پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۹
۷

حذف عارف و حمایت از روحانی برای اصلاح‌طلبان قوز بالا قوز شد

سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۱۶
کد مطلب: 291960
حذف عارف از انتخابات به نفع نامزد کارگزاران، باعث دلخوری و اعتراضات گسترده در جبهه اصلاحات شده است.
حذف عارف و حمایت از روحانی برای اصلاح‌طلبان قوز بالا قوز شد
به گزارش جهان به نقل از کیهان، در این باره وب‌سایت اصلاح‌طلب آینده آن‌لاین که از خاتمی حمایت می‌کند، خبر داد «جمعی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب در دیدار با سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق کشور، از او خواسته بودند موضع خود را پیرامون ائتلاف حسن روحانی و محمدرضا عارف صریحاً بیان کند. در این دیدار یکی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب ضمن تأکید بر حفظ گفتمان اصلاح‌طلبی، زنده نگه‌داشتن این گفتمان را بر پیروزی در انتخابات ارجح دانست و گفت: معرفی حسن روحانی به عنوان نماینده جریان اصلاحات به سود این جریان نیست و خبرهای مکرر منتشر شده پیرامون تکذیب کناره‌گیری عارف به نفع روحانی، نشان از فشار جریان کارگزاران علیه نماینده اصلاحات دارد.»
آینده می‌افزاید: این روزنامه‌نگاران از سیدمحمد خاتمی خواستند نظر خود را پیرامون این ائتلاف صراحتاً بیان کند و از عارف به عنوان نماینده جریان اصلاحات حمایت کرده و تلاش کند ائتلاف حول کاندیداتوری عارف شکل گرفته و حیات و ممات اصلاحات را با کارگزاران و روحانی گره نزنند. برخی اصلاح‌طلبان بر این باورند که حسن روحانی نمی‌تواند نماینده شایسته‌ای برای جریان اصلاحات باشد و شاهد ادعای خود را مناظره جمعه تلویزیون می‌دانند که حسن روحانی به ندرت از جریان اصلاحات یاد کرد، در صورتی که عارف حیثیت خود را به پای اصلاحات گذاشت و به تمامه از آن دفاع کرد. روز گذشته غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در مصاحبه با مهر اعلام کرد شورای 10 نفره مشورتی خاتمی، روحانی را به عنوان کاندیدا انتخاب کرده و محمدرضا عارف را کنار گذاشته‌اند.
کرباسچی افزود: به هر حال اگر این اتفاق بیفتد چون مجموعه اصلاح‌طلبان و نیروهای مرتبط یک کاندیدا خواهند داشت کمک بزرگی برای آقای روحانی خواهد بود.
عبارت تردیدآمیز کرباسچی از آن جهت است که عارف دیروز آخرین مقاومت خود را نیز انجام داد و اعلام کرد تا آخر در انتخابات می‌ماند و به نفع کسی کنار نمی‌رود. اما براساس اطلاعات موجود، عارف مجبور است به این کودتای نرم تن دهد و بده بستان تازه خاتمی با کارگزاران و هاشمی را بپذیرد. به نوشته رضا جلودارزاده سردبیر هفته‌نامه توقیف شده صبح آزادی در فیس‌بوکش، خاتمی تا همین اواخر می‌گفته- و او خود از خاتمی شنیده- که «رئيس‌جمهور من دکتر عارف است.»
در همین حال محمدجواد حق‌شناس عضو حزب اعتماد ملی در مصاحبه با فرارو و در پاسخ این سؤال که آیا اصلاح‌طلبان مطمئن هستند پس از حمایت از روحانی، او در همان تفکر اصلاح‌طلبی مدنظر اصلاح‌طلبان را نمایندگی کند؟، گفت:‌«خیر و اصلاً همچین انتظاری هم ندارند. بحث این است که نتیجه ائتلاف هرچه باشد دو طرف به آن پایبند هستند و نه اصلاح‌طلبان از اعتدال‌گرایان انتظار ویژه دارند و نه اعتدال‌گرایان از اصلاح‌طلبان انتظار ویژه دارند.»
آنچه کام طیف وسیعی از اصلاح‌طلبان را درباره معرفی حسن روحانی به عنوان نامزد این جریان تلخ می‌کند، اظهارات صریح روحانی در جریان حوادث تیر ماه 78 و حمله صریح به اوباش مسبب آن آشوبگری است. وی در سخنرانی راهپیمایی بزرگ ملی 23 تیر که منجر به ختم غائله شد، می‌گوید: «این گروهک‌ها و این چند صد نفر اوباش چیزی نیستند که بخواهند برای ملت ما و برای مردم عزیز و قهرمان تهران، نگرانی به وجود آورند. (تکبیر حضار)... در کدام کشور جهان، حرکت‌های آشوب‌طلبانه این چنین تحمل می‌شود؟ اینها خیلی پست‌تر و حقیرتر از آن هستند که بخواهیم نسبت به آنها تعبیر حرکت براندازی را مطرح کنیم. در کجای دنیا و در کدام کشور و توسط کدام دولت، آشوب، تخریب و برهم زدن نظم جامعه، تحمل می‌شود. مگر دولت مقتدر جمهوری اسلامی ایران مسئولین امنیتی نظام، این‌گونه حوادث را تحمل خواهند کرد.
این صبر و متانت، در یکی دو روزه برای این بود که ماهیت این چند صد نفر اوباش به خوبی برای مردم ما روشن می‌شود و همه به خوبی بدانند اینها چه کسانی هستند و دارای چه ماهیتی هستند... بی‌تردید این افراد دشمن مردم ایران و ارزش‌های این مرز و بوم هستند، این اوباش حتی به مساجد هم تعرض کردند. ادامه این وضع برای نظام ما کشور ما و ملت ما قابل تحمل نخواهد بود. دیروز نسبت به این عناصر دستور قاطع داده شد، دیروز غروب دستور قاطع صادر شد تا هرگونه حرکت این عناصر فرصت‌طلب، هر کجا که باشد با شدت و با قاطعیت برخورد شود و سرکوب شوند. (تکبیر حضار) مردم ما شاهد خواهند بود که از امروز نیروی انتظامی، نیروی قهرمان بسیج حاضر در صحنه، با این عناصر فرصت‌طلب و آشوبگر- اگر جرات ادامه حرکت مذبوحانه داشته باشند- چه خواهند کرد.» (تکبیر حضار).
وی همچنین درباره ماهیت آشوبگران گفته بود:‌ «دشمنان خارجی، آنها که در این چند روز کف زدند و همچنین این عناصر پست و مزدور، بدانند اسلام در این کشور زنده است و زنده خواهد ماند. مردم عزیز و بزرگوار تهران و ایران زنده‌اند و در صحنه‌اند و با همان شور و هیجان سال‌های 58-57 در صحنه حضور دارند و پاسخ دندان‌شکن به آنها خواهند داد...
خوشبختانه اکثر این عناصر در ظرف دیروز و دیشب دستگیر شده‌اند. همه این افراد مورد بازجویی قرار خواهند گرفت. در میان این افرادی که دستگیر شده‌اند افراد شرور، جنایتکار و سابقه‌دار، وابسته به گروهک‌های معاند و ورشکسته، افرادی که به نوعی از سوی دستهای مشکوک تطمیع شده بودند همه اینها دیده می‌شوند.»
یادآور می‌شود جعفر توفیقی رئیس ستاد انتخاباتی عارف، دیروز اعلام کرده بود انتشار خبر کناره‌گیری عارف، بی‌اخلاقی رسانه‌ای است.
همچنین به گزارش بعدازظهر دیروز ایسنا، محمدرضا عارف در جریان سفر به خرم‌آباد، شایعه کناره‌گیری به نفع روحانی را رد کرد و در پاسخ این سوال که آیا به نفع روحانی کنار می‌روید یا نه، گفت: تا آخر در صحنه هستم و به نفع کسی کنار نمی‌روم. اصلاح‌طلبان عقب‌نشینی نمی‌کنند و با قدرت در انتخابات شرکت می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خفت از این بیشتر نمیشه اصلاح طلبی زیر بیرق ... مثل روحانی
اون به قدرت برسه انتقام 76 رو از روحانیون خواهد گرفت
با اصلاح طلبان واقعی همون کاری رو میکنه که با احمدی نژاد کرد
مصطفي
آدم دلش براي اصلاح طلبا كباب ميشه مجبورند از يه راست سنتي به نام روحاني حمايت كنن
kazem
معلوم شد خودشون با هم مشکل دارند.
Iran, Islamic Republic of
دکتر روحانی به هیچ وجه کاندیدای اصلاح طلبان نبوده
چه قدر خوشحال شدم که دکتر عارف انصراف دادند
درور بر خاتمی و عارف
اینهایی که داعیه هیچ چیزی را ندارند، وقتی خاتمی مصلحت را بر موردی تشخیص می دهد، همه شان از آن تمکین می کنند.
کافیست تصاویر استقبال از عارف در یزد و کرمان و خرم اباد را نگاه کنید تا دریابید انصراف چقدر برای وی سخت بوده است، اما به خاطر نظر خاتمی قبول کرد.
حسن
علت کناره گیری عارف این بود که با رای ناچیز روبرو می شد وگر نه همه می دونیم که روحانی اصلاح طلب نبوده و نیست . دیگه دوران اصلاحات تموم شد
امیر
من مونده ام این چه احساس تکلیفیه که برای جرایانات سیاسی یهو خاموش میشه.
آقای عارف آنچنان گفت " حقیقتاً احساس تکلیف کرده ام " که گفتیم میخواد تا شهادت پیش بره .