شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۵

سفید کننده های طبیعی برای دندان‌ها

شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۲:۳۹
کد مطلب: 279739
سفید کردن دندان ها ممکن است کاملا در مطب دندانپزشکی انجام شود یا این که دندانپزشک، وسایل و موادی را در اختیار شما بگذارد تا خودتان در منزل، دندان های تان را سفید کنید. بسیاری از افراد، تکنیک سفید کردن دندان ها در خانه را ترجیح می دهند چون دیگر مجبور نیستند چندین جلسه به دندانپزشک مراجعه کنند.
شاید این روزها که سفیدی دندان  یکی از اصول اولیه زیبایی بشمار می رود خیلی از ما از بدرنگی دندان هایمان ناراضی باشیم یا حتی مایل باشیم برای داشتن یک چهره زیباتر، دندان های سفیدتری داشته باشیم.

به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، معمولا رنگ دندان های هر فرد با رنگ پوست او هماهنگی دارد. اگر به چهره یک سیاه پوست نگاه کنید، امکان دارد دندان های او خیلی سفید به نظر شما بیاید ولی حقیقت این است که زمینه تیره و سیاه پوست او ایجاد خطای دید می کند و موجب می شود دندان هایش سفیدتر به نظر بیاید.

علت زردی رنگ دندان چیست؟

اگر شما از رنگ دندان های تان ناراحت هستید و به نظرتان زرد یا قهوه ای هستند، اول باید علت این تغییرات را از میان عوامل زیر پیدا کنید تا بعد درباره سفیدکردن دندان های تان صحبت کنیم.

ژنتیک

بعضی افراد به صورت ژنتیک، دندان های روشنی دارند ولی برخی دندان های شان ته رنگ زرد یا قهوه ای دارد. بنابراین اولین قدم این است که رنگ دندان های خانواده تان را بررسی کنید و متوجه شوید این تغییر رنگ(بدرنگی) ارثی است یا اکتسابی.

سن
 
بالارفتن سن، یکی از دلایل شایع بدرنگی دندان ها است. با گذشت زمان، مینای دندان سایش می یابد و رنگ زرد عاج از ورای آن بیشتر خود را نشان می دهد و به همین دلیل است که سالمندان، دندان های زردتری دارند.

سیگار،غذاها ، نوشیدنی ها

سیگار و نوشیدن زیاد قهوه و چای 2 علت اصلی بدرنگی دندان ها است. اگر شما عادت دارید که در طول روز زیاد سیگار بکشید، باید منتظر تغییر رنگ دندان های تان باشید. مصرف نوشابه های گازدار سیاه و زرد نیز به مرور زمان می تواند دندان های شما را بدرنگ کند.

اول باید پوسیدگی های دندان های تان را ترمیم کرده و ترمیم های آسیب دیده را جایگزین کنید، سپس دندان های تان را سفید کنید.

داروها و بیماری ها

مادران باید مراقب تغییر رنگ دندان کودکان باشند. اگر مادر در دوران حاملگی از آنتی بیوتیک و تتراسایکلین استفاده کند یا در دوران کودکی، کودک این آنتی بیوتیک را مصرف کند، ممکن است دندان های کودک در آینده دچار تغییر رنگ شود. مصرف زیاد فلوراید در دوران کودکی نیز موجب تغییر رنگ دندان ها می شود.

 سفیدکردن دندان

گاهی اوقات ممکن است دندانپزشک با استفاده از ابزار خاصی، سطح دندان را سایش دهد و تغییر رنگ های سطحی دندان های شما را از بین ببرد، ولی آنچه بیش از سایر این روش ها طرفدار دارد، سفید کردن دندان ها با مواد شیمیایی است.

 سفید کردن دندان ها ممکن است کاملا در مطب دندانپزشکی انجام شود یا این که دندانپزشک، وسایل و موادی را در اختیار شما بگذارد تا خودتان در منزل، دندان های تان را سفید کنید. بسیاری از افراد، تکنیک سفید کردن دندان ها در خانه را ترجیح می دهند چون دیگر مجبور نیستند چندین جلسه به دندانپزشک مراجعه کنند.

لیزر؛ یک قدم تا سفیدشدن دندان ها

اگر می خواهید در یک جلسه دندان های تان را سفید کنید، باید با استفاده از لیزر این کار را انجام دهید. لیزر، انرژی زیادی را به مواد سفیدکننده وارد خواهد آورد و موجب می شود فعالیت سفیدکنندگی این مواد تسریع شده و خیلی زود مواد رنگی از روی دندان های شما پاک شود. البته ممکن است بسته به شدت بدرنگی دندان های شما، این جلسه مدت زمان کوتاه یا طولانی تری داشته باشد.

سفید کردن دندان ها با لیزر، معمولاً گران تر از سایر روش های سفید کردن دندان هاست ولی در مقابل، شما در مدت زمان کوتاهی، لبخندی سفید و براق خواهید داشت. لازم است حرارت حاصل از این لیزرها به گونه ای تنظیم شود که موجب آسیب دندان ها نشده و حتما از محافظ های چشم، استفاده شود.

اول ترمیم پوسیدگی، دوم سفید کردن دندان

برای انجام سفیدکردن دندان ها باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

* سفید کردن دندان ها درمانی زیبایی و انتخابی توسط شخص است نه درمانی که از نظر سلامتی برای شخص لازم باشد.

* سفید کردن دندان ها بر روی کامپوزیت(ماده ترمیمی همرنگ دندان) مؤثر نیست بنابر این بهتر است از سفید کردن دندان هایی که با این مواد ترمیم شده اند خودداری کرد.

* قبل از سفید کردن دندان ها باید از سلامت دندان و لثه مطمئن شد. سفید کردن دندان ها را نمی توان در مورد کسانی که لثه های ملتهب دارند و یا دچار پوسیدگی دندان هستند به کار برد.

* بهداشت دهان و دندان یکی از مهمترین موارد در زیبایی و دوام سفیدی دندان است. مسواک زدن مرتب و نخ کشیدن دندان تأثیر زیادی در جلوگیری از پوسیدگی و بیماری لثه و نیز حفظ سفیدی و شفافیت دندان ها دارد.

* تشکیل جرم و پلاک میکروبی بر روی دندان ها ظاهر آن ها را تغییر می دهد و باعث زردی می گردد. برای دوام زیبایی دندان های تان هر شش ماه یک بار به دندانپزشک، برای تمیز کردن حرفه ای دندان ها مراجعه کنید.

* پس از سفید کردن ممکن است، دندان ها تا مدتی به سرما و گرما حساس باشند. در این موارد بهتر است از خوردن غذاها و آشامیدنی های داغ و یا سرد خودداری کنید تا این حالت زودتر برطرف شود.

* به علت باز شدن منافذ دندان در هنگام سفید کردن دندان تا بیست وچهار ساعت پس از سفید کردن از خوردن و آشامیدن غذاها ونوشیدنی های رنگی مثل خورشت های رب دار، قرمه سبزی، نوشابه و چای خودداری کنید.

اين توصيه‌ها را جدي بگيريد

اگر چه راهكارهايي متنوعي براي درمان تيرگي و لك شدن دندان و تغيير رنگ آن در طب مدرن و طب سنتي وجود دارد اما مراقبت‌هاي اوليه از دندان نيز در حفظ سلامت و تندرستي دندان و بازگرداندن سلامت و زيبايي آن نيز موثر است.

 بنابراين هرگز فراموش نكنيد كه حداقل 2 بار در روز دندان‌هاي‌تان را مسواك كنيد. حتما پيش از خواب از نخ دندان براي از بين بردن مواد زائد باقي مانده در فواصل دندان‌ها استفاده كنيد و از ياد نبريد كه تنها زيبايي و آراستگي ظاهري دندان‌ها ملاك نيست. سعي كنيد هر 6 ماه يك بار به دندان‌پزشك براي بررسي وضعيت دندان‌ها مراجعه كنيد.

سفید کردن دندان‌ها با چند روش طبیعی

در ادامه چند روش طبیعی و غیرشیمیایی برای سفید کردن دندان‌ها ( اثرات سوء ندارند) به شما ارائه می دهیم  :

- خوردن کرفس و سیب

 این دو خوردنی حاوی سلولزهای رشته‌ای هستند که مانند یک مسواک طبیعی می‌توانند به آرامی و بدون ضرر، دندان‌ها را تمیز و سفید کنند. این خوردنی‌ها اثر رنگدانه‌های ناشی از مواد غذایی را از روی دندان‌ها پاک می‌کنند.

- استفاده از پراکسید هیدروژن (یا آب اکسیژنه)

 این ماده کاملا طبیعی و غیرسمی که ترکیبی از مولکول‌های اکسیژن و آب است و می‌تواند به شیوه‌ای بی‌خطر دندان‌ها را پاکسازی کند و برای بهداشت و سلامت کلی دندان‌ها نیز مفید است. روش استفاده از آب اکسیژنه این است که پودر 3 درصد آن را در آب شیر به مقیاس 50-50 حل کرده و هر شب قبل از خواب دندان‌هایتان را با این محلول بشوئید. پس از چند هفته متوجه خواهید شد که دندان‌هایتان سفیدتر و روشن‌تر شده‌اند.

- توت فرنگی بخورید

 این میوه خوشمزه و پرطرفدار تابستانی به دلیل اینکه حاوی ماده‌ای موسوم به اسید مالیک است درسفید کردن دندان‌ها نقش موثری دارد. برای بهره‌مند شدن بیشتر از این خاصیت توت‌فرنگی هفته‌ای یک بار دستورالعمل زیر را انجام دهید:

- ابتدا یک عدد توت‌فرنگی را با یک قاشق غذاخوری جوش شیرین ترکیب کنید تا یک خمیر قرمز رنگ حاصل شود. این خمیر را روی مسواک قرار داده و آن را مدت 5 دقیقه روی دندان‌هایتان بگذارید.

- برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها پس از 5 دقیقه با یک مسواک استاندارد، دندان‌هایتان را بشویید تا هرگونه قند طبیعی از روی دندان‌هایتان پاک شود.

- استفاده از پوست پرتقال و برگهای درخت برگ بو

 این دو سفید کننده طبیعی دندان‌ها که غیر معمول‌تر از بقیه موارد هستند می‌توانند رسوبات روی دندان‌ها را تاحد زیادی برطرف کرده و دندان‌ها را درخشان‌تر کنند شما می‌توانید به نوبت هر یک از آنها را به طور خشک یا به صورت پودر ترکیبی با یکدیگر روی دندان‌ها بگذارید.

- و بالاخره می‌توانید از جوش‌شیرین استفاده کنید

 برای این منظور می‌توانید 6 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با 1/3 قاشق غذاخوری نمک، 4 قاشق چای‌خوری گلیسیرین و 15 قطره روغن نعنا یا دیگر روغن‌های گیاهی تازه کننده بازدم ترکیب کنید این ترکیب را به مقادیر کم هر وقت که می‌خواهید دندان‌هایتان سفیدتر شوند روی آنها بگذارید و بعد از مدتی دهانتان را بشوئید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی .ز
لطفا منو راهنمایی کنید .من با داشتن 20سال سابقه کار در دندانسازی هنوز موفق به گرفتن مجوز نشده ام.دیپلم تجربی هم دارم....لطفا/////
United States
باید دکتر بشی عزیز
عمران
Romania
سلام
فاطیما
علیکم سلام
لیلی
Iran, Islamic Republic of
خیلی اطلاعات خوبی به من داد. توصیه می کنم استفاده کنید.