جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۲
۳۸
وقتی دولت‌مردان مواظب لحن مواضع خود نیستند؛

دو اظهارنظر روحانی و ظریف که تیتر یک رسانه‌های غربی شد/ انتظار برای اصلاح

پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب: 380934
اگرچه نمی‌توان تعبیر اوباما از داعش را نادرست تلقی کرد – که داعش نه واقعا دولت است و نه اسلامی – اما تمسک جستن ظریف به سخنان وی برای تعبیر داعش را قطعا می‌توان ناصواب دانست. ظریف به‌عنوان وزیر خارجه یک کشور خاورمیانه‌ای، جمله‌ای برای تعبیر داعش نیافته بود که به سخنان اوباما متوسل شد؟
دو اظهارنظر روحانی و ظریف که تیتر یک رسانه‌های غربی شد/ انتظار برای اصلاح
گروه سیاسی جهان‌نیوز: در آستانه مذاکرات ایران و ۱+۵ در نیویورک که احتمالا باید آن را "نیویورک یک" نام نهاد، دو اظهار نظر از دو دولت‌مرد ارشد ایرانی منتشر شده که نه لحن آنها قابل توجیه است و نه محتوای آنها.

حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم که هنوز عازم نیویورک نشده است، در تهران و گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا انتقادی را از آمریکا مطرح کرد که رسانه‌های جریان غالب غربی با کمال میل آن را به تیتر خود در انعکاس سخنان رئیس دولت بدل کردند: «چرا آمریکا از نیروی زمینی علیه داعش استفاده نمی‌کند؟»

عین عبارات ریاست محترم جمهوری به نقل از سایت ان‌بی‌سی بدین شرح است:
«آیا آمریکایی‌ها از دادن تلفات در عراق می‌ترسند؟ آیا آنها از اینکه سربازانشان کشته شوند در جنگی که ادعا می‌کنند علیه تروریسم است، در هراسند؟»
«اگر می‌خواهند از هواپیما و هواپیمای بدون سرنشین استفاده کنند، به‌طوری که هیچ یک از آمریکایی‌ها مجروح نشود، آیا به این ترتیب می‌توان بدون سختی و ایثار با تروریسم جنگید؟ آیا بدون آن (سختی و ایثار) می‌توان به یک هدف بزرگ دست یافت؟ در تمام مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، کسی پیروز است که آماده ایثار باشد.»
«شاید در بعضی شرایط حملات هوایی لازم باشد... به‌هر حال، حمله هوایی باید با اجازه مردم و دولت آن کشور انجام شود.»

برداشت رسانه‌های غربی از سخنان فوق این بوده است که رئیس‌جمهور ایران از اینکه واشنگتن از نیروی زمینی در عراق استفاده نمی‌کند، ناراحت است. لحن ظاهری سخنان آقای دکتر روحانی نیز همین برداشت را اقتضا می‌کند.

در حسن نیت ریاست محترم جمهوری از این سخنان مطلقا تردیدی نیست. منتها به لحن ایشان در این مصاحبه، انتقاد جدی وارد است. حتما آقای دکتر روحانی بهتر از هر کسی می‌دانند که نه آمریکا واقعا به‌دنبال نبرد با تروریسم است و نه استفاده این کشور از نیروی زمینی در چنین نبردی، می‌تواند نام ایثار به‌خود بگیرد.

حتما آقای دکتر روحانی خود می‌دانند که اگرچه داعش دارای پایه‌های عقیدتی هست اما در شکل‌گیری و تقویت آن، شرایطی که آمریکایی‌ها با اشغال عراق و به راه انداختن جنگ علیه دولت سوریه به‌وجود آورده‌اند، نقش داشته است.

از سوی دیگر، دولت‌مرد دیگری به‌نام محمدجواد ظریف، در لحن گفتار نامناسب، گوی سبقت را از رئیس خود ربود، آن هم در نیویورک. وی در تعبیری که از گروهک تروریستی داعش ارائه کرد، دقیقا از عبارات باراک اوباما استفاده کرد و خواسته یا ناخواسته، بر تعبیر وی از گروهک تروریستی داعش صحه گذاشت: «من این گروه را نه دولت می‌دانم و نه اسلامی و همانگونه که رئیس جمهور اوباما به این مسئله اشاره کرد آنها یک گروه اسلامی نیستند و تنها یک تشکیلات تروریستی هستند.»

اگرچه نمی‌توان تعبیر اوباما از داعش را نادرست تلقی کرد – که داعش نه واقعا دولت است و نه اسلامی – اما تمسک جستن ظریف به سخنان وی برای تعبیر داعش را قطعا می‌توان ناصواب دانست. ظریف به‌عنوان وزیر خارجه یک کشور خاورمیانه‌ای، جمله‌ای برای تعبیر داعش نیافته بود که به سخنان اوباما متوسل شد؟

وی از سوی دیگر، در خصوص مذاکرات هسته‌ای نیز تعبیری داشت که آن هم به تیتر رسانه‌های جریان غالب غربی بدل شد. در حالی که دیگر تقریبا همه می‌دانند که واشنگتن جز سطح محدودی از غنی‌سازی، چیز دیگری را برای ایران در توافق ژنو نپذیرفته و این ادعا که غرب در توافق ژنو، به حق غنی‌سازی ایران اذعان کرده، بی‌پایه و اساس است و به عبارت دیگر، در حالی که عام و خاص می‌دانند که سرانجام مذاکرات فعلی چیست و آنها که روزی به این مذاکرات در خیابان‌های تهران دل بسته بودند، اکنون اگر نه با نیشخند، با تاسف به آن می‌نگرند، آقای دکتر ظریف مدعی شد که هر توافقی از عدم توافق هسته‌ای بهتر است!

رئیس دستگاه دیپلماسی دولت روحانی، در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا اظهار داشت: «من فکر می‌کنم اگر شما حصول هر نوع توافق را با عدم توافق قیاس کنید، باید بگویم آشکار است که حصول یک توافق بسیار بهتر است.»

بر اساس سخنان آقای ظریف، حصول هر توافقی بهتر از عدم حصول آن است! این نه‌تنها موضع نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه نمی‌توان باور کرد که حرف یک دانش آموخته روابط بین‌الملل باشد که البته بسیار هم خود را باسواد می‌بیند!

به هر حال در شرایط فعلی و با توجه به اینکه مذاکرات، نه مذاکرات دولت روحانی با دولت اوباما، بلکه مذاکرات نظام جمهوری اسلامی با نظام قدرت‌محور بین‌المللی است، همچنان سکوت نسبت به برخی اقوال و افعال وزیر امور خارجه و مجموعه تحت امرش به صواب نزدیک‌تر است. اما با پایان یافتن نمایش مذاکراتی ظریف – کری، حتما ایشان باید منتظر حرف‌هایی باشند که تاکنون نشنیده‌اند؛ به‌خصوص اینکه خود ایشان هم خوب می‌دانند که در این مذاکرات، آشکارا انتحار سیاسی کرده‌اند.

ایشان آن روز باید جواب دهند، چرا نظرات کسانی که دولت متبوعشان آنها را کم‌سواد و لایق رفتن به جهنم دانسته، درست از آب درآمده است؟

هرچند امیدواریم مقامات ارشد دولت هر چه زودتر این مواضع نامناسب را اصلاح و تردیدهای به وجود آمده درباره آنها را مرتفع کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


متین
اینکه تیم مذاکره کننده به هر قیمتی !!! میخواهند توافقی را به امضا برسانند ، که شکی نیست . چون اگر غیر از این باشد دیگر حنایشان حتی پیش طرفدارانشان رنگی ندارد . و باید اعتراف به اشتباه بزرگی کنند که از اول نتیجه ان مشخص بود.
سرباز ولایت
Iran, Islamic Republic of
قبول کنید که دارید ی مقدار بی انصافی میکنین. در اینکه دولتمردان ما باید اولا گوش به فرمان رهبری معظم انقلاب باشند و ثانیا از مواضع انقلاب کوتاه نیان شکی نیست ولی آتو گرفتن و مچ گیری از دولتی که حضرت آقا فرمودن مورد تأیید من است، کار جالبی نیست. انتقاد درست به فرموده آقا راهگشاست ولی انتقاد به هر قیمتی درست و مورد رضای الهی نیست. امروز انقلاب وحدت میخواد که لازمه مقاومت همه جانبه هست.
اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای ...
بیخود از طرف رهبری مایه نذار ....اگه این انتقاد غیر منصفانه است لطف کن و نقدش کن و نه صرفا کلی گویی و دروغ گویی ..
متین
یادش بخیر ، احمدی نزاد وقتی با خبرنگاران خارجی مصاحبه میکرد یا سخنرانیهایش در سازمان ملل موجب خشم امریکا و رزیم صهیونیستی میشد .با وجود خطا ها و اشباهاتش بخصوص در دو سال اخر ریاست جمهوری ، ولی همیشه تو دهنی به دشمنان میزد و ارجیف انان را بخوبی پاسخ میداد. ولی ظاهرا جناب روحانی مواظب هستند که با اظهاراتشان موجب تکدر خاطر کدخدا نشوند.!!!!!
United States
تحلیل خوبی بود اما فکر میکنم جناب روحانی کارکشته تر از این حرفاست که بخواد به کسی بهانه بده.
اتفاقا ما هم از همین کارکشتگیشه که فکر میکنیم داره چراغ سبز میده!
حتما تعلیق هسته ای دوره خاتمی که دبیرش آقای روحانی بود ونیز دراز شدن زبان آمریکا برمادراین یکسا ل ازکارکشتگی ایشونه!!!!!!!!
فتوحی
کشته یا نکشته تا بحال که سیاست های ایشون و دولتشون فقط حریف رو زیاده خواه تر کرده
این کارکشتگی و افاضاتشون ما رو کشته.......!!!!!!!!
خدا اخر عاقبت این ملت رو با این عزیزااااااااااان سردمدار به خیر کنه!!!!!!!!
مشکل غرب با ما مسئله هسته ای نیست غرب در توهم نابودی همه دستاوردهای انقلابه پس باید قدرتمند و قدرتمند تر شد
دیپلمات زبده تنها اینجا نیست که زبده گیش ما رو کشته.اونجا که راجع به سوریه میگه رو کجای دلمون جا بدیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
United States
یادتان هست که مسئولین آمریکایی گفتند .توافق نکردن بهتر از توافق بد است.این یعنی دیپلماسی. نه اینکه بگویی هر توافق کردنی بهتر از توافق نکردن است.
ضمنا" اون توافق برد-برد چی میشه. هرچند که از اول به این طرز فکر گفته شد.بازی برد برد در قاعده هیچ بازی نیست. و این فقط یک توهم است.
هر دم ازین باغ بری میرسد ، تازه تر از تازه تری میرسد
احمد
اين ظرافت ها رو تو مسايل اقتصادي دوران احمدي نژاد هم به كار ميبرديد!
حافظه ات یاری نیمده دوست عزیز! یه سر به ارشیوهای سایتها بزن تا یادت بیاد !
قربونت دیگه فرافکنی به دولت قبل از مد افتاده، یه فکر دیگه برای لاپوشانی پیدا کنید.
این هم شده یک حرف تکراری از مادر عروس
چون تو بحث هسته ای نقدی نداشتی طفره رفته جلبک !
کتایون
مثل اینکه در اون دوران نبودید که از این بدترش را در دوران قبل به کار میبردند نه تنها اصلاح طلبها و کار گزاران و سرمایه داران رانتی سیاسی که به جرات میتوانم بگویم اینقدر ازادی سیاسی بود که حتی طرفداران خود احمدی نژاد نیز به بعضی از کارها وسخنان اشتباه ایشان انتقاد میکردند اما نیت ان گروهای اول که ذکر کردم کجا و نیت طرفدارانش کجا حالا هم طرفداران ولایت اگر انتقادی میکنند فقط انتقاد است نه تخریب
منطقی باشید وموضوع رو به هم ربط ندید تازه بر فرض آن دولت اشتباهات داشت آیا این دولت هم باید تکرار کند؟ .....
Iran, Islamic Republic of
نه چون آن موقع . كنتور برق دويست هزار تومان بود و اكنون هفت برابر آن زمان !!!

هههههههههههههههههههههه
دنبال بهونه ايدها!!!
شما اگه جوابی داری بگو ...اصلا متن رو خوندی ؟
اگه ميگفتن ممه رو لولو برد،خوب بود؟؟؟؟
اشتباه مثبت دادم
معلومه داری می سوزی تندروی داعشی ...
طاهرخانی
متاسفانه آقای روحانی سیاست مدار نیست .
یکی از مواردی که باعث می شود در صحبتهای ایشان زیاد حاشیه باشد این است که خیلی صحبت می کنند و بیشتر هم شعاری است .
می بینیم که تکرار خوشبینی بیش از حد آقای روحانی به مذارکرات باعث شده که آمریکا این احساس را داشته باشد که ایران به این مذاکرات نیاز دارد و می توانند از ایران امتیاز بگیرند .
به جند دلیل مذاکرات هسته ای برای ایران نتیجه ای که باید داشته باشد ندارد .
1- چون اسرائیل در سایه خط و خطوط مذاکرات را مشخص می کند .
2- آمریکا صادق نیست .
3 ایران مانع پیشبرد سیاست های آمریکا در منطقه است .
4- سیاست ایران با آمریکا در دو جهت مخالف هم هستند .
5- آمریکا ایرانی می خواهد مثل عربستان ، که هر خواسته ای داشته باشد یک شبه اعمال کند
6- آمریکا با همه کشورهایی که سیاست مسقل داشته باشند برخورد نظامی و یا جاسوسی که در حد براندازی باشد می کنند .
7- نکته آخر این که آمریکا شالاتان کره زمین است و حرف هم فقط باید حرف آنها باشد .
علی
Iran, Islamic Republic of
جهان جان حقتونه
روزی که اون مرده رفته با اقتدار تو قلب دشمن فریاد میزد همه به دنبال ایراد های بنی اسرائیلی بودین
این شد نتیجه بی بصیرتیتان عزیزان
United States
همین اتفاق به صورت شدید تر دارد در حوزه فرهنگ رخ می دهد در حوزه ای که خیلی خطرناک است سکان کشتی فرهنگ دست کسی است که هیچ چیز از فرهنگ نمی داند کار دی÷لماتیک کرده و برعکس خیلی دوست دارد جای جای ÷ای احمد مسجد جامعی و خاتمی بگذارد ... در حوزه فرهنگی 500 نفر از مسولین فرهنگی بسیج دانشجویی به ایشان نامه نوشتند و ابراز نگرانی کردند . خود اقت چندین بار تذکر داده اند . کمسیون فرهنگی هم همیمطور ولی ایشان دارد کار خودش را جلو میبرد الان واقعا ارشاد در حوزه بین الملل و سازمان فرهنگ چه کرده برگزاری چهر تا برنامه موسیقی که نمیشود کار ...... اقای مکارم درست میگوید کار دست نا اهل افتاده و بد تر از اینها سرمان خواهد امد
Germany
وقتی تو منتقد باشی باید هم دکتر ظریف بی سواد باشد. برو خوش باش.
علی اکبر کهنسال
با وجود این دولتمردان ناشی خدا سایه رهبر رو از سر ما کم نکبه همه تکیه و پشت وپناه ما وشیعه بعد از خدا و امام زمان عج فقط به اقا سیدعلی هست با این صحبتهای اقایون به اصطلاح روشنفکر باید منتظر تحریمهی بیشتر بود
جناب احمد آقا نه این که الان قیمت ها تو آسانسور نیست ، نه اینکه الان رکود نداریم ؟ نکنه باورت شده که ما از رکود عبور کردیم ؟ چی شد زمان احمدی نژاد مشکلات اقتصادی تقصیر رئیس جمهور بود ولی الان تقصیر ننه قمره ؟ پس این ترک رو دیوار که میگن کو ؟ همه تحریم ها که سر جاشه . حالا که از پس غرب بر نیومدیم و تحریم هاشونو بر نمی دارن باید عهدنامه ترکمان چای و امضا کنیم
به جهنم که مردم نگرانند به جهنم که امریکا را فریبکار می دانند فعلا توافق را عشق است !!!!
اتفاقا عبارت ظریف نکته سنجی جالبی داره برای اهل دقت....
چون پیام مشخصی رو صادر می کنه....
متین
جهان ، چرا نظرات منو انتشار نمیدی ؟!؟
غفاری
ظریف بی گناه است . امثال ایشان گوششان به دهان این غربی ها است تا سخنی بگویند و اینها همان را تکرار کنند.!
حمید
داعش یا (دولت اسلامی عملیاتی شبکه های جاسوسی غیر مسلمان ) دولتی است با نام اسلامی که توسط غیر مسلمانان راه اندازی شده و بر علیه مسلمانان می جنگند. و تمامی اهداف غرب را برآورد می کنند.
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کند کدخدا را، بعضی ها را ترسانده، بدون اجازه او آب نمی خورند!!!!