سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۴
۱۴
سخنگوی وزارت صنعت:

نعمت زاده پرایدسوار است/ یارانه نان باید حذف شود

در جریان قرارداد با شرکت پژو نیستم
دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 423161
قائم‌مقام و سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه مارلبورو صهیونیستی نیست، از صفر شدن یارانه تولید خبر داد و گفت: هیچ خودروسازی حق ندارد بدون مجوز شورای رقابت قیمت خودرو را افزایش دهد.
نعمت زاده پرایدسوار است/ یارانه نان باید حذف شود
به گزارش جهان، برنامه "متن حاشیه" که شب گذشته به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش می‌شد، با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم تقویت تولید ملی به بررسی موانع پیش‌روی صنعت داخلی کشور پرداخت. طبق برنامه اعلامی در بخش متن این برنامه با حضور مهندس مجتبی خسروتاج معاون توسعه بازرگانی داخلی و قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت به بررسی این موضوع پرداخته شد.

بالارفتن میانگین سنی مدیران وزارت صنعت به خاطر تجربه آنها است

مجتبی خسروتاج، در ابتدای برنامه درباره سمت خود در وزارت صنعت گفت: کار اصلی من به عنوان معاونت وزیر امور اقتصادی و بازرگانی است و قائم مقامی بنده به دلیل سابقه گذشته بنده در زمینه صنعت است و بیشتر جنبه انتقال تجربیات دارد.

وی درباره میانگین سنی بالای مدیران بخش صنعت و عدم استفاده از جوانان در این بخش اظهار کرد: در بخش صنعت سعی شده بیشتر از افراد با تجربه که گاهی بیشتر از علم به کار می‌آید استفاده شده است. البته در کنار تجربه این مدیران از جوانان نیز استفاده شده است. ما حتی مدیر زیر ۳۰ سال هم داریم که در حال حاضر فعالیت دارد.

معاون توسعه بازرگانی داخلی درباره نحوه آشنایی خود با مهندس نعمت زاده نیز گفت: هم اوایل انقلاب در زمانی که در وزارت بازرگانی مسئول تخصیص ارز بودم و ایشان در توانیر مشغول بودند که این اولین برخورد آشنایی من با مهندس نعمت‌زاده بود و هم در دوره‌ای که بازنشست بودم با ایشان در بخش خصوصی دوست و همکاری بودیم.

وی درباره حضور خود در بخش خصوصی افزود: در حال حاضر در بخش خصوصی حضور ندارم و با توجه به قوانین از زمانیکه وارد بخش دولتی و کارهای دولتی شدم فعالیت خود را در بخش خصوصی کنار گذاشتم.

حجم مشکلات انقدر زیاد است که نمی تواند جهش بزرگ سریع رخ بدهد

خسرو تاج، در پاسخ به این سؤال که "اگر امروز در بخش خصوصی و تولید بودید از دست قائم مقام وزیر صنعت عصبانی بودید؟" اظهار کرد: اگر حقایق و واقعیت‌های مشکلات تولید را بدانیم ناراحت نخواهیم بود.

وی ادامه داد: حال تولید از سال گذشته که دوران رکود سپری شد و مقدمات ورود به رونق را طی کردیم ما در سال گذشته آمار رشد صنعت مثبت بوده است. البته فاصله زمانی بین رشد و حس کردن مردم وجود دارد. همچنین حجم مشکلات انقدر زیاد است که نمی تواند جهش بزرگ سریع رخ بدهد.

در سال گذشته هیچ یارانه‌ای به بخش تولید داده نشده است

قائم مقام وزیر صنعت، درباره یارانه تخصیص داده شده به تولید گفت: در ابتدای سال گذشته قرار بود حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان یارانه به تولید اختصاص پیدا کند که به دلیل موانع و مشکلات این امکان فراهم نشد و در نهایت اعلام شد ۱۲۰۰ میلیارد اختصاص پیدا می‌کند که آن هم انجام نشد.

وی درباره اختلاف نظر آقای نعمت زاده و آقای نوبخت درباره تخصیص یارانه تولید گفت: شاید کمک هایی که سازمان مدیریت در بخش‌های دیگر صورت گرفته است مد نظر آقای نوبخت بوده است اما کمک به صورت تسهیلات بانکی و نقدی که توسط وزارت صنعت به واحدهای تولیدی تخصیص داده شود چنین اتفاقی رخ نداده است.

خسروتاج ادامه داد: به خاطر اینکه همه حرکت در پویایی و صنعت بستگی به کمک ندارد. در بخش تولید می‌توان اموال را کاهش داد تا نقدینگی افزایش پیدا کند. اتفاقا خیلی از شرکت هایی که امروز موفق هستند به این تسهیلات وابستگی و نیاز نداشتند و می‌توانند الگو باشند. موافق پرداخت غیرنقدی به تولید هستیم.

معاون توسعه بازرگانی داخلی در پاسخ به این سوال که "شما قبلا از تخصیص بخش هایی از منابع ارزی آزاد شده بعد از تفاهم لوزان به صنعت و معدن خبر دادید آیا این دست است؟" ضمن تأیید این مطلب گفت: یک منابعی به وجود آمده که از محل صادرات نفتی و غیر نفتی در اختیار سبد ارزی کشور قرار گرفته است. زمانیکه از محل مذاکرات لوزان ارزی آزاد می‌شود که البته تصمیم گرفته‌ایم که برای خریدهای تعریف شده مصرف شود؛ یعنی در سبد ارزی صرفه جویی می‌شود که حدود ۵۰۰ میلیون یورو بود. در شرایطی که امروز ورود پیدا کردیم به هر میزان که منابع ارزی ایجاد شود در راستای واردات مواد اولیه و ماشین آلات و مواد اولیه استفاده خواهد شد.

وزیر صنعت پرایدسوار است

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مصرف دستگاه‌های دولتی از اجناس و کالاهای خارجی و ایرانی اظهار کرد: مصوبه دولت صریح است و ابلاغ شده است که همه دستگاه‌های دولتی و نهادهای وابسته به دولت موظف هستند از کالاهای داخلی استفاده کنند و حتما باید رعایت کنند و درصورت عمل نکردن مرتکب عمل خلاف قانون شده اند. در دولت و با توجه به بخشنامه دولت در حال حاضر از کالاهای داخلی استفاده می‌کنند. اگر جایی دیده می‌شود که کالای خارجی مصرف شده ممکن است وزارتخانه با پیمان کاری قرار داد بسته است و آن پیمانکار کالای خارجی خریداری کرده است.

وی ادامه داد: خود من حتی برای خودروی شخصی از خودروی ایرانی پژوپارس استفاده می‌کنم. خود آقای وزیر هم به این موضوع حساسیت دارند و ماشین شخصی‌شان پراید است. ماشین اداری ایشان هم از نوع داخلی است.

مجتبی خسروتاج درباره پیشنهاد ارائه یارانه کالایی به جای یارانه نقدی بیان کرد: یکی از روش‌های رونق تولید این است که تقاضا را در بازار تحریک کنیم. البته دولت سیاست کنترل تورم را مثل سابق دارد و قصد دارد تورم را تک رقمی کنند. در بعضی از بخش‌هایی که اضافه تولید و یا ظرفیت خالی دارند این اضافه تولید را با تامین سبد کالایی پوشش دهند. این یک راهکار اقتصادی در شرایط رکود است هر چند ممکن است مردم با آن موافق نباشند.

معاون توسعه بازرگانی داخلی با مقایسه کیفیت کالاهای داخلی و خارجی اظهار کرد: در بعضی از بخش ها که شرایط انحصاری برای تولیدات بود باعث شد، رشد قابل توجهی در کیفیت نداشته باشیم. در فضای رقابت تولید کننده برای حفظ مشتری و بازار خود سعی در پیشرفت کیفیت و خدمات خود دارد. صنایع غذایی به دلیل شرایط رقابت پیشرفت بسیار زیادی وجود داشته و حتی بسیاری از کالاهای این بخش صادرات می‌شوند. در بعضی از بخش‌های به دلایل مختلف اعم از دیوار تعرفه ای و یارانه و... اجازه ندادیم شرایط رقابتی ایجاد شود و همین باعث عدم رشد در آن بخش ها شده است.

شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران ترس دارند


وی در پاسخ به پرسشی درباره حضور هیات‌های تجاری خارجی همزمان با مذاکرات هسته ای گفت: هر فعالیت تولیدی به سه عنصر اصلی نیازمند است سرمایه انسانی سرمایه مالی دانش فنی. به دلایل جرایمی که در گذشته به خاطر شرایط تحریم برای برخی شرکت ها اعمال می‌شد شرکت ها ترس از سرمایه گذاری دارند اما از دید این هیات ها مذاکرات به خوبی پیش رفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه آنها هم می‌دانند بازار ایران در آینده تعیین کننده مبادلات اقتصادی منطقه خواهد بود بخش زیادی از مذاکرات را انجام می‌دهند اما منتظر نتیجه نهایی مذاکرات با ۱+۵ می‌مانند. اما در این میان شرکت‌های داخلی نیز می‌توانند شرکای خود را با حضور این شرکت ها در تهران پیدا کنند تا زمینه برای همکاری فراهم شود.

خسرو تاج با اشاره به تجارت ۱۶۰ میلیارد دلاری ایران در بدترین شرایط تحریم بیان کرد: این درحالی بود که آنان تحریم ها و کنترل‌های شدید خود را بر ایران داشتند اما حجم تجارت خارجی نشان داد که ظرفیت‌های اقتصادی ایران بسیار بالاست.

در جریان قرارداد با شرکت پژو نیستم


وی در پاسخ به ابهامات در قرارداد ایران خودرو با شرکت پژو فرانسه و همچنین نحوه برخورد شرکت پژو در دوران تحریم و ارتباط شرکت سایپا با شرکت سیتروئن بیان کرد: من جزئیات مذاکرات آن ها را در جریان نیستم و قرار نیست در جریان همه مذاکرات مجموعه‌های زیرمجموعه خود باشم.

معاون وزیر صنعت در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت خودرو نیز گفت: در اینکه در صنعت خودروسازی ایران مشکلات زیادی وجود دارد شکی نیست. نظر شخصی من این است که اگر شرایط رقابتی در این صنعت ایجاد می‌شد و تعرفه ها ۷۰ تا ۱۰۰ درصد باقی نمی‌ماند وضعیت خودرو بهتر بود چرا که متاسفانه در صنایع خودرو هرگز نگذاشتیم شرایط رقابتی حاکم شود.

خسروتاج تصریح کرد:در حال حاضر با شرایط موجود هم خودروسازان ناراضی هستند و هم مردم از لحاظ کیفیت و قیمت شاکی هستند. صنعت خودرو در کشور ۱۲۰۰ قطعه ساز دارد که امیدواریم در آینده بر اساس برنامه ریزی کیفیت خودروها در شان مردم و مشتریان باشد.

وی درباره احتمال افزایش قیمت مجدد خودروهای داخلی افزود: تا شورای رقابت هزینه ها و فرمول افزایش قیمت‌ها را بررسی نکند افزایش قیمتی صورت نمی پذیرد.

با برداشتن تحریم ها هم تغییری در قیمت خودروهای داخلی صورت نمی گیرد


خسروتاج، در پاسخ به سوال "بارها از خودروسازان شنیده‌ایم تحریم ها باعث افزایش قیمت‌ها است. آیا این دلیل صحیح است؟" گفت: فرض می‌کنیم تحریم‌ها یک روزه و یکپارچه برداشته شود آیا قیمت خودروها کاهش پیدا خواهد کرد؟ وقتی که تولیدکننده‌ای جنس خود ر با کف قیمت به فروش می‌رساند حتی اگر تحریم ها هم برداشته شود تغییری در قیمت جنس او به وجود نمی آید.

وی در پاسخ به این سوال که "خودروسازها به حرف وزارت صنعت و معدن گوش نمی دهند؟" گفت: شورای رقابت هزینه واحدهای خودروسازی و همچنین فرمول تعیین قیمت را بررسی می‌کند و سپس درباره قیمت تصمیم می‌گیرد. البته هیچ خودروسازی حق ندارد بدون مجوز شورای رقابت، قیمت خودرو را افزایش دهد.

وی درباره قاچاق و مخالفت وزارت صنعت و معدن با قانون مبارزه با قاچاق کالا نیز بیان کرد: قاچاق کالا همیشه به تولید داخل ضربه زده است. وزارت صنعت با کلیت قانون قاچاق کالا مخالف نیست اما در جزئیات کمی اختلافات وجود دارد که پیشنهادات و اصلاحات مشخص شده است.

برای واردات سیگار مارلبرو مجوز نداده ایم


قائم مقام وزیر صنعت، در پاسخ به این سوال که "وزارت صنعت و معدن برای مبارزه با قاچاق مجوز واردات می‌دهد؟" و درباره مجوز واردات سیگار مارلبرو برای جلوگیری از قاچاق آن و همچنین صهیونیستی بودن آن اظهار داشت: برای واردات سیگار مارلبرو نه مجوز داده شده و نه واردات رسمی صورتم ی‌گیرد.

وی افزود: یک ادعایی مطرح بوده که واردات سیگار مارلبرو به دلیل صهیونیستی بودن سهامدارانش، صورت نمی گیرد که بعد از پیگیری‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که اسناد و مدارک معتبری دال بر صهیونیستی بودن سیگار مارلبرو وجود ندارد. عده ای از نمایندگان مجلس همچنان ادعا دارند مدارکی مبنی بر صهیونیستی بودن این شرکت وجود دارد که باید اسناد را برای کمیته... ارسال کنند.

مبارزه با قاچاق وظیفه وزارت صنایع نیست


خسروتاج درباره قاچاق کالا و وظیفه دستگاه ها نیز گفت: وظیفه اصلی برخورد با این پدیده به عهده نهادهای اطلاعاتی و امنیتی است نه وزارت صنعت. یک ناهنجاری هایی در اقتصاد وجود دارد که تصحیح آن ها زمان بر است.

وی درباره افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی گفت: در سال جاری هیچ واحد لبنی اجازه افزایش قیمت نداشته است. هرچند قیمت شیر که ماده اولیه شرکت‌های لبنی است افزایش داشته است اما هیچ کدام از شرکت ها مجوز افزایش قیمت نداشته و نداده اند. البته برای جبران افزایش قیمت خرید شیر توسط شرکت‌های لبنی به برخی از شرکت ها اجازه افزایش قیمت در بعضی از محصولات که مورد مصرف عموم نیست مثل خامه و... داده شده است.

یارانه نان باید حذف شود


قائم مقام وزیر صنعت در پاسخ به سوال "یارانه نان قرار است کلا حذف شود؟" اظهار کرد: ما در سال گذشته بابت نان ۱۰ هزار میلیارد توامن یارانه داده ایم. در سال ۹ میلیون تن در بخش نانوایی و ۲ میلیون تن هم در بخش‌های دیگر مصرف آرد داریم داریم که هم اکنون هر کیلوگرم ۱۱۵۵ تومان از کشاورز خریداری و ۶۶۵ تومان نیز به کارخانه آرد دادهمی‌شود. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند باید یارانه نان یکجا حذف شود اما دولت نگاه تدریجی داشت و بر همین اجازه داد تا حداکثر ۲۰ درصد نانوایی ها آزاد پز و بقیه به قیمت دولتی باشد.

مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با پخت نان آزادپز و تخلفات احتمالی که در این رابطه رخ می‌دهد، می‌گوید: نانوایی‌های آزادپز براساس دستورالعمل‌ها و ضوابطی که سازمان حمایت اعلام می‌کند، قیمت تمام‌شده خود را مشخص کرده و براساس یک سود عادلانه، نان خود را می‌فروشند، این در حالی است که این سازمان، براساس مصوبه هیات عالی نظارت، تعیین کرده که در بخش‌های مختلف صنفی، هر واحد می‌تواند چه مقدار سود درنظر بگیرد. آزادپزی نانوایی‌ها یک حرکت تدریجی بوده است، البته سایر نانوایی‌ها براساس تصمیم سال گذشته، حداکثر یکبار تا سقف ۳۰ درصد می‌توانستند افزایش قیمت داشته باشند که این مسئله کاملا اجرایی شد، ولی به دلیل اینکه برخی از نانوایی‌ها آزادپز می‌شوند، مردم فکر می‌کنند که آنها افزایش قیمت داشته‌اند.

وی ادامه داد: هر کالایی که یارانه ای است از بنزین تا آرد عامل قاچاق می‌شود. نظام یارانه ای برای اقتصاد ما مشکل ساز است. نظام یارانه ای و چند نرخی فساد آور است و قاچاق را نیز افزایش می‌دهد و اگر رفته رفته به سمت اصلاح قیمت ها حرکت کنیم و این یارانه در اختیار تولید قرار گیرد هم این معضلات را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر به تولید و اشتغال کمک می‌کند.

قائم مقام وزیر صنعت در پایان درباره قیمت کنونی نان خاطرنشان کرد: در نهایت و زمانی که تمام واحدهای نانوایی آزادپز شوند این اجازه به آن‌ها داده خواهد شد که هر واحد نانوایی هر قیمتی خواست بدهد و در فضای رقابتی قیمت خود را تعیین کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حميد
مرگ دست خداست پرايد وسيله است....
علی
گوشای مردم دراز نیست برادر
رضا
از اون پرایدایی که شرکت مرسدس بنز تولید میکنه؟؟؟!!!
رضا
منم اگه مثل وزرا پایه حقوقم 20 میلیون تومان بود حرف از یارانه نان میزدم
[...]
Iran, Islamic Republic of
جناب نعمت زاده از خانه بابايشان ثروتي بيش از هرار ميليارد تومان دارند
و آن وقت به شكرانه اين نعمت . ما مردم بيچاره بايد يارانه نانمان قطع گردد ؟!!!

هههههههههههههههههههه
Iran, Islamic Republic of
از این مدیران مولتی میل.... ی که ظاهر تواضع، افتادگی، ساده زیستی و... دارند در این دولت اسلامی کم نداریم.
Iran, Islamic Republic of
البته فکر می کنم در سخنان ایشان یک "هم" جا افتاده است.
"نعمت زاده پراید سوار هم هست."
(حالا کجا در چه شرایطی و چه زمانی و... بماند)
Iran, Islamic Republic of
بد بحال کسانیکه در دنیا چون فقرا زندگی می کنند و در آخرت چون اغنیا حساب و کتاب می شوند.
س.م
اگر سرچ کنید هویدا+ پیکان تصاویر زیادی از سوار شدن هویدا در پیکان میبینید در اینترنت میبینید و لی باسرچ نعمت زاده+ پراید تصویری یافت نمیشود، خوبست ایشان نیز برای اثبات ادعای معاون خود پرایدی را برانند و روابط عمومی وزارت فخیمه صنعت، معدن و تجارت نیز آنرا منتشر کندتا مردم دلشان خوش باشد که جناب وزیر نیز پراید سوارند!!!!!
پس سهام 14 شرکت هم لابد برای پدربزرگ بنده است
هادی
با 1000میلیاردتومان ثروت باید هم پراید سواربشه
Iran, Islamic Republic of
برنامه ديشب ايشون خيلي برنامه جالبي بود و صريح
هموطن
اگر نان هم مثل کالاهای دیگر رقابتی بشه برای خرید باید دو روز از نانوایی ها قیمت بگیریم وبا درامدمان مقایسه کنیم تا دو تا نون بخریم .این کار حتما باعث شکوفایی اقتصاد نمیشود.چون بعضی از آنها میگویند هزینه کرایه مغازه بالاست هر چقدر دوست دارم میفروشم .نکنید دست از سر نان بردارید . کی اردو قاچاق میکنه هر نانوایی سهمیه داره . خدا رو شکر
Iran, Islamic Republic of
بالارفتن میانگین سنی مدیران وزارت صنعت به خاطر تجربه آنها است !!! طنز روزگار بود. با اين همه تجربه يه ماشيني ميساختيد كه مايه آبروريزي نباشه و قطعاتش داخلي باشه.

وزیر صنعت پرایدسوار است !!! طنز شماره 2 !
وزير صنعت از سال 84 تا الان بيش از 30 شركت ثبت كرده و ... مليارد پول داره و سهام شركت پتروشيمي داره و.../ پرايد سواره. اينارو باش !!!

در جریان قرارداد با شرکت پژو نیستم !!! طنز شماره 3 . / وزير بي اطلاع !!!

به نظر خودشون مردم وزير اينجوري ميخان چكار ؟!
كيسه دوختن براي بيت الامال...