پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳

اره برقی بود یا انقلاب زیبا؟!

دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 379224
جمعه شب آخرین قسمت از سریال انقلاب زیبا در حالی بر آنتن شبکه اول سیما جای گرفت که تصاویر وحشتناک شکنجه های مرگبار و منزجرکننده، بدون هشدار قبلی چاشنی تند و غیر قابل تحمل فیلم شده بود.
به گزارش جهان به نقل از جوان؛ سال های سال است که پخش تصاویر منزجرکننده در شبکه های تلویزیونی همواره مورد توجه قرار گرفته و در صدا و سیمای ما هم پخش صحنه های خشن و آزار دهنده همواره از خط قرمز بوده است، اما پخش قسمت پایانی سریال انقلاب زیبا، با صحنه های خشن و آزار دهنده بدون هیچ گونه هشدار، مسئله ای بود که خیلی ها را در ابتدا منزجر و در ادامه متعجب کرد.

۱۸ مرداد ماه سال جاری، سریالی به آنتن ساعت ۲۲: ۱۵ شبکه اول سیما پیوست با بازی علیرضا کمالی، آزاده صمدی، آتیلا پسیانی و فریبا کوثری که ماجرای زندگی زوج جوانی را روایت می کرد که با ورود پدر دختر وارد مراحل تلخ و ناگواری می شوند.

فیلم پس از کمتر از یک ماه، شامگاه جمعه چهاردهم شهریورماه به پخش خود در شبکه اول سیما پایان داد تا با این پایان، آغازگر اما و اگر های تازه ای در خصوص خط قرمز های پخش صحنه های منزجر کننده در سیما باشد.

جالب اینجا است که حامد عنقا نویسنده انقلاب زیبا، چندی پیش در گفت وگویی با اشاره به خشونت قسمت های پایانی سریال اظهار کرده بود که در قسمت های آتی انقلاب زیبا خشونتی را می بینید که هیچگاه باورتان نمی شد که تلویزیون نشان دهد!

انگار خود نویسنده هم باور نمی کرد که صحنه های خشونت باری که روی کاغذ نوشته است در پخش دچار ممیزی نشود، غافل از اینکه جمعه شب تلویزیون ممیزی های پیشین خود در خصوص پخش صحنه های خشونت بار را به کناری می گذارد تا صحنه های شکنجه مانند برق وصل کردن به صندلی و بدن، کشیدن ناخن و سوزن کردن زیر ناخن و داغ کردن سوزن ها و دریل کردن دندان ها را مقابل دیدگاه میلیون ها تماشاگری به نمایش در آورد که بدون توجه به سن و سال و بی خبر از همه جا، مقابل تلویزیون نشسته بودند.

ممنوعیت پخش صحنه های خشونت بار در رسانه ملی با این حجم از مخاطبان، بیش از همه به دلیل تأثیرات مخرب روانی و اجتماعی است که این آثار می تواند در ذهن مخاطبان به خصوص قشر کودک و نوجوان بر جای بگذارد، مسئله ای که باعث می شد رسانه ملی در پخش فیلم های سینمایی غربی هم همواره از پخش صحنه های منزجر کننده ممانعت کند.

از طرف دیگر پخش صحنه های خشونت آمیز در شبکه های تلویزیونی در تمامی جهان همواره با هشدارهای متعدد در ابتدا و در طول برنامه همراه است تا مخاطبان به خصوص کودکان و نوجوان از ادامه تماشای چنین برنامه هایی باز داشته شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *