جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
سفر بي‌سر و صداي هيئت فرهنگي ايران به امريكا جريان‌ساز شد

حضور معاون هنري وزارت ارشاد در كنفرانس تجاري امريكا!

يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 389322
سفر يك هيئت فرهنگي از ايران به امريكا آن هم در سكوت خبري سؤالات بسياري را در اذهان رسانه‌هاي داخلي و خارجي به وجود آورده است؛ آن هم در شرايطي كه گفته مي‌شود دليل اين سفر رايزني براي حضور اركستر سمفونيك امريكايي «‌پيتسبورگ» در ايران است...
حضور معاون هنري وزارت ارشاد در كنفرانس تجاري امريكا!
به گزارش جهان، سفر يك هيئت فرهنگي از ايران به امريكا آن هم در سكوت خبري سؤالات بسياري را در اذهان رسانه‌هاي داخلي و خارجي به وجود آورده است؛ آن هم در شرايطي كه گفته مي‌شود دليل اين سفر رايزني براي حضور اركستر سمفونيك امريكايي «‌پيتسبورگ» در ايران است؛ اما برخي رسانه‌هاي امريكايي با توجه به حضور اين هيئت ايراني در مجمع تجاري پيتسبورگ كه محل گردهمايي فعالان اقتصادي امريكا بوده است، ادعا كرده‌اند كه سفر اين هيئت به منظور مذاكره با شركت‌كنندگان در مجمع اقتصادي و تلاشي براي ايجاد يك گروه فشار براي لغو تحريم‌هاي ايران بوده باشد.

 به تازگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هيئتي فرهنگي را به امريكا اعزام كرده است كه برخي منابع آگاه، دليل سفر اين هيئت را رايزني براي حضور اركستر سمفونيك امريكايي «پيتسبورگ» در ايران عنوان كرده‌‌اند. سفر اين گروه در سكوت خبري اما منجر به شكل گرفتن شايعات بسياري درباره دلايل سفر آنها شده است. سال گذشته خبري مبني بر حضور اركستر سمفونيك امريكايي «پيتسبورگ» در جشنواره موسيقي فجر منتشر شد. اما اركستر سمفونيك پيتسبورگ كشور امريكا اعلام كرد كه فقط در شهريور ماه مي‌تواند در ايران حضور داشته باشد و با توجه به برگزاري جشنواره در ايام سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، حضور اين گروه عملاً منتفي شد.

حالا خبرگزاري امريكايي «‌فري بيكن»‌ طي گزارشي با انتشار خبر حضور اين هيئت فرهنگي ايراني در كنفرانسي تحت عنوان «مجمع تجاري پيتسبورگ» ‌كه از قضا محل گردهمايي شركت‌هاي بزرگ اقتصادي امريكا است، اين شائبه را ايجاد كرده است كه اين گروه براي مذاكره با شركت‌هاي امريكايي و ايجاد گروه فشار براي لغو تحريم‌هاي ايران به امريكا سفر كرده است.
از قضا اين كنفرانس در روز سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شده است و هيئت فرهنگي ايران به سرپرستي علي مرادخاني، معاون هنري وزارت ارشاد و نيز همراهي چهره‌هايي چون «حسين موسويان» عضو ارشد اسبق تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران، فرزين پيروزپي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، علي ترابي دبير جشنواره موسيقي فجر و مهدي فريدزاده نماينده جامعه جهاني هنر ايراني درست چند روز بعد از آن به امريكا سفر مي‌كنند كه مجمع تجاري بحث برانگيز لندن با تمركز بر ايران در انگليس برگزار شده بود.

در هفتمين كنفرانس سالانه تجاري پيتسبورگ اما كرگ سوليوان، مشاور ارشد امور استراتژيك در قبال ايران در وزارت خارجه امريكا به هيئت ايراني ملحق مي‌شود و سخنراني كوتاهي درباره ديپلماسي فرهنگي نيز ارائه مي‌دهد؛ نكته‌اي كه برگزار كننده اين كنفرانس نيز بر آن تأكيد دارد و مي‌گويد كه سفر هيئت ايراني بيش از هر چيز با هدف انجام مذاكرات كلي پيرامون ديپلماسي فرهنگي ميان ايران و امريكا صورت گرفته است و نه چيزي بيشتر.

با اين حال، علي آلفونه عضو ارشد «بنياد دفاع از دموكراسي‌ها»(مستقر در امريكا) گفته است كه نشست پيتسبورگ به نظر مي‌رسد تلاشي از سوي موسويان براي ايجاد يك گروه فشار براي لغو تحريم‌هاي ايران بوده باشد.

وزارت امور خارجه امريكا نيز اين اظهارات را رد كرده و اطمينان خاطر داده است كه هيچ نقشي در ترتيب دادن سفر هيئت ايراني به امريكا نداشته، تنها ويزاي اين هيئت را تأييد كرده و ساليوان را براي سخنراني به اين كنفرانس فرستاده است. وزارت امور خارجه امريكا همچنين تأكيد كرده است كه سفر هيئت ايراني به منظور ارتقاي ديپلماسي فرهنگي ميان دو كشور صورت گرفته و در اين سفر هيچ مذاكره تجاري انجام نشده است.

از قضا عنوان نشست مذكور «افزايش تجارت بين امريكا و خاورميانه» بود و رسماً در آن اشخاص رده بالا از وزراي كشورهاي خاورميانه، امريكا و نيز تصميم‌گيران شركت‌هاي بزرگ جهاني روي افزايش فرصت‌هاي تجاري بين امريكا و خاورميانه تمركز داشتند.

«‌فري بيكن»‌ در عين حال به نقل از وزارت امور خارجه امريكا نوشته است كه هدف اصلي از اين ملاقات‌ها، پي‌ريزي تبادلات موسيقي ميان ايران و پيتسبورگ بوده است.
از سويي ديگر ماري هارف، سخنگوي وزارت خارجه امريكا، در توئيتر خود در واكنش به گزارش «فري‌بيكن» مبني بر حضور هيئت ايران در امريكا نوشته است: اين سفر هيچ ارتباطي به مسائل تجاري نداشته و هيچ چيز «مشكوكي» در مورد آن وجود ندارد.
منبع : روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *