بگذارید؟
راستی اگر یک نماینده اصلاح طلب اقدام به جعل طرح میکرد چه میکردید؟؟؟؟؟
توقعات خودتون یا امثال خودتون رو به جای توقعات همه مردم ایران جا نزنید!
نننن
هیچ تحریمی برداشته نخواهد شد مطمین باشید این رو هزار بار امریکاییها وغربی ها گفتن ولی خیلیها خوش خیالن
Panama
حالا از این حرفا گذشته جهان نیوز چی فکر میکنه؟
خواسته اصلی مردم چیه؟
لطفا سرابهای خودتان را به جای چشمه ای زلال به مردم معرفی نکنید.
مردم با هرگونه مذاکره ای با غرب و هر نتیجه ای که بدهد مخالفند از جانب مردم حرف نزنید
United States
رفع شر و بدبختی که احمدی نژاد با کاغذ پاره خواندن قطعنامه ها برای مردم به ارمغان اورد
Iran, Islamic Republic of
این قطعنامه ها اگر مسیر اقتصاد مقاومتی را طی کنیم واقعا کاغذپاره میشه. ولی اگر همش التماس غربی ها را پای میز مذاکره کنیم و همه اقتصاد و حتی فرهنگ مملکت را به میز مذاکره و تحریم پیوند بزنیم، غربی ها به این نتیجه میرسند که تحریم بهترین ابزار است و کاغذپاره نیست.
کلینتون وزیرخارجه سابق آمریکا گفته بود ما فکر می کردیم این تحریمها دیگه به کار نمیاد و بیشتر شرکتهای خودمون ضرر می کنند. ولی با شروع مناظرات دوره یازدهم ریاست جمهوری ایران و دیدن اینکه افرادی مثل روحانی و رضایی و ولایتی به شدت از موثر بودن تحریمها حرف میزنند واقعا متحیر شدیم و تصمیم به تشدید تحریمها زدیم.
حالا هی بفرمایید ادبیات احمدی نژاد درست نبود. اونا در دوره احمدی نژاد از تحریمها خیلی ناامید شده بودن ولی در دوره روحانی امیدوار شدن.
حضرت آقا فرموده بودن کاری نکنید که دشمن به شما امیدوار بشه.
Iran, Islamic Republic of
مراکز وتاسیسات نظامی به هیچ عنوان نباید بازرسی بشن به هیچ عنوان. مگر اینکه قصد خودکشی داشته باشیم که نداریم.
محمد
باید واقع بین بود دشمنی جبهه استکبار ازسقوط رژیم ننگین پهلوی شروع شد آیا حمله صدام به ایران عزیز بخاطردشمنی باجمهوری اسلامی نبود ؟ بلوکه شدن ثروتهای ما در امریکا در سال 1358 ازدشمنی جبهه استکباربااسلام نبود؟ هرکسی که دلش برای خدا ورسولش می طپد هوشیار باشدوبگوید مرگ بر امریکا واسراییل وآل سقوط
حسین
با مذاکرات هیچ گره ای از مشکلات کشور حل نخواهد شد. مشکلات اقتصادی کشور در ژنو و لوزان و نیویورک حل نخواهد شد. با این مذاکرات فقط به خصوص نسل جوان ما که کم تر امریکایی ها و ارو پایی ها را می شناسند به ماهیت گرگ منشانه و فریبکارشان تا حدودی آشنا می شوند و دست از افکاری که بعضا با تبلیغات به خوردشان داده اند دست بر می دارند و همه کمر همت می بندند تا از طریق اقتصاد مقاومتی خودمان برای خودمان و با تکیه به استعداد جوانانمان کار کنیم. در ضمن چهره منافقان هم آشکارتر می شود.
از شادی کنندگان سئوالی دارم
اگر پس از امضاء توافق دلواپسی دلواپسانی که شما مخالفان تند رو خطابشون میکنید به وقوع بپونده! شما کدوم عواقب رو و تا چه حدی برعهده میگیرین؟
موضوع ما مردم، موضوع آش نخورده و دهان سوخته است. ما نه از 20 سال تلاش هسته ای نتیجه ای گرفته ایم و نه از نتیجه مذاکرات هرچه باشد کلاهی به ما خواهد رسید.