دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

آمریکاموافق مرگ‌خبرنگارش توسط داعش بود

دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب: 384138
«تنها دشمن اصلی بشریت گروه حاکم بر آمریکا است. اصول بنیادین آمریکا برده داری و نسل کشی است. ای کاش در آمریکا گروهی مانند حزب الله لبنان وجود داشت. تلاش اوباما برای دفاع از حقوق بشر خنده دار است». اینها سخنان فعالان سیاسی در آمریکا است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «سایروس مک‌گلدریک» مسلمان آمریکایی از تبار ایرانی-ایرلندی است. وی که فارغ‌التحصیل رشته مطالعات خاورمیانه از دانشگاه کلمبیاست هم‌اکنون با شورای روابط اسلام و آمریکا همکاری دارد. شورای مذکور از بزرگترین سازمان‌های اسلامی در آمریکا است و در ۳۳ ایالت آمریکا شعبه دارد. «کیلب موپین» نیز یکی از فعالان سیاسی و روزنامه‌‌نگاران آمریکایی است. موپین از جمله افرادی است که به طور مستقیم در جنبش اشغال وال‌استریت حضور داشته و از نزدیک با فضای اعتراضات مدنی جامعه آمریکایی ارتباط دارد. خبرگزاری فارس در مصاحبه‌ای با این دو فعال سیاسی آمریکایی در خصوص موضوعاتی همچون اسلام‌هراسی و اقدامات دولت آمریکا در تخریب دیدگاه افکار عمومی آمریکا نسبت به مردم ایران به مصاحبه پرداخته است. بخش نخست این مصاحبه در اینجا قابل دسترسی است و بخش دوم و پایانی این مصاحبه نیز در ذیل آمده است:

* ائتلاف آمریکا علیه نیروهای داعش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این موضوع تا چه حد با امپریالیسم جهانی در ارتباط است؟

موپین: سپتامبر گذشته زمانی که اوباما از نیت دولت آمریکا برای حمله به سوریه سخن گفت، من عضو جنبش موسوم به «دست از دخالت در امور سوریه بکشید» بودم. ما تظاهرات و اعتراضات گوناگونی برگزار کردیم. در این تظاهرات بود که به طرح موضوع حمایت دولت آمریکا از شورشیان تروریست در سوریه که در حال کشتار مردم این کشور و بمباران مناطق مختلف آن هستند، پرداختیم. واکنشی که از سوی رسانه ها با آن مواجه شدیم، این بود که «تمام این حرف ها تبلیغات سیاسی ای است که بشار اسد علیه آمریکا به راه انداخته است و حقیقت ندارد». رسانه های آمریکا شورشیان سوریه را همچون جنگجویانی به تصویر کشیده اند که برای آزادی خود و کشورشان نبرد می‌کنند؛ همچون قهرمانانی رویایی که به سوریه رفته اند و برای آزادی این کشور می‌جنگند. من حتی در مصاحبه تلویزیونی که با شبکه «سی ان ان» داشتم نیز این حقایق را عنوان کردم اما بلافاصله چهره های تهیه کنندگان و دست اندرکاران برنامه در هم رفت چرا که این یک برنامه زنده بود که به صورت مستقیم پخش می شد و رسانه های آمریکا اجازه پخش چنین حرف هایی را ندارند.

به طور کلی افرادی که هم اکنون عضو گروه داعش هستند، همان کسانی اند که زمانی توسط خود آمریکا تأمین مالی و تجهیز شده اند. اما در حال حاضر هر کسی که این حقایق را عنوان کند و از آنها سخنی به میان آورد به توطئه و نظایر آن متهم می‌شود. اوباما گفته بود که قصد مداخله نظامی در سوریه را دارد و برای این هدف نیز دلایلی بی معنا نظیر آزاد کردن سوریه از دست «بشار اسد» رئیس جمهور قانونی این کشور و برقراری دموکراسی در سوریه را مطرح کرده بود. اما مردم آمریکا با این طرح مخالف هستند. بسیاری از مردم آمریکا بر این باورند که به دلیل وضعیت اقتصادی موجود، ما نباید میلیون‌ها دلار از سرمایه های ملی خود را صرف جنگ های خارج از این کشور و تهاجم به دیگر کشورها کنیم. بسیاری معتقدند که چنین اقدامی مستلزم هزینه کردن میلیون ها دلار از سرمایه های کشور است که هدر دادن آن ها به این روش، می تواند منجر به تعطیلی مدارس، بیمارستان ها و دیگر بخش ها شود. مخالفت های بسیاری با حمله به سوریه و بمباران این کشور در داخل آمریکا وجود دارد.

حتی در خصوص ماجرای عنوان شده درباره تسلیحات شیمیایی سوریه نیز تردیدهایی مطرح شد و حتی مشخص شد که اصلا حقیقت نداشته است. یک احتمال هم وجود دارد که آمریکا به دلیل حمایت های مکرر مسکو از دمشق از این اقدام خود عقب نشینی کرد. در نهایت نیز آمریکا برای پیشبرد اهداف خود، گروه داعش را بوجود آورد. آنها را راهی عراق کرد. و بعد هم تمام اتفاقاتی که تا کنون در ارتباط با این گروه شاهد آن بودیم. آمریکا از این گروه استفاده کرده تا نقض قوانین بین المللی را توجیه کند و حملات خود را در سوریه موجّه جلوه دهد. و حالا حملاتی را در ظاهر علیه داعش در سوریه انجام می‌دهد، بدون اینکه مجوزی از دولت سوریه دریافت کند. دولت سوریه خود مدت ها است که با نیروهای داعش در حال نبرد است. اگر آمریکا واقعا می خواست با داعش مقابله کند، می توانست از ابتدا کمک های مالی خود به نیروهای این گروه را قطع کند و حتی اطمینان حاصل کند که متحدانش نظیر ترکیه و عربستان و قطر نیز کمک های خود را متوقف کرده اند.

نکته دیگر درباره نیروهای داعش این است که این افراد اصلا ملیت سوری ندارند. آنها اکثرا از کشورهای غربی هستند. سفارت سوریه در اظهارات خود درباره نیروهای داعش اعلام کرده بود که حتی برخی از این افراد از فاصله بسیار دوری برای مثال از کشور مالزی به سوریه آمده اند. بنابراین، می توان این جریان را توطئه ای مسلّم برای نابودی یک کشور مستقل خواند. غرب نمی تواند بویژه پیشرفت های اقتصادی دیگر کشورها را ببیند و تحمل کند. آنها نمی توانند ببینند که کشوری دیگر به غرب متکی و وابسته نیست و می تواند بدون اتکا به غرب پیشرفت کند.

یکی از به شدت آزاردهنده‌ترین حقایق درباره داعش، موضوعی است که چندی پیش درباره فردی با نام «جیمز فولی» در رسانه های غربی و آمریکایی مطرح شد. فولی همان فردی است که ظاهرا توسط داعش سر بریده شد. هیچ یک از رسانه های جریان مسلط غربی این نکته را عنوان نکردند که داعش در تماس با خانواده فولی از آنها درخواست پرداخت وجهی در قبال آزادی وی را کرده بود. اما در عوض دولت آمریکا خانواده او را تهدید کرد که به هیچ عنوان نباید به پرداخت این مبلغ برای آزادی فولی اقدام کنند و باید اجازه دهند فولی کشته شود. دولت آمریکا می خواست که جیمز فولی کشته شود زیرا که تنها در این صورت آنها می توانستند عملیات بمباران سوریه را توجیه کنند. و فقط در صورتی این قضیه توجیه می شد که اطمینان حاصل کنند فولی کشته شده است. هیچ چیز برای داعش اهمیت ندارد. آنها اصلا به اینکه چند انسان باید کشته شود تا به اهداف خود برسند، اهمیتی نمی‌دهند. آنها افرادی بسیار بی رحم هستند که هیچ انسانیتی ندارند. تنها چیزی که برای آنها مهم است، پول است و این که چقدر سود می‌برند. آنها بزرگترین و بی رحم ترین گروه قاتل در جهان هستند. کشورهای مختلفی با رویکردهای متفاوت در جهان وجود دارد، برخی مسلمان، برخی مسیحی، برخی سوسیالیست و ... اما همگی می خواهند با امپریالیسم آمریکایی و سلطه واشنگتن بر جهان مقابله کنند. ونزوئلا، روسیه، ایران، سوریه، کوبا و بسیاری دیگر از جمله کشورهایی هستند که می خواهند آزاد باشند و زیر بار سلطه گری آمریکا نمی‌روند. ما مردم آمریکا هم که شاهد نابودی اقتصاد خود بوده‌ایم، دشمنی مشترک داریم. ما باید بدانیم که تبصره های قانون اساسی آمریکا به ما مردم آمریکا آسیب می رساند. در حال حاضر میلیون ها نفر بی خانمان در آمریکا داریم که شب ها در خیابان می‌خوابند و این در شرایطی است که خانه های خالی بسیاری در سراسر این کشور وجود دارد. در رسانه ها شاهد سطح بالایی از استانداردهای زندگی هستیم اما این سطوح بالای استانداردهای زندگی در ازای ریخته شدن خون بسیاری از افراد بدست می‌آید. این استانداردهای بالای رفاه و سبک زندگی در آمریکا از کشتار بسیاری دیگر در سراسر جهان و غارت و چپاول اموال و دارایی های آنها بدست می‌آید.

* بنابراین شما معتقدید که این سناریویی است که از سوی دولت آمریکا طراحی شده بود تا حمله به سوریه توجیه شود؟

موپین: البته که این یک سناریوی ساختگی برای دستیابی به این هدف بود. آنها می خواستند که جیمز فولی کشته شود و او باید کشته می‌شد. آنها خانواده او را از پرداخت مبلغ درخواستی داعش منع کردند و هنگامی که ویدئوی کشته شدن او منتشر شد، آن را در تلویزیون بارها و بارها پخش کردند تا نشان دهند این گروه تا چه حد بی رحم است و باید نابود شود. اما رسانه های آمریکایی این حقیقت را نادیده گرفتند که داعش توسط خود آمریکا تأمین مالی و تجهیز شده است. و اگر هم عنوان شود، عموم مردم آمریکا می گویند، آمریکا یک کشور قهرمان است و هیچ وقت از تروریست ها حمایت نمی‌کند و واشنگتن تنها به گروه های میانه روی سوریه که برای آزادی این کشور تلاش می کردند کمک رسانی کرده است. اما افرادی مثل ما که فعال سیاسی هستیم، درباره مسائل تحقیق می‌کنیم، رسانه های خارجی را نیز رصد می‌کنیم و حقایق را در این رابطه می دانیم.

اوباما اعلام کرده بود که تعدادی تانک در اختیار گروه های میانه رو در سوریه قرار داده است. و هم اکنون که به ویدئوهای منتشر شده از داعش نگاه می کنیم، آنها را سوار بر چه کامیون هایی می‌بینیم؟ آیا این همان کامیون هایی نیست که اوباما به آن گروه به اصطلاح میانه روهای سوریه داده بود؟ آنها هم اکنون صدها کامیونی را در اختیار دارند که اوباما مدعی شده بود به گروه های به ظاهر میانه رو در سوریه اعطا کرده است. از سوی دیگر اسلحه هایی که این گروه استفاده می کند نیز ساخت آمریکا هستند. این یک جنایت است. اما باید بدانیم که آمریکا داعش را دوست دارد و از اقدامات آنها نیز خشنود است.

در ماه ژوئن گذشته، شاهد بیشترین میزان صادرات نفت از عراق از زمان سقوط صدام حسین در این کشور تا کنون بودیم. زمانی که این گزارش را در روزنامه وال استریت ژورنال خواندم می دانستم که بی ثباتی بیشتری را در خاورمیانه شاهد خواهیم بود. آمریکا به هیچ عنوان دوست ندارد شاهد هیچ رقیبی در بازار جهانی باشد. برخی ممکن است تصور کنند آمریکا به عراق می رود که نفت این کشور را غارت کند. اما آمریکا به عراق می رود که رقبایش را نابود کند؛ اصلی ترین تولید کنندگان نفت را و این کار را نیز با از بین بردن این نفت ها انجام می دهد. و می خواهد اصلی ترین تأمین کنندگان نفت جهان را از چرخه خارج کند. چرا که هر چه نفت بیشتری وارد بازار شود، قیمت ها بیش از پیش شکسته خواهد شد. اگر دقت کنید اکثر دشمنان آمریکا در دنیا نظیر ایران و ونزوئلا کشورهایی هستند که نفت دارند و در حال رقابت با بازار نفت داخلی آمریکا و بازار جهانی هستند. دولت آمریکا نمی خواهد هیچ رقیبی را برای خود تصور کند. آنها با رقبای خود با بمب ها و هواپیماهای بدون سرنشین رقابت می کنند. به همین دلیل است که می خواهند بازار جهانی را کنترل کنند.

* بسیاری از مردم در جهان از گروه هایی نظیر القاعده و داعش به عنوان مخرب ترین گروه های تروریستی در جهان یاد می‌کنند. با توجه به کشتاری که توسط ارتش آمریکا در گوشه و کنار جهان صورت گرفته و می گیرد، آیا به نظر شما می توان خودِ ارتش آمریکا را به عنوان یکی از این گروه های خطرناک در نظر داشت؟

موپین: به اعتقاد من تنها گروهی که در دنیا از ارتش آمریکا خطرناک تر است، بانکدارها و کارتل های جنایتکار و همچنین ثروتمندان امپریالیستی هستنند که تلاش می کنند مردم را کنترل کنند. آنها از ارتش آمریکا، ارتش اسرائیل و حتی مجاهدین خلق و هر گروه دیگری استفاده می کنند تا به اهداف خود دست یابند. ارتش آمریکا نیز یکی از بی رحم ترین گروه هایی است که به کشتار مردم می پردازد اما تنها گروهی نیست که مورد استفاده این افراد قرار می گیرد. تنها دشمن اصلی بشریت، گروهی است که آمریکا را کنترل می کند. آنها هیچ رحم و انسانیتی ندارند. مبارزه ای که هم اکنون در جهان وجود دارد، رقابت میان انسانیت و عدم انسانیت است. و افرادی که بر جهان حکمرانی می کنند، هیچ انسانیتی ندارند و اصولا اهمیتی نمی دهند که برای دستیابی به اهدافشان چه تعداد از مردم را باید بکشند و نابود کنند.

مک‌گلدریک: من هم با موپین هم عقیده هستم. حتی در بعد نظامی و حتی با در نظر گرفتن استانداردهای تبلیغات سیاسی (پروپاگاندا) خود آمریکا می توان گفت که ارتش آمریکا از تعداد افرادی که مدعی است توسط بشار اسد کشته شده اند، افراد بیشتری را کشته است. بیش از یک میلیون افغان توسط ارتش آمریکا کشته شده اند. حتی در عراق نیز بیش از نیم میلیون نفر بدست این افراد جان باختند و این ارقام تازه آمار مربوط به کشته شدگان بواسطه اعمال تحریم ها در سال های گذشته را شامل نمی‌شود. حالا با همه اینها بسیار خنده دار است که فردی مثل اوباما به سازمان ملل می‌رود و از دفاع از حقوق بشر و تلاش برای برقراری نظم جهانی صحبت می‌کند و آمریکا را به عنوان پلیس جهانی به تصویر می‌کشد. این بسیار خنده دار است. حتی پلیس آمریکا نیز یکی از خطرناکترین گروه هایی است که می توان از آن یاد کرد. نیروهای پلیس آمریکا همچون گروه های خطرناک جنایتکار هستند که به کشتار مردم می پردازند. و من بسیار خوشحال هستم که هم اکنون این مسائل از طریق یکی از رسانه های ایران برای جهان بازگو می‌شود. در سطح جهانی هم آمریکا باز به همین شیوه پلیس جهانی به حساب می آید. آنها به مرزها و حاکمیت کشورها اهمیت نمی‌دهند.

* سیاست خارجی اوباما در قبال جهان اسلام را چگونه ارزیابی می کنید؟

مک‌گلدریک: وقتی به سال ۲۰۰۸ بر می‌گردیم، جریانی که اوباما را به عنوان رئیس جمهوری آمریکا برگزید آرمان هایی را در سر داشت. این آرمان ها از نارضایتی و خشم مردم درباره جنگ و نیز نارضایتی از زوال حقوق شهروندی در زمان جرج بوش پسر نشأت گرفته بود. اوباما در سال های ریاست جمهوری خود دقیقا همان اقداماتی را ادامه داد که زمانی جرج بوش آغازگر آن بود و نه تنها در سطح بین المللی بلکه بسیاری از مسائل را نیز به داخل آمریکا و میان شهروندان آمریکایی تسری داد. حتی مسئله ای نظیر ترور شهروندان آمریکایی که جرج بوش مخالف آن بود نیز در دوره اوباما اجرا شد. البته مسئله رعایت حقوق بشر در ارتباط با شهروندان و یا افرادی که از تابعیت و شهروندی یک کشور برخوردار نیستند، نباید تفاوتی داشته باشد. حتی برخی از مسلمانان در داخل آمریکا فریب قدرت سخنوری و لفاظی های اوباما را خورده اند و از او درخواست بمباران سوریه را مطرح کرده اند.

* نام برخی از افراد را عنوان می کنم، نظر خود را در دو یا سه جمله کوتاه درباره آنها بیان کنید.

سید حسن نصرالله

مک گلدریک: صادقانه باید عرض کنم که ای کاش او یک رهبر آمریکایی بود. او یک قهرمان است.

موپین: وی پس از تهاجم اسرائیل به لبنان در سال ۲۰۰۶ به بازسازی این کشور کمک شایانی کرد به گونه ای که آن دسته از مردم لوئیزیانای آمریکا که به دنبال طوفان خانه های خود را از دست داده بودند آرزو می کردند ای کاش حزب الله لبنان در لوئیزیانا بود تا به بازسازی این منطقه کمک کند. اقدامات حزب الله در لبنان بسیار الهام بخش بوده است. من اقدامات و اخبار حزب الله را دنبال می کنم و به سخنرانی های سید حسن نصرالله با دقت گوش می کنم. او رهبری است که مردم را دوست دارد. او یک مبارز قهرمان است. حتی خود او اعلام کرده که باید به سوریه برود و شخصا با تکفیری ها و وهابی ها بجنگد و آن ها را شکست دهد. اینها نکات شگفت انگیز و جالبی است. او نماد مقاومت است و در نبرد جهانی برای تحقق آزادی و استقلال، او در جبهه حق و درست قرار گرفته است.

ملک عبدالله، پادشاه عربستان

مک گلدریک: دست نشانده و ریاکار. خطرناک.

موپین: نوکر و دست نشانده. آلت دست. آمریکا همواره کشورهایی مثل ایران و سوریه را متهم می کند که دموکراسی را در کشور خود برقرار نمی کنند و حتی انتخابات به شیوه درست در آنها برگزار نمی شود و یا حقوق بشر را رعایت نمی کنند. حال به من بگویید آخرین باری که در عربستان انتخابات برگزار شد، چه زمانی بود. اصلا انتخاباتی در عربستان در کار نبوده است. کشورهایی مثل قطر، امارات، عمان و عربستان که متحد آمریکا در منطقه هستند، حاکمیت دیکتاتوری دارند. و این در حالی است که انتخابات اخیر در سوریه انتخابات سالم و دموکراتیکی بود. صحبت های آمریکا درباره عدم رعایت حقوق بشر در کشورهایی مثل ایران و سوریه بی معنا است.

محمد جواد ظریف

مک گلدریک: فرد خوبی است. من تا کنون با او دیداری نداشته ام اما شیوه و سبک او را دوست دارم. او نماینده ای قوی و قدرتمند برای ایران بوده است.

موپین: زمانی که وی در سازمان ملل مشغول فعالیت بود، با او دیدار کردم. او فردی سخت کوش است که تلاش کرده با تحریم های ناعادلانه علیه ایران مقابله کند. اگر تحریم ها لغو شوند، این یک گام بزرگ و رو به جلو برای ایران و اقتصاد این کشور است. ظریف کارش را به خوبی به جلو پیش می برد. در حالی که بسیاری از مردم آمریکا بر این باورند که ایران به دنبال تسلیحات هسته ای است، هنگامی که ظریف در تلویزیون سخنرانی می کند و از نیات صلح آمیز برنامه هسته ای ایران سخن می گوید، من با او ابراز همدردی می کنم، اما بسیاری صحبت های او را دروغ می پندارند. این حاصل تبلیغات رسانه ای و پروپاگاندای جانبدارانه رسانه ها در آمریکا است.

سردار قاسم سلیمانی

مک گلدریک: او یک مبارز واقعی است. او یک قهرمان بی ادعا و بی سرو صدا است. طوری که کمتر نام او را می شنویم.

* به عنوان سوال آخر، نظر شما درباره نحوه برخورد خشونت آمیز پلیس آمریکا به ویژه در جریان وقایع اخیر در فرگوسن و استفاده از سلاح های پیشرفته علیه معترضان چیست؟

موپین: من خود شخصاً به شهر فرگوسن رفتم و ناآرامی ها و اعتراضات را از نزدیک شاهد بودم و حتی با همکاری شبکه «پرس تی وی» مستندی با نام «Ferguson in Focus, Hands up; Don’t Shoot» را تهیه کردیم. باید بگویم که آمریکا دارای بیشترین بودجه تسلیحاتی در جهان است و توجیه رهبرانمان این است که این سلاح ها برای حفاظت از امنیت آمریکا و مردمانش است. اما آنچه که ما شاهد آنیم، آن است که برای سرکوب مردم معترض به سیاست های وال استریت از این سلاح ها استفاده می شود.

در فرگوسن، ما به مجرمانی که آمریکا را اداره می کنند اعتراض کردیم. باید گفت از ۵۰ پلیس در فرگوسن تنها یک پلیس سیاهپوست بود. قتل مایکل براون در این شهر موجب شعله ور شدن اعتراضات به تبعیض های نژادی شد. بسیاری از جوانانی که در فرگوسن در اعتراضات شرکت کردند و موجب شکستن شیشه فروشگاه ها شده بودند، به ما گفتند که اگر این کارها را صورت نمی دادند و شیشه ها را نمی شکستند، هیچ کس گوش شنوایی برای شنیدن حرف های آنان نداشت. باید گفت دلیل اینکه آنها این کارها را انجام دادند، زندگی در شرایط وحشت آور و ترور است. سایه این وحشت و ترور برای آنها همیشگی است. پس شکستن شیشه های فروشگاه ها راهی برای جلب توجه مسئولان و مقامات آمریکا است تا در خصوص تبعیض نژادی در این کشور اقدامی صورت دهند.

منی که سفیدپوست هستم، بر سیاهپوستان برتری دارم. این یک واقعیت در آمریکا به حساب می آید و این چیزی است که من آن را نمی پسندم. دوست ندارم که در آمریکا و در چنین محیطی با این شرایط زندگی کنم. به دلیل آنکه من سفیدپوست هستم، مورد بازرسی بدنی قرار نمی گیرم. در حالی که سیاهپوستان و آمریکایی های آفریقایی تبار همواره مورد بازرسی بدنی قرار می گیرند. اینها واقعیات جامعه آمریکا است.

۲ و نیم میلیون نفر در آمریکا در زندان به سر می برند که نسبت به سرانه جمعیت، این میزان از هر کشوری بیشتر است. با اینکه اداره زندان‌ها در اکثر کشورها به دست دولت ها است، در آمریکا در مواردی اداره زندان ها به دست شرکت های خصوصی است که برای هر زندانی روزی ۶۰ دلار نیز دریافت می کنند. و این بدین معنا است که هر چه تعداد زندانیان بیشتر باشد، سود بیشتری نصیب این شرکت ها می شود.

مسئله دیگر مسئله مواد مخدر است. مسئله مواد مخدر مسئله ای جدی است و این در حالی است که سازمان ها و شرکت ها برای حل این مشکل تلاش نمی کنند.این واقعا شرم آور است که دولت ما در مسیری قرار گرفته که تلاش می کند تا اطمینان حاصل کند که قاچاق مواد مخدر به داخل کشور حتما انجام می شود تا مورد استفاده افراد قرار گیرد. در این صورت است که دولت می تواند افراد بیشتری را دستگیر کرده و در نتیجه سود بیشتری عایدش شود. این قضیه کاملا اثبات شده که دولت تلاش می کند تا از ورود مواد مخدر به داخل کشور اطمینان حاصل کند. این یک فاجعه است. در آمریکا هر چیزی توسط پول به فساد کشیده شده است. در آمریکا هیچ چیزی وجود ندارد که به وسیله پول به فساد کشیده نشده باشد. در ایران همه چیز بر اساس اصول اخلاقی و مذهبی است. خوب و بد در اینجا تعریف شده و معنا دارد. چنین چیزی در آمریکا وجود ندارد. تنها پول و قدرت است که در آمریکا معنا دارد.

مک‌گلدریک: اصول بنیادین آمریکا برده داری و نسل کشی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *