پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱

سخنان کی‌روش درباره رنگ‌های پرچم‌ ایران و بازگشت‌ رحمتی و... +فیلم

شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۱
کد مطلب: 391185
سرمربی تیم ملّی فوتبال کشورمان گفت: وقتی که می‌بینم انتقادها از افرادی می‌آید که به اندازه صفر دستارود برای تیم ملی داشتند برای خودم خوشحال می شوم .
سخنان کی‌روش درباره رنگ‌های پرچم‌ ایران و بازگشت‌ رحمتی و... +فیلم
به‌ گزارش جهان، کارلوس کی‌روش با حضور در برنامه ورزش از نگاه دو ابتدا در مورد درگذشت مرتضی پاشایی خواننده پاپ ایران اظهار داشت: من هم درگذشت مرتضی پاشایی را به هواداران، خانواده، دوستان و اهالی موسیقی ایران را تسلیت می‌گویم. من امشب دیدم که مردم برای این هنرمند در خیابان حضور داشتند.

وی در خصوص تأکیدش روی سرعت بازیکنان در تمرینات تیم ملی و همچنین علت کُند بودن بازیکنان ایرانی خاطرنشان کرد: تنها یک راه برای پیشرفت در این زمینه وجود دارد و آن هم سخت کار کردن است،‌ این کار باید تکرار شود البته کیفیت زمین‌ها هم می‌تواند در این زمینه کمک کند و البته سیستم رقابتی هم می‌تواند در پیشرفت این موضوع تأثیر داشته باشد.

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان درباره اینکه آیا برای بازی با کره‌جنوبی نگرانی ندارد گفت: نه به هیچ، ما با ذهنیت شفاف که بسیار مهم است به بازی با کره نگاه می‌کنیم. البته برای این بازی کارهایی داریم که باید انجام دهیم، ابتدای بازی بازیکنانی که در جام جهانی حضور داشتند به میدان می‌روند البته ۸،۹ بازیکن جوان هم در تیم حضور دارند که در زمان مناسب از آنها استفاده کنیم.

کی‌روش در مورد حمایت از تیم ملی عنوان کرد: من هم از تمامی هواداران درخواست دارم تا جایی که امکان دارد از تیم حمایت کنند چون بازیکنان لیاقت این حمایت را دارند. من یک ایده‌ای دارم و می‌گویم پیراهن ۱۲ متعلق به هواداران و تمام هواداران استحقاق پوشیدن این پیراهن را دارند.

وی در خصوص انتقادی که در این مورد مطرح می‌شود که فهرست کی‌روش بعد از جام جهانی تغییر نمی‌کند و همان تیم برزیل به استرالیا می‌رود گفت: اگر من این اعتقاد را داشته باشم که بهترین تیم همان تیم برزیل است و باید به استرالیا برود، چرا که نه. البته فکر می‌کنم بعضی از انتقاد ها پایه و اساس ندارد اگر شما اردوی پرتغال توجه کنید می‌بینید که ۱۰ بازیکن جدید در این حضور داشتند. وقتی شما در بین ۲۴ نفر ۱۰ تغییر دارید بازهم یعنی همان تیم برزیل به استرالیا می‌رود؟

سرمربی تیم ملی ادامه داد: البته تیم ملی مثل سوپر مارکت نیست. مسیر شما هم حتماً انتخاب بازیکن باتداوم است و این تداوم باید ادامه داشته باشد. با قرعه‌کشی نمی‌شود بازیکن به تیم ملی دعوت کرد . این به این معنی است که بازیکنان ثابتی در تیم هستند؟ به هیچ عنوان! من این را ثابت کردم که. وقتی به تیم ملی آمدم برخی از بازیکنان بابت حضورشان در تیم ملی اعتبار بود اما من با این کار را مخالفت کردم. الان بازیکنانی مانند آزمون، گردانی، رفیعی و ... در تیم ملی هستند. این یعنی تیم ملی تغییر کرده است.

کی‌روش ادامه داد: باید ساخت مسیر جدید را بدانیم و خون جدید به تیم ملی تزریق کنیم ولی پایه تیم را نمی‌توانید از یک بازی تا بازی دیگر تغییر بدهید. در حال حاضر در تیم این مسئله در تیم ما صحت دارد و مصداق آن هم ۱۴ بازیکنی هستند که تجربه جام جهانبی را دارند و تجربه و انگیزه آنها می‌تواند برای جام ملت‌های آسیا به تیم ملی اعتماد به نفس بدهدو فقط به جوان‌ها نگاه کنید، بازیکنانی که میانگین سن آنها ۲۲ و ۲۳ سال هستند، این هم برای آنهایی که می‌گویند که من برای آینده کاری نکردم. آنهایی که این حرف‌ها را می‌زنند خودشان برای تیم ملی چه کار کردند. بازیکنان جوان در پرتغال بودند و من از این مسئله و حضور آنها در تیم ملی بسیار خوشحال هستم.

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود برخی از بازیکنان بعد از جام ملت‌های آسیا دیگر نمی‌توانند برای تیم ملی بازی کنند و یا اینکه انتخاب دروازه‌بان‌های تیم ملی فاغ از اتفاقات لیگ بوده است، اظهار داشت: من باید این نظرات را بپذیرم و احترام بگذارم به این نقط نظرات، اما وقتی که می‌بینم این انتقادت از افرادی می‌آید که به اندازه صفر دستارود برای تیم ملی داشتند برای خودم خوشحال می شوم . من همیشه در زندگی و کار انتقاد را قبول می‌کنم و کنار می‌آیم ولی وقتی شما انتقاد می‌کنید به این معنی نیست که حرف شما صحیح است و فقط نظر می‌دهید. فوتبال دادگاه خوبی دارد به اسم نتیجه و نتیجه نشان دهنده عملکرد شما است.

سرمربی تیم ملی ادامه داد: در مورد مسئله دروازه‌بان‌ها به هیچ عنوان فرار نمی‌کنم! قبل از جام جهانی ۵ دروازه‌بان را انتخاب کردیم. حقیقی، احمدی، مکانی، لک و بیرانوند که همه به غیر از احمدی جوان بودند، همینطور دانیال داروری که در بوندسلیگا بازی می‌کرد. بعد از برزیل در پرتغال با گلرهای جدید کار کردیم. حقیقی با ۲۲ سال سن ثابت کرد چند سال می‌تواند درون حضور داشته باشد. فروزان هم همراه ما در اردوی پرتغال بود. امروز او دروازه‌بان اصلی استقلال است، مطمئنا یک دلیلی است برای اینکه قلعه‌نویی فروزان را به عنوان دروازه‌بان ثابت انتخاب کرده است.

کی‌روش افزود: بیرانود هم جوان وهم با پتانسیل است، عملکرد و سوشا مکانی هم مشخص است او دروازه‌بان اصلی تیم بزرگی به نام پرسپولیس است. بعد از بازی با کره‌جنوبی و با اشتباه ناظر بازی مکانی دو جلسه محروم شد در حالی که مربیان کره ۲ بار مشت او را زدند به همین دلیل این دروازه‌بان جام جهانی از دست داد. هر سه دروازه‌بان استحقاق این را دارند که در تیم ملی حضور داشته باشند. این ثابت می‌کند که لیگ را از نزدیک نگاه می‌کنیم.

البته این فرصت را پیدا می‌کنم توضیح بدهد وظیفه من این نیست فقط لیگ بلکه تیم ملی را هم نگاه کنم ، بازیکنانی که در خدمت باشند نه اینکه از تیم ملی استفاده کنم. بازیکنانی ببینم که برای تیم ملی بمیرند نه اینکه بقیه برای آنها بمیرند. باید در تیم ملی افراد شجاع را ببینم و همینطور بازیکنانی که به تیم ملی پشت نکردند. خیلی خوشحال هستم که با این گروه از بازیکنان کار می‌کنم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا همیشه ساعتی با پرچم ایران را به دست دارد، گفت: این ساعت برای جام جهانی است در آنجا هر تیمی ساعت مخصوص خودش را داشت. البته این داستان از بازی با کره در تهران شروع شد. آن بازی برای ما دشوار بود بعد از شکست تلخ مقابل لبنان آمده بودیم تا کره را شکست بدهیم. در آن برهه از زمان هیچ‌کس به تیم ملی امیدی نداشت چون کره‌جنوبی واقعاً قوی بود. بیایید واقعیت‌ها را ببینیم. در ۱۰ سال گذشته ایران زیادی در اروپا داشت و کره حتی یک لژیونر هم نداشت اما حالا به ۱۰ سال بعد نگاه کنیم، ۵ نفر از بازیکنان کره‌جنوبی آلمان و ۳ نفر انگلیس بازی می‌کنند که همه هم بازیکن ثابت هستند. در آن بازی به خاطر دارم دومین کارت قرمز عمرم را دریافت کردم.

سرمربی تیم ملی ادامه داد: وقتی از کتار زمین اخراج شدم روی سکوها یک پسر بچه کوچک پرچم را به من داد که آن را تا آخر بازی نگه داشتم من آدمی نیستم که به خرافات اعتقاد داشته باشم اما از آن بازی به بعد هر چیزی که پرچم ایران داشته باشد را با خود به همراه دارم مخصوصا آن پرچم کوچک را. این رنگ‌ها (رنگ‌های پرچم ایران) رنگ‌های شانس من هستند.

کی‌روش در مورد اعتراض برخی از بازیکنان لیگ ایران به تعویض شدنشان گفت: البته مدیریت بعضی از بازیکنان در سراسر دشوار است . بعضی از بازیکنان احساسی‌تر هستند و در شرایط مسابقه عکس‌العمل‌های دارند که احساسی است. باید با بازیکنان جوان صبور باشیم و مدارا کنیم اما در کنار آن با نظم باشیم. این مسئله فقط راجع به بازیکن نیست بلکه برای همه عوامل تیم است. از نگاه من این الگو مهم است که بازیکنانی که سن بیشتری دارد باید تجاربش را به بازیکنان جوان منتقل کنند و الگوی مناسبی باشند. مهم این است که جوان‌ها از باتجربه‌ها یاد بگیرند که چطور با مسائل برخورد کنند. البته رسانه‌ها هم در تمام جهان یک سری از بازیکن جوان‌ را در زمان کوتاه بزرگ می‌کنند. بار دیگر تکرار می‌کنم بازیکنان جوان ازطریق نظم توسط مربیان و الگوی گیری از بازیکنان با تجربه حرفه‌ای باشند.

وی در مورد نظر مثبت بازیکنان بزرگ پیشین جهان در مورد خودش خاطرنشان کرد: خوشحال شدم از صحبت‌‌های خوشایندی که بازیکنان بزرگ جهان را در مورد من انجام دادند اما باعث خرسندی بود که این کارشناسان در مورد کار تیمی ایران در جام جهانی صحبت کردند. البته در این صحبت‌ها اشاره شد راجع به اینکه پایه‌های یک تیم بازی به بازی تغییر داده نمی‌شود. تیم ملی آلمان از سن زیر ۱۴ تا قهرمانی جهان آمد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: باید تجربه جام جهانی را به جام ملت‌های آسیا انتقال بدهیم و این تجربه توسط بازیکنان با تجربه مانند یک میراث برای جام ملت‌ها باشد. ما باید اعتقاد روحی داشته باشیم که می‌توانیم به هدفمان برسیم. حالا مهمترین کار در قدم بعدی چه چیزی است؟ برای ما اتفاقات گذشته اهمیت ندارد اما هیچ شکی نداریم که عملکرد تیم ملی برزیل کمک کرد تیم به تیم ملی احترام گذاشته شود این مسئله (احترام) هم در فوتبال و هم در زندگی وجود دارد اما حفظ آن دشوار است. در برزیل کسی از ما توقع نداشت نتیجه بگیریمبهترین دوستان ما می‌گفتند مقابل نیجریه شکست می‌خوریم، ۴،۵ از آرژانتین دریافت می‌کنیم و مقابل بوسنی هم هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد اما حالا مسئولیت سنگین شده و همه از تیم ملی توقع دارند.

کی‌روش خاطرنشان کرد: در جام خلیج فارس ۶ بازی مساوی شده و برنده نداشته است. تیم اردن در هیچ بازی خانگی شکست نخورده اما امشب در خانه از کره جنوبی شکست می‌خورد این یعنی همه چیز در آسیا به هم نزدیک است. کره جنوبی ۳ بازی با ارگوئه، کاستاریکا و پاراگوئه انجام می‌دهد اما چه اتفاقی برای ایران رخ می‌دهد؟ هیچ چیز! یک اردو در پرتغال و دو بازی با تیم‌های باشگاهی. امارات؛ قطر و بحرین حریفان سنتی ایران هستند ممکن است بازی‌ با آنها احساسی و پایاپای باشد که در این صورت تمرکز و تعهد نیاز است تا به هدف برسیم.

وی ادامه داد: از خرداد تا دی قطر، بحرین و امارات ۱۲ تا ۱۴ بازی دوستانه انجام می‌دهند حالا کجا می‌توانیم تفاوت را ایجاد کنیم، فقط تجربه حضور در جام جهانی آن هم از طریق پایه‌های تیم. از امروز تا شروع جام ملت‌ها نباید فرصتی از دست بدهیم، حتی یک جلسه تمرین و باید تمام بازیکنان را در اختیار داشته باشیم چون جام ملت‌های آسیا برای ما سخت‌تر از جام جهانی است. توقع هواداران زیاد شده و می‌‌خواهند در جام ملت‌ها موفق باشیم. شما چه فکر می‌کنید توقع آنها بیشتر شود یا کمتر، توقع هواداران تیم ملی و بازیکنان بیشتر باشد یا کمتر؟ اگر همه توقع و آروزی بزرگ دارند باید حمایت بیشتر باشد یا کمتر؟ اما الان هم چیز کم است کار ما دشوار اما نمی‌خواهیم از مسئولیت فرار کنیم و می‌خواهیم با بهترین عملکرد در جام ملت‌ها حاضر شویم.

سرمربی تیم ملی در خصوص اینکه آیا برای سه بازی گروهی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا تضمین خاصی می‌دهد گفت: نه، نمی‌توام هیچ قولی بدهم، یعنی هیچ مربی در دنیا قول چیزی نمی‌دهد اما بهترین تلاش را انجام می‌دهیم و می‌جنگیم کاری که انجام می‌دهیم این است که در هر سه بازی برای سه امتیاز به زمین می‌رویم و و نتیجه هم دست خدا است. من همیشه مسئولیت تصمیمات خودم را به عهده می‌گیرم.

کی‌روش افزود: ایران در چند سال گذشته و در رنکیگ فیفا تیم اول آسیا بوده اما واقعیت این نیست، کره و ژاپن بهترین تیم‌های آسیا هستند و اگر برنامه ریزی نشود ایران برای آینده ضرر می‌کند. جام ملت‌ها برای ایران مهم است اما باید برای آینده تیم‌های پایه، استادیوم و .. کار کنیم تا به مشکل بر نخوریم چون در آینده مورد سؤال قرار می‌گیریم.

وی در مورد اینکه برای جام ملت‌ها چه نیازهای وجود دارد و اینکه فدراسیون، وزارت ورزش و یا اسپانسر باید این نیاز‌ها را برطرف کنند اظهار داشت: وقتی راجع به حمایت بیشتر حرف می‌زنم به دو خیابان متفاوت اشاره می‌کنم که یکی از آنها هدف کوتاه مدت است. برای موفقیت در استرالیا نیاز به حمایت مالی، تجهزیات و ... است. اگر برای بازی‌های دوستانه حمایت‌های مالی بیشتری صورت نگیرد فقط باید روی فلسطین و عراق حساب کنیم!

سرمربی تیم ملی ادامه داد: هیچ شکی نیست فعالیت تیم ملی با پول در ارتباط است و پول با این تجارت صحبت می‌کند. وقتی شما مقایسه می‌کنید هزینه انجام شده را با قهرمانی می‌بینید که هزینه بسیار کم است. مسلماً با یکی، ۲ میلیون یورو هیچ تیمی صاحب جایگاه و احترام در رسانه نمی‌شود. فوتبال تنها چیزی است که باعث احترام می‌شود و این را همه می‌دانند و اگر کسی از این موضوع اطلاع ندارد چیزی راجع به ورزش نمی‌داند. ما برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت به حمایت نیاز داریم. من به همه احترام می‌گذارم اما ۳۴ سال تجربه مربیگری دارم.

کی‌روش افزود: وقتی شما تجربه خوبی در جام جهانی دارید توجهات به تیم ملی بیشتر می‌شود. الان رقبا سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دادند تا ما را شکست بدهند. اما نقاط دیگری هم وجود دارد که اهداف میان مدت و بلند مدت است که من این اهداف و موفقت تیم ملی را در این بخش ضمانت می‌کنم. ما باید بدانیم اولین قدم برای پیشرفت زمین‌های بهتر است که بدون آن به جایی نمی‌رسیم. دومین پیشنهاد این است که کار در تیم‌های پایه حرفه‌ای باشد.

وی تصریح کرد: ایران و آلمان نمی‌شود با هم مقایسه کرد اما متدها می‌شود مقایسه و آنالیز کرد. تیم عالی آلمان قهرمان جهان می‌شود که برای برنامه توسعه ۹۶ میلیون یورو آماده کردند یک هفته بعد از قهرمانی جهان برنامه‌ای جدید ریخته می‌شود که با بودجه ۱۳۶ میلیون یورویی برای قهرمانی مجدد در جام جهانی و جام ملت‌های اروپا. ما نمی‌توانیم در بخش پایه خودمان را با آلمان مقایسه کنیم اما وقتی از موفقیت خارج می‌شویم باید بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم.

سرمربی پرتغالی تیم ملی درباره اینکه چرا مهدی رحمتی به تیم ملی دعوت نمی‌شود گفت : تأکید می‌کنم درهای تیم ملی به روی همه باز است و من هم هیچ جبهه فکری منفی نسبت به رحمتی ندارم اما بعضی افراد این جبهه را دارند. من خیلی خرسند هستم از بازیکنان الان تیم ملی ولی هیچ شکی نیست که اگر تیم ملی در یک بازی به برد احتیاج داشته باشد و برای آن برد به بازیکنی مانند رحمتی، عقیلی و خلعتبری نیاز باشد این کار انجام می‌دهم اما چرا افراد از زحمت کشانی مانند رحمان احمدی که صعود به جام جهانی را مدیون او هستیم تشکر نمی‌کند.

کی‌روش در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا به او توصیه شده پولادی را از تیم ملی خط بزندرگفت: اصلاً اینطور نیست البته فکر می‌کنم مسئله جدی باشد اما بدون بی احترامی به قوانین درخواست دارم برای این مشکل راهکاری انتخاب کنیم چون دوست دارم پولادی در تیم ملی حضور داشته باشد. او بازیکن مهمی ما است و برای تیم ملی درخواست دارم برای این مشکل راه حلی پیدا کنند.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


صدر
Iran, Islamic Republic of
آخه خدایی این بابا چه کار مثبتی برای ارتقا تیم ملی انجام داده تمام اختیارات تیم ملی که هیچ تمام اختیارات فدراسیون را هم داشنه در جام جهانی هم در گروه چهار تیمی چهارم شدیم این همه پول بیزبان هم از بیت المال هزینه اش کردهاند یاد مرحوم دهداری بخیر که تیم ملی رامتحول کرد مربی یعنی دهداری نه این اقا