پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

آشنایی با شهیدقرآنی و بنیانگذارتوپخانه سپاه

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب: 396838
ماهنامه فرهنگی تاریخی «شاهد یاران» در شماره جدید خود به یادمان سردار شهید حسن شفیع‌زاده که از جمله شهدای قرآنی و بنیانگذار توپخانه سپاه بود، اختصاص دارد.
آشنایی با شهیدقرآنی و بنیانگذارتوپخانه سپاه
به گزارش جهان به نقل از ایکنا، شماره جدید ماهنامه فرهنگی تاریخی شاهد یاران منتشر شد. این شماره که به یادمان سردار شهید حسن شفیع‌زاده با عنوان فرمانده مبتکر اختصاص دارد، به بهای ۲۵۰۰ تومان عرضه شده است.

طلیعه این ماهنامه به سخنان مقام معظم رهبری در جمع رزمندگان گروه توپخانه در تاریخ ۱۵ خرداد سال ۶۷ اختصاص دارد. در بخشی از آن آمده است: «من می‌خواهم بگویم آسان‌ترین فرمول‌های علمی را هم بدون تلاش نمی‌شود به دست آورد. ضعیف‌ترین دشمنان را بدون تلاش نمی‌شود از بین برد. تلاش لازم است، جد و جهد لازم است و این مطلبی است که قرآن می‌فرماید و هر کسی عمل کند، پاداش عمل خودش را خواهد دید، ولو عمل بد یعنی کار غلط و ناحق را هم اگر کسی تلف بکند، به این نتایج بالاخره خواهد رسید...»

سردار شهید حسن شفیع‌زاده، فرمانده توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) بود. وی در ۲۸ مرداد سال ۳۶ در خانواده مذهبی محله «لیل‌آباد» تبریز به دنیا آمد. وی فردی خونسرد، مدیر و کم‌حرف بود و تا زمانی که لازم نمی‌دانست، لب به سخن باز نمی‌کرد. شرکت در محافل آموزش قرآن و مجالس مذهبی از جمله فعالیت‌های وی بود.

وی با اوج درگیری‌های انقلاب، با علمای شهیدی چون آیات عظام سیداسدالله مدنی و سیدعبدالحسین دستغیب در تماس بود و به منظور خنثی کردن تبلیغات حکومت نظامی از آنها دستور می‌گرفت. شهید شفیع‌زاده «سپاه توحیدی» را در مسجد تشکیل داد که بعدها با سپاه پاسداران تبریز ادغام شد و وی مسئولیت عملیات سپاه تبریز را برعهده گرفت. او همچنین مسئول حفاظت از بیت آیت‌الله مدنی بود.

شفیع‌زاده نخستین فرد در سپاه بود که ساخت سلاح و مهمات در داخل کشور را پیشنهاد کرد و گروهی را برای طراحی و ساخت توپ «۱۲۲ م م» به اراک اعزام کرد. کاتیوشای ۱۲۲ م م به دستور شفیع‌زاده نمونه‌سازی شد. او در روز ششم اردیبهشت سال ۶۶ و در عملیات کربلای ۱۰، در منطقه غرب با اصابت یک خمپاره به پایین پایش شربت شهادت را نوشید و بدنش قطعه قطعه شد. محسن رضایی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب درباره شفیع‌زاده می‌گوید: «آذربایجانی‌ها توپخانه سپاه را درست کردند و در حقیقت شهید شفیع‌زاده بنیانگذار توپخانه سپاه بود.»

سردار رحیم صفوی درباره این فرمانده مبتکر عنوان کرده است که «شفیع‌زاده یک فرمانده نابغه بود.» وی یکی از چهره‌های فراموش نشدنی که تجلی ایمان، اراده و شجاعت مردم آذربایجان را نشان می‌دهد، سردار پرافتخار اسلام حسن شفیع‌زاده است که در کنار سردارانی همچون مهدی و حمید باکری، علی تجلایی، مرتضی یاغچیان و دیگر سرداران قهرمان آذربایجان همچون ستاره‌های پرنور آسمان ایران می‌درخشند.

در خاطرات امیر سپهبد صیاد شیرازی درباره این شهید آمده است: روحیه وی همیشه یک نشاط و شوقی را در سیمایش متجلی می‌کرد. در صحنه‌های سخت جنگ هم می‌دیدم که وی این حالت را دارد. یعنی به هیچ وجه این حالت تبسم از چهره ایشان گرفته نمی‌شد و این موضوع از الطاف خدا برای وی بود.

سردار عزیز جعفری نیز در مطلبی عنوان کرده است که در واقع ما باید توپخانه سپاه را مدیون شهید شفیع‌زاده بدانیم. پیروزی خیلی از عملیات‌ها از جمله بدر و والفجر ۸ مدیون یگان توپخانه است. توپخانه در والفجر ۸ نقش تعیین ‌کننده‌ای داشت و پیروزی رزمندگان اسلام را در این عملیات‌ها توپخانه خودمان تامین کرد.

مادر این شهید در وصف فرزندش عنوان کرده است که وی در نامه‌هایش همیشه مرا به صبر زینبی(س) دعوت و مرا برای شهادت آماده می‌کرد. می‌گفت: آنهایی که بعد از من به جبهه آمدند به شهادت رسیدند، ولی من هنوز زنده‌ام. یا تو لیاقت نداری که مادر شهید باشی یا من هنوز پاک نشده‌ام که لیاقت شهادت را پیدا کنم.

در ادامه این مطلب روایاتی از سردار امیرعلی حاجی‌زاده، سردار شهید نورعلی شوشتری، سردار مرتضی قربانی، سردار یعقوب زهدی، سردار شهید غلامرضا یزدانی، سردار شهید احمد سوداگر درباره این شهید ارائه شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *