پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۳
چرا «حق پخش» به فوتبال نمی رسد!

کلاف سر درگم «حق پخش تلویزیونی»/ قانون حق را به کدامیک می دهد؛ فدراسیون فوتبال یا رسانه ملی؟!

دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۰۳
کد مطلب: 431784
حق پخش تلویزیونی در اکثر کشورهای دارای لیگ حرفه ای ورزشی، رقمی بین ۴۵ تا ۷۰ درصد کل درآمد باشگاهها را تشکیل می دهد. مستند به اصول قانونی زیر می توان گفت کلیات این حق، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز پذیرفته شده است.
کلاف سر درگم «حق پخش تلویزیونی»/ قانون حق را به کدامیک می دهد؛ فدراسیون فوتبال یا رسانه ملی؟!
سرویس ورزشی جهان - مسعود پاشنا : در حالی که تنور نقل و انتقالات فوتبال لیگ برتر هر روز گرمتر از روز قبل می شود ولی هنوز فدراسیون فوتبال و سیما بر روی مسئله حق پخش تلویزیونی به توافقی نرسیده اند و همانند سابق به نظر می رسد که زور فدراسیون به تلویزیون نمی رسد !

داستان «حق پخش تلویزیونی» در ورزش و به ویژه دررشته فوتبال تبدیل به کلاف سردرگمی شده که کشیدن آن به هر سو، سردرگمی بیشتری در پی دارد؛ در حال حاضر حدود ۵ سال است که جمله ای تکراری از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال شنیده می شود که اجازه ورود دوربین های صدا و سیما به ورزشگاه ها را نمی دهند. «تهدید» دم دستی ترین گزینه ای بوده که همواره برای گرفتن حق طبیعی فوتبال از صدا وسیما به کار رفته است.

این در حالی است که با حل این معضل مشکل مالی اکثر تیمهای لیگ برتر تا حدود زیادی حل می شود و آنها براحتی می توانند بازیکنان مورد نظر خود را جذب کنند .

آنچه که مسلم است صدا و سیما گران‌ترین و سنگین‌ترین تعرفه‌های تبلیغاتی را از شرکت‌ها و تولید کنندگان برای پخش تیزرهای آنها و پیش، حین و بعد از مسابقات فوتبال دریافت می‌کند. این نشان می‌دهد که ویترین فوتبال، قوی‌ترین، پربیننده‌ترین، کامل‌ترین و فراگیرترین ویترین برای عرضه محصولات و معرفی کالاها و تبلیغات تجاری است.

به گفته کارشناسان، حق پخش تلویزیونی در اکثر کشورهای دارای لیگ حرفه ای ورزشی، رقمی بین ۴۵ تا ۷۰ درصد کل درآمد باشگاهها را تشکیل می دهد. مستند به اصول قانونی زیر می توان گفت کلیات این حق، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز پذیرفته شده است. برابر اصول ۴۶ و ۴۷ و ۲۲ و بند ۵ اصل ۴۳ قانون اساسی:

۱ – هر کس، مالک کسب و کار مشروع خویش محسوب می شود.

۲ – مالکیت اشخاص بر منافع و نتایج کسب و کارشان مشروع و محترم است.

۳ – هیچ شخصی حق ندارد اعمال حق خود را وسیله وارد آوردن زیان و ضرر به دیگران قرار دهد.

۴ – هیچ شخصی حق ندارد به عنوان مالکیت، امکان کسب و کار را از دیگری سلب کند.

۵ – مال و شغل و حقوق اشخاص از تعرض مصون شناخته شده است.

در رویه عملی صدا و سیما نیز این حق تا حدودی به رسمیت شناخته شده و در سالیان اخیر بهای اندکی برایش پرداخت گردیده که البته به هیچ وجه متناسب با ارزش آن نبوده و این درحالی است که درآمدهای قابل توجهی بابت پخش تبلیغات تلویزیونی، در پیش و حین و پس از پخش این مسابقات و رویدادها عاید صدا و سیما شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ماهان
قدرت فدراسیون به تلویزیون نمیرسه
احمد
این فوتبال کثیف
نادر
چرا مسئولین بالاتر رسیدگی نمی کنند و حق فوتبال رو نمی گیرن