پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

تمایل هزار شرکت ژاپنی برای حضور در ایران

چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 438237
آنچه که کشورهای اروپایی و آمریکایی و آسیایی همچون ژاپن را تشنه ورود به ایران می کند این است که ورود به ایران می تواند دروازه های جدیدی را به روی اقتصاد آنها بگشاید.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روابط سیاسی ایران و ژاپن گذشته از سوابق تاریخی، با بستن یک قرارداد دوستی در سال ۱۳۰۸ خورشیدی برقرار گردید.

در روابط ایران و ژاپن از بدو تاسیس تا به امروز، همواره جنبه‌های اقتصادی دارای اهمیت ویژه بوده‌است.

از یک طرف ژاپن به نفت و بازار ایران نیازمند می‌باشد و از طرف دیگر ایران نیز ژاپن را همواره بازار عمده برای فروش نفت و تامین کالاهای صنعتی و فناوری قلمداد نموده‌است.

براساس این گزارش ژاپنی‌ها می دانند که اقتصاد ایران با منابع عظیم نفت و گاز و سرزمینی که در قلب انرژی جهان قرار گرفته است، با جمعیتی نزدیک به ٧٠ میلیون نفر و نیروی کار تحصیلکرده و پیشرفتهایی که در زمینه های صنعتی به دست آورده، در صورت بازگشت مدیریت شده به عرصه تجارت بین الملل و برخورداری از دانش فنی و های‌تکها، طی ده سال آینده توان افزایش تولید ناخالص داخلی خود را به بیش از ٢٥٠٠ میلیارد دلار دارد.

البته این مهم با رشد اقتصادی سالانه ٨ درصدی ممکن نیست.

اما توان اقتصادی و تولید ناخالص داخلی ایران فراتر از ٣٧٠ یا ٤٠٠ میلیارد دلار است که امروز به عنوان پایه اقتصادی برای محاسبات آینده از آن استفاده می کنیم.

در این زمینه صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران به همراه صنایع پایین دستی در بخش محصولات تکمیلی و نهایی نیازمند سرمایه گذاری خارجی جهت نوسازی و توسعه و بهره مندی از دانش فنی و تکنولوژی " های‌تک" دنیا هستند و در بخش شدت مصرف هم کارهای بسیاری باید صورت گیرد.

به طور خلاصه ایران برای پایین آوردن شدت انرژی باید همه کارخانه ها،کالاها و محصولات انرژی بر را که تاکنون از چین و هند وارد کرده و یا با استانداردهای بسیار پایین در داخل تولید شده است نوسازی کند و با نگاهی جدید شروع به بازسازی اقتصاد و زیرساختهای آن بکند.

آنچه گفته شد خلاصه ای است از آنچه که کشورهای اروپایی و آمریکایی و آسیایی همچون ژاپن را تشنه ورود به ایران می کند و آنها می‌دانند که ورود به ایران می تواند دروازه های جدیدی را به روی اقتصاد آنها بگشاید.

ایران کشوری است با رتبه نخست در مجموع ذخایر نفت و گاز جهان و چهارراهی برای تبادل کالا و تجارت در منطقه ثروتمند خاورمیانه که می تواند با اقتصادی شکوفا جهان پیرامون خود را تحت تاثیر قرار داده و رهبری کند؛ اقتصادی که متاسفانه هم اکنون بخش اعظم آن وابسته به نفت است و تجارت خارجی آن عمدتا به محصولات خامی منتهی می شود که در صورت تبدیل به محصولات نهایی، گنجی بی پایان خواهد بود.

در این میان، هیئت بلندپایه ژاپنی برای گسترش همکاریهای سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کرده است.

همانطور که آلمانیها و فرانسویها و ایتالیاییها...در دو هفته گذشته به ایران آمدند تا روابط خود را احیا کنند.

برهمین اساس هیئتی از شرکتهای ژاپنی برای مذاکره وارد ایران شدند تا در بخشهای مختلف اقتصادی و تجاری با ایران مذاکراتی را انجام دادند.

در جریان مذاکرات نفتی ایران با ۲۸ شرکت شامل ۱۸ شرکت نفتی و ۱۰ بانک و موسسه مالی پیشنهادات خود به منظور از سرگیری فعالیت ها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران را ارائه شد.

 در کنار حضور نمایندگان شرکت نفتی و بانکی ژاپن، بیژن زنگنه وزیر نفت و دایشیرو یاماگیوا معاون وزیراقتصاد تجارت و صنعت ژاپن هم درباره راهکارهای از سرگیری و توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری بین دو کشور در دوران پسا تحریم دیدار و گفتگو کردند.

حضور شرکتهای ژاپنی در صنایع بالادستی

بیژن زنگنه پس از دیدار با دایشیرو یاما گیوا، وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن با اشاره به این‌که روابط ایران و ژاپن به دلیل تحریم های ظالمانه در چند سال اخیر دچار خدشه شده بود، گفت: امید است پس از تحریمها برای توسعه و سربلندی دو طرف بهره مطلوب را ببریم.

وزیر نفت با بیان این‌که در این دیدار درباره روابط و گشودن راه جدید همکاری در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی مذاکره کرده‌ایم، تصریح کرد: در این دیدار همچنین مذاکراتی درباره حضور شرکتهای ژاپنی در صنایع بالادستی نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و نحوه سرمایه‌گذاری و مشارکت آنها در طرحهای صنعت نفت ایران انجام شد.

وزیر نفت درباره وضعیت میدانهای غرب کارون پس از لغو تحریمها نیز گفت: در این دیدار بر روی واگذاری میدان نفتی مشخصی برای توسعه و واگذاری به ژاپنیها مذاکره نشده است، اما آمادگی داریم در بخشهای بالادستی با شرکتهای ژاپنی مذاکره و راهی برای حضور دوباره آنها پیدا کنیم.

تمایل هزار شرکت ژاپنی برای حضور در ایران


معاون وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن با بیان اینکه پس از این سفر و مذاکرات، سطح روابط ایران و ژاپن افزایش می یابد،گفت: من نیز نسبت به گسترش این روابط ٢ جانبه امیدوارم؛ دولت و وزارت اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن از شرکتهای ژاپنی برای حضور در ایران و مشارکت با شرکتهای ایرانی حمایت می کنند و این حمایت مسیر را برای گسترش همکاریهای دو جانبه فراهم می کند.

وی افزود: ایران و ژاپن به طور سنتی در زمینه های نفت، گاز، برق و انرژی همکاری مطلوبی داشته اند، حال از این پس و با توجه به این سفر و مذاکرات در تهران، روابط دو کشور در زمینه های مختلف باید گسترش یابد.

به گفته وی حضور ٢١ شرکت ژاپنی از بخشهای مختلف نفتی، انرژی، صنعتی و مالی گواه جدیت ژاپن برای همکاری با ایران است درحالی که هزار شرکت ژاپنی تمایل داشتند به تهران بیایند.

جلیل جعفری بنه خلخال عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: کار کردن در کنار شرکتهای بزرگ و مطرح دنیا سبب می شود تجربه آنها بیشتر شود بایستی در قانون و قراردادهایی که برای استفاده از توان داخلی لحاظ شده برای سرمایه گذاران خارجی نیز در نظر گرفته باید شرایط را برای دو طرف قرارداد یکسان در نظر گرفت.

ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران در داخل تقویت شود


جعفری افزود: شفافیت در اجرای قراردادها و ایجاد امنیت سرمایه گذاری نگرانی را در بین صنعتگران داخلی و خارجی کاهش می دهد و باعث می شود که سازندگان با اعتماد کامل وارد عرصه فعالیت در این صنعت شوند.

وی تاکید کرد: مجلس در کمیسیون انرژی کمیته ساخت داخل را به شدت دنبال می کند و اجازه نمی دهد سازندگان داخلی به فراموشی سپرده شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


به جای پژو ، تویوتا رو بیارن