جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱۳
گزارش تامل برانگیز وزارت کار؛

۲.۵ میلیون بیکار به دنبال بند "پ"

سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب: 421064
براساس گزارش وزارت کار ،حدود دو و نیم میلیون نفر از بیکاران در جستجوی پارتی برای به دست آوردن شغل هستند.
۲.۵ میلیون بیکار به دنبال بند "پ"
بر اساس این تحقیق با وجود رواج شیوه های استفاده از خدمات مراکز کاریابی و مذاکره مستقیم با کارفرما تعداد قابل توجهی از جویندگان کار به پرس و جو از دوستان و آشناهایشان می پردازند و به اصطلاح روش پارتی بازی را برای یافتن شغل انتخاب می کنند.

به گزارش جهان، بگیر و نگیر دارد؛ در وانفسای بازار کار بیشتر از دیگر روش ها جواب می دهد آمارهای وزارت کار نشان می دهد حدود دو و نیم میلیون نفر به جای روش های معمول برای کاریابی رهسپار خانه دوست می شوند دوستی که شاید برایشان تره ای خرد کند و سر کارشان ببرد تا در آزمون های استخدامی سر کار نمانند.

استخدامی که این روزها خیلی ها به دنباش هستند رکود و ناپایداری بازار کار هم مشتریانش را بیشتر کرده است؛ نظام اداری کشور دست مدیران را از بکارگیری نیروهای جدید بسته اما گفته می شود فرهنگ عمومی جامعه دیگر به چیزی جز استخدام راضی نمی شود.

همین موضوع علی ربیعی وزیر تعاون را گلایه مند کرده، او می گوید بسیاری از جوان ها دیگر زیر بار خیلی از کارها نمی روند.

بگفته وزیر تعاون "متاسفانه در فرهنگ عامه، اشتغال به معنای استخدام است الان جوانان ایرانی تمایلی به دریافت بسیاری از شغل هایی که وجود دارد ندارند".

استفاده از رانت برای به دست آوردن شغل، در فرهنگ ما پارتی بازی نام گرفته و خیلی جاها معرف نامیده می شود سابقه ای طولانی هم دارد .

بابک هاشمی پور رئیس کانون انجمن های صنفی دفاتر کاریابی، در مصاحبه با پیک بامدادی رادیو دریافتی بالای دولتی ها و ثبات شغلی آنها را عامل اشتیاق به استخدام در این بخش و گشتن به دنبال پارتی می داند.

بگفته وی، افراد می بینند با وجود آموزش و داشتن مهارت های فنی و شاید بسیاری از چیزهای دیگر باید از ۶ صبح تا ۸ شب کار کنند و حقوق آنان از یک کارمند دولتی (با کار راحت تر و کمتر)، پایین تر است، در نتیجه انگیزه های کار در جامعه در حال از بین رفتن است.

هاشمی پور ادامه داد:‌ دومین موضوع ثبات شغلی است و این موضوع که کار در مشاغل غیردولتی غیرایمن، غیر قابل اتکا و آینده اش مبهم است باعث می شود که مردم شدیدا به اشتغال دولتی روی بیاورند؛ در این مبحث چون اشتغال دولتی بسیار بسیار ضعیف و مثل قیف است آن طرف ورودی اش خیلی بزرگ است و این طرف خروجی اش خیلی ریز است در نتیجه مردم سعی می کنند رو بیاورند به آشنا ، پارتی و نامه گرفتن از هزاران مقام دولتی .

غلامحسین حسینی نیا استاد دانشگاه و مشاور وزیر تعاون، با این گفته آقای هاشمی پور زیاد موافق نیست و عقیده دارد اگر کسی حرفی برای گفتن در بازار کار داشته باشد دنبال پارتی نمی گردد.

بگفته وی، بسیاری از این دو و نیم میلیون نفر که دنبال پارتی می روند واقعا حرفی برای گفتن در عرصه بازار کار ندارند حرفه و مهارتی که واقعا بتواند آنها را پیش ببرد ندارند بنابراین می روند دنبال اینکه کسی را پیدا کنند که در ادارات دولتی و سازمانها و نهادهای عمومی غیردولتی و شبه دولتی بتوانند خودشان را جا کنند وگرنه کسی که حرفه ای بلد باشد کاری بلد باشد واقعا روی زمین نمی ماند.

حسینی نیا می گوید : موارد دیگری هم است که می شود به آن اشاره کرد مثل توزیع نامتناسب نیرو در جاهای مختلف و اینکه فرد می خواهد فقط و فقط در یک محدوده جغرافیایی خاص کار بکند و در آن منطقه جغرافیایی خاص هم آن تخصص و سوادی که شخص دارد تکمیل است و نیازی به او نیست، او می خواهد هر جوری هست کنار پدر و مادرش باشد و شهرش را ترک نکند که با مشکل روبرو می شود و دست به دامن این و آن می شود که به نوعی وی را در سیستم جا دهند.

آمارها نشان می دهد، نزدیک به ۱۶درصد جوانان تحصیل کرده جویای کارند حدود دو و نیم میلیون نفر از آنان، روزگار راهی برایشان جز گشتن به دنبال پارتی نگذاشته و شاید اگر مراکز اصلی ایجاد مهارت یعنی نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی کمی هدفمند تر به ایفای نقش خود می پرداختند به جای مدرک در کوزه، مهارتی می ماند که سالها آب خوش نصیب صاحبش می کرد.
منبع:صداوسیما
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م
United Kingdom
این گونه درخواست کار نمودن نشان دهنده برداشت ذهنی مبتنی بر کاهش اعتماد به دستگاه استخدامی واشتغال است
حسین
ما تو ادارمون 40 نفر هستیم و فقط یک نفر با آزمون اونم در سال 84 به سر کار اومده و ما همه با بقول خودمون رایزنی و بقول دوستان پارتی اومدیم اداره
با گفته استاد دانشگاه و مشاور وزیر موافقم . البته فارغ التحصیل بیچاره هم گناهی ندارد. در دانشگاه چیزی به او یاد نداده اند که در بازار کار عرضه کند. مشکل اصلی در نظام آموزش عالی است و البته عدم ارتباط ان با نیازهای بازار کار و مهارت های مورد نیاز با دید. البته دنبال مدرک روی و اینکه همه می خواهند دکتر ومهندس و فوق لیسانس بشوند هم یک مشکل است. درر همه جای دنیا هر چه مقطع تحصیلی بالاتر برود فرصتهای شغلی برای فرد محدودتر می شود . برای همین هم خارجی ها متناسب با نیازشان رشته و مقطع تحصیلی خود را دنبال می کنند. دولتهای اروپایی برای ایجاد انگیزه برای شهروندان خود برای تحصیل در مقطع دکتری و حتی فوق لیسانس مشوقها و بورسیه می دهند ولی کسی بیخودی دنبال ادامه تحصیلی که بعد بدردش نخورد نمی رود. به نظرم در ایران باید دولت برعکس برای دوره های فوق دیپلم سوبسید دهد و آنرا رایگان کند. در عوض فوق لیسانس و خیلی از رشته های اشباع شده در مقطع دکتری پولی شود.
احمدرضا
در اينجا، متاسفانه، همه چيز سياسي شده، كسي دلش براي كشور نميسوزه، ببينيد از يك طرف دانشگاههاي يك شهرستان پنجاه هزار نفري از تعداد مهدكودكها و دبستانهاي اون شهر بيشتره و مسوولين اين دانشگاهها داد بي دانشجويي را سر مي دهند، در اين آشفته بازار دست به تركيب پيام نور بزنند ، داد مجلس در مياد، دست به تركيب آزاد بزنند و بهش بگن چه جوري در يك شهر سي هزار نفري سه رشته دكتري تربيت ميكني( بدون هيچ اساس و ساختار مشخصي) داد تدبيريها و ... درمياد كه وااسفا مملكت و جوانان از بين رفتند و بيسواد ماندند، در صورتي كه خيلي از معضلهاي فعلي كشور ناشي از همين جوانان مدرك بدستي است كه در حالت طبيعي بايد دنبال كار و زندگي ميبودند تااخذ مدارك رنگارنگي كه اصلا اهل اين وادي نبودند( معدل و كيفيت تحصيلي هفتاد درصد دانشجويان فعلي را در مدت زمان دبستان تا متوسطه را بررسي كنيد) خوب پر واضح است كه در اين اثنا، نخبه گم شده و مسووليني كه اغلب رانتي هستند، با هم مسلكهاي خوبش ( مفت به همه چيز رسيده ها) بيشتر حال ميكنند و زبون هم را بيشتر ميفهمند و بالاخره نتيجه اين پروسه گل و بلبل ميشود اين وضعيتي كه ميبينيم، كه حضرت آقا به درستي فرمودند كه اگه روي علم واقعي و نخبگان و اهميت به اين دو مقوله كار شده بود، امروز شاهد اين فشار اقتصادي ناشي از تحريمها نبوديم، آري، از اساس دچار مشكليم و از كساني انتظار داريم كه حلال باشند كه خود اصل مشكلند!!
50% مشکل بیکاری در کشور بدلیل قانون مسئله داره کار میباشد که باعث ترس کارفرمایان ازاستخدام نیروی کار میباشد!!!!!اما کجا گوش شنوا!همه (نمایندگان مجلس و دولت) بفکر منافع شخصی خود میباشند!ازمن کارفرما گفتن و از تصمیم گیران نشنیدن!!!!بنده کارفرما به هیچ عنوان خودم را به دلهره و اضطراب ناشی از بکارگیری نیروی بیکار نمی اندازم!ولی خدا شاهده دلم میسوزد به حال بیکارانی که کم نیستند در کشور!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جناب وزیر تعاون مثل اینکه اوضاع بر وفق مراد شما و دوستان واهل بیت شان هستش یا اینکه اصلا در ایران زندگی نمی کنید بنده بعنوان فارغ التحصیل رشته کشاورزی حاضرم دولت به بنده زمین کشاورزی در استان مازندران بده و کار دولتی برام در نظر نگیره بنده خودم با علمم روزی خودمو از زمین اهدایی دولت بدست می آرم تا هزینه حقوق بردوش دولت نیفته ولی اگر منظورتان از شغل هایی که وجود دارد حمالی و بار کشی است بهتره برای فرزند خودتان ودوستان و آشنایان و اهل بیت خودتان در نظر بگیرید چون از قدیم گفتند وقتی یه جوال دوز به دیگران میزنی یک سوزن هم به خودت بزن واقعا وقتی حضرتعالی حقوق میلیونی میگیری و بچه های شما هم با بند ((پ)) که حضرتعالی باشید استخدام دولتی شده و ایام بکامشان باشد ادب حکم میکند اول حرفتان مزمزه کنید بعد ادعای فضل کنید .
دوست عزیز دولت در استان مازندران زمینی ندارد که به شما بدهد. در عوض بر اساس مراودات انجام شده با کشورهای آسیای میانه مثل قراقستان و تاجکستان و ترکمنستان و یا کشورهای آفریقایی مثل زامبیا و زیمباوه و اوگاندا و ... شرایط فراهم است تا هر چقدر می توانی زمین در اختیارت قرار بدهند برای کشاورزی . آیا حاضری بروی ؟!!
الان هزاران اروپایی و چینی در همی ن کشورهایی که نام بردم سرگرم کشاورزی و تولید هستند و سود کلانی هم می برند. حتی از کشور خودمان هموطنان زنجانی در اوگاندا صدها هزار هکتار زمین در اختیار گرفته و کشت وکار می کنند. اگر خواستی اطلاعات بگیری سری به بنیاد تعاون و کارآفرینی استان زنجان بزن.
مم
United Kingdom
افرین احمد رضا
من طرحمو در یکی از شهرها توبیمارستانهای تامین اجتماعی گذروندم و میدیدم که روسای اونجا ردیف خالی رااعلام نمیکردن تا وقتی اشنای خودشون را به استخدام دربیارن بدون ازمون
یکی رو میشناسم که با پارتی و مدرک فوق دیپلم حسابداری تو بایگانی شرکت گاز کار میکنه یکیم با مدرک فوق لیسانس حسابداری بیکاره
ف ر
تا وقتی پارتی بازی در ادارات حاکم است کسی از بیرون نمی تواند وارد شود من خودم دریک ارگان دولتی کار میکنم شاید بگویم 5 سال قبل برای فرزندم صحبت کردم که به صورت ساعتی سر کار بییید موافقت نکردن لازم نداریم ولی اگر بگویم نصف کارکنان جدید با یکی از اقایان نسبت دارد دروغ نگفته وحتی شاهد که با اشنایان خودشان چه برخوردی دارند و باکسی که سالیان سال در مجموعه کار میکرده چه رفتار ناشایست دارند شاید فکر میکنند این صندلی ها برای همیشه هست
علی
مشکل بیکاری در ایران ظرف یک هفته برطرف می شود. خانم ها رو بفرستید خونه مادری یاد بگیرن مشکل حل میشه. به همین سادگی.
اتش زیر خاکستر
United States
با سلام شما راه دیگری هم میدانید که به ما بگوئید وقتی انقدر بیکار در جامعه زیاد است که یک اول بیکاران خانواده دوم سفارش شده ها سوم اگر کار ی باشد که دیگران از انجامش شرمسار میشوند به ما شاید برسد ایشان شکر بسیار میخورد کجا میخواهند کنار پدر و مادرشان باشند این روزها جوانان میخواهند از پدرو مادر فرار کنند نه عزیز مشکل رفت وامد است بدون وسیله باید سه چهارم حقوق دریافتی را بابت کرایه و غذا بپردازد ان مابقی هم در طول زمان باید بابت هزینه دکتر و چیزهای دیگر پرداخت کند اقا بس است انقدر مغلطه نکنیم شما همان به فکر بیکاران خانواده خود باشید بس است وسلام