شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۷

هزارمیلیارد پول بیت‌المال درحساب‌فروشگاه‌ها

يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 381320
با توجه به قیمت تمام شده حداقل ۲۰۰ تومانی هر تراکنش فروشگاهی و هزینه سالانه هزار میلیارد تومانی این تراکنش‌ها درصورت اجرایی شدن سیاست اخذ کارمزد از پذیرنده‌ها از آبان ماه فروشنده ها باید طی یک سال ۵۰۰ میلیارد تومان کارمزد پرداخت کنند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، دریافت کارمزد از پذیرنده های فروشگاهی یکی از تصمیمات در حال بررسی در شورای پول و اعتبار است که بناست تا آبان ها سیاست های مربوط به آن تصویب و اجرایی شود.

براساس این طرح دارندگان دستگاه های کارتخوان فروشگاهی باید به ازای هر تراکنش ۱۰۰ -۱۵۰ تومان کارمزد پرداخت کنند البته آنطور که مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی به خبرنگار تسنیم گفته است این کارمزد ۵۰-۶۰ درصد قیمت تمام شده تراکنش‌هاست.

بررسی های انجام شده در بانک مرکزی نشان می دهد که قیمت تمام شده هر تراکنش در شبکه بانکی ۲۰۰-۲۵۰ تومان است بنابراین با اجرایی شدن طرح دریافت کارمزد از پذیرنده ها، این افراد باید طبق اعلام بانک مرکزی نیمی از قیمت تمام شده را پرداخت کنند.

آخرین آمار شاپرک از تعداد تراکنش‌ها در کل کشور نشان می دهد که مجموع تراکنش های پایانه های فروش در خردادماه حدود ۵۰۰ میلیون تراکنش است.

گفتنی است تراکنش ها در پایانه های فروش شامل خرید، مانده گیری و پرداخت قبوض و خرید شارژ است که به ترتیب سهم تراکنش ها در این بخش‌ها عبارتند از ۲۹۴،۷۰۳،۸۲۶ ؛ ۸۷.۵۵۳.۱۳۹ و ۴۷،۶۸۹،۸۱۲ میلیون.

با احتساب به آمار یک ماهه تراکنش های پایانه های فروش و همچنین با توجه به قیمت تمام شده ۲۰۰-۲۵۰ تومانی این تراکنش ها باید گفت که هر ماه ۸۵ میلیارد و ۹۸۹میلیون برای این بخش هزینه می شود.

همچنین یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان میدهد که در طول ۱۲ ماه هزینه ای که برای تراکنش های فروشگاهی می شود چیزی حدود یکهزار میلیارد تومان است.

اما در صورت اجرایی شدن دریافت کارمزد از پذیرنده ها از آبان ماه با تصویب رقم ۱۰۰-۱۵۰ تومانی اگر آمار یک ماه را در ۱۲ ماه ضرب و حاصل را در کارمزد احتمالی ۱۰۰ تومان ضرب کنیم عددی که بدست می آید۵۰۰ میلیارد تومان است. یعنی از این پس فروشگاه ها باید نیمی از هزینه تمام شده تراکنش های فروشگاهی را خودشان پرداخت کنند.

لازم به ذکر است که طبق اعلام مدیرکل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی تا کنون این هزینه از حساب بیت المال صرف پایانه های فروش می شده و دیگر بانک مرکزی نمی خواهد از این حساب به ۲ میلیون مغازه یارانه بدهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بازم فکر کنم هزینش از چاپ اسکناس کمتر باشه !!!!!
شریفی
بسمه تعالی
بی شک مغازه های کوچک این مبلغ را یا از مشتری دریافت خواهند کرد و یا اینکه عطای دریافت الکترونیکی را به لقایش خواهند بخشید.
به شدت باعث کاهش علاقه مندی افراد به استفاده از دستگاه های خودپرداز میشه
حمید
خب شما بگید با هزار میلیارد دقیقا چکار می کنن؟
هر دستگاهی حدود 70 هزار تومن وارد میشه یعنی ما در ایران 15 میلیون دستگاه پز داریم؟ دقیقا خرج چی میشه ؟کاغذ رول ؟ خرید و نگه داری سرورهای کوانتمی!؟ ارتقا و امنیت !!! شبکه ؟ زیرساخت های غیر دایال آپی نا امن؟
ضمنا چرا دقیقا نمیگید هزینه چقدره ؟ یعنی چی 60 50 درصد یعنی چی 200 تا 250 ؟ برای بعضی از دستگاه ها بانک 700 هزار تومن رو بلوکه میکنه.
اگه اینو با تبلیغات این چند روز بانک ها در مورد استفاده از پایانه ها مرتبط کنید چیزای خوبی دستگیرتون میشه.
Iran, Islamic Republic of
واقعا هر تراکنش 250 تومان هزینه داره؟؟؟
باورش سخته
اصلا بعیده در این حد باشه که این بنده خدا میگه
زین پس مثل سابق مردم پولشان را همراه خودشات برمی دارند نه کارت پولشان را
saeed
هیچ حرفی ندارم ولی از رای به روحانی پشیمانم.