جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱۰
چه کسی، چقدر مالیات می‌دهد؟!

میانگین مالیات سالانه طلافروشان ۷۰۰ هزار تومان!/ کارمندان ۳۳ درصد بیشتر از اصناف مالیات دادند

يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۷
کد مطلب: 439038
آمار سال‌های ۸۸ تا ۹۱ نشان می‌دهد، علی رغم انتقادات، مالیات ابرازی برخی صنوف در سال ۱۶۴ هزار تومان بوده که از مالیات کارمندان نیز ۳۳ درصد کمتر است.
میانگین مالیات سالانه طلافروشان ۷۰۰ هزار تومان!/ کارمندان ۳۳ درصد بیشتر از اصناف مالیات دادند
گروه اقتصاد جهان نيوز: یکی از بندهای ابلاغی سیاستهای اقتصاد مقاومتی مربوط اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی و در کنار آن شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و دیگر بخش‌ها است.

اگر در چند سال اخیر موضوع طرح جامع مالیاتی برای شفاف سازی عملکرد بخش اقتصاد و مالیات در حال اجرا است، اما بازهم آمارها نشان می‌دهد،بخشی از صنوف و مشاغل آزاد حقیقی و حقوقی از متوسط مالیات پرداختی کارمندان نیز کمتر است.

آمارهای تکان دهنده‌ای که حتی رئیس سازمان مالیاتی نیز به آن اذعان دارد و عنوان می‌کند، متوسط مالیات ابرازی طلا فروشان ۷۰۰ هزار تومان بوده که بسیار کم است.

ضعف نداشتن پایگاه‌ها و داده‌های اطلاعاتی از خرید و فروش اصناف و مشاغل و تکمیل نبودن زنجیره تولید تا فروش موجب سوداگری و عدم ارائه شفاف آن از سوی بخش‌های مختلف می‌شود، تا جایی که برخی صنوف به خود اجازه می دهند، از یک کارمند یا کارگر حقوق بگیر مالیات خود را کمتر ابراز کنند.

موج نارضایتی اصناف برای پرداخت مالیات که آن هم به صورت توافقی با سازمان امور مالیاتی انجام شده با آنچه مسئولان اصناف مبنی بر شفاف سازی و یک و بام و دوهوای نصب صندوق مکانیزه فروش مطرح می‌کند، گویای این واقعیت است، برخی صنوف در عمل حاضر به شفاف شدن فعالیت‌های اقتصادی خود نیستند و از نبود اطلاعات و داده‌های سازمان مالیاتی برای اخذ حقوق حقه دولت بیشترین بهره‌ را می‌برند.

بارها رئیس اصناف از شرایط رکود بر بازار و چگونگی میزان دریافت مالیات‌ها گلایه کرده بود، در حالی که باور آن برای جامعه سخت است که این صنوف از متوسط کارمندان نیز کمتر مالیات می‌دهند.

طبق آمارها میانگین سرانه مالیات ابرازی و متوسط رشد آن در صنف بنکدار مواد غذایی طی دوره ۹۱-۱۳۸۸ به ترتیب برابر با ارقام بسیار پایین ۱,۶۴۷,۹۸۵ریال و ۵.۵ درصد است.

این در حالی است که ارقام فوق برای کل اصناف کشور به ترتیب ۲,۴۹۷,۵۰۷ ریال و ۲۲.۶ درصد بوده‌ است.

همچنین متوسط سرانه مالیات تشخیصی و سرانه مالیات قطعی صنف مزبور نیز به ترتیب با رقم ۶,۸۵۶,۵۱۱ و ۴,۶۶۹,۳۱۹ ریال کمتر از میانگین کل اصناف کشور(۹,۸۸۹,۲۰۰ و ۶,۸۰۳,۱۶۰ ریال) است.

- طی دوره مذکور متوسط سرانه مالیات قطعی این صنف (۴,۶۶۹,۳۱۹ ریال) از متوسط سرانه مالیات حقوق کارکنان بخش دولتی (۶,۸۶۶,۵۸۰ ریال) نیز کمتر است.


این آمار یعنی اینکه مالیات کارمندان ۳۳ درصد بیشتر از متوسط مالیات قطعی اصناف بوده است. در حالی که باید مالیات اصناف نسبت به کارمندان بیشتر باشد.


میوه و سبزی

میانگین سرانه مالیات ابرازی صنف میوه و سبزی طی دوره ۹۱-۱۳۸۸ برابر با ۱,۶۱۲,۶۳۱ ریال بوده که نسبت به متوسط اصناف (۲,۴۹۷,۵۰۷ ریال) پایین‌تر می‌باشد. همچنین متوسط رشد سرانه مالیات ابرازی در این صنف(۱۳.۲ درصد) کمتر از کل اصناف (۲۲.۶ درصد) بوده است.

از سوی دیگر متوسط سرانه مالیات تشخیصی و سرانه مالیات قطعی صنف مزبور نیز به ترتیب با رقم ۵,۶۰۱,۸۸۳ و ۵,۱۲۲,۵۹۸ ریال کمتر از میانگین کل اصناف کشور(۹,۸۸۹,۲۰۰ و ۶,۸۰۳,۱۰۶ ریال) می‌باشد.

طی دوره مذکور متوسط سرانه مالیات قطعی این صنف(۵,۱۲۲,۵۹۸ ریال) از متوسط سرانه مالیات حقوق کارکنان بخش دولتی (۶,۸۶۶,۵۸۰ ریال) نیز کمتر می‌باشد.


یکی از معضلات عدم پرداخت مالیات شفاف براساس فعالیت اقتصادی به موضوع فرهنگ سازی و تفکر جامعه و صنوف باز می‌گردد.

دولت می‌تواند با ارائه آمارهای دقیق از هزینه کرد درآمدهای این بخش نگاه درست به جامعه القا کند که می‌توان دیدگاه غلط گذشته را تغییر دهد.


میادین میوه و تره بار و بارفروشان

علی‌رغم اینکه میانگین سرانه مالیات ابرازی صنف میادین میوه و تره‌بار و بارفروشان طی دوره ۹۱-۱۳۸۸ با رقم ۵,۶۶۲,۵۴۶ ریال بیشتر از میانگین کل اصناف بوده است، اما متوسط رشد آن طی سالهای فوق برابر با ۰.۷- درصد می‌باشد.

همچنین میانگین سرانه مالیات تشخیصی و متوسط رشد آن در این صنف(۱۲,۸۹۴,۲۶۲ ریال و ۳۸.۹ درصد) بیشتر از کل اصناف (۹,۸۸۹,۲۰۰ ریال و ۲۴.۹ درصد) می‌باشد.

- همچنین مودیان این صنف به طور متوسط از سرانه مالیات قطعی(۹,۶۴۱,۶۸۵ ریال) بیشتری نسبت به میانگین کل اصناف کشور(۶,۸۰۳,۱۰۶ ریال) برخوردار بوده‌اند.



منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بی نام
Iran, Islamic Republic of
من کارمند هستم وماهی یکصدو شصت هزار تومان مالیات می پردازم.
علی
این است عدل علی?من یک معلمم ودرسال حدود700هزارتومان مالیات ازحقوقم کسرمی شود.این عدالت است?به کجاشکایت ببرم.به حاکم اسلامی?وای اززدوبندمسولان این مملکت ،این چه قانونی است.نمایندگان مجلس چراساکت شده اند?هزارتاسف وافسوس!!!!
علی
صنف طلا فروشان از آن جمله صنفهای خاص است که هم سود از خرید طلاهای دست دوم وهم از فروش آن اخذ میکنند .دیگر کمترین کارمزد وسودومالیات بر ارزش افزوده ای که به ازاء هرگرم از مردم اخذ میکنند بین 350000 ریال تا 370000 ریال میباشد .در حالیکه بالاترین اجرت پرداختی بابت ساخت طلا مبلغ 60000 ریال است که با اضافه نمودن سود 7درصد و9درصد مالیات برارزش افزوده مجموع متفرعات اخذشده نبایستی از مبلغ 220000 ریال بیشتر باشد .که متاسفانه بخاطر تجمالی بودن کالا هیچ نظارتی نیست .ضمنا طبق اعلام اداره مالات بیشترین مبلغ مالیات پرداختی بابت ارزش افزوده در ان صنف 6000000 ریال بوده است .این صنف مالیات دریافتی از مردم را نیز به حق پرداخت نمیکنند .خاموش بودن در مقابل ظلم نیز گناه است .
Iran, Islamic Republic of
سود يك روز يك طلا فروشي بيشتر از رقم ماليات ساليانه شان است
Iran, Islamic Republic of
تاسفم برای سازمان امور مالیاتی که برای امثال من کارمند قبل از اینکه حقوقمان را به حساب بریزند به طور تمام و کمال تا قران آخر اول مالیات آن را بر می دارند و بعد می ریزند ولی برای این صنفی که در واقع جزء مرفه ترین اقشار جامعه هستند نه نظارتی نه برخوردی نه تنبیهی و.....
از این دولت که نا امید شدم ولیکن به عنوان یک کارمند فردای قیامت از این حق خود نمی گذرم و باید در پیشگاه محکمه عدل الهی همه شان پاسخگو باشند!
کارمند
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم برای خودم و برای سازمان عریض و طویل امور مالیاتی و سایر وابستگان...
یواری کوتاهتر از کامندا وجود نداره...
مودی
Iran, Islamic Republic of
هیچ راهی غیر از چک شدن حسابهای اشخاص حقیقی و حقوقی برای تمام افراد کشور وجود ندارد. حساب های اشخاص برای دولت و نظام به هیچ عنوان محرمانه نیست در غیر اینصورت چگونه میتوان از میزان درامد اشخاص حقیقی و حقوقی سر دراورد آن هم در کشوری که هزار و یک راه دررو برای وارونه نشان دادن میزان درامدها و دخل و خرج ها وجود دارد. از همه اینها گذشته درامدهای دلالی و بسیار زیادی وجود دارند که گاهی اوقات هیچ گونه بروز و ظهور خارجی در قالب دفتر و یا شرکت با کارکنان و خدم و هشم ندارد و کم هم نیست در اینصورت هیچکس علم غیب ندارد که بداند که گردش های مالی چگونه انجام میگیرد. وقتی حسابهای اشخاص و گردش آن بررسی شود و اشخاص در خصوص میزان و منبع درامد مورد سئوال قرار گیرند و در صورت قانونی و مشروع بودن آن متناسب با ان مالیات و عوارض قانونی را پرداخت نمایند هم راه پولشویی بسته میشود و هم مالیات ها دقیق و درست دریافت میشود
Iran, Islamic Republic of
بهشت ماليات براي اصناف مخصوصا طلافروش
نمی دانم ولی از ما که هرسال با افزایش 15-25درصدی نسبت به سال قبل مالیات می گیرند و امورمالیاتی اعلام می کند هرسال باید بیشتر مالیات بدین
از طرفی هرسال از ما خمس هم می گیرند و این سوای زکات است حالا شما ارزش افزوده را هم به ان اضافه کنید بعد بیایید در خصوص طلا فروشان و مالیا ت کم ان مطلب بگذارید.
تازه این سوای هزینه های دیگر است که از طق مختلف و نهادهای مختلف از ما اخذ می شود.
موسوی
United States
مالیات بر ارزش افزوده یعنی اینکه طلافروش فقط یا هر فروشنده کالایی فقط مالیات آن مقدار سودی که خود میبرد را اضافه کند نه مالیات را از کل قیمت محاسبه کنند،با این روش فقط و فقط مصرف کننده کل مالیات را میدهد!توجه کنید که این همه درآمد مالیاتی +درآمدهای نفتی وغیره چه میشود،کدام خدمات به مردم داده میشود؟بیهوده مردم را باهم درگیر میکنند که فلان مالیات نمیدهد یا کم میدهد،اصلا برای چه باید این همه مالیات داد؟روشن شود که کجاها مصرف میشود بعد ادعا کنند!