پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۴
۲۹
درسی برای کسانی که به آمریکا دل خوش کرده‌اند؛

وقتی اعتماد بیجا به آمریکا، مرسی را به پای چوبه دار کشاند

سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب: 357688
برای مذاکره کنندگان و انقلابیون پشیمانی که می خواهند تسلیم خواسته های آمریکا شوند تا کشور را به خیالشان نجات دهند، داستان عبرت انگیز مرسی و انقلاب مصر، دست کم این نتیجه و رهاورد را باید داشته باشد که فریب وعده های آمریکا را نخورند.
وقتی اعتماد بیجا به آمریکا، مرسی را به پای چوبه دار کشاند
سرویس سیاسی جهان نيوز ـ حکایت پنجه چدنی در دستکش مخملی که رهبر انقلاب برای توصیف پیشنهادات و خیرخواهی پوشالی امریکا از آن استفاده کرده‌اند، گویا بار دیگر در مصر خود را نمایان کرده است؛ ابتدا مرسی، همان کسی که به این پنجه دست داده بود از صحنه کنار رفت و دیروز (8 اردیبهشت) دادگاهی در مصر حکم اعدام محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین مصر را صادر کرد و دادگاهی در استان المنیا مصر نیز برای ۶۸۳ نفر از طرفداران اخوان المسلمین حکم به اعدام داد.

رهبر انقلاب همواره تاکید کرده اند که حاضر به دست دادن با پنجه چدنی آمریکا که دستکشی مخملی و خوش رنگ و لعاب بر آن کشیده شده، نیستند. چرا که ایشان به خوبی با دانشی تاریخی از ثمره های عینی اعتماد به امریکا آگاه هستند. یکی از شواهد عینی سالوس کاری امریکا، قضایای امروز مصر است.

مصر به عنوان سلسله جنبان کشورهای عربی، از دیرباز تاثیرات دومینوواری بر سایر کشورهای عربی داشته که مهمترین نمونه آن شروع بیداری اسلامی از این کشور بود که پس از آن موج بیداری به سایر کشورهای عربی سرازیر شد.

اگر کمی به عقب برگردیم، باید گفت که پیروزی انقلاب با رهبری اخوان المسلمین به عنوان مهمترین گروه دینی مصر، نشان از بی چون و چرا بودن ماهیت اسلامی انقلاب -با تمامی انحرافات و مشکلاتی که گفتمان اخوان دارد- در مصر و به تبع آن تاثیرات متعاقب در منطقه داشت. این بیداری ماهیت ضد امریکایی خود را علاوه بر ماهیت ضد استکباری نشان داد و همه اینها پاسخی به آنهاست که از بیداری عربی و بهار عربی برای تحریف بیداری اسلامی بهره می بردند؛ دیدگاهی که در میان سکولارهای وطنی و اصلاح طلبان پررنگ بود و نشان از آن دارد که این گروه ها نه تنها چشم خود را بر ماهیت پلید امریکا بسته اند، بلکه بر توانایی و عظمت اسلام نیز غافلند و یا با آن سر عناد دارند. مردم مصر با محوریت احزاب ضد مبارک به خصوص اخوان علیه دیکتاتوری مورد حمایت آمریکا و اسرائیل قیام کردند و انقلاب مردم مصر پیروز شد.

با این حال، با تصمیمات غلط سیاسی و دور شدن اخوان از محور مقاومت و ایجاد احساس کاذب رقابت با ایران دولت مرسی به دامن آمریکا افتاد، به آمریکا اعتماد کرد و نتیجه تلخ اعتماد به آمریکا را گرفت.

به گزارش شبکه‌ی تلویزیونی الجزیره، بررسی ده‌ها سند دولت فدرال امریکا که برنامه‌ی گزارشگری تحقیقی دانشگاه برکلی دریافت کرده، نشان می‌دهد که واشنگتن به صورت غیر علنی از گروه‌های مخالف در مصر که علیه دولت مرسی فعالیت می‌کردند حمایت مالی می‌کرده است.

اما آمریکا هرگز فکر نمی‌کرد این اقدامات به سرنگونی مرسی منتهی شود. لازم به ذکر است که آمریکا می‌خواست مرسی و دولت وی را در مقام ضعف نگه دارد تا بتواند آنها را بیش از پیش به حمایت خود وابسته و در مسأله مهمی چون فروش ۴۰ درصد از صحرای سینا ناچار به تسلیم کند.

گفتنی است قرارداد فروش صحرای سینا میان جماعت اخوان المسلمین مصر و کاخ سفید امضا شده بود که روند اجرایی آن به دلیل برکناری محمد مرسی از قدرت و سرنگونی حکومت اخوان المسلمین در ۳ ژوئیه و پس از تظاهرات ۳۰ ژوئن ناتمام و نیمه کاره باقی ماند و امریکا متوجه شد که اقداماتش علیه مرسی چندان به سودش نیز تمام نشده است.

موقعیت سیاسی رئیس جمهوری آمریکا به دلیل ناتمام ماندن این قرارداد به خطر افتاد و این مهمترین دلیل عدم حمایت آمریکا از تظاهرات ۳۰ ژوئن و سرنگونی اخوان المسلمین در مصر و توصیف این اقدام ارتش مصر به کودتای نظامی بود. به همین منوال با وجود خطراتی که دولت امریکا در بازگشت اصولگرایان در انتخابات سال ۹۶ در صورت شکست دولت یازدهم احساس می کند، اما هرگز اجازه کارایی و موفقیت مثمر ثمر خاصی به دولت یازدهم نخواهد داد؛ چراکه اولا قدرتمندشدن دولت یازدهم به معنای توانمندشدن نظام می تواند باشد و از دیگر سو این وضعیت به سهم خواهی بیشتر ایران در مذاکرات هسته ای و معادلات بین المللی و خصوصا منطقه ای منجر خواهد شد که به هیچ روی این نتایج به مذاق امریکاییان خوش نخواهد آمد.

برای مذاکره کنندگان و انقلابیون پشیمانی که می خواهند تسلیم خواسته های آمریکا شوند تا کشور را به خیالشان نجات دهند، داستان عبرت انگیز مرسی و انقلاب مصر، دست کم این نتیجه و رهاورد را باید داشته باشد که فریب وعده های آمریکا را نخورند. بی تردید اگر کشور به دست عوامل آمریکایی -که در جریان پیروزی انقلاب اسلامی کنار گذاشته شدند - بیافتد اولین کسانی که به اصطلاح مجازات می شوند همان هایی خواهند بود که به آمریکا اعتماد کردند؛ همچنان که بر مرسی گذشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سینا
Iran, Islamic Republic of
یاد آخرین قسمت سریال مختارنامه افتادم که مصعب گردن تک تک کسانی را که سازش کردند را زد
Iran, Islamic Republic of
مرسی کسی بود که درست سه روز قبل از سقوطش پرچم اتش آزاد سوریه رو تو دستش گرفت.....
تحلیل خوبی بود. اما به فرموده امام علی علیه السلام :چه بسیار ند عبرت گرفتنی ها اما چقدر کم است عبرت گیر.!!مصر اوکراین و...
خون شهید شحاته رهبر شیعیان مصر و یارانش دامن مرسی را گرفت نه اعتماد به امریکا
امیر
خدا شهید شحاته رو رحمت کنه ولی احیانا شما از دار و دسته اقایان شیرازی ها نیستید که اسلامشون آمریکاییه؟
اسلام تو اسلام یهودیه که شیعیان را دسته دسته می کنی تا همه شان تضعیف شوند و در نهایت نابود گردند .
حمید رستمی
این تقسیم بندی حضرت امام (ره) هست که همین شیرازی ها مقابل ولایتش که نیابتاز امام زمان دارد به صورت عام، ایستادند. خداوند این دار و دست را از گمراهی نجات دهد. همین ها هستند که موجب وهن شیعه در دنیا شده اند و در سیستان با جسارتهای بی شرمانه شان است که دار و دسته ریگی سر می برند.
از خدا که نمی ترسید فقط به این و ان تهمت می زنید
Iran, Islamic Republic of
آفرین نکته همینه...
برخی یا نمیتوانند و یا نمیخواهند که بفهمند مشکل کجاست...
خون شهید شحاته هم که ریخته شد بعد از اعتماد به دشمن خدا بود....
و الان بارزترین دشمن خدا همین آمریکا و غربی‌ها هستند...
Iran, Islamic Republic of
من برای شما واقعا متأسفم که هنوز هم ابا دارید که مشتی افساد طلب را به نام و ماهیت حقیقیشان خطاب کنید و آنها را اصلاح طلب می‌خوانید...
انهم هم المفسدون
بهزاد
United States
بابا مسلمون ناب محمدی حضرت کعبه تو در حدی نیسی که بخوای در مورد اسلام دیگران صحبت کنی یه موی شهید شیخ حسن شحاته می ارزد به هزاران هزار تا از شما
حمید رستمی
شماها همون متحجرین مقدس مآبی هستید که کمر امام(ره) را شکستند. شما آن روی سکه لیبرال ها هستید که اسلامشان اسلام سکولار است.
از تمسخر کردن اسلام ناپ محمدی معلوم است که چه هویتی دارید. خدا مذهب حقه جعفری را از گمراهی شما منحرفان نجات دهد. و شما را هدایت کند. ان شاء الله
Iran, Islamic Republic of
اون هم بخشی از قضیه بود ولی اعتماد به آمریکا نقش اصلی را داشت .
سورنا
هاشمی خاتمی ها و مابقی که دم از امریکا میزنند درس عبرت بگیرید به مردم و نظام خود اعتماد کنید
رزمنده دفاع از مظلومان
کنار زدن رئیس جمهور قانونی مصر توسط ارتش این کشور نوعی کودتا محسوب میشود و عملی غیرقانونی است. جلوی این گونه سوءاستفاده ارتش مصر باید گرفته شود والا هیچ حزب و گروهی امنیت نخواهند داشت در ضمن ارزیابی حوادث این کشور نشان میدهد در پشت پرده این حوادث، کشورهای قطر، عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی دست دارند و نمیگذارند آرامش به مصر برگردد.


اگر قرار باشد که ارتش مصر رئیسجمهور کنار بزند چه نیازی به انتخابات و رای مردم این کشور بود. به جای محمد مرسی باید سفیران آمریکا و اسرائیل اخراج میشدند و این دو سفارتخانه تعطیل میشد، تا کشور مصر روی آرامش به خود ببیند.


خانم بدوی با تاکید بر این که همسرش، دادگاه رسیدگی کننده به پرونده اش را امنیتی خوانده و آن را به رسمیت نمی شناسد، خاطرنشان کرد: اکنون همسرم در زندان "الحائر" به سر می برد و تاکنون به من اجازه ملاقات با او را نداده اند.
نتیجه اعتماد به دشمن!
چندین بار ایران به مرسی هشدار داد که رفتن توی بغل آل سعود عاقبت ندارد.
رهبری چندین بار تذکر داد آمریکا قابل اعتماد نیست.
ولی این ها رفتن توی دهان تمساح را ترجیح دادند و این هم شد عاقبت اعتماد به آل سعود و آمریکا!

شنیدم بیش از 400 نفر از بچه های اخوان در یک دادگاه تشریفاتی به مرگ محکوم شدند و نمی دانم این خبر صحت دارد یا نه ولی اوضاع مصر خیلی دردناک است.

متأسفانه انقلاب مصر با اعتماد به دشمن مصادره شد و نمی دانم مردم قادر خواهند بود انقلابشان را پس بگیرند یا نه؟!
مرسی مست قدرت بدست امده شد در حالی که اسراییل را برادر خطاب کرد با اینکه ایران اسلامی چراغ راهش بود به بیراهه رفت
چندین چراغ دارد و بی راهه می رود
بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش
با تحلیل تون موافقم ولی با عبارت آخر رو بهتر بود این طوری می نوشتید که این ثمره اعتماد به دشمن است.

البته عاقبت کسی که به آل سعود و آمریکا اعتماد می کند بهتر از این نمی شود. ببینید مبارک از تمام اتهامات فرار کرد ولی مرسی قربانی شد.

این همان تذکر رهبری است که پیوسته می فرمایند من به این ها خوش بین نیستم ولی متأسفانه برخی مسئولین ما همان راه را می روند.
brt
نه خیر عزیزم .عاقبت کسی که در پایتخت کشور شیعه نشین به امیر المومنین توهین نماید همین است .
چطور اعتماد به آمریکا باعث اعدام مبارک نشد؟
مرسی به خاطر برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی این بلا سرش اومد که حقش بود.
دشمن كوب
جنابي كه نوشتي مرسي به خاطر ارتباط با جمهوري اسلامي اين بلا سرش اومد... فكر كنم از فك و فاميلاي رجوي باشي ...نه غلام!!!!
واقعا تو مصر سگ زرد برادر شغاله
حالا کی اعدام می شه؟
عدام برای کسی که به امریکا اعتماد میکنه کمه
مرسی در سفر به تهران برای شرکت در کنفرانس جنبش عدم تعهد به دیدار مقام معظم رهبری نمیرود تا بلکه آمریکا ناراحت نشود
خدا لعنتش کنه
محقق
United States
با سلام آنروزی که این جاهل گمراه به ایران آمد و در مقابل اندیشه ناب امام ره و مقام معظم رهبری ایستاد و از شرفیاب شدن به حضور نایب الزمان عج استنکاف کرد و در واقع خط خود را از خط اصیل ولایت جدا کرد . شخصا او را نفرین کردم و شاید بقیه نیز او را نفرین کرده باشند . این اعدام جواب گستاخی اس. لذا حق یکی و باطل هزاران است.
کسانی که به آمریکا و آل سعود اعتماد دارند یه نگاهی به عکس مرسی بیندازند و آینده خود را ببینند.
خود مرسی هم آمریکایی بود
Iran, Islamic Republic of
این سرنوشت کسانی است که به جای اعتماد به خدا به اوباماها اعتماد دارند مصری و ایرانی هم ندارد باید دعا کرد که دشمن بر ما مسلط نشود و الا بر ما بسیار سختتر خواهد گرفت حتی از سوریه و مصر و افغانستان .
خیانت پیشه گی جز لاینفک جنبش اخوان المسلمينه فقط تصور کنید که اگه این خیانت ها رو این جنبش در مصر ترکیه سوریه تونس و... انجام نمی داد الان وضعيت جهان اسلام چگونه بود؟