جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دغدغه‌‌ا‌ین روزهای مردم کوچه و بازار چیست؟

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب: 396784
در طول یک ماه گذشته نگرانی های مردم در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی بیش از گذشته شده و همین مسئله نیز دولت یازدهم را با چالشی به نام "افکارعمومی" مواجه کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فردا؛ دولت یازدهم روزهای پرکاری را سپری می کند و آنگونه که از فعالیت دولتی ها به نظر می رسد، اعضای کابینه تلاش خود به کار بسته اند تا جناح ها و جریان های مختلف را به هر طریق ممکن با خود همراه سازند.

در این بین اما اتفاقاتی در جریان فعالیت های دولت به وقوع پیوست که نگرانی مردم جامعه را نسبت به شعارهای مطرح شده در دولت یازدهم برای رفع مشکلات افزایش داد.

اقداماتی که بیش از آنکه نشان از توسعه اقتصادی و سیاسی کشور داشته باشد، به نظر تکرار مکرراتی است که مردم آن را در دولت های نهم و دهم با مدیریت محمود احمدی نژاد تجربه کرده اند.

در طول یک ماه گذشته نگرانی های مردم در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی بیش از گذشته شده و همین مسئله نیز دولت یازدهم را با چالشی به نام "افکارعمومی" مواجه کرده است.

اما آنچه که موجب می شود دولت ها برای رفع دغدغه همین افکار عمومی تمام سعی و تلاش خود را بکار بندند، شعارهایی است که در ایام انتخابات ریاست جمهوری توسط کاندیداها مطرح می شود.

حالا بعد از گذشت یکسال و نیم، نوبت به حسن روحانی رسیده که با نماد "کلید حل مشکلات" پای به عرصه نهاد و با شعارهای رنگارنگ به مردم قول حل مشکلات سیاسی و اقتصادی جامعه را ارائه کرد.

بخش اول- مسائل سیاسی

نتیجه مذاکرات- بر کسی پوشیده نیست که مهمترین و پرخبرترین وزارتخانه دولت یازدهم در طول یکسال و نیم گذشته، وزارت امور خارجه به سبب چندین و چند دور مذاکره با کشورهای غربی بوده است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دولت یازدهم در طول یکسال و نیم گذشته تمام تخم مرغ های خود را در سبد مذاکرات قرار داده و همین مسئله سبب شد تا از بسیاری از کاستی های موجود در کف جامعه فراموش شود.

البته در طول این مدت نیز مردم همگام با دولت منتظر نتیجه این مذاکرات شدند، اما پس از نزدیک به ۱۵ ماه مذاکره بین هیئت ایرانی و طرفین غربی، نتیجه ای جز تمدید مذاکرات تا تیرماه سال ۹۴ حاصل نشد تا انتقادات از دولت روحانی مبنی بر توجه به وضع داخلی کشور نیز مطرح شود.

همین مسئله این روزها دولت یازدهم را با چالشی جدی مواجه کرده و حسن روحانی نیز در جایگاه ریاست جمهوری همچنان قصد دارد امید برداشته شدن تحریم ها و تعامل کشورهای غربی با ایران را در میان مردم زنده نگه دارد.

بخش دوم- مشکلات اجتماعی- اقتصادی

معضل کم آبی- روزهای ابتدایی تابستان بود که اهالی دولت و مسئولان وزارت نیرو از کمبود آب شرب مورد نیاز مردم سخن گفتند. این روند با توجه به عدم بارش های جوی در تابستان ادامه یافت تا اینکه وضعیت مصرف آب در بیشتر شهرها به هشدار رسید.

در این بین در بیشتر شهرهای کشور آب نایاب شد و در برخی شهرها نیز جیره بندی آب موجب شد تا بار دیگر دولت با انتقادات افکار عمومی مواجه شود.

چالش گوجه ای- اواخر ماه گذشته بود که به یکباره از شهرهای مختلف کشور خبر رسید که قیمت گوجه با افزایشی ۲ تا ۱۰ برابری در کشور مواجه شده است.

در طول یک ماه گذشته هنگام مراجعه مردم به مغازه ها یا بازارهای میوه و تره بار، قیمت گوجه، خریداران را با سردرگمی مواجه می کرد. چراکه قیمت این میوه به یکباره با افزایشی ۲ تا ۱۰ برابری روبرو شد و این قیمت ها در شهرستان های مختلف به تناوب با یکدیگر تفاوت داشت.

اما آنچه بیشتر موجبات تعجب خریداران را فراهم کرده بود، افزایش یک شبه قیمت این میوه قرمز در بازار بود. این در شرایطی بود که در همین ایام، رئیس دولت از پایان رکود و کاهش تورم به زیر ۲۰ درصد خبر می داد.

ماجرای افزایش قیمت نان- همین چند هفته پیش بود که به یکباره مسئولان دولت یازدهم از افزایش قیمت نان سخن گفتند و فردای آن روز نیز قیمت نان با افزایشی ۳۰ درصدی مواجه شد.

این در شرایطی است که در طول یکسال گذشته، قیمت آب، گاز و حتی برق نیز با افزایش هایی مواجه بوده و همین حرکت چراغ خاموش دولت در زمینه افزایش قیمت ها، انتقادات افکار عمومی را در پی داشته است.

در این زمینه حتی برخی بر این باورند که آمارهای ارائه شده از سوی دولت در زمینه کاهش تورم نیز با واقعیت همراه نیست چراکه این کاهش بر سر سفره مردم تاثیری نداشته و چه بسا مردم بیش از کاهش تورم، افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز خود را نیز شاهد بوده اند.

اختلاس ۱۲ هزار میلیاردی- این روزها ماجرای اختلاس ۱۲ هزار میلیارد تومانی در کوچه و بازار به نقل محافل عمومی تبدیل شده است.

این مسئله که در ادامه افشاگری های دولت یازدهم علیه دولت قبلی مطرح شد، پس از مدتی تکذیب شد و همین امر دولت یازدهم را با چالشی به نام اظهارات ناپخته مسئولان مواجه کرد.

اظهاراتی که البته از سوی مسئولان دولت یازدهم در طول یکسال و نیم گذشته بارها مطرح شده و هر بار اهالی دولت در زمنیه با چالش افکار عمومی مواجه می شوند، مقصر اصلی آن را دولت قبلی می نامند.

این در شرایطی است که چنین رفتارهایی تاثیراتی سوء بر مردم می گذارد.

آلودگی هوا- آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور در طول دوران دولت یازدهم با دولت های قبلی تفاوتی اساسی دارد.

در گذشته دولت ها تمام سعی خود را برای کاهش آلودگی هوا انجام می دادند اما عدم توجه به اقدامات زیرساختی و انجام فعالیت های نمایشی برای رفع آلودگی موجب می شد تا مسئله آلودگی هوا به یکی از انتقادات مردمی در قبال دولت های گذشته تبدیل شود.

اما دولت یازدهم از همان روزهای ابتدایی آغاز به کار خود، مسئله رفع آلودگی هوا را به سازمان محیط زیست و وزارت نفت واگذار کرد. مسئولان این ۲ نهاد نیز اصلی ترین دلیل آلودگی هوا را به استفاده از بنزین های تولید شده در داخل در زمان دولت محمود احمدی نژاد ربط دادند و واردات بنزین های یورو ۴ را مناسب ترین راه برای رفع آلودگی هوا دانستند.

واردات بنزین ها نیز از سال گذشته آغاز شد و در شرایطی که انتظار می رفت پاییز و زمستان امسال، مسئله آلودگی هوا تا حد بسیاری کاهش پیدا کند، ذرات معلق خیلی زودتر از سال های گذشته خود را نمایان ساختند و وضعیت هوای کلانشهرها را به هشدار رساندند.

همین امر نیز سبب شد تا در طول یکی دو ماه گذشته، دولت با چالش آلودگی هوا و شعار واردات بنزین های پاک در بین افکار عمومی مواجه شود.

دولت یازدهم این روزها با چالش هایی از این دست در بین افکار عمومی مواجه است.

این در شرایطی است که تصوری که مردم از فعالیت های دولت یازدهم در ذهن خود دارند، همان شعارهایی است که با چرخاندن کلید و شعار تدبیر و امید از سوی رئیس دولت یازدهم در زمان انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد.

حال باید منتظر و ماند دید که آیا دولت برنامه ای برای بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی کشور در آینده خواهد داشت یا خیر؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *